Takk til alle som har deltatt i TIMSS 2023!
Våren 2023 deltok omtrent 12 000 elever fra 318 skoler i Norge i TIMSS-undersøkelsen. Vi ønsker å takke alle elever, lærere, rektorer og foresatte som har bidratt i og til datainnsamlingen, og setter stor pris på samarbeidet med våre skolekontakter.
Arbeidet med å klargjøre dataene for analyser er nå i gang. De norske hovedresultatene fra TIMSS 2023 vil bli presentert på en pressekonferanse 4. desember 2024 og i en kortrapport som blir utgitt samme dato. I tillegg vil det bli laget en bok som går mer i dybden på noen av resultatene. Denne forventes publisert høsten 2025.
Resultater fra TIMSS 2019
- Se offentliggjøringen av resultatene 8. desember 2020: Kunnskapsdepartementets pressekonferanse ble strømmet (regjeringen.no).
- Her kan du lese TIMSS 2019 - Kortrapport (pdf).
- Antologien Med blikket mot naturfag. Nye analyser av TIMSS 2019-data og trender 2015–2019 (idunn.no) supplerer kortrapporten med dypere analyser som også ser på utvikling over tid, såkalte trendanalyser.
- Her finner du en kortversjonen (pdf) av antologien.
- Les også sakene: Dette er TIMSS, Er naturfag i trøbbel? og Naturfag i trøbbel: Dyktige lærere motvirket tilbakegang i naturfag.
Se video: utvalgte resultater fra TIMSS 2019
Videoproduksjon: LINK – Senter for læring og utdanning/ Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS).
Se også de internasjonale videoene om TIMSS 2019-resultatene
Video fra TIMSS & PIRLS International Study Center:
- Video om elevenes prestasjoner i matematikk og naturfag
- Video om resultater fra spørreskjemaene
Mer om TIMSS-undersøkelsen
Hvor ofte og hvordan gjennomføres TIMSS?
TIMSS-undersøkelsen gjennomføres hvert fjerde år, og første gang var i 1995.
TIMSS digitalisert i 2019
Tidligere ble undersøkelsen gjennomført på papir, men i 2019 ble TIMSS for første gang gjennomført digitalt.
Les mer om TIMSS-undersøkelsen og gjennomføringen
Tidligere undersøkelser
Norge deltok i TIMSS-undersøkelsen i 1995, 2003, 2007, 2011, 2015 og 2019. Våren 2023 deltok Norge for sjuende gang.
Les mer fra tidligere TIMSS-undersøkelser
Rammeverk og kompetansenivåer
For TIMSS-undersøkelsen brukes overordnede rammeverk som definerer hvilke kunnskaper og ferdigheter som skal undersøkes hos elevene. Det er også definert ulike kompetansenivåer for elevene innenfor fagene.
Les mer om rammeverk og kompetansenivåer i TIMSS
Organisering av undersøkelsen
I Norge har Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) ved Universitetet i Oslo ansvaret for den praktiske gjennomføringen av TIMSS, finansiert av Utdanningsdirektoratet (Udir). Forskerne ved ILS deltar også i det internasjonale arbeidet med å utvikle prøvene. IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement) har det internasjonale ansvaret for TIMSS.
Publikasjoner om TIMSS
Hovedrapportene
- TIMSS 2023: Kommer 4. desember 2024
- TIMSS 2019: Kortrapport og Med blikket mot naturfag
- TIMSS 2015: Vi kan lykkes i realfag
- TIMSS 2011: Framgang, men langt fram
- TIMSS 2007: Tegn til bedring og Kort om TIMSS 2007
- TIMSS 2003: Hva i all verden har skjedd i realfagene? og TIMSS 2003 med få ord
- TIMSS 1995: Rapportene fra 1995 kan skaffes på forespørsel.
Finn flere publikasjoner knyttet til TIMSS
Frigitte oppgaver
Etter hver runde av TIMSS offentliggjøres halvparten av testens oppgaver og disse kan brukes fritt av elever og lærere.
Tidligere spørreskjema
Alle rektorer, lærere og elever som deltar i TIMSS, blir bedt om å svare på et spørreskjema hver. Fra og med TIMSS 2011 har også foresatte for elever på barnetrinnet fått et spørreskjema.
Les mer om tidligere spørreskjema
Andre ressurser
Andre sider om TIMSS:
- Utdanningsdirektoratets side om TIMSS (udir.no)
- Den internasjonale siden for TIMSS 2019-resultatene ved TIMSS & PIRLS International Study Center, Boston College
- TIMSS & PIRLS International Study Center
- The International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA)