Faglige interesser
I mitt arbeid er jeg opptatt av hvordan vi kan måle elevenes kunnskaper, ferdigheter, kompetanser, holdninger o.l. Dette er størrelser som ikke er direkte observerbare, og jeg bruker derfor metoder innenfor det som generelt kalles for testteori eller psykometri.
Jeg er også opptatt av statistisk analyse av data fra store internasjonale undersøkelser, som for eksempel PISA-undersøkelsen. Videre er jeg interessert i forskning knyttet til hvordan resultater fra prøver og tester (for eksempel de nasjonale prøvene) kan være en ressurs i pedagogisk utviklingsarbeid i skolene, både for lærere og skoleledere.
Sammen med flere på CEMO er jeg i ferd med å bygge opp en forskningsportefølje knyttet til det norske vurderingssystemet. Dette inkluderer både nasjonale prøver og eksamen. Videre ønsker jeg framover å bidra med mer forskning knyttet til skolelederes og skoleeieres kompetanse til å ta i bruk alle de dataene som i dag er tilgjengelige i arbeidet sitt med å fremme kvalitet i opplæringen.
Undervisning
Jeg underviser på CEMO's internasjonale masterprogram Educational Assessment and Evaluation. Her har jeg ansvar for kurset Constructing Measures. Jeg har også vært involvert i flere kurs på phd-programmet og ulike kurs for ansatte i skolesektoren. I tillegg veileder jeg flere studenter og phd-kandidater.
Bakgrunn
Jeg har vært lærer i videregående skole med undervisningsfagene fysikk, matematikk og naturfag. Dette var utgangspunktet for min interesse for realfagdidaktikk, noe som førte til at jeg tok både hovedfag og doktorgrad med realfagdidaktiske avhandlinger.
Jeg ble ansatt som professor og nestleder ved CEMO i april 2016. Før dette arbeidet jeg ved institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) i 17 år. Her var jeg i de siste fem årene leder av Enhet for kvantitative utdanningsanalyser (EKVA) og jeg var i to år (2014-15) forskningsleder og nestleder ved instituttet. I hele perioden ved ILS arbeidet jeg med PISA-undersøkelsen. Jeg har også i mange år fulgt arbeidet med utviklingen av alle de ulike prøvene som finnes på nasjonalt nivå gjennom et oppdrag som ekstern kvalitetssikrer. I tillegg har jeg vært involvert i tilsvarende arbeid i Sverige og Danmark.
Verv og tillitsoppdrag
Medlem i det offentlige utvalget om kvalitetsutvikling i skolen (2022-23)
Medlem i Rådgivningsgruppe for evaluering af de nationale test (2018-19)
Leder av Nettverk 1 i Nordic Educational Research Association (NERA)
Professor II ved Matematikksenteret, NTNU
Samarbeid
Jeg deltar i en rekke forskningsprosjekter både ved UiO, ved andre norske universiteter og internasjonalt