Forskerne i LISA er opptatt av
- hvordan elevene selv opplever undervisningen
- hva som er vanlige arbeidsformer i fagene
- sammenhenger mellom undervisning og læring
Aktuelt
-
ILS-forskere nominert til «Årets tidsskriftartikkel» 30. mai 2022 15:09
-
– Vi må diskutere hva vi vil med litteraturundervisningen i skolen 27. nov. 2019 11:31
Om prosjektet
Omfattende datainnsamling
Noe av det mest spennende med LISA-designet er at studien kombinerer videodata fra undervisning med testresultater fra de samme klasserommene. Dette har i liten grad blitt gjort tidligere i Norge. Teamet har filmet undervisningstimer ved rundt femti ungdomsskoler rundt om i Norge. Elevene har også svart på en spørreundersøkelse, og forskerne ser på nasjonale prøver for å vite noe om den faglige fremgangen.
Video fra klasserommet
Høsten 2014 startet den omfattende datainnsamlingen. Forskerne har siden gjort videoopptak av fire undervisningstimer i norsk og matematikk på 8. trinn ved hver av skolene. Ett kamera har filmet klassen som helhet og ett kamera har fulgt læreren. En av hovedgrunnene til at LISA-prosjektet bruker video, er at det er en systematisk måte å hente inn data på, som tydelig skiller datainnhentingen og datatolkningen. I tillegg vil det være mulig for flere forskere å bruke det samme materialet. Det har blitt gjort tidligere i for eksempel prosjektet PISA+.
LISA ledes av Professor Kirsti Klette, som har lang erfaring med klasseromsforskning og videostudier. Forskerne i prosjektet samarbeider tett med Teaching Learning Videolab ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning.
Internasjonalt samarbeid
LISA-teamet samarbeider bredt med andre universiteter, blant annet Stanford og Harvard i USA. Ved Stanford University har forskerne jobbet med videokoding sammen med amerikanske og finske forskere. En av de metodiske ambisjonene LISA-prosjektet har, er å ta i bruk videokoder som med hell er brukt i annen relevant forskning. På denne måten kan man sammenligne funn i Norge med funn fra andre land. Dessuten vil det være mulig å vurdere hvordan ulike koder – som peker på kjennetegn ved undervisning– gir ulike bilder av datamaterialet.
Hvilke felt har forskerne i LISA-studien?
Til sammen undersøker forskerne i prosjektet litt ulike ting:
- Kirsti Klette er prosjektleder og først og fremst opptatt av design, metoder og instrumenter for å måle og beskrive kvalitetstrekk ved lærernes undervisning og hvordan disse bidrar til elevenes læring.
- Astrid Roe er mest opptatt av å se etter sammenhenger mellom det som skjer i klasserommet, hvordan elevene selv opplever læringsmiljøet og elevenes framgang på nasjonale prøver
- Marte Blikstad-Balas er spesielt interessert i hvordan tekster brukes i norskfaget.
Stipendiatene
- Camilla Gudmunsdatter Magnusson undersøker hvordan norsklærerne underviser i lesestrategier.
- Roar Bakken Stovners prosjekt dreier seg om hvordan lærere gir tilbakemeldinger i matematikktimer og hvordan dette gir utslag på elevers læring.
- Jennifer Luoto sammenligner hvordan matematikkundervisning foregår i Norge og i Finland.
- Ida Lodding Gabrielsens prosjekt undersøker litteraturens rolle i norskundervisningen.
I tillegg har flere masterstudenter oppgaver knyttet til prosjektet.
Se stipendatene presentere sine prosjekt:
Video: Shane Colvin/UV, manusarbeid: Sandra R. Nielsen/ILS
Finansiering
Norges forskningsråd finansierer studien.
Introduksjon til prosjektet
Video: Shane Colvin/UV, manusarbeid: Sandra R. Nielsen/ILS
Formidling
Her finner du omtale av LISA-prosjektet i media.