Aktuelle forskningssaker - Side 2

Publisert 2. jan. 2014 10:49

Elevenes bakgrunn betyr mindre for skoleresultatene deres i 2012 enn i 2003. I tillegg viser årets PISA-resultater at forskjellene mellom majoritets- og minoritetselevene holder seg stabilt lave i internasjonal sammenheng.

Publisert 3. des. 2013 11:00

Både elever og rektorer rapporterer om bedre læringsmiljø i norsk skole. Det viser den nye PISA-rapporten. Forholdet mellom lærer og elev er også blitt bedre siden forrige undersøkelse i 2009.

Publisert 3. des. 2013 11:00

Årets PISA-resultater i lesing og naturfag er på nivå med forrige kartlegging i 2009. I matematikk går resultatene noe ned. Norge opplever imidlertid ikke samme dramatiske negative utvikling som både Sverige og Finland. Og det har blitt mindre bråk og uro i norsk skole.

Publisert 16. okt. 2013 13:41

Analyser av den internasjonale matematikk- og naturfagsstudien TIMSS 2011, viser at økende forventninger til læring og skoleprestasjoner har bidratt til bedre skoleresultater på ungdomstrinnet.

Publisert 11. okt. 2013 14:14

Hva er god undervisning? Hvilke metoder for god ledelse praktiseres i klasserommet? Hvordan lærer elever? Hvordan fungerer skolen som organisasjon? Dette er sentrale elementer i læreryrket som ILS ønsker at studentene på praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) skal få erfaring med tidlig i sin lærerutdanning.

Publisert 3. okt. 2013 10:02

Dårlig kommunikasjon mellom skoleledere og lærere fører til at de nasjonale prøvene ikke bidrar til bedre undervisning, men bare ender opp som statistikk.

Publisert 23. sep. 2013 11:49

Denne høsten begynte en svært språkrik studentgruppe i fremmedspråkdidaktikk på PPU (praktisk-pedagogisk utdanning). De rundt 40 studentene vil til sammen opparbeide seg undervisningskompetanse i 7 språk: fransk, spansk, tysk, russisk, kinesisk, italiensk og japansk.

Publisert 9. sep. 2013 13:42

Instituttet har hatt en jevn og fin gjennomstrømning av PhD kandidater, men så mange som tre disputaser på en måned, det har vi aldri hatt før!

Publisert 29. aug. 2013 12:27

Utdanningsdirektoratet har bedt ILS om å ta ansvaret for gjennomføringen av den norske delen av TIMSS 2015.

Publisert 28. juni 2013 14:32

Halvparten av norske skoleledere ønsker å dele elevene etter faglig nivå i enkelte fag, men få gjør det. Det viser ny forskning fra Utdanningsvitenskapelig fakultet ved Universitetet i Oslo.

Publisert 12. juni 2013 10:30

Forskingssamarbeid mellom Institutt for lærerutdanning og skoleforskning og Instituto Superior Josè Enrique Varona, Cuba

Publisert 24. mai 2013 14:12

Jorunn Møller er tildelt prisen "Highly commended Award Winner" 2012

Publisert 16. mai 2013 11:24

"I morgen er det 17. mai

Vi er så glade fordi vi bor i et fritt land.

Her har alle lov til å si det de mener.

Tarik 4. kl."

Publisert 22. apr. 2013 10:37

Vice President i to år og deretter president

Publisert 6. mars 2013 09:19

Kva får elevane til når dei skriv tekstar, og kva strever dei med eller ikkje får til? Kva er det gode tekstar har, men som middels gode manglar? Kva er i så fall dette gode i dei gode tekstane?

Publisert 11. feb. 2013 13:12

Institutt for lærerutdanning og skoleforskning har fått i oppdrag av Utdanningsdirektoratet å utvikle nye kartleggingsprøver i regning for småskolens 1., 2. og 3. trinn.

Publisert 21. jan. 2013 12:41

Pisa og Timss har i mange rapportar vist at norske elevar ikkje er spesielt flinke i matematikk samanlikna med elevar i andre land.

Publisert 11. des. 2012 10:03

Den negative trenden i norske elevers prestasjoner har snudd. I TIMSS (4. trinn og 8. trinn) fra 2003 og i PISA (10. trinn) fra 2006 har det vært bedring i prestasjonene i både matematikk og naturfag.

Publisert 2. nov. 2012 08:00

Ingen magisk snarvei til matematikkforståelse, sier matematikeren Helmer Aslaksen

Publisert 30. okt. 2012 12:30

Nye forskningsresultater fra ICCS-studien (International Civic and Citizenship Study)  ble lagt fram et nordisk demokratiseminar i Oslo i oktober. Denne gang var fokuset likheter og forskjeller mellom Danmark Finland, Norge og Sverige – særlig med tanke på nytte for lærerutdanningen. Fra Norge og ILS ble resultater fra områdene resonnementsferdigheter og engasjement presentert og problematisert.

Publisert 29. aug. 2012 12:28

Engelsk er nødvendig, men ikke tilstrekkelig. Skal arbeidsslivet konkurrere mot utenlandske bedrifter trenger arbeidsgiverene flere med brede språkkunnskaper. Likevel er krav til fremmedspråk nærmest fraværende i stillingsannonser.

Publisert 20. juni 2012 09:25

Marte Blikstad-Balas stiller spørsmål ved hva PC egentlig brukes til i undervisning i en ny artikkel i Nordic Journal of Digital Literacy.

Publisert 11. mai 2012 09:42

17. mai er grunnlovsdagen som samler unge og gamle om demokratiet Norge. Nå forskes det på elevene som talerør for Grunnloven.

Publisert 22. mars 2012 12:08

Resultatene fra TEDS-M 2008 viser nedslående resultater om fagkunnskapene til matematikklærerstudenter i Norge. Universitetet jobber aktivt med å utvikle sine studier for å møte utfordringene som studien påpeker.

Publisert 15. des. 2011 15:31

Centre for Professional learning in Teacher education (ProTed) er tildelt status som Senter for fremragende utdanning. Senteret er et samarbeid mellom lærerutdanningen ved Universitetet i Oslo og Universitetet i Tromsø. Institutt for lærerutdanning og skoleforskning er vertsinstitutt for senteret.