Vestfold og Telemark fylkeskommune: Med ny forskning disputerte Anne Gry Fadum Carlsen med den første offentlige sektor-doktorgrad i VTFK.
I media - Side 2
Utdanningsnytt.no: Forsker Nora Elise Hesby Mathé tror lærerne må forstå at elevmedvirkning ikke er så vanskelig.
Aura avis: I andre klasse ved Tingvoll barne- og ungdomsskole har bare en tredjedel av elevene har norsk som sitt eneste morsmål og engelsk brukes mer og mer i dagligtale blant barna. – For oss er mangfoldet helt naturlig, sier rektor.
Rekk opp hånda!:I en tid der demokratiet utfordres globalt, er det viktigere enn noen gang å styrke demokratisk deltakelse blant barn og unge.
Uniforum: Den einaste måten å få unge til å velja realfag på er å skapa engasjement og motivasjon hos dei lenge før dei begynner på den vidaregåande skulen. Det var både NTNU- og UiO-rektorane og eit politikar- og NHO-panel einige om i ein debatt om realfagskrisa i går.
Podkast: Professor Øystein Gilje gjester Rekk opp hånda! for å snakke om kunstig intelligens i klasserommet.
Podkast: Forskere undersøker læreres perspektiver på den nye læreplanen og praksisendringer. Hvordan ser fagfornyelsen ut i klasserommet? Hva er læreres perspektiver på en praksisendring som den nye læreplanen medfører? Er læreplanen for diffus?
Bedre skole: Et intervju med Marte Blikstad-Balas
Norsk Lektorlag: – Vi kan ikke la den enkelte kommune ta hånd om utviklingen, sa Helle Christin Nyhuus, leder i Norsk Lektorlag.
NRK Dagsrevyen: – Skjermen er kommet til skolen for å bli, men hvor mye, hvordan, når og hvorfor må vi diskutere.
VG nett: Debatten om teknologi og kunstig intelligens i klasserommet pågår for fullt. Professor mener norske lærere ikke får den kompetanse de trenger for å håndtere dagens teknologi i skolen.
Klassekampen: Å lytte til opptak av forelesninger blir stadig mer populært. Filosof Arne Johan Vetlesen er skeptisk til trenden. Professor Øystein Gilje kommenterer i saken.
Utdanningsnytt: Søkningen til språkfag i lektor-programmet ved Universitetet i Oslo gjorde et byks i år. Hele 40 % flere lektor-studenter enn i fjor ville studere engelsk, og godt over 20 % flere ville ta fremmedspråk og nordisk.
Utdanningsnytt.no: Fagartikkel: Ved å se på språkbruk, språkidentitet og språk-undervisning i engelsk- og fransk-klasserom i Norge, England og Frankrike ønsker LANGUAGES-prosjektet å finne svar på hva som kjennetegner god språkundervisning på tvers av fag og kontekster.
Uniforum: Å forme framtidas skole var Kirstis visjon. Selv omformet hun universitetets femårige lektorprogram. Det skriver kolleger ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet om Kirsti Lyngvær Engelien som døde den 15. november.
Khrono: Tidligere nestleder i UHR-lærerutdanning og utdanningsleder på Universitetet i Oslo (UiO) Kirsti Lyngvær Engelien døde 15. november, 52 år gammel.
NRK: Førsteamanuensis Ulrikke E. Rindal er intervjuet av NRK om unges bruk av engelsk i hverdagen.
Periskop: Det finnes mange måter å være flerspråklig på, skriver Joke Dewilde, professor i flerspråklighet i utdanning ved Universitet i Oslo i dette debattinnlegget.
Teknologi og mennesker: De store underholdningsplattformene er flinke til å skape engasjement og utnytte data. Men hva med skolene våre? Hva gjør vi for å skape kvalitet, engasjement, nysgjerrighet og gode læringssituasjoner for elevene?
Khrono: Forskning og evalueringer viser gjentatte ganger at idealer og realitet ikke alltid stemmer overens. Er det idealene eller institusjonene det er noe galt med?
Firdapodden: Jonas Bakken gjest i podkasten Firdapodden.
Bedre skole: Stadig flere universiteter og høyskoler ønsker tettere kobling mellom forskning og utdanning. Skal dette bli mer enn ord, må studenter inviteres inn i forskningsprosjekter og få bruke forskningsdata aktivt i utdanningen sin, skriver professor Lisbeth Brevik.
Vårt land: Allerede for fire år siden viste tall fra den internasjonale PISA-undersøkelsen at flere elever enn før ikke leser frivillig. Samtidig øker tida de bruker på å lese på skjerm.
NRK: Elever som dropper frokosten presterer dårligere i matte og naturfag, viser ny forskning med data fra TIMSS.
Naturviterne: Norske elevers prestasjoner i naturfag er nedadgående.