Matematikk i Norge og Singapore

Ingen magisk snarvei til matematikkforståelse, sier matematikeren Helmer Aslaksen

Foto: Colourbox

Best i verden?

Hver gang noen ber meg om å si noe om matematikk i Singapore og Norge, spør jeg meg alltid om hva vedkommende mener selv. Hvis jeg snakker med noen som tror at Singapore er Utopia, så snakker jeg om det enorme presset på elevene, og hvordan mange av dem får snevre interesser og lite tid til å leke og drive idrett. Men hvis jeg snakker med noen som mener at norsk skole er best i verden, så prøver jeg å få frem at Singapore slår Norge både i topp og bredde inne matte. Jeg kan derfor kanskje virke litt schizofren, men mitt mål er å dele mine erfaringer med de som har lyst til å høre, ikke å vinne debatter.

Singapore på topp og Norge på bunn

Singapore ble i fjor nummer 3 i International Mathematical Olympiad, mens Norge ble nummer 79 av 100. Singapore kom etter Kina og USA, og på plassen foran Russland. Vi kom på plassen etter Honduras, og på plassen foran Puerto Rico. Men kanskje det er fordi vi ikke fokuserer på elite, men på bredde? Dessverre viser det seg at hvis vi ser på laveste nivåkravet i TIMSS 2007 for 8. klasse, så greier 97 % av elevene i Singapore det, men bare 85 % i Norge. Dette viser at i Singapore drar de sterke elevene de svake opp, men i Norge er det 15 % av elevene som faller helt utenfor.

Matematikk er gøy

Jeg er opptatt av å gjøre matte gøy. Men jeg har en underliggende agenda. Mitt mål er at når de ser at matte er gøy, så vil det motivere dem til å sette seg ned å jobbe og forstå teorien. Det er først da matte blir virkelig gøy! Det er mange i Norge som snakker om å gjøre matte variert, interessant og praktisk. Det er selvsagt fint. Men det er bare første steget. Det må lede videre til læring av teorien. Det er ingen magisk snarvei til matematikkforståelse. Og hvordan kan lærerne gjøre matte variert, interessant og praktisk? Jo, man må først forstå matematikk grundig selv!

Ingen vei utenom

Det er dessverre ingen vei utenom at både lærere og elever lærer teoretisk matematikk. Men det er mye som kan gjøres når det gjelder å gjøre den sure pillen lettere å svelge. Dette er noe av tingene jeg håper å kunne bidra med på praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) og Lektorprogrammet!

Publisert 2. nov. 2012 08:00 - Sist endret 19. okt. 2017 13:13