Aktuelle saker - Side 9

Publisert 28. apr. 2011 09:17

Rektorskolestudenter er gjenstand for spennende forskning. NIFU gjør en egen evalueringsstudie på oppdrag av Utdanningsdirektoratet, og forskergruppen TEPEC setter fokus på skoleledelse og kunnskapsutvikling.

Publisert 27. apr. 2011 12:06

Manglende undervisning på morsmålet svekker læringen, sier Birgit Brock-Utne i en større formidlingsartikkel i VG fra tidligere i år.

Publisert 19. apr. 2011 14:04

Adopsjoner belyser mange problemstillinger knyttet til identitet og familie. Like mye som adopsjon handler om vanskelige forhold, handler det også om kjærlighet, varme og om å gi barn trygghet i en ny familie.

Publisert 5. apr. 2011 14:03

Pedagogisk filosofi og historie har alltid stått sterkt ved Universitetet i Oslo, helt siden pedagogikk ble et universitetsfag i 1938.

Publisert 22. feb. 2011 15:52

Delrapporten Underveis, men i svært ulikt tempo (udir.no) fra FIRE-prosjektet viser at det er store variasjoner i hvor langt skolene har kommet med arbeidet med innføring av Kunnskapsløtet. Forskjellene kan knyttes både til rektors ledelse og til manglende utvikling av en felles forståelse av reformen. Delrapporten bygger på en undersøkelse gjort høsten 2010. Det er de samme ti skolene som ble undersøkt i 2007 i forbindelse med delrapport 2 Kunnskapsløftet – tung bør å bære? (udir.no).

Publisert 28. jan. 2011 16:31

Den ustabile politiske situasjonen i Palestina påvirker alle deler av befolkningen, også den mest sårbare gruppen – barna.

Publisert 21. des. 2010 08:10

Livslang læring er et uttrykk som hyppig blir brukt. I sin videste forstand viser det til læring i alle livets situasjoner. I arbeidslivet er det  i så måte verd å spørre seg om hvor reelt det er å snakke om ”arbeidslivslang læring”. Det nylig avsluttede pilot-prosjektet ”Follow-up of the Copenhagen process: Research into forms of individual career development and continuing vocational training (CVT)” har sett nærmere på dette.

Publisert 7. des. 2010 11:19

Norske 15-åringer er blitt flinkere til å lese, og det registreres framgang også i matematikk og naturfag. Det viser PISA-undersøkelsen for 2009.

Publisert 25. nov. 2010 13:31

Artikkelsamlingen fremhever de hittil viktigste artiklene fra Loitasa-prosjektet, som utforsker betydningen av undervisningsspråk for læringsutbyttet i Afrikansk skole.

Publisert 13. nov. 2010 08:39

Årets vinner av Award for AEA-Europe New Assessment Researcher 2010 er Therese Nerheim Hopfenbeck, postdoc ved ILS.

Publisert 11. nov. 2010 08:46

Resultatene fra PISA undersøkelsen 2009 kunngjøres tirsdag 7. desember 2010.

Publisert 10. nov. 2010 14:00

– Det å benytte seg av sosiale medier i undervisningen kan være én vei å gå i arbeidet med å skape nye og mer engasjerende læringsarenaer for skoletrøtt ungdom. Elevene får brukt seg selv som lærende på nye og utfordrende måter.

Publisert 10. nov. 2010 10:29

Hva er årsaken til lesevansker? Sviktende arbeidsminne eller problemer med lydene i språket? I hvilken grad har prestasjoner på minnetester sammenheng med språkferdigheter? Dette var utgangspunktet for en studie gjennomført av postdoktor Monica Melby-Lervåg og professor Charles Hulme.

Publisert 28. okt. 2010 13:06

Det er etablert ny forskergruppe for lærerutdanning ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS). TEPEC skal ha fokus på kunnskap om læring og utvikling i praksissituasjoner i skolen og i høyere utdanning.

Publisert 6. okt. 2010 13:12

Debatten rundt opplæring av døve har gjennom historien vært preget av ulike visjoner om hvordan man på beste måte kan undervise døve elever. Dette har ført til mye teoretisk metodestrid. Førsteamanuensis Odd-Inge Schrøder ved ISP har benyttet forskningsterminen sin til å se nærmere på bladet Journal for døve i perioden 1890-1894. I denne artikkelen forteller han om sitt arbeid.