Aktuelle saker - Side 4

Publisert 3. feb. 2014 17:13

Dataspill reiser en rekke nye spørsmål, muligheter og utfordringer i forhold til læring.  Mange lurer på om dataspill også kan brukes i undervisning, kan elever lære noe av å spille dataspill, og er det de lærer relevant for skole og utdanning?

Publisert 14. jan. 2014 10:59

Elevenes bruk av bærbare PCer på skolen fører til at mye av det som leses og skrives i timene har lite med skole å gjøre. Det viser ny forskning fra Universitetet i Oslo.

Publisert 8. jan. 2014 11:51

Fremtidens næringsliv er avhengig av at barn og unge får leve helhetlige læringsliv med stimulerende utfordringer, fremholder læringsforskere.

Publisert 2. jan. 2014 10:49

Elevenes bakgrunn betyr mindre for skoleresultatene deres i 2012 enn i 2003. I tillegg viser årets PISA-resultater at forskjellene mellom majoritets- og minoritetselevene holder seg stabilt lave i internasjonal sammenheng.

Publisert 11. des. 2013 07:58

Ny studie viser at jenter som utøver gjengrelatert vold har opplevd store utfordringer i egne liv.

Publisert 3. des. 2013 11:00

Både elever og rektorer rapporterer om bedre læringsmiljø i norsk skole. Det viser den nye PISA-rapporten. Forholdet mellom lærer og elev er også blitt bedre siden forrige undersøkelse i 2009.

Publisert 3. des. 2013 11:00

Årets PISA-resultater i lesing og naturfag er på nivå med forrige kartlegging i 2009. I matematikk går resultatene noe ned. Norge opplever imidlertid ikke samme dramatiske negative utvikling som både Sverige og Finland. Og det har blitt mindre bråk og uro i norsk skole.

Publisert 4. nov. 2013 12:23

Mennesker med utviklingshemning har drømmer som alle oss andre. Nå har to masterstudenter undersøkt hva de drømmer om.

Publisert 21. okt. 2013 08:44

Det tidlige samspillet mellom foreldre og barn i adoptivfamilier har potensial til å bli bedre. Videobasert veiledning kan være et viktig virkemiddel.

Publisert 16. okt. 2013 13:41

Analyser av den internasjonale matematikk- og naturfagsstudien TIMSS 2011, viser at økende forventninger til læring og skoleprestasjoner har bidratt til bedre skoleresultater på ungdomstrinnet.

Publisert 11. okt. 2013 14:14

Hva er god undervisning? Hvilke metoder for god ledelse praktiseres i klasserommet? Hvordan lærer elever? Hvordan fungerer skolen som organisasjon? Dette er sentrale elementer i læreryrket som ILS ønsker at studentene på praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) skal få erfaring med tidlig i sin lærerutdanning.

Publisert 3. okt. 2013 10:02

Dårlig kommunikasjon mellom skoleledere og lærere fører til at de nasjonale prøvene ikke bidrar til bedre undervisning, men bare ender opp som statistikk.

Publisert 2. okt. 2013 16:50

Grunnleggende ferdigheter i lesing er ikke tilstrekkelig for å forstå innholdet i en tekst. Det er på tide at vi også snakker om de kunnskapene som må ligge til grunn for forståelsen.

Publisert 25. sep. 2013 13:10

Tospråklige barn har større utfordringer med språklæring enn tidligere antatt. Det viser ny forskning fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo.

Publisert 23. sep. 2013 11:49

Denne høsten begynte en svært språkrik studentgruppe i fremmedspråkdidaktikk på PPU (praktisk-pedagogisk utdanning). De rundt 40 studentene vil til sammen opparbeide seg undervisningskompetanse i 7 språk: fransk, spansk, tysk, russisk, kinesisk, italiensk og japansk.

Publisert 9. sep. 2013 13:42

Instituttet har hatt en jevn og fin gjennomstrømning av PhD kandidater, men så mange som tre disputaser på en måned, det har vi aldri hatt før!

Publisert 29. aug. 2013 12:27

Utdanningsdirektoratet har bedt ILS om å ta ansvaret for gjennomføringen av den norske delen av TIMSS 2015.

Publisert 29. aug. 2013 10:49

Den største utfordringen for skoler med mange romelever er høyt fravær. Samarbeid mellom skole og foreldre er nødvendig for å gi barna bedre skolegang.

Publisert 22. aug. 2013 14:16

Kan forskningsetiske modeller fra biovitenskap være til inspirasjon  i utdanningsvitenskap. – Ja, helt klart mener professor Reidun Tangen.

Publisert 18. juli 2013 14:53

Teknologien i seg selv gjør oss ikke smartere, den har derimot stort potensiale i læringsøyemed om den brukes riktig, mener forskere ved InterMedia.

Publisert 3. juli 2013 09:29

Forebygging av lærevansker bør starte tidlig. Men i skolenes læreplaner er tidlig innsats hverken tydelig omtalt eller konkretisert.

Publisert 28. juni 2013 14:32

Halvparten av norske skoleledere ønsker å dele elevene etter faglig nivå i enkelte fag, men få gjør det. Det viser ny forskning fra Utdanningsvitenskapelig fakultet ved Universitetet i Oslo.

Publisert 28. juni 2013 08:35

Halvparten av norske skoleledere ønsker å dele elevene etter faglig nivå i enkelte fag, men få gjør det. Det viser ny forskning fra Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo.

Publisert 26. juni 2013 14:15

Etter 20 års datasatsing i norsk skole, er det fremdeles store muligheter for å utnytte teknologi bedre i undervisningssammenheng. - Pedagogisk bruk av IKT i skolen har et enormt potensiale, mener forsker Ingeborg Krange ved Institutt for pedagogikk.

Publisert 12. juni 2013 10:30

Forskingssamarbeid mellom Institutt for lærerutdanning og skoleforskning og Instituto Superior Josè Enrique Varona, Cuba