Studier
Årsenheter
Master
Etter- og videreutdanning (EVU)
Forskerutdanning
Finn emner
Finn pensumlister, forelesningstider og notater fra dine emner
Ledige stillinger ved instituttet
Kunne du tenke deg å jobbe ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning?
Forskning
-
Podkast: ChatGPT rulles ut i Osloskolen – klokt eller dumdristig?
Landets elever har omfavnet sin nye, utrøttelige læringsassistent. En av tre bruker ChatGPT til skolearbeid hver uke. Nå rulles teknologien ut i store deler av Osloskolen, før lærerne har lært å bruke teknologien og uten at vi vet hvordan elevene lærer med den.
-
Vil etablere et nasjonalt Skole i verden-nettverk for bærekraft
– Vi trenger et miljø som støtter samarbeidsprosjekter mellom universiteter, skoler og samfunnet for øvrig. Slik kan skolen bli en reell aktør for bærekraft, sier skoleforsker Erik Knain ved Universitetet i Oslo (UiO).
-
Podkast: Hvordan kan skolefolk og forskere lære sammen i FoU-sirkler?
En utprøvende arbeidsmetode gir nye muligheter til å jobbe med tverrfaglige temaer i skolen. – Målet er alltid bedre undervisning for elevene, sier skoleleder som har erfaring med metoden.
-
Hvordan kan de som samarbeider om å utdanne lærere bli mer jevnbyrdige?
Praksisopplæringen i lærerutdanningen sier mye om kvaliteten på utdanningen, men er utfordrende å få til. Ny doktorgrad kan vise vei.
Podkast på ILS
Podkast med forelesere og forskere ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning.
UV-fakultetet i sosiale medier
Hva skjer på ILS?
Utvalgte publikasjoner
- Brattas, G. & Bakken, J. (2023): Utvikling av lærerstudenters kompetanse i å støtte elevers tekstarbeid i norskfaget Acta Didactica Norden (vol. 17/ nr. 3).
- Wiese, E., Nortvedt, G. A. (2023): Teacher assessment literacy in culturally and linguistically diverse classrooms: A Norwegian case study (vol 135) Teaching and Teacher Education.
- Gunnulfsen, A. E., Ärlestig, H., & Storgaard, M. (Eds.). (2023). Education and Democracy in the Nordic Countries: Making Sense of School Leadership, Policy, and Practice (Vol. 21). Springer Nature.
- Christensen, A. S. og Mathé, N.E.H.(2023). Higher order thinking in social science education-an empirical study with classroom observations from Denmark and Norway. Sammenlignende fagdidaktikk.
- Acta Didactica Norden temanummer (2023): Eleven som subjekt i samfunnsfagene og samfunnsfagenes potensial i elevers liv
- Mathé, Nora Elise Hesby (2023). Suggesting a framework for students’ academic perspective-taking in secondary social science education. Acta Didactica Norden (ADNO). ISSN 2535-8219. 17(2). doi: 10.5617/adno.9202.
ILS i media
-
Rektorer slutter – sliter med langvarige mobbesaker
VG: Halvparten av rektorene som ble dybdeintervjuet, sluttet. Flere og langvarige mobbesaker var en hovedårsak.
-
Uforsking i engelsk- og norskfaget – ulike tradisjoner kan bli til felles muligheter
Utdanningsnytt: Etter innføringen av kunnskapsløftet har utforskende arbeidsmåter blitt en viktig del av både engelsk- og norskfaget. Men i et utvalg observerte klasserom viser det seg at de to fagene har ulike innfallsvinkler når det gjelder utforskingens tema og arbeidsmåter.
-
Savner en debatt om rådene om mobilbruk i skolen
Dagsavisen: – Er dette her en praktisk løsning som endrer noe, eller er det en politisk markering? spør professor.
-
KI-sjokket i skolen: Mener eksamen bør endres
Tv2: Fri bruk av kunstig intelligens (KI) er som å gi elevene anabole steroider, advarer utdanningsforsker.