Aktuelle saker - Side 5

Publisert 24. mai 2013 14:12

Jorunn Møller er tildelt prisen "Highly commended Award Winner" 2012

Publisert 16. mai 2013 11:24

"I morgen er det 17. mai

Vi er så glade fordi vi bor i et fritt land.

Her har alle lov til å si det de mener.

Tarik 4. kl."

Publisert 30. apr. 2013 16:52

En frisk vinkling på elevers læring er i ferd med å sette Institutt for pedagogikk på det internasjonale forskningskartet. - Vi blir stadig oftere kontaktet av miljøer rundt om i verden, sier en fornøyd Ola Erstad.

Publisert 22. apr. 2013 10:50

Myndighetene har som mål å styrke alle elevers medvirkning i skolen. Men ny forskning viser at elever med lett utviklingshemning i liten grad opplever at de får påvirke egen skolehverdag.

Publisert 22. apr. 2013 10:37

Vice President i to år og deretter president

Publisert 10. apr. 2013 12:34

Elever som bruker nettleksikonet Wikipedia i skolesammenheng, vet at informasjonen kan være feil eller mangelfull. Dette stopper imidlertid ikke elevenes bruk. Derimot gjør frykten for kritikk fra læreren at elever unngår å bruke Wikipedia.

Publisert 3. apr. 2013 15:24

- Politikerne går ikke langt nok i å velge retning for norsk skole. Resultatet er uklar styring og et vedvarende høyt frafall fra videregående opplæring, mener forskerne Berit Karseth og Jorunn Møller ved Det utdanningsvitenskapelig fakultet ved Universitetet i Oslo.

Publisert 21. mars 2013 08:32

Det som skjer i møtet mellom PP-rådgiver og rådsøkende lærere og førskolelærere kan brukes til å gi bedre hjelp til barn og unge med særskilte behov.

Publisert 6. mars 2013 10:03

I en ny studie av selvskading er blogger tatt i bruk som kilde. Studien viser at bloggingen blant annet fungerer som et utløp for vonde følelser.

Publisert 6. mars 2013 09:19

Kva får elevane til når dei skriv tekstar, og kva strever dei med eller ikkje får til? Kva er det gode tekstar har, men som middels gode manglar? Kva er i så fall dette gode i dei gode tekstane?

Publisert 3. mars 2013 18:44

Nesten hver tredje nyutdannede lærer som ble ansatt i perioden fra 2006 til 2011 forsvant fra yrket. Det er først og fremst misnøye med arbeidsmiljø og ledelse som gjør at nye lærere vurderer å forlate yrket. Det viser ny forskning fra Utdanningsvitenskapelig fakultet.

Publisert 27. feb. 2013 07:24

De flinkeste fireåringene kan tre ganger så mange ord som de svakeste. Og forskjellene endres ikke når barna blir større. – Barn med svake språkferdigheter  tar ikke igjen manglende kunnskap på egen hånd, sier forsker Monica Melby-Lervåg.  

Publisert 13. feb. 2013 17:12

Til tross for at internasjonale undersøkelser og enkelte forskere og forskermiljøer i Norge har dokumentert at tidlige, intensive og langvarige kvalifiserte tiltak gir positive resultater, har vi ikke kvalitetssikrende bestemmelser for trening og opplæring av barn med ASF

Publisert 11. feb. 2013 13:12

Institutt for lærerutdanning og skoleforskning har fått i oppdrag av Utdanningsdirektoratet å utvikle nye kartleggingsprøver i regning for småskolens 1., 2. og 3. trinn.

Publisert 7. feb. 2013 08:21

Tusener av barn og unge i Uganda sliter med traumer etter mange års krig. De er fratatt både barndom og muligheter til å gå på skole. En ny undersøkelse gir likevel håp om at mange av dem kan lykkes med å fullføre grunnleggende skolegang.

Publisert 21. jan. 2013 12:41

Pisa og Timss har i mange rapportar vist at norske elevar ikkje er spesielt flinke i matematikk samanlikna med elevar i andre land.

Publisert 18. jan. 2013 13:23

Finske elever scorer høyt på internasjonale tester. En av forklaringene kan ligge i sider ved den finske lærerutdanningen.

Publisert 19. des. 2012 09:59

Ny bok undersøker hvordan sosiale medier endrer hvordan vi jobber med, forstår og deltar i kulturarvsarbeid.

Publisert 17. des. 2012 11:21

I konkurranse med 147 andre søkere, har professor Kirsti Klette og kollegaer ved ILS fått FRISAM-midler til skoleforskning.

Publisert 13. des. 2012 10:44

Skoleledere som ikke lar seg sinke av byråkratiske kjøreregler lykkes i sitt arbeid mot mobbing. Det viser en ny studie fra Utdanningsvitenskapelig fakultet ved Universitetet i Oslo.

Publisert 11. des. 2012 10:04

Etter flere år med nedadgående resultater, viser den internasjonale undersøkelsen TIMSS 2011 at norske barns realfagskunnskap nå er på vei oppover. I Sverige og Finland er utviklingen negativ.

Publisert 11. des. 2012 10:03

Den negative trenden i norske elevers prestasjoner har snudd. I TIMSS (4. trinn og 8. trinn) fra 2003 og i PISA (10. trinn) fra 2006 har det vært bedring i prestasjonene i både matematikk og naturfag.

Publisert 30. nov. 2012 16:01

99% av befolkningen i Tanzania snakker Kiswahil, men det er engelsk som er undervisningsspråket både i videregående opplæring og høyere utdanning.

Publisert 26. nov. 2012 12:14

Mange småkommuner mangler nødvendig kunnskap og kapasitet til å følge opp skolereformen Kunnskapsløftet, viser ny evalueringsrapport.

Publisert 19. nov. 2012 08:34

Spesialpedagoger jobber daglig med å nå fram til de som strever i barnehagen og i skolen. Mentaliseringstradisjonen åpner nye muligheter i arbeidet med utsatte barn og unge.