Aktuelle saker - Side 8

Publisert 8. des. 2011 10:22

Forskning på og design av nye formidlingsverktøy er del av et større samarbeid mellom InterMedia og Nasjonalmuseet i Exhibnet som er en del av det NFR-finansierte prosjektet CONTACT.

Publisert 8. des. 2011 10:22

Historielærer Magnus Sandberg lot elever utforske ressansens Firenze gjennom det populære underholdningsspillet Assassin’s Creed.

Publisert 8. des. 2011 10:22

Det nasjonale nettverket INREMO får NFR-midler for å bidra til innovasjon innen digitale representasjoner og interaktive modeller. Nettverket skal være tett på policyutvikling i EU-kommisjonen og i Forskningsrådet, og stimulere til nye samarbeidskonstellasjoner og prosjekter.

Publisert 8. des. 2011 10:22

Dagens Næringsliv har spurt professor Sten Ludvigsen ved InterMedia "5 kjappe" om evalueringene av Kunnskapsløftet.

Publisert 8. des. 2011 10:22

Trådløse nettverk spiller hovedrollen i kortfilmen “Immaterials: Light painting WiFi”. Filmen synliggjør de trådløse nettverk og utforsker hvordan de forholder seg til byen. Kort tid etter lanseringen har filmen blitt vist flere hundre tusen ganger på internett.

Publisert 8. des. 2011 10:22

Museumsbesøk i skolen blir ofte bare en fridag for elevene. Forskere ser nå på hvordan elever kan lære mer naturfag når de besøker museer og vitensentre.

Publisert 8. des. 2011 10:22

Hva skjer når en nettspiller setter seg selv i scene i mediene? Les Svein Østerud om identitetsdannelse i nettverkssamfunnet.

Publisert 8. des. 2011 10:22

Nestor i mediepedagogikk professor Svein Østerud ble overrasket med et spesialnummer av Nordic Journal of Digital Literacy på sin 75-årsdag 3. desember.

Publisert 8. des. 2011 10:22

Nasjonalmuseet og InterMedia har prøvd ut ny teknologi for å lokke ungdom til kunstopplevelser. Aftenposten fikk smugtitte - her deler de opplevelsen med deg! Se "Poserer som Munch".

Publisert 8. des. 2011 10:22

Aftenposten har besøkt Fyrstikkalleen skole hvor elever, lærere og forskere fra InterMedia utforsker digital læring på laboratoriet.

Publisert 8. des. 2011 10:22

Digital historiefortelling, rollespill på Facebook, elevsamarbeid og læring med digitale teknologier er stikkord for fire nye masteroppgaver ved InterMedia.

Publisert 8. des. 2011 10:22

Hvordan kan elever lære mer om hvordan ting henger sammen, i naturfagstimene? Utforskende læring med hjelp av digitale verktøy kan være noe av svaret.

Publisert 8. des. 2011 10:22

Hvordan kan webbasert 3D-teknologi brukes når museer og skoler skal samarbeide om å lære skolelever naturfag? Dette er tema for MIRACLE, et omfattende forskningsprosjekt som startet opp 1. oktober.

Publisert 8. des. 2011 10:22

Hva skjer når sosiale medier tas i bruk for kommunikasjon og læring i frivillig arbeid med vern av erfaringsbasert kunnskap?

Publisert 8. des. 2011 10:22

Introduksjonen av IKT i undervisningen perforerer klasserommet. Derfor må vi tenke nytt om didaktikk. Dette er utgangspunktet for boken ENTER.

Publisert 2. nov. 2011 09:00

Nettverket ble opprettet i juni 2011. De kommende planene for nettverket ble videreutviklet og konkretisert gjennom et samarbeidsmøte i Oslo i oktober.

Publisert 21. okt. 2011 09:04

Uro i skolen er en av de mest utbredte pedagogiske problemene vi har i dagens skole.  Hvilken type uro snakker vi om og hvordan kommer denne uroen til uttrykk? Hvilke sammenhenger inngår den i og er uro nødvendigvis forstyrrende for læring?

Publisert 4. okt. 2011 09:42

Mange klasseromsforskere studerer klassen ved deltakende observasjon. Ved å kun være tilstede og notere der og da kan forskerne gå glipp av viktig informasjon dersom mange ting skjer samtidig. Deltagende observasjon har også være debatert som metode fordi det er uklart hvilken påvirkning det kan ha på klassen at forskere er fysisk tilstede i rommet og dermed minner elevene på at de blir observert. Når videoutstyr blir stadig mindre og kvaliteten på lyd og bilde blir bedre, kan forskere studere klasserom, elevaktivitet og undervisning på helt nye måter.

Publisert 9. aug. 2011 17:26

Konkurranseinstinktet er avgjørende for økonomistudentenes eksamensprestasjoner. Fokus på læringsstrategier og egenutvikling betyr mindre.

Publisert 5. aug. 2011 15:40

Hvilke karakteristikker ved barnet er det som påvirker sosial rolle og sosial status i barnegruppa? Hvordan kan man identifisere barn med sosiale problemer så tidlig som mulig og sette inn relevante tiltak?

Publisert 28. juni 2011 09:58

PISAs delundersøkelse om digitale leseferdigheter gir ny innsikt i hvordan 15-åringer beveger seg mellom ulike nettsider. De elevene som presterer best på PISAs digitale leseprøve, har brukt ulike strategier for å komme i mål.

Publisert 14. juni 2011 16:22

Stadig flere barn i norsk skole er minoritetsspråklige. Forskning viser at det er knyttet utfordringer til tospråklighet. Blant annet har disse barna ofte dårligere læringsutbytte og større sannsynlighet for å droppe ut av skolen. To store UV-undersøkelser har nå satt fokus på dette.

Publisert 31. mai 2011 12:37

VISIONS-konferansen ble avsluttet med brask og bram fredag 20. mai, etter tre intense dager med plenumsforelesninger, paneldebatter, symposier og paperpresentasjoner. 

Publisert 19. mai 2011 14:42

Forskergruppen ”Læring, mestring og livskvalitet for barn i risiko” gjennomfører for tiden en meget omfattende surveyundersøkelse som en del av et prosjekt om ”Elevsamtalen”.

Publisert 28. apr. 2011 09:17

Rektorskolestudenter er gjenstand for spennende forskning. NIFU gjør en egen evalueringsstudie på oppdrag av Utdanningsdirektoratet, og forskergruppen TEPEC setter fokus på skoleledelse og kunnskapsutvikling.