Om PISA (Programme for International Student Assessment)

Nedenfor vises nøkkelfakta om prosjektet. Mer informasjon om prosjektet og resultater fra hver undersøkelse finnes i hovedrapportene.

Innhold

  • Undersøkelsen måler 15-åringers kompetanse innen lesing, matematikk og naturfag
  • PISA gjennomføres hvert tredje år. Alle tre fagområder er med hver gang, men de bytter på å være hovedområde:
    • 2000: lesing
    • 2003: matematikk
    • 2006: naturfag
    • 2009: lesing
    • 2012: matematikk
    • 2015: naturfag
  • Problemløsing var med som eget fagområde i 2003 og 2012. I 2015 er samarbeidende problemløsing med som egen del

Metode

  • To timers prøve med oppgaver fra hvert fagområde
  • Spørreskjema til elevene, omtrent 30 minutter, med spørsmål om blant annet familiebakgrunn, holdninger, læringsstrategier, læringsmiljø på skolen
  • Spørreskjema til skolens ledelse
  • 540 000 elever fra 72 land, hvorav 35 er OECD-land, deltok i studien i 2015. Fra Norge deltok omtrent 5500 elever fra 229 skoler
  • I 2015 ble PISA gjennomført digitalt

Organisering

  • Samarbeid mellom medlemslandene i OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development)
  • Den norske delen av PISA-prosjektet er finansiert av Kunnskapsdepartementet. Utdanningsdirektoratet har gitt Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) i oppdrag å gjennomføre prosjektet