Forskning.no: I dag gjennomfører elever utdanningen innen salg, service og reiseliv uten å møte andre språk enn engelsk. Det er knapt til å tro.
I media - Side 4
NRK.no: Femteklassinger i Norge er blant de beste i Europa både i matematikk og naturfag. På ungdomsskolen synker resultatene, viser en ny studie.
Versatilist: Professor Andreas Lund snakker i en ny podkast-episode om digitalisering av høyere utdanning.
Fredrikstad Blad: I høst startet den nye linjen «Bærekraft og innovasjon» på Frederik II videregående skole. Siden skolestart har 16-åringene jobbet med prosjektet «Håp i plast». prosjektet er knyttet til SEAS-prosjektet, som er kordinert fra ILS.
Aftenposten: – Sett i lys av at mye av elevers lesing foregår på nett, er dette funnet urovekkende, mener forsker Cecilie Weyergang.
Utdanningsnytt: Å hevde at læreboka dominerer undervisningen må mildt sagt kalles en overdrivelse, spesielt hvis det er snakk om norskfaget.
DAAD: Førsteamanuensis Gerard Doetjes er intervjuet om prosjektet Digital and inclusive challenges for Norwegian and German Learning and Education (DINGLE).
Bergens Tidende: Ingen annen prøve måler leseforståelsen til alle elever slik de nasjonale prøvene gjør, skriver Jostein Andresen Ryen og Cecilie Weyergang.
Utdanningsnytt.no: Norsklærer Gøril Brataas (36) har blitt forsker etter ti år som lærer i videregående, men klasserommet er fortsatt viktig for henne. Nå legger hun feltstudiene sine nettopp dit.
Apollon: Mange innvandrere strever med matematikken på skolen. Språkproblemer har ikke skylden. Forklaringen er den manglende kulturforståelsen hos matematikklæreren.
NRK.no: Undervisninga på fleire universitetar blir i stor grad digital denne hausten. Lesesalar og auditorium blir merka nøye for å minne studentar om å halde avstand.
Universitetsavisa: Forslaget som nå foreligger, innebærer at elever som ikke har valgt fremmedspråk på ungdomsskolen, vil bare ha faget i to år i videregående skole.
Klassekampen: – Det Brochmann etter min mening mangler, er mer nyanserte beskrivelser fra alle de klasserommene hvor nettbrett, pc og Chromebook brukes side om side med trykte lære- og skrivebøker, uttaler Øystein Gilje.
Forskerforum: – Jeg har aldri tidligere vært referanse for så mange, sier Lisbeth M. Brevik ved UiO.
NRK: Lærerne så ut til å takle den spesielle situasjonen veldig bra, forteller Greta Björk Gudmundsdottir om funnene fra fersk undersøkelse om heldigital undervisning under korona.
Morgenbladet: Norske barn leser mindre og dårligere enn før. På skolen leser de langt færre komplekse tekster enn elever i andre nordiske land.
Dag og Tid: Eit av dei viktigaste media for barn og unge er nesten utan norske innslag.
Utdanningsnytt.no: Fagfornyelsen legger vekt på nye sider ved engelskfaget, der elevenes interesser og mulighet til selv å utforske språket er blitt viktigere.
Aftenposten.no: Nye funn fra en spørreundersøkelse blant 4500 foresatte viser at de minste elevene hadde minst kontakt med læreren sin i perioden med hjemmeskole. Astrid Roe, Marte Blikstad-Balas og Kirsti Klette ved ILS/ UiO, samt Cecilie Pedersen Dalland ved OsloMet, har gjennomført studien.
Forskning.no: Stipendiat Ole Andreas Kvamme disputerte 30. april. Han er glad for at den offentlige dimensjonen ved doktorgradsprøven blir ivaretatt, selv over nett
Utdanningsnytt: – Jeg har vært lærer og skoleleder i 15 år, og jeg har jobbet med nasjonale prøver siden 2002. Det ville jeg aldri gjort dersom jeg ikke mente prøvene er nyttige verktøy, som jeg har genuin tro på at kan gjøre lærere bedre rustet til å fremme elevenes leseforståelse.
Forskerforum: På kort tid har universitetene vært nødt til å finne nye måter å gjennomføre disputaser på. – Det er en spesiell situasjon, men samtidig er hele verden snudd på hodet, sier Ole Andreas Kvamme, som måtte utsette disputasen.
Morgenbladet: Hvor bra funker egentlig hjemmeskole? Professor og skoleforsker Marte Blikstad-Balas svarer fra hjemmekontoret.
Pan: For ett år siden streiket 40 000 norske skoleelever for klimaet. I dag er elevene hjemme på grunn av koronaviruset. Kan håndteringen av én krise lære oss noe om en annen?
Klassekampen: – Utgangspunktet mitt var å undersøke de litterære samtalene som foregikk i klasserommene, men jeg fant fort ut at disse nesten ikke eksisterte i vårt materiale, uttaler Ida Lodding Gabrielsen.