-
Tronsmo, Eli; Gilje, Øystein & Egge, Cornelia
(2023).
Teacher-researcher collaboration to make research co-generative: A methodological perspective
.
-
Gilje, Øystein & Egge, Cornelia
(2023).
New tools and new genres? Digital writing practices in school.
-
Gilje, Øystein; Amdam, Synnøve Hedemann & Njå, Morten Bergsten
(2023).
Impact of digitalization in schools: Work forms in lower secondary school
.
-
-
Tronsmo, Eli; Gilje, Øystein & Egge, Cornelia
(2023).
Teacher-researcher collaboration to make research co-generative: A methodological perspective .
-
-
-
Gilje, Øystein; Amdam, Synnøve Hedemann & Njå, Morten Bergsten
(2022).
Kartlegging av erfaringer med digitalisering i grunnopplæringen i tre regioner.
Hva vet vi om digitalisering i skolen basert på spørreundersøkelser til lærere på 1-13.trinn og deres ledere? .
-
Munthe, Elaine; Erstad, Ola Andres; Njå, Morten Bergsten; Forsström, Sanna Erika; Gilje, Øystein & Amdam, Synnøve Hedemann
[Show all 8 contributors for this article]
(2022).
GrunnDig og implikasjoner for lærerutdanning.
-
Gilje, Øystein
(2022).
Digital development in Nordic classrooms.
-
Gilje, Øystein
(2022).
Hvor vil vi med digitaliseringen i skolen.
-
Risan, Maiken; Tronsmo, Eli & Gilje, Øystein
(2022).
Fra faglitteratur til Facebook − lærerprofesjonens kunnskapskilder i endring.
Bedre Skole.
ISSN 0802-183X.
-
Gilje, Øystein; Stubdal, Ingunn B; Tronsmo, Eli & Bjørnødegård, Vilde
(2022).
Slik vurderer du multimodale tekster i ungdomsskole.
-
Tronsmo, Eli & Gilje, Øystein
(2022).
Multimodality and assessment — a scoping review .
-
Gilje, Øystein; Forsström, Sanna Erika; Njå, Morten Bergsten & Amdam, Synnøve Hedemann
(2022).
Digitalisering i grunnopplæringen – hva vet vi?
-
Goodwin, Morten & Gilje, Øystein
(2022).
La elevene omfavne kunstig intelligens.
Klassekampen.
ISSN 0805-3839.
-
Gilje, Øystein
(2022).
Skole 4.0 - fire råd for digital kompetanseutvikling.
Skolelederen.
ISSN 0802-2062.
-
Gilje, Øystein
(2022).
Det digitale klasserommet .
In Lillejord, Sølvi; Manger, Terje & Mausethagen, Sølvi (Ed.),
Livet i skolen. Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap.
Fagbokforlaget.
ISSN 9788245038170.
-
Forsström, Sanna Erika; Gilje, Øystein; Amdam, Synnøve Hedemann & Munthe, Elaine
(2022).
En systematisk kunnskapsoversikt over forskning om digitalisering i grunnopplæring: Hva vet vi om digitalisering i skolen basert på vitenskapelige studier av høy kvalitet? .
-
Tronsmo, Eli & Gilje, Øystein
(2021).
Å lede fellesskapsprosesser. Når fungerer det på sitt beste? .
-
Tronsmo, Eli & Gilje, Øystein
(2021).
Multimodality and Assessment: A scoping review.
-
Gilje, Øystein
(2021).
Kunnskapsbasen på FIKS.
Show summary
Kunnskapsbasen til FIKS er en del av formidlingsstrategien til Universitetet i Oslo. Den bygger på relevant utdanningsforskning for praksisfeltet.
Med bakgrunn i denne forskningen gjør vi lokale analyser av behovene for kompetanseutvikling hos den enkelte skoleeier og planlegger forskningsbaserte kompetansetiltak. I tråd med UiO sin overordnede strategi for 2030 er Kunnskapsbasen ikke lukket bak en betalingsmur
-
Gilje, Øystein
(2021).
Læring og undervisning med en skjerm til alle,
Pedagogikk - en grunnbok.
Cappelen Damm Akademisk.
ISSN 9788202710248.
p. 225–239.
-
Gilje, Øystein
(2021).
Kunstig intelligens og læringsanalyse for læring og vurdering.
Bedre Skole.
ISSN 0802-183X.
p. 17–22.
