Besøksadresse
Niels Henrik Abels hus (kart)
Moltke Moes vei 35
0851
OSLO
Årets søkertall til Praktisk-pedagogisk (PPU) utdanning ved Universitetet i Oslo er høyere enn noensinne
To nye forskertalentprosjekter og tre forskerprosjekter ved UV er tildelt ferske FINNUT-midler! Gratulerer!
Marte Blikstad-Balas ble tildelt prisen for fremragende formidling, mens Joshua Lawrence mottok undervisningsprisen for 2017
Skole-Norge satser på desentralisert kompetanseutvikling i samarbeid med universitets- og høgskolesektoren (UH-sektoren). Det skaper nye muligheter for en rekke fagmiljøer ved UiO.
Forskerne i prosjektet DiCTE ser på lærerstudenters kompetanse i møte med det teknologitette klasserommet.
Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) er tildelt midler som kompetansepunkt for IT i forskning ved Universitetet i Oslo.
Under overskriften «Ungdommens læringsunivers» skal Norske tysklærerdager 2017 gi påfyll for lærere gjennom forelesninger og workshops.
Som første skoleforsker og forsker fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet (UV) tas førsteamanuensis Marte Blikstad-Balas opp til Akademiet for yngre forskere.
Er du interessert i inkludering og likeverd, og hva vi kan lære av skolene som jobber best med dette? Nå kan du søke stipend til masterprosjekt for å forske på disse skolene.
Denne måneden starter 13 ferske studenter som lærere i Osloskolen. I sitt første arbeidsår gjennomfører de også praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning.
Denne uka ønskes godt over 500 nye lærerstudenter velkommen med faglige og sosiale aktiviteter ved Universitetet i Oslo.
Vidareutdanningstilbodet «Naturfagdidaktikk for lærarutdannarar» er det fyrste i sitt slag i Noreg. 34 søkjarar på fyrste forsøk reknar instituttet som ein suksess.
Antall personer som søker studier ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo har økt med 17 % sammenlignet med i 2016.
Studentene ved masterprogrammet i utdanningsledelse er fornøyd med studieprogrammet sitt, viser Studiebarometeret. Spesielt gir studentene høy skår for tilbakemeldingene de får i løpet av studiet.
– Med et like høyt antall tilsettinger som i toppåret 2015 bidrar også 2016 til en historisk styrking av virksomheten ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, sier instituttleder Rita Hvistendahl.
Resultatene fra TIMSS og PISA lanseres 29. november og 6. desember. Men hva er egentlig forskjellene mellom dem? Og hva kan undersøkelsene fortelle oss?
Stipendiat Ragnhild Engdal Jensen ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ble tildelt prisen for beste poster.
Utdanning av skoleledere har fått økt oppmerksomhet både nasjonalt og internasjonalt de siste 20 årene. Nå lanseres et temanummer av Acta Didactica Norge der søkelyset rettes mot skolelederutdanning og ledelsesutvikling i skolen.
Sten R. Ludvigsen blir dekan og Helge I. Strømsø prodekan ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet for perioden 2017 – 2020. Ny studiedekan blir Jon Magne Vestøl.
Den årlige Skolelederdagen arrangeres 14. oktober. – Valget av årets tema gjenspeiler viktigheten av å ha et sterkt profesjonsfellesskap som basis for å håndtere utfordringene skoler i dag står overfor, sier førsteamanuensis Guri Skedsmo.
Forskerskolen NATED har hatt stor betydning for utviklingen av utdanningsforskning de siste åtte årene.
Tidligere instituttleder ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, dosent Anders Isnes er tildelt Kongens fortjenstmedalje.
Helen Gunter som er professor 2 ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet fikk pris for fremragende innsats i arbeidet for å utvikle skole- og utdanningsledelse som forsknings- og utdanningsfelt under den årlige konferansen til British Educational Leadership Management and Administration Society (BELMAS).
Denne uken er det studiestart for Lektorprogrammet og Praktisk-pedagogisk utdanning. Aldri før har så mange nye lærerstudenter startet opp ved Universitetet i Oslo. I årets kull er det særlig en økning av studenter innen realfag.