Aktuelle saker
-
Hete, tørke, stormer og flom får barn til å gjøre det dårligere på skolen 8. mars 2024 16:05
Klimaendringer skader barns skoleresultater verden over, viser UiO-forskere i en ny studie i tidsskriftet Nature Climate Change.
-
Klarer skolen å fostre elevene til bevisste og handlende medborgere? (SDG Conference Bergen 2024) 26. feb. 2024 10:58
Et viktig mandat for skolen er å forberede elevene på en verden som snart er vesentlig annerledes enn i dag. I dette panelet fra SDG Conference Bergen 2024 belyses dette mandatet i lys av den nye læreplanen og de tre tverrfaglige temaene: folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling.
-
Læreres undervisning om tverrfaglige tema − erfaringer fra en klasseromsstudie 26. feb. 2024 10:25
En studie viser at lærere lar elevers hverdagserfaringer og forforståelser få god plass i undervisningen og klasseromssamtalene rundt de tverrfaglige temaene.
Arrangementer
-
Disputas: Cecilie Weyergang 22. mars 2024 12:00
Master Cecilie Weyergang ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning vil forsvare sin avhandling "Kritisk lesing i vurdering og undervisning. En utforskning av hvordan kritisk lesing av sakprosa kan operasjonaliseres innenfor norskfaget og samfunnsfaget" for graden Philosophiae Doctor (ph.d.)
-
Disputas: Jarl Kleppe Kristensen 26. apr. 2024 12:00
Master Jarl Kleppe Kristensen ved CEMO - Senter for Pedagogiske målinger vil forsvare sin avhandling "Pieces in the Puzzle of Language Learning On the Roles of Morphological Knowledge, App-Based Implicit Learning and Child-App Interactions" for graden Philosophiae Doctor (ph.d.):