-
Heie, Magnus; Pollen, Birgitte Grydeland; Gudmundsdottir, Greta Björk; Mathé, Nora Elise Hesby & Sæther, Elin
(2023).
Tre nye meritterte utdannere ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning.
[Internet].
www.uv.uio.no.
-
Eidsvik, Erlend; Buseth, Jill Tove; Pettersen, Anne Rakstad; Sæther, Elin; Løken, Ingrid & Sætre, Per Jarle
(2023).
Panelsamtale: Urolige tider i geografien? Statusrapport tre år inn i LK20.
-
Hidle, Kari-Mette Walmann & Sæther, Elin
(2022).
Samfunnsfagets bidrag til å utvikle potensialet i det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling.
-
-
Knain, Erik; Jornet Gil, Alfredo; Smørdal, Ole & Sæther, Elin
(2022).
Nøkkelen FNs klimapanel ikke snakker om.
Klassekampen.
ISSN 0805-3839.
-
Hidle, Kari-Mette Walmann & Sæther, Elin
(2022).
Sustainability in social studies education: What does it mean to educate for the future? .
-
Hidle, Kari-Mette Walmann & Sæther, Elin
(2022).
Global policy in national curriculum - a case study of the didactisation of UN efforts to shape a better world for all into social studies education in Norway
.
-
Hidle, Kari-Mette Walmann & Sæther, Elin
(2022).
Sustainability and other good purposes in social studies education: What does it mean to educate for the future? .
-
Kvamme, Ole Andreas; Ødegaard, Marianne; Knain, Erik & Sæther, Elin
(2021).
Bærekraft i lærerutdanningen - gi mening til frustrasjon og kompleksitet.
-
Hidle, Kari-Mette Walmann & Sæther, Elin
(2021).
Hegemonisk pluralisme: Bærekraft og andre 'gode formål' i samfunnsfaget.
-
Mathé, Nora Elise Hesby & Sæther, Elin
(2021).
Klasseledelse og utvikling av ytringsnormer i samfunnsfag.
In Erdal, Silje Førland & Granlund, Lise (Ed.),
Samfunnsfagdidaktikk.
Universitetsforlaget.
ISSN 9788215031019.
p. 310–324.
-
Hidle, Kari-Mette Walmann & Sæther, Elin
(2021).
Thinking Critically through Human Rights Education in Social Studies.
-
Kvamme, Ole Andreas & Sæther, Elin
(2020).
Bærekraftdidaktikk – et kritisk og konstruktivt perspektiv.
-
-
-
-
Kjørven, Ole Kolbjørn & Sæther, Elin
(2019).
Holding on to multiculturalism: Exploring young people’s discourses at a multicultural festival.
-
-
Norheim, Christine Lillethun; Erdal, Silje Førland; Sæther, Elin & Moldrheim, Solveig
(2018).
Klassesamtaler om etniske og religiøse minoriteter.
-
Erdal, Silje Førland; Sæther, Elin; Moldrheim, Solveig & Norheim Lillethun, Christine
(2018).
22.juli-undervisning og perspektivtaking.
-
Moldrheim, Solveig; Sæther, Elin; Erdal, Silje Førland & Norheim, Christine
(2018).
Perspektivtakingsmetodikk.
Show summary
Beskrivelse av sesjonen:
PS08 (rom U3505 – 3. etasje) DEMBRA - Lærerutdanning og demokratisk beredskap mot rasisme, antisemittisme og gruppefiendtlighet I denne sesjonen tar vi utgangspunkt i begrepet mangfold og viser ulike måter mangfold tematiseres i samfunnsfagdidaktikk i lærerutdanningene. Bidragsyterne samarbeider innenfor prosjektet Dembra for lærerutdannere, der vi jobber med å utvikle kompetanse som kan bidra til at nyutdannede lærere blir tryggere i møte med gruppebaserte fordommer og krevende situasjoner i klasserommet. Sesjonen er bygd opp rundt korte paper-presentasjoner, samt utprøving av en praktisk øvelse som skal bidra til mangfoldskompetanse og diskusjon.
• Elin Sæther, Greta Björk Gudmundsdottir og Kristin Vasbø (UiO): «Lærerstudenters mangfoldsforståelse»
• Christine Norheim (UiO): «Klassesamtaler om etniske og religiøse minoriteter»
• Solveig Moldrheim (UiB): «Perspektivtakingsmetodikk»
• Silje Førland Erdal (UiO): «22.juli-undervising og perspektivtaking»
-
Bjønness, Birgitte; Sinnes, Astrid Tonette & Sæther, Elin
(2018).
Narratives and representations of agency: Initiating an interdisciplinary ESE project.
-
Vasbø, Kristin Beate; Sæther, Elin & Gudmundsdottir, Greta Björk
(2018).
Conference paper: Exploring student teachers’ understanding of diversity in Norwegian classrooms.
-
Lenz, Claudia; Korbøl, Karsten; Anker, Trine; Bråten, Oddrun Marie Hovde; Kvamme, Ole Andreas & Sæther, Elin
[Show all 14 contributors for this article]
(2018).
Overstyring av 22. juli-senterets formidlingsvirksomhet.
VG : Verdens gang.
ISSN 0805-5203.
-
Dewilde, Joke; Kjørven, Ole Kolbjørn; Skrefsrud, Thor Andre & Sæther, Elin
(2018).
Researching young people's voices at an international children and youth festival. Developing participant- and context-sensitive methodology through "My Memory App".
-
Oxfeldt, Elisabeth; Bakken, Jonas; Tønnesson, Johan & Sæther, Elin
(2018).
"Boklunsj: Åpne dører mot verden".
-
Gudmundsdottir, Greta Björk; Sæther, Elin & Vasbø, Kristin Beate
(2018).
Conference paper: Expanding student teachers’ understanding of diversity in Norwegian classrooms.
-
Sæther, Elin
(2017).
Politiske representasjoner og diskurser.
In Jordhus-Lier, David Christoffer & Stokke, Kristian (Ed.),
Samfunnsgeografi: En innføring.
Cappelen Damm Akademisk.
ISSN 9788202547752.
p. 165–174.
-
Sæther, Elin
(2013).
Speaking for the Weak? Perspectives on Voice Relating to Investigative Journalism in China,
Chinese Investigative Journalists' Dreams: Autonomy, Agency, and Voice.
Lexington Books.
ISSN 978-0-7391-8987-0.
p. 17–32.
-
Svensson, Marina; Sæther, Elin & Zhang, Zhi'an
(2013).
Agency, Autonomy and Voice among Chinese Investigative Journalists: Rethinking the Role of Journalism,
Chinese Investigative Journalists' Dreams: Autonomy, Agency, and Voice.
Lexington Books.
ISSN 978-0-7391-8987-0.
p. 1–16.
-
Sæther, Elin
(2006).
The polyphony of critical press discourse in Chinese media.
-
Sæther, Elin
(2006).
Ytringsfrihet i Kina.
-