Resultater
Verktøy
Prosjektet har laget to produkter for bruk i skoler og lærerutdanninger.
- Introduksjon til kulturelt responsiv vurdering: ressursside for vurdering av minoritetsspråklige elever (modul i Canvas)
- Aiding Culturally Responsive Assessment in Schools (ACRAS): En verktøykasse for vurdering i mangfoldige klasserom (PDF).
Publikasjoner
Nortvedt, G.A., Wiese, E. Numeracy and migrant students: a case study of secondary level mathematics education in Norway. ZDM Mathematics Education 52, 527–539 (2020).
Nortvedt, G.A., Wiese, E., Brown, M. et al. Aiding culturally responsive assessment in schools in a globalising world. Educ Asse Eval Acc 32, 5–27 (2020).
Funda Nayir, Martin Brown, Denise Burns, Joe O’Hara, Gerry McNamara, Guri Nortvedt, Guri Skedsmo, Silje Kristin Gloppen, Eline F. Wiese. Assessment with and for Migration Background Students-Cases from Europe. Eurasian Journal of Educational Research 79 (2019) 39-68
Om prosjektet
Med økt migrasjon, kan det bli utfordrende for lærere å skulle møte og ivareta behovene til elevene i et mangfoldig, flerkulturelt klasserom. Aiding Cultural Responsive Assessment in Schools (ACRAS) er et forskningsprosjekt med fokus på vurdering av minoritetselever. Institutt for lærerutdanning og skoleforskning gjennomfører prosjektet i samarbeid med tre andre universitetet. Målet er å utvikle en verktøykasse som skoler og lærerutdanningsinstitusjoner kan bruke.
Hva er Culturraly Responsive Assessment (CRA)?
CRA kan oversettes med kulturelt responsiv vurdering og handler om at vurderingen tar hensyn til elevens kulturelle bakgrunn og hvordan eleven uttrykker seg.
• Får eleven vist hva han/hun kan?
• Får eleven brukt/vist tidligere kunnskap?
• Kollektive vs individuelle uttrykksmåter
• Hva «ser» lærere?
• Hva er vurdering for læring i et CRA perspektiv?
• Hvordan utvikle prøver som gjør at alle elever får vist hva de kan?
Finansiering
ACRAS-prosjektet finaniseres gjennom Erasmus+.