English version of this page

TIMSS - Institutt for lærerutdanning og skoleforskning

TIMSS måler elevenes kompetanse i matematikk og naturfag på 5. og 9. trinn. Gjennom spørreskjemaer samles det i tillegg inn relevant informasjon om elevene, lærerne og skolene som brukes i analysene av datamaterialet.

Takk til alle som har deltatt i TIMSS 2023!

Våren 2023 deltok omtrent 12 000 elever fra 318 skoler i Norge i TIMSS-undersøkelsen. Vi ønsker å takke alle elever, lærere, rektorer og foresatte som har bidratt i og til datainnsamlingen, og setter stor pris på samarbeidet med våre skolekontakter.

Arbeidet med å klargjøre dataene for analyser er nå i gang. De norske hovedresultatene fra TIMSS 2023 vil bli presentert på en pressekonferanse 4. desember 2024 og i en kortrapport som blir utgitt samme dato. I tillegg vil det bli laget en bok som går mer i dybden på noen av resultatene. Denne forventes publisert høsten 2025.


Resultater fra TIMSS 2019

Første side av TIMSS 2019 antologien Første side av TIMSS 2019 kortrapport


Se video: utvalgte resultater fra TIMSS 2019

Videoproduksjon: LINK – Senter for læring og utdanning/ Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS).

Se også de internasjonale videoene om TIMSS 2019-resultatene

Video fra TIMSS & PIRLS International Study Center:


Mer om TIMSS-undersøkelsen

Hvor ofte og hvordan gjennomføres TIMSS?

TIMSS-undersøkelsen gjennomføres hvert fjerde år, og første gang var i 1995.

TIMSS digitalisert i 2019

Tidligere ble undersøkelsen gjennomført på papir, men i 2019 ble TIMSS for første gang gjennomført digitalt.

Les mer om TIMSS-undersøkelsen og gjennomføringen   Bildet kan inneholde: rød, pil, linje, materiell eiendom, hånd.

Tidligere undersøkelser

Norge deltok i TIMSS-undersøkelsen i 1995, 2003, 2007, 2011, 2015 og 2019. Våren 2023 deltok Norge for sjuende gang.

Les mer fra tidligere TIMSS-undersøkelser   Bildet kan inneholde: rød, pil, linje, materiell eiendom, hånd.

Rammeverk og kompetansenivåer

For TIMSS-undersøkelsen brukes overordnede rammeverk som definerer hvilke kunnskaper og ferdigheter som skal undersøkes hos elevene. Det er også definert ulike kompetansenivåer for elevene innenfor fagene.

Les mer om rammeverk og kompetansenivåer i TIMSS   Bildet kan inneholde: rød, pil, linje, materiell eiendom, hånd.

Organisering av undersøkelsen

I Norge har Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) ved Universitetet i Oslo ansvaret for den praktiske gjennomføringen av TIMSS, finansiert av Utdanningsdirektoratet (Udir). Forskerne ved ILS deltar også i det internasjonale arbeidet med å utvikle prøvene. IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement) har det internasjonale ansvaret for TIMSS.

Publikasjoner om TIMSS

Hovedrapportene

Finn flere publikasjoner knyttet til TIMSS Bildet kan inneholde: rød, pil, linje, materiell eiendom, hånd.

Frigitte oppgaver

Etter hver runde av TIMSS offentliggjøres halvparten av testens oppgaver og disse kan brukes fritt av elever og lærere.

Les mer om frigitte oppgaver Bildet kan inneholde: rød, pil, linje, materiell eiendom, hånd.

Tidligere spørreskjema

Alle rektorer, lærere og elever som deltar i TIMSS, blir bedt om å svare på et spørreskjema hver. Fra og med TIMSS 2011 har også foresatte for elever på barnetrinnet fått et spørreskjema.

Les mer om tidligere spørreskjema Bildet kan inneholde: rød, pil, linje, materiell eiendom, hånd.

Andre ressurser

Andre sider om TIMSS:

Andre ressurser:

Publisert 8. des. 2020 10:00 - Sist endret 19. des. 2023 10:55

Kontakt

Hege Kaarstein
Prosjektleder

Kontakt oss:

Send e-post

Deltakere

Detaljert oversikt over deltakere