-
Gilje, Øystein
(2021).
The Promise of Multimodal Assessment in Digital Classrooms.
-
Gilje, Øystein; Tronsmo, Eli; Bjerke, Åslaug & Ingulfsen, Line
(2021).
The role of digital tools in assessment of multimodal texts.
-
Gilje, Øystein
(2021).
Using multimodal Data in Education: Aligning Multiliteracies, Curriculum and Assessment.
-
Gilje, Øystein; Fjørtoft, Henning; Tronsmo, Eli; Bjerke, Åslaug & Ørevik, Sigrid
(2021).
Assessment practices of multimodal compositions.
-
Gilje, Øystein; Thuen, Frida & Bolstad, Bjørn
(2020).
Hjemmeskolen under korona-pandemien - hva forskningen kan fortelle.
Bedre Skole.
ISSN 0802-183X.
32(3),
p. 13–19.
-
Gilje, Øystein & Stubdal, Ingunn B
(2020).
Vurdering av elevenes kompetanse uten blyant og papir - digital arbeid med multimodale tekster i alle fag.
Bedre Skole.
ISSN 0802-183X.
32(4),
p. 50–54.
-
Gilje, Øystein & Bjerke, Åslaug
(2020).
Pupil collaboration during individual work in one-to-one classrooms.
-
Gilje, Øystein
(2020).
Tracing learning in digital formative assessment practices.
-
Gilje, Øystein
(2020).
Fagfornyelsen i en digitalisert skole: Et veikart.
-
-
Gilje, Øystein; Landfald, Ørjan Flygt & Ludvigsen, Sten Runar
(2018).
Dybdelæring – historisk bakgrunn og teoretiske tilnærminger.
Bedre Skole.
ISSN 0802-183X.
2018(4).
-
-
-
Gilje, Øystein
(2018).
Podkast Rekk opp hånda! - Læring og teknologi
https://podtail.com/no/podcast/rekk-opp-handa/laering-og-teknologi-med-oystein-gilje/.
[Radio].
Podkast .
-
Gilje, Øystein
(2018).
Lektor Lomsdalens Innfall: Forskning og innovasjon i skolen.
[Radio].
Podkast: http://lektorlomsdalen.no/2018/12/ll-127-oystein-gi.
-
Gilje, Øystein
(2018).
Hedda Gablers dans med Eminem i klasserommet.
SLÅ - svensklärerföreningens tidsskrift.
ISSN 0349-0246.
p. 22–33.
-
Gilje, Øystein
(2017).
Med ark&app i 2020.
-
Bærland, Tarjei & Gilje, Øystein
(2017).
Fremmedspråket programmering.
Morgenbladet.
ISSN 0805-3847.
-
Gilje, Øystein
(2017).
Hvorfor smiler elevene alltid foran skjermen?
-
Gilje, Øystein & Ingulfsen, Line
(2016).
Pictures as mediating artefacts in classroom interaction.
-
Sletten, Mira Åboen; Strandbu, Åse & Gilje, Øystein
(2016).
Storspillere, motivasjon og skoleprestasjoner.
Dagsavisen.
ISSN 1503-2892.
-
Silseth, Kenneth; Gilje, Øystein & Erstad, Ola Andres
(2015).
Negotiating assessment interactionally in a school project on multimodal writing.
-
Gilje, Øystein & Silseth, Kenneth
(2015).
Continuities and discontinuities between gamers lives inside and outside school: Knowledge and identity in game-related practices.
-
Stefansen, Kari; Smette, Ingrid & Gilje, Øystein
(2015).
Parents’ regulation of teenagers’ screen-time in Norway.
Parenting for a Digital Future Research Blog.
-
-
Gilje, Øystein
(2014).
#ark&app Læremidler og arbeidsformer i skolens blandingskultur.
-
Gilje, Øystein
(2014).
Curriculum of the cold.
-
Gilje, Øystein
(2014).
Ungdom hverdagsliv, sosiale medier.
-
Gilje, Øystein
(2014).
Curriculum of the cold. Paper.
-
Gilje, Øystein
(2014).
Filmmakers, learning and citizenship.
-
Gilje, Øystein
(2014).
Læring og undervisning med digitale medier.
In Wittek, Line & Stray, Janicke Heldal (Ed.),
Pedagogikk - en grunnbok.
Cappelen Damm Akademisk.
ISSN 978-82-02-41424-5.
p. 369–388.
-
Kluge, Anders; Dolonen, Jan Arild & Gilje, Øystein
(2014).
Læring og spill i skolen.
Dagens næringsliv.
ISSN 0803-9372.
Show summary
Debattinnlegg knyttet til to tilsvar til kronikk av samme forfattere datert 23.04.2014
-
Kluge, Anders; Dolonen, Jan Arild & Gilje, Øystein
(2014).
Dataspill og læringsutbytte.
Dagens næringsliv.
ISSN 0803-9372.
-
Amdam, Synnøve Hedemann; Gilje, Øystein & Erstad, Ola
(2013).
Les mer nøye, Kristin.
Bergens Tidende.
ISSN 0804-8983.
Show summary
Debattsvar i Bergens Tidende til kunnskapsminister Kristin Halvorsen om Medier og kommunikasjonsfaget i norsk skole, etter kronikk 7.mai 2013 og tilsvar fra kunnskapsministeren 13.mai 2013.
-
-
Gilje, Øystein & Svoen, Brit Ragnhild
(2013).
Policy making and practices of Production across contexts of Learning (Part of symposium: Cultures of Digital Production).
-
Gilje, Øystein & Groeng, Linn M.
(2013).
The making of a Filmmaker: - Creativity and Learning among Young filmmakers in early careers.
-
Gilje, Øystein
(2013).
Exploring literacy, identity and learning lives in educational transitions.
-
Gilje, Øystein & Hegna, Kristinn
(2013).
Learning trajectories in the high-rise suburbs of Oslo; Diversity, Identity and educational aspirations in transition.
-
Gilje, Øystein & Erstad, Ola
(2013).
Tracing Learning Trajectories Across Sites ‘Environmental Thinking’ as boundary object in Entrepreneurship Education.
-
Erstad, Ola Andres; Gilje, Øystein; Gudmundsdottir, Greta Björk; Wagstaffe, Rebekka Baunbæk; Kumpulainen, Kristiina & Viberg, Olga
[Show all 9 contributors for this article]
(2023).
Datafication in and of Education – a literature review.
European Schoolnet.
-
-
Gilje, Øystein; Bjerke, Åslaug & Thuen, Frida
(2020).
Gode eksempler på praksis - undervisning i en-til-en klasserommet.
7Letras.
-
Svingen, Olaug Ellen Lona & Gilje, Øystein
(2018).
Kunnskapsgrunnlag for kvalitetskriterium for læremidler i matematikk.
Utdanningsdirektoratet.
-
Rødnes, Kari Anne & Gilje, Øystein
(2016).
Grunnleggende ferdigheter - på tvers eller i fag?
Utdanningsdirektoratet.
-
-
Gilje, Øystein; Ingulfsen, Line & Swensen, Kaja Vembe
(2015).
Kartlære og begreper i Østlandets geografi - En casestudie i prosjektet ARK&APP, samfunnsfag, 5. klasse.
Universitetet i Oslo.
ISSN 978-82-569-7021-6.
-
Skarpaas, Kaja Granum; Ingulfsen, Line & Gilje, Øystein
(2015).
"In my spare time I like to..." - En casestudie i prosjektet ARK&APP, engelsk, 5. klasse.
Universitetet i Oslo.
ISSN 978-82-569-7019-3.
-
Ingulfsen, Line & Gilje, Øystein
(2014).
Mediekompetanse 2014 - En systematisk oversikt over studier av mediekompetanse i befolkningen.
Medietilsynet.
ISSN 978-82-91977-33-1.
-
Rasmussen, Ingvill; Gilje, Øystein; Ferguson, Leila Eve; Ingulfsen, Line & Bakkene, Hildur
(2014).
Kildearbeid, ideologier og oppgaveforståelse i historie: En casestudie i prosjektet ARK&APP, samfunnsfag, videregående.
Universitetet i Oslo.
ISSN 978-82-569-7010-0.
-
Gilje, Øystein; Silseth, Kenneth & Ingulfsen, Line
(2014).
Tømmerfløtingens tradisjoner som digital historie - En casestudie i prosjektet ARK&APP, samfunnsfag, 8. klasse.
Universitetet i Oslo.
-
Gilje, Øystein & Erstad, Ola
(2013).
National Case-study: The Cultural Rucksack.
European Schoolnet (KeyCoNet).