Aktuelle saker

Gjennom flere datainnsamlinger skal forskerne blant annet følge med på utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse hos studentene på Lektorprogrammet. Bildet viser en gruppediskusjon med digitale verktøy. Illustrasjonsfoto: colourbox.
Publisert 8. nov. 2017 10:59

Forskerne i prosjektet DiCTE ser på lærerstudenters kompetanse i møte med det teknologitette klasserommet.

Publisert 1. nov. 2017 16:42

Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) er tildelt midler som kompetansepunkt for IT i forskning ved Universitetet i Oslo.

Publisert 26. okt. 2017 07:43

Under overskriften «Ungdommens læringsunivers» skal Norske tysklærerdager 2017 gi påfyll for lærere gjennom forelesninger og workshops.

Det er viktig at organisasjonen jobber tettere på skolen, og at unge får gode erfaringer med forskning tidlig, mener førsteamanuensis Marte Blikstad-Balas. Forskeren er avbildet på universitetet. Foto: Shane Colvin/ UV.
Publisert 20. okt. 2017 16:09

Som første skoleforsker og forsker fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet (UV) tas førsteamanuensis Marte Blikstad-Balas opp til Akademiet for yngre forskere.

Publisert 27. sep. 2017 14:50

Er du interessert i inkludering og likeverd, og hva vi kan lære av skolene som jobber best med dette? Nå kan du søke stipend til masterprosjekt for å forske på disse skolene.

Studiestart skaper grunnlag for gode relasjoner. Her er studentene samlet. Foran f.h.: Karoline Oen, Vidar Skogvoll, Nora Uggerud, Oda Emilie Nilseng, Mona Øygarden Aasnes, Marie Eide Lien og Celine Eriksen. Bakre rekke f.v.: Peter Berg, Marius Mordal Bakke, Sondre Sandberg, Erlend Gurvin, Simon Gundegjerde og Espen Braastad. Foto: Vidar Skogvoll/ ILS.
Publisert 30. aug. 2017 14:52

Denne måneden starter 13 ferske studenter som lærere i Osloskolen. I sitt første arbeidsår gjennomfører de også praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning.

Helga Eng-bygget med mange studenter samlet i fint vær.
Publisert 17. aug. 2017 10:35

Denne uka ønskes godt over 500 nye lærerstudenter velkommen med faglige og sosiale aktiviteter ved Universitetet i Oslo.

Merethe Frøyland og Doris Jorde jublar over gode søkjartal. Biletet er teke under avslutninga for Jorde ved Naturfagsenteret i 2015. Foto: Yngve Vogt, Apollon/UiO.
Publisert 15. mai 2017 08:39

Vidareutdanningstilbodet «Naturfagdidaktikk for lærarutdannarar» er det fyrste i sitt slag i Noreg. 34 søkjarar på fyrste forsøk reknar instituttet som ein suksess.

Studenter snakker over bordet
Publisert 21. apr. 2017 13:16

Antall personer som søker studier ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo har økt med 17 % sammenlignet med i 2016. 

Både kvaliteten på tilbakemeldingene og studiet generelt får høy poengsum hos studentene. Illustrasjonsfoto: colourbox.
Publisert 16. feb. 2017 15:14

Studentene ved masterprogrammet i utdanningsledelse er fornøyd med studieprogrammet sitt, viser Studiebarometeret. Spesielt gir studentene høy skår for tilbakemeldingene de får i løpet av studiet.

Instituttleder Rita Hvistendahl (bildet) mener instituttets vekst vil være med på å heve kvaliteten på studieprogrammene innen lærerutdanning og utdanningsledelse ytterligere. Foto: S.R. Nielsen/ ILS.
Publisert 25. jan. 2017 14:41

– Med et like høyt antall tilsettinger som i toppåret 2015 bidrar også 2016 til en historisk styrking av virksomheten ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, sier instituttleder Rita Hvistendahl.

Undersøkelsene har mye til felles, både når det gjelder metode og innhold. Samtidig er det flere viktige forskjeller. Illustrasjonsfoto: colourbox.
Publisert 28. nov. 2016 13:52

Resultatene fra TIMSS og PISA lanseres 29. november og 6. desember. Men hva er egentlig forskjellene mellom dem? Og hva kan undersøkelsene fortelle oss?

Stipendiat Ragnhild Engdal Jensen mottok pris for beste poster under den årlige konferansen for Association for Educational Assessment Europe. Foto: Guri Nortvedt/ ILS
Publisert 25. nov. 2016 16:35

Stipendiat Ragnhild Engdal Jensen ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ble tildelt prisen for beste poster.

Illustrasjonsfoto: colourbox
Publisert 21. nov. 2016 10:50

Utdanning av skoleledere har fått økt oppmerksomhet både nasjonalt og internasjonalt de siste 20 årene. Nå lanseres et temanummer av Acta Didactica Norge der søkelyset rettes mot skolelederutdanning og ledelsesutvikling i skolen.

Publisert 14. okt. 2016 12:24

Sten R. Ludvigsen blir dekan og Helge I. Strømsø prodekan ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet for perioden 2017 – 2020. Ny studiedekan blir Jon Magne Vestøl.

Illustrasjonsfoto: Colourbox
Publisert 21. sep. 2016 08:55

Den årlige Skolelederdagen arrangeres 14. oktober. – Valget av årets tema gjenspeiler viktigheten av å ha et sterkt profesjonsfellesskap som basis for å håndtere utfordringene skoler i dag står overfor, sier førsteamanuensis Guri Skedsmo.

Publisert 8. sep. 2016 15:16

Forskerskolen NATED har hatt stor betydning for utviklingen av utdanningsforskning de siste åtte årene.

Publisert 3. sep. 2016 19:02

Tidligere instituttleder ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, dosent Anders Isnes er tildelt Kongens fortjenstmedalje.

Publisert 30. aug. 2016 18:06

Helen Gunter som er professor 2 ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet fikk pris for fremragende innsats i arbeidet for å utvikle skole- og utdanningsledelse som forsknings- og utdanningsfelt under den årlige konferansen til British Educational Leadership Management and Administration Society (BELMAS).

Publisert 17. aug. 2016 12:46

Denne uken er det studiestart for Lektorprogrammet og Praktisk-pedagogisk utdanning. Aldri før har så mange nye lærerstudenter startet opp ved Universitetet i Oslo. I årets kull er det særlig en økning av studenter innen realfag.

Publisert 27. juli 2016 14:07

78 personer har meldt seg på forkurset i matematikk ved lektorutdanninga ved Universitetet i Oslo.  Resultatet på den nasjonale prøven 1.august avgjør om de oppfyller det nye kravet for å komme inn på lærerutdanningen.

Publisert 23. juni 2016 12:58

Høsten 2015 inngikk Institutt for lærerutdanning og skoleforskning et Erasmus-samarbeid med the Teacher Education Program (TEP) ved det statlige universitetet Athens University of Economics and Business (AUEB) i Athen, Hellas.

Publisert 15. juni 2016 13:08

Et nytt prosjekt i regi av forskergruppen Curriculum Studies, Leadership and Educational Governance (CLEG) starter nå opp. Prosjektet har som mål å utforske hvordan to verdiorienterte utdanningsprogrammer for skoleledere påvirker skolelederes praksis.

Henrik Ræder og Mysa Chu er blant lærerne som står klare til å ta i mot deltakere på forkurs i sommer. Foto: Christian Emil Narvesen/ILS
Publisert 10. juni 2016 09:49

Universitetet i Oslo er godt forberedt til å ta i mot fremtidige lærerstudenter på forkurs i matematikk i sommer. – Vi skal gjøre det vi kan for at alle som deltar på kurset skal kunne oppnå drømmen om å bli lærer, sier undervisningsleder ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Kirsti Engelien.

Publisert 8. juni 2016 15:23

Intet mindre var temaet da den nederlandske forskeren Fred Korthagen holdt sitt innlegg under konferansen Bringing Teacher Education Forward på Universitetet i Oslo denne uken.