Tidligere arrangementer

Tid og sted: , Auditorium 2, Helga Engs hus

Master Cecilie Weyergang ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning vil forsvare sin avhandling "Kritisk lesing i vurdering og undervisning. En utforskning av hvordan kritisk lesing av sakprosa kan operasjonaliseres innenfor norskfaget og samfunnsfaget" for graden Philosophiae Doctor (ph.d.)

Tid og sted: , Auditorium 2, Helga Engs hus

Master Cecilie Weyergang ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, avholder prøveforelesning over oppgitt emne: "Metodologiske utfordringer med å oversette teorier om kritisk lesing til klasseromspraksis"

Tid og sted: , Niels Henrik Abels hus, UE26

Tverr- og flerfaglighet blir ofte løftet fram som løsningen på vår tids store samfunnsutfordringer. Vi kan lese om dette i UiOs Strategi 2030, i Utsynsmeldingen og vi finner det i utlysninger hos NFR, EU og lignende.

I dette seminaret ser vi på muligheter og utfordringer knyttet til tverr- og flerfaglighet i forskning. Vi får ulike perspektiver på hva det kan innebære: i søknader, på det praktiske og teoretiske planet med mer. Vi vil få høre om hvordan man kan bygge fram en solid tverrfaglig forskningskultur, og vi vil se bakover og framover i tverrfaglighetens historie.

Lærerutdanningen og praksisfeltet er i seg selv tverrfaglig. Tematikken vil derfor bli fulgt opp i lærerutdanningen til høsten.

Tid og sted: , Nils Henrik Abels Hus, rom 500

Velkommen til sluttlesing for ph.d.-kandidat Bas Senden, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO.

Sluttleser er Ridwan Maulana, University of Groningen.

Tid og sted: , Niels Henrik Abels hus, rom 600

Velkommen til midtveisevaluering for ph.d.-kandidat Nasrin Ulfat, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO.

Midtveisleser er Peter Wikström ved Karlstads universitet.

Tid og sted: , Domus Bibliotheca og digitalt

Tre tverrfaglige tema i skolens læreplaner – hvor gode verktøy er de for utdanning for bærekraftig utvikling?

Tid og sted: , Auditorium 2, Helga Engs hus

Master Viviana Daza ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning vil forsvare sin avhandling "Emerging Third Spaces in Teacher Education. Examining collaboration among preservice teachers and school- and university-based teacher educators" for graden Philosophiae Doctor (ph.d.)

Tid og sted: , Auditorium 2, Helga Engs hus

Master Viviana Daza ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning avholder prøveforelesning over oppgitt emne: "Models, outcomes and sustainability of partnerships in teacher education."

Tid og sted: , Domus Bibliotheca

Alle mener noe om skolen, fordi den angår oss alle. Men hva sier forskerne som hver dag undersøker tilstanden i norske klasserom?

Tid og sted: , Helga Engs hus, Auditorium 2

Master i utdanningsledelse Kristin Belt Skutlaberg ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning  vil forsvare sin avhandling: "Å være rektor i arbeid med langvarige saker knyttet til elevers psykososiale skolemiljø – mellom pedagogikk, etikk og juss" for graden Philosophiae Doctor (ph.d.).

Tid og sted: , Aud 2. Helga Engs hus

Master i utdanningsledelse Kristin Belt Skutlaberg ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning avholder prøveforelesning over oppgitt emne: "Betydningen av tillit i skolelederes arbeid med saker som omhandler ansattes og elevers individuelle rettigheter: empiriske og teoretiske perspektiver"

Tid og sted: , Auditorium 2, Helga Engs hus

Kandidat med Staatsexamen Ilka Marie Luise Nagel ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) vil forsvare sin avhandling "Professional Digital Competence in Norwegian Teacher Education Policy and Practice: Teacher Educators’ Professionalism in the Post-digital Age" for graden Philosophiae Doctor (ph.d.).

Tid og sted: , Aud 2. Helga Engs hus

Kandidat med Staatsexamen Ilka Marie Luise Nagel ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning avholder prøveforelesning over oppgitt emne: "Teachers' Digital Competence in Norwegian Schools- The Current State of Knowledge and Implications for Teacher Educators"

Tid og sted: , Domus Bibliotheca

Velkommen til panelsamtale der forskere fra ulike fag diskuterer de ferske PISA-resultatene.

Tid og sted: , Oslo Time (CET); Zoom- Link In Mailing List Email

Welcome to the QUINT Observation Systems Seminars (OBS seminars).  This series will discuss classroom observation systems as a tool for understanding and improving teaching quality.

Tid:

Etter et langt opphold på grunn av pandemien er det endelig tid for en ny nasjonal lektorutdanningskonferanse. Vertskap denne gangen er Universitetet i Oslo.

Konferansens tema er: Kvalitet i lektorutdanningen

Tid og sted: , Abels utsikt, Niels Henrik Abels hus

“The L2 English learning pyramid: Structural changes and implications for teaching, learning, and research” Velkommen til opprykksforelesning med Pia Sundqvist.

Tid og sted: , Georg Sverdrups hus

Institutt for lærerutdanning og skoleforskning inviterer til konferanse for skoleledere, forskere og andre interesserte innen utdanningsfeltet.

Tid og sted: , Vilhelm Bjerknes hus, auditorium 4

Få innsikter fra forskning, erfaringer fra praksis og bli med i Skole i verden (SiV)-samarbeid.

Tid og sted: , Oslo Time (CET); Zoom- Link In Mailing List Email

Tid og sted: , Niels Henrik Abels hus, rom 622 (6. etg.)

Velkommen til midtveisevaluering for ph.d.-kandidat Lekh Nath Baral, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO.

Midtveisleser er Ingrid Rodrick Beiler ved OsloMet.

Tid og sted: , Georg Sverdrups hus, Auditorium 2

“Eksistens og læring".  Velkommen til avskjedsforelesning med Jon Magne Vestøl.