Om prosjektet
OCCAM-prosjektet vil utdanne neste generasjons utdanningsforskere. Det vil undersøke effekten av utdanningspolitikk, med et særlig fokus på trender og forskjeller i skoleprestasjoner, variabler med innflytelse på skoleresultatene, og endringer i disse sett fra et internasjonalt perspektiv. Internasjonale storskalastudier av prestasjoner i matematikk, lesing og naturfag har blitt gjennomført siden slutten av 1960-tallet. Tidligere har dataene fra disse studiene blitt brukt nesten utelukkende for tverrsnittsundersøkelser. OCCAM legger seg i forskningsfronten ved å skifte fokuset fra tverrsnittsundersøkelser til longitudinelle trendanalyser på landnivå.
Tilsammen 15 PhDer er finansiert gjennom prosjektet. Midelene brukes også for å gi disse kandidatene et stort antall samlinger med fokus på opplæring. Hver stipendiat er ansatt på en av partnerinstitusjonene, men de vil alle sammen også tilbringe lang tid ved en av de andre institusjonene (seks måneder). CEMO har ansatt to PhDer: Jelena Veletic vil se på hvordan skoleledelse gir betingelser for og påvirker læringsresultater. Ye Wangqiong skal gjøre en studie for å se på hvordan undervisningskvalitet er relatert til både læringsresultater og likeverd i utdanningssystemer.
Mål
OCCAM har to kategorier med beslektede målsetninger:
- Å få en dypere forståelse av hvordan man beskriver og sammenligner internasjonale trender relatert til utdanningsresultater
- Å utvide eksisterende teorier om virkningen av utdanning i forhold til effekten av flere temaer relevant for utdanningspolitikk.
Del-prosjekter
Finansiering
Prosjektet finansieres av EUs Horisont 2020 forsknings- og innovasjonsprogram under Marie Skłodowska-Curie avtalenummer 765400.