Norskelever diskuterer en novelle som handler om å slå opp med kjæresten. Samfunnsfagselever lærer om Ukraina-krigens historiske bakteppe. Matematikkelever lærer om personlig økonomi. Kan slike samtaler i klasserommet automatisk sjekkes av som livsmestring?
Aktuelle saker - Side 2
Slik kan lærarar få eit undervisningsopplegg om privat og nasjonal økonomi til å gi meir enn kvart enkelt skulefag kan aleine.
Kva betyr det å skulle undervise i livsmeistring på tvers av fag i skulen? Å ta ansvar for dei unges psykiske helse? Eller å ta endå meir ansvar for skulen sitt danningsoppdrag og elevanes identitetsutvikling? Forskar Ole Andreas Kvamme reflekterer rundt temaet.
Nylig samlet Erasmus + prosjektet GatherED rundt trettifem lærerutdannere og lærere fra ulike land til en workshop om flerspråklighet og mangfold.
Skole i verden-prosjektet skal legge til rette for at bærekraftundervisning skal ha mer betydning, både i og utenfor skolen.
To forskere og undervisere ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) tar med seg lærdommer fra pandemien videre når de utvikler et nytt hybridstudium. – Helt avgjørende for oss å ha innovasjonsekspertisen i IDEA med på laget.
Studenter som starter opp på Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) deltid våren 2023, vil nå enklere kunne kombinere utdanningen med jobb og familie.
Det er konklusjonen i ny evaluering av lektorutdanningene i Norge.
UVs aller første fremragende forskningssenter søker å redusere ulikhet i utdanning. Med på det prestisjefylte laget er seniorforsker ved Institutt for læreutdanning og skoleforskning, Trude Nilsen.
Uken gir deg nyttige verktøy og grunnleggende kunnskap i kjerneområder som datahåndtering, digitale verktøy, formidling, prosjektledelse og mye mer. Meld deg på kurs i dag!
NY ÆRESDOKTOR: Anne Wallach heitte ho, kvinna som endra livet til professor Pamela Grossman. – Ho forstod på eit djupt plan korleis det var å vere ungdom, ho såg oss, seier forskaren, som har som mål at alle barn skal få erfare slike kloke og myndige lærarar.
Mandag denne uken tok vi imot ca. 600 nye studenter til grunnutdanningene på UV. Solen skinte, og plassen utenfor Helga Engs hus var full av glade og smånervøse ansikter – klare for studiestart og livet som student på UiO!
Professor Kirsti Klette og professor Marte Blikstad-Balas er nominert til hedersprisen «Årets tidsskriftartikkel 2021» for deres artikkel i Norsk pedagogisk tidsskrift «Hvilke læremidler bruker lærerne på 8. trinn? En systematisk kartlegging av norskfagets analoge og digitale tekster».
Søkningen til Lektorutdanningen ved UV-fakultetet øker i 2022. – En bekreftelse på at studentene setter pris på den høye faglige kvaliteten i studiene våre, sier dekan Rita Hvistendahl.
Nå vil ekspertutvalget som utreder digital læringsanalyse i skolen og høyere utdanning ha innspill fra publikum.
─ Fatima Reda frå Mi Lenga-programmet har allereie gitt eit viktig bidrag til andrespråksfeltet, seier tidlegare rettleiar.
I TALIS-undersøkelsen skal ansatte i skolen og barnehage gis en stemme i spørsmål som angår deres profesjonelle utvikling.
– Behovet for realfagskompetanse i samfunnet vårt har aldri vært større, sier professor Doris Jorde som blir nestleder for Agders og landets nye forskerskole i matematikk- og naturfagdidaktikk.
Med kameraer i klasserommet får forskerne med seg mye mer av det som skjer.
Redaktørene av et nytt temanummer vil rette søkelyset mot lærerutdanningens innhold og undervisningsmetoder.
Hvor godt forberedt er elever på å lære, arbeide og leve i en digital verden? Forskere skal igjen måle niendeklassingers digitale ferdigheter.
─ Jeg er selv et levende symbol på flerspråklighet i jobbhverdagen, fortalte en av deltagerne på seminar om temaet.
En av fem nordmenn lytter daglig til podkast, både de som underholder og de som gir innsikt. Hvordan kan mediet brukes i undervisning?
I en ny bok drøfter forskere hva som er god naturfagundervisning i dag. ─ Naturfag er et sentralt fag og egnet for å utdanne selvstendige, kreative, kritisk tenkende og framtidsrettede elever, sier redaktørene.
─ Vi vet rett og slett ikke om det er hensiktsmessig å begynne med engelskopplæring så tidlig som i første klasse, sier forsker. Nå skal aktuelt prosjekt undersøke undervisningen og hva elevene lærer seg på egenhånd utenfor skolen.