Aktuelle saker

Skolen spiller en rolle i utviklingen av unges evne til å forstå og delta i kommunikasjon som omhandler politikk og demokrati, sier Nora Mathé. Illustrasjonsfoto av en ung jente foran dataskjermen: colourbox.
Publisert 12. okt. 2017 11:07

Funn i ny studie av ungdommers forhold til politikk i sosiale medier gir viktig innsikt for samfunnsfaget i skolen, mener forsker.

Publisert 6. okt. 2017 15:51

I en ny rapport fra Institutt for pedagogikk konkluderes det med at det er mulig å få til en bedre kjønnsbalanse i høyere utdanning, men det finnes ingen "quick fix" på problemet.

Publisert 5. okt. 2017 07:31

Til tross for at en av fire strever med matematikk, finnes det ingen gode forskningsbaserte undervisningsopplegg for disse barna. Masterstudenter setter nå matematikkvansker på agendaen.

Publisert 28. sep. 2017 13:33

Acta Didactica fyller år. Hva mener redaktørene om tidsskriftets rolle for 10 år siden og i dag? Og hvor går veien videre?

Publisert 14. aug. 2017 08:04

–  Når hjernen ikke hviler om natten, men fyrer av kraftig epileptisk aktivitet, kan det gå på bekostning av språket, sier forsker.

Publisert 6. juli 2017 16:40

Barn av innvandrere gjør det skarpt i høyere utdanning, og høyere utdanning har på mange måter blitt normen. Selv blant de som bevisst har valgt yrkesfag, gis det inntrykk av at det er høyere utdanning som er målet.

Publisert 19. juni 2017 09:14

Forskere har utviklet et skjema som tar to minutter for læreren å bruke. Skjemaet gir en pekepinn på hvilke ferdigheter læreren, eleven og foreldrene kan jobbe med. Det skal liten innsats til for å bedre barns sosiale ferdigheter.

Publisert 18. mai 2017 17:12

Ungdom som bruker bildedelingstjenester utvikler en sterk bevissthet i forhold til seg selv og sine identiteter, både online og offline.

Møtene med skolen blir ofte preget av spørsmål og planlagte svar, snarere enn god, veiledende dialog. Illustrasjonsfoto møte fra colourbox.
Publisert 16. mai 2017 06:54

Elevene selv blir nå spurt i myndighetenes vurdering av norske skoler. Men selve vurderingen er for låst til malen, og viktige detaljer om skolenes praksis kan gå tapt, mener forsker.

Publisert 4. mai 2017 06:31

Det er læreres ansvar å hjelpe barn og unge med utviklingshemming til å bli selvstendige. Allerede i barndommen må de lære strategier for dette.

Gutt sitter på skolebenken
Publisert 23. mars 2017 12:58

For noen barn er det ekstra krevende med rop og skrik i skolegården, bøker som smelles igjen og stolbein som skraper mot gulvet.

Publisert 21. mars 2017 09:38

21.mars er Verdensdagen for Down syndrom. Forskere ved UiO jobber med innovative tiltak som øker ordforrådet til barn med Down syndrom.

Nye lærere kan ha utbytte av vurderinger og råd fra erfarne lærere. Illustrasjonsfoto: Colourbox.
Publisert 9. mars 2017 08:55

En ny avhandling viser at ferske lærere kan ha stort utbytte av tydelig veiledning fra erfarne lærere.

Publisert 5. mars 2017 08:00

Daglig utsettes vi for situasjoner der vi må tilpasse oss. Vi lærer av våre erfaringer, men hvor godt? 

Publisert 14. feb. 2017 17:36

En spillorientert språklærings-«app» til bruk i videregående skole viste seg å gi økt elevengasjement og bedre tilpasset opplæring.

Publisert 2. feb. 2017 12:24

Det er fare for at barn med autisme isolerer seg hvis de ikke forstår metaforer og ironi.

Ilustrasjonsfoto: colourbox.
Publisert 19. des. 2016 09:33

For første gang i Norge har elevers leseferdigheter i norsk og engelsk blitt sammenlignet i stor skala. Et av de tydeligste funnene er at det er mindre forskjeller mellom guttenes og jentenes leseferdigheter når de leser på engelsk.

Publisert 6. des. 2016 12:35

For første gang skårer norske elever over gjennomsnittet i OECD i både lesing, matematikk og naturfag i PISA. Resultatene fra den internasjonale undersøkelsen er nå lagt frem.

Forskerne i TIMSS stilte seg spørsmålet: Har lærernes kompetanse også betydning for likeverd? Illustrasjonsfoto. colourbox.
Publisert 2. des. 2016 10:04

Lærernes kompetanse kan bidra til å redusere betydningen av sosial bakgrunn for elevenes faglige prestasjoner. Det viser analyser fra den siste TIMSS-undersøkelsen.

Publisert 25. nov. 2016 12:49

Helene Fulland har forsket på barns tospråklighet og hvordan barna selv opplever å vokse opp i Norge med dette. – De fremhever betydningen av å kunne norsk godt, men gir samtidig et nyansert bilde av det å være tospråklig hjemme og på skolen.

Publisert 17. nov. 2016 11:06

Lærere og spesiallærere til elever med spesialundervisning i matematikk føler at de ikke strekker til og at elevene derfor ikke får den opplæringen de har krav på. Samarbeid mellom lærere og spesiallære forekommer sjeldent og dette går ut over elevene.

Illustrasjonsfoto. colourbox
Publisert 18. okt. 2016 15:28

Skoleledere og lærere argumenterer med at de tar hensyn til barnets beste i elevsaker. Men det betyr ikke nødvendigvis at de har spurt elevene. Det rettslige og pedagogiske skjønnet må styrkes i skolen, mener forsker.

Publisert 10. okt. 2016 07:52

  Det er viktig at også eldre barn leser høyt for foreldre og lærere. Barns leseflyt kan testes på ett minutt.

Publisert 5. okt. 2016 13:12

Mange Oslo-ungdommer identifiserer seg sterkt med egen etnisk gruppe, men det truer ikke integreringen, snarere tvert i mot, sier professor Jon Lauglo.

Publisert 29. sep. 2016 10:19

Læreren og elevene bruker tiden effektivt og undervisningen foregår uten særlige forstyrrelser. Det viser analyser fra en omfattende videostudie som gjennomføres på ungdomstrinnet.