Disputaser
Oversikt over kommende og avlagte doktordisputaser ved instituttet. Oversikten oppdateres løpende.
Tidligere
Master Cecilie Weyergang ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning vil forsvare sin avhandling "Kritisk lesing i vurdering og undervisning. En utforskning av hvordan kritisk lesing av sakprosa kan operasjonaliseres innenfor norskfaget og samfunnsfaget" for graden Philosophiae Doctor (ph.d.)
Master Viviana Daza ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning vil forsvare sin avhandling "Emerging Third Spaces in Teacher Education. Examining collaboration among preservice teachers and school- and university-based teacher educators" for graden Philosophiae Doctor (ph.d.)
Master i utdanningsledelse Kristin Belt Skutlaberg ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning vil forsvare sin avhandling: "Å være rektor i arbeid med langvarige saker knyttet til elevers psykososiale skolemiljø – mellom pedagogikk, etikk og juss" for graden Philosophiae Doctor (ph.d.).
Kandidat med Staatsexamen Ilka Marie Luise Nagel ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) vil forsvare sin avhandling "Professional Digital Competence in Norwegian Teacher Education Policy and Practice: Teacher Educators’ Professionalism in the Post-digital Age" for graden Philosophiae Doctor (ph.d.).
Master Merete Føinum ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning vil forsvare sin avhandling "Veiledning med nyutdannede lærere: En studie av kvalifiserte veilederes arbeid med innhold, læring og støtte i veiledningssamtaler og om innhold i veiledningen" for graden Philosophiae Doctor (ph.d.).
Cand.phil. Tone Holt Nielsen ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning vil forsvare sin avhandling: "English as a Business Lingua Franca in Multinational Corporations in Norway" for graden Philosophiae Doctor (ph.d.).
Master Anne Gry Fadum Carlsen ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning vil forsvare sin avhandling "Strategisk ledelse i fylkeskommunen. En studie av lederes fortellinger og strategiske handlinger ved gjennomføring av strategiske planer" for graden Philosophiae Doctor (ph.d.).
Master Kaja Granum Skarpaas ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning vil forsvare sin avhandling "Investigating the Vocational Orientation (VO) Approach. A Qualitative Study of VO as a Didactic Approach to Teaching and Learning English in Upper Secondary Vocational Education in Norway" for graden Philosophiae Doctor (ph.d.).
Master Roar Bakken Stovner ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning vil forsvare sin avhandling "The Feedback Teachers Provide in Mathematics Lessons and How They Provide It - Feedback Practices in Norwegian Lower Secondary Mathematics Classrooms." for graden Philosophiae Doctor (ph.d.).
Master Ida Cheyenne Martinez Lunde ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning vil forsvare sin avhandling "Digitization in School Leadership and Educational Governance - Examples from Policy and Practice." for graden Philosophiae Doctor (ph.d.).
Master Eivind Larsen ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning vil forsvare sin avhandling "Leading Education for Democracy in an Age of Accountability." for graden Philosophiae doctor.
Master Thomas Arnesen ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning vil forsvare sin avhandling "A mixed-methods exploration of off-task use of educational technology in class: An affordance based analysis of two quantitative studies and one qualitative study." for graden Philisophiae Doctor.
Master Line Ingulfsen ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning vil forsvare sin avhandling "Doing representations: Exploring teachers’ and students’ collaborative sensemaking with visual representations" for graden PhD.
Master Camilla Gudmundsdatter Magnusson ved Instiutt for lærerutdanning og skoleforskning vil forsvare sin avhandling "Lesedidaktiske praksiser i norskfaget på ungdomstrinnet. Læreres lesestrategiundervisning og tekstavhengige spørsmål – og elevers metakognitive kunnskap om egen lesing." for graden PhD.
Master Michel Alexandre Cabot ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning vil forsvare sin avhandling "Meaningful Grammar Feedback in English Writing Teacher Education" for graden PhD.
MA Ingrid Miriam Rodrick Beiler ved Instiutt for lærerutdanning og skoleforskning vil forsvare sin avhandling Multilingualism as a Resource in English Writing Instruction - Opportunities and Obstacles in Five Linguistically Diverse Classrooms in Norway for graden Philosophiae doctor.
Master Jennifer Maria Luoto ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning vil forsvare sin avhandling Exploring, understanding, and problematizing patterns of instructional quality: A study of instructional quality in Finnish–Swedish and Norwegian lower secondary mathematics classrooms for graden Philosophiae doctor
Master Mari Sjøberg ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning vil forsvare sin avhandling Teaching and learning through scientific practices in the laboratory in biology education. Exploring modelling through representation construction as scientific practice for graden philosophiae doctor.
Cand.theol. Ole Andreas Kvamme ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. med tittelen:
"Recontextualizing Environmental Ethical Values in a Globalized World: Studies in Moral Education".
Master Nani Teig ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. med tittelen:
Scientific inquiry in TIMSS and PISA 2015. Inquiry as an instructional approach and the assessment of inquiry as an instructional outcome in science.
Master Nora Elise Hesby Mathé vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. med tittelen:
Democracy and politics in upper secondary social studies. Students’ perceptions of democracy, politics, and citizenship preparation.
Master Andreas Pettersen vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. med tittelen:
Towards competency-oriented mathematics education. An investigation of task demands and teachers’ knowledge of task demands from a competency perspective.
Master Drita Saliu-Abdulahi vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. med tittelen:
Teacher and Student Perceptions of Current Feedback Practices in English Writing Instruction.
Master Tonje Stenseth vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. med tittelen:
How and what students read: A study of evaluation and document selection processes in task-oriented reading.
Cand.paed.spec. Randi Myklebust ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning vil forsvare sin avhandling for graden ph.d.:
Muntlighet i det flerspråklige klasserommet. En studie av elevers samtaler på norsk i fem gruppearbeid på sjuende klassetrinn.