Aktuelle saker - Side 8

Publisert 8. des. 2011 10:22

Nasjonalmuseet og InterMedia har prøvd ut ny teknologi for å lokke ungdom til kunstopplevelser. Aftenposten fikk smugtitte - her deler de opplevelsen med deg! Se "Poserer som Munch".

Publisert 8. des. 2011 10:22

Doktorgradsavhandling bidrar til ny kunnskap om hvordan digitale læringsomgivelser kan styrke naturfagsundervisning.

Publisert 8. des. 2011 10:22

Kan teknologiene ungdom bruker i fritida brukes som læringsstøtte i yrkesutdanningen?

Publisert 8. des. 2011 10:22

Kvaliteten i lærerutdanningsaktivitetene, både på lærestedet og praksiskolene, må styrkes. Det er en av konklusjonene i avhandlingen til Cecilie Flo Jahreie.

Publisert 8. des. 2011 10:22

Hva er blinde og svaksyntes utfordringer og praksiser ved bruk av IKT? Nytt prosjekt utforsker mulighetene i tilgjengelig og fremtidig teknologi.

Publisert 8. des. 2011 10:22

Prosjektet SCY utvikler et innovativt IKT-basert læringsmiljø (SCY-Lab) med mål om kunnskapskonstruksjon, samarbeid og produksjon av kunnskapsobjekter innenfor matematikk, vitenskap og teknologi.

Publisert 8. des. 2011 10:22

3D-verdener på nett gir helt andre muligheter for å anvende pedagogisk kunnskap enn tradisjonell e-læring. InterMedia er i gang med et pilotprosjekt sammen med en rekke samarbeidspartnere som utforsker dette.

Publisert 8. des. 2011 10:22

Aftenposten har besøkt Fyrstikkalleen skole hvor elever, lærere og forskere fra InterMedia utforsker digital læring på laboratoriet.

Publisert 8. des. 2011 10:22

Digital historiefortelling, rollespill på Facebook, elevsamarbeid og læring med digitale teknologier er stikkord for fire nye masteroppgaver ved InterMedia.

Publisert 8. des. 2011 10:22

Historielærer Magnus Sandberg lot elever utforske ressansens Firenze gjennom det populære underholdningsspillet Assassin’s Creed.

Publisert 8. des. 2011 10:22

Hvordan kan elever lære mer om hvordan ting henger sammen, i naturfagstimene? Utforskende læring med hjelp av digitale verktøy kan være noe av svaret.

Publisert 8. des. 2011 10:22

I en ny formidlingsfilm fra InterMedia får vi et innblikk i ideene bak og utprøvingen av det webbaserte læringsverktøyet EssayCritic.

Publisert 8. des. 2011 10:22

Thomas de Lange disputerte 22 november med en avhandling om teknologibruk i medier- og kommunikasjonsfaget.

Publisert 8. des. 2011 10:22

I mange situasjoner står lærerstudenter alene om å skape sammenheng mellom teori og praksis. Men det fins metoder og vurderingsformer som vi vet fungerer, skriver Cecilie Flo Jahreie på forskning.no.

Publisert 8. des. 2011 10:22

Teknologiutvikling og økende arbeidsdeling fører til at kunnskap blir stadig mer spesialisert. Samtidig stilles det høyere krav til selvregulering og samarbeid. Boken 'Learning Across Sites' utforsker hva dette betyr for læring i utdanning og arbeidsliv.

Publisert 8. des. 2011 10:22

Forskning på og design av nye formidlingsverktøy er del av et større samarbeid mellom InterMedia og Nasjonalmuseet i Exhibnet som er en del av det NFR-finansierte prosjektet CONTACT.

Publisert 2. nov. 2011 09:00

Nettverket ble opprettet i juni 2011. De kommende planene for nettverket ble videreutviklet og konkretisert gjennom et samarbeidsmøte i Oslo i oktober.

Publisert 21. okt. 2011 09:04

Uro i skolen er en av de mest utbredte pedagogiske problemene vi har i dagens skole.  Hvilken type uro snakker vi om og hvordan kommer denne uroen til uttrykk? Hvilke sammenhenger inngår den i og er uro nødvendigvis forstyrrende for læring?

Publisert 4. okt. 2011 09:42

Mange klasseromsforskere studerer klassen ved deltakende observasjon. Ved å kun være tilstede og notere der og da kan forskerne gå glipp av viktig informasjon dersom mange ting skjer samtidig. Deltagende observasjon har også være debatert som metode fordi det er uklart hvilken påvirkning det kan ha på klassen at forskere er fysisk tilstede i rommet og dermed minner elevene på at de blir observert. Når videoutstyr blir stadig mindre og kvaliteten på lyd og bilde blir bedre, kan forskere studere klasserom, elevaktivitet og undervisning på helt nye måter.

Publisert 9. aug. 2011 17:26

Konkurranseinstinktet er avgjørende for økonomistudentenes eksamensprestasjoner. Fokus på læringsstrategier og egenutvikling betyr mindre.

Publisert 5. aug. 2011 15:40

Hvilke karakteristikker ved barnet er det som påvirker sosial rolle og sosial status i barnegruppa? Hvordan kan man identifisere barn med sosiale problemer så tidlig som mulig og sette inn relevante tiltak?

Publisert 28. juni 2011 09:58

PISAs delundersøkelse om digitale leseferdigheter gir ny innsikt i hvordan 15-åringer beveger seg mellom ulike nettsider. De elevene som presterer best på PISAs digitale leseprøve, har brukt ulike strategier for å komme i mål.

Publisert 14. juni 2011 16:22

Stadig flere barn i norsk skole er minoritetsspråklige. Forskning viser at det er knyttet utfordringer til tospråklighet. Blant annet har disse barna ofte dårligere læringsutbytte og større sannsynlighet for å droppe ut av skolen. To store UV-undersøkelser har nå satt fokus på dette.

Publisert 31. mai 2011 12:37

VISIONS-konferansen ble avsluttet med brask og bram fredag 20. mai, etter tre intense dager med plenumsforelesninger, paneldebatter, symposier og paperpresentasjoner. 

Publisert 19. mai 2011 14:42

Forskergruppen ”Læring, mestring og livskvalitet for barn i risiko” gjennomfører for tiden en meget omfattende surveyundersøkelse som en del av et prosjekt om ”Elevsamtalen”.