Erik Knain

Bilde av Erik Knain
English version of this page
Telefon +47-22858252
Faks +47-22854409
Brukernavn
Besøksadresse Moltke Moes vei 35 Niels Henrik Abels hus 0851 OSLO
Postadresse Postboks 1099 Blindern 0317 OSLO

Faglige interesser

1. Utforskende arbeidsmåter i naturfag. Knain var prosjektleder for prosjektet "Elever som forskere i naturfag" (ElevForsk) ( 2007-2012 hvor undervisningspraksis i skolen ble analysert og utviklet i samarbeid med lærere.

2. Undervisning av sosiovitenskapelige kontroverser i skolen, spesielt med henblikk på å utvikle elevers kompetanse i å handtere komplekse miljøspørsmål.

3. Grunnleggende ferdigheter i naturfag, med særlig blikk på naturfagets tekster som produkter og som redskap for læring. Knain har i ulike studier anvendt et språklig perspektiv for å analysere elevers læring. Å lære naturfag handler i stor grad om å mestre og bli fortrolig med ulike sjangre i naturfag, og å meste faglige tekster som i stor grad er multimodale. Nylig har han utgitt boka "Scientific literacy for participation. A systemic functional approach to School science discourses" (Sense Publishers 2015) om dette temaet.

Han er leder for prosjektet Representasjon og deltakelse i naturfag (REDE) som er finansiert av Forskningsrådet i tre år (2016-2018).

 

Undervisning

Lektorprogrammet - realfag

Praktisk pedagogisk utdanning

Bakgrunn

  • Professor i naturfagdidaktikk, Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (tidl. Universitetet for miljø- og biovitenskap), Institutt for matematisk realfag og teknologi, Seksjon for læring og lærerutdanning 2004-2007. Førsteamanuensis 2004-2007.
  • Post doc ved Universitetet i Oslo, Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling (ILS) 2002-2005
  • Dr. scient, Universitetet i Oslo, Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling (ILS), 1999. Avhandlingens tittel: “Naturfagets tause stemme. Diskursanalyse av læreboker for Natur- og miljøfag i et allmenndannelsesperspektiv»
  • Lektor (PPU) 1993, Universitetet i Oslo, Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling (ILS).
  • Hovedfag i astronomi 1991, Universitetet i Oslo, Institutt for teoretisk astrofysikk

Priser

H. M. Kongens gullmedalje 2001
 

 

Emneord: Inquiry-based learning, Socio-scientific issues, scientific literacy, Naturfagdidaktikk, Klasseromsforskning

Publikasjoner

  • Nordby, Mette; Knain, Erik & Jonsdottir, Gudrun (2017). Vocational students’ meaning-making in school science–negotiating authenticity through multimodal mobile learning. NorDiNa : Nordic Studies in Science Education.  ISSN 1504-4556.  13(1), s 52- 65
  • Knain, Erik (2016). En språkfundert kompetansemodell for planlegging av undervisning. Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge.  ISSN 1504-9922.  10(1)
  • Byhring, Anne Kristine & Knain, Erik (2015). Intertextuality for Handling Complex Environmental Issues. Research in Science Education.  ISSN 0157-244X.  46(1), s 1- 19
  • Albe, Virginie; Barrué, Catherine; Bencze, Larry; Byhring, Anne Kristine; Carter, Lyn; Grace, Marcus; Knain, Erik; Kolstø, Stein Dankert; Reis, Pedro & Sperling, Erin (2014). Teachers’ beliefs, classroom practices and professional development towards socio-scientific issues, In Catherine Bruguière; Andree Tiberghien & Pierre Clément (ed.),  Topics and Trends in Current Science Education. 9th ESERA Conference Selected Contributions.  Springer.  ISBN 978-94-007-7280-9.  Chapter 4.  s 55 - 69
  • Byhring, Anne Kristine & Knain, Erik (2014). Framing student dialogue and argumentation: Content knowledge development and procedural knowing in SSI inquiry group work . NorDiNa : Nordic Studies in Science Education.  ISSN 1504-4556.  10(2), s 146- 161 Fulltekst i vitenarkiv
  • Nordby, Mette Synøve & Knain, Erik (2014). Elevers møte med komplekse utfordringer i digitalt [i.e. digitale] spill i naturfag :. NorDiNa : Nordic Studies in Science Education.  ISSN 1504-4556.  10(2), s 195- 211 Fulltekst i vitenarkiv
  • Knain, Erik & Klevenberg, Bente (2012). Bevegelse mellom praksis og teori i det tredje rom, I: Guri Melby & Synnøve Matre (red.),  Å skrive seg inn i læreryrket.  Akademika forlag.  ISBN 978-82-519-2896-0.  Kapittel 6.  s 113 - 129
  • Klevenberg, Bente & Knain, Erik (2011). IKT-støttet kunnskapsbygging om klimautfordringer. Norsk pedagogisk tidsskrift.  ISSN 0029-2052.  95(1), s 54- 69
  • Knain, Erik (2011). Hvordan åpne for vitenskapshistorie i naturfagundervisning? :. NorDiNa : Nordic Studies in Science Education.  ISSN 1504-4556.  7(1), s 32- 42
  • Knain, Erik; Bjønness, Birgitte & Kolstø, Stein Dankert (2011). Rammer og støttestrukturer i utforskende arbeidsmåter, I:  Elever som forskere i naturfag.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-01733-4.  Kapittel 3.  s 85 - 126
  • Knain, Erik & Kolstø, Stein Dankert (2011). Utforskende arbeidsmåter - en oversikt, I:  Elever som forskere i naturfag.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-01733-4.  Kapittel 1.  s 13 - 55
  • Kolstø, Stein Dankert & Knain, Erik (2011). Hvordan lykkes med utforskende arbeidsmåter, I:  Elever som forskere i naturfag.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-01733-4.  Kapittel 7.  s 255 - 283
  • Mestad, Idar; Knain, Erik & Kolstø, Stein Dankert (2011). Begrepslæring gjennom snakk og skriving, I:  Elever som forskere i naturfag.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-01733-4.  Kapittel 5.  s 164 - 208
  • Byhring, Anne Kristine & Knain, Erik (2009). Kompetansebegrepet i PISA - teori og praksis . Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge.  ISSN 1504-9922.  3(1), s 21
  • Engelien, Kirsti Lyngvær; Giæver, Tonje Hilde; Johannesen, Monica; Klevenberg, Bente; Knain, Erik & Nore, Hæge (2009). TPACK Analysis of Communities of Practice: The Context of the Norwegian Knowledge Promotion Curriculum Reform , In Ian Gibson; Roberta Weber; Karen McFerrin; Roger Carlsen & Dee Anna Willis (ed.),  Proceedings of SITE 2009. 20th International Conference.  Association for the Advancement of Computing in Education.  ISBN 1-880094-67-3.  Full paper.  s 4062 - 4068 Fulltekst i vitenarkiv
  • Knain, Erik (2009). Et praksisbasert kategorisystem for vurdering av tekstutvikling i Wiki. Digital kompetanse - Nordic journal of digital literacy.  ISSN 0809-6724.  4(2), s 86- 103
  • Knain, Erik (2008). Skriving omkring praktisk arbeid i naturfag, I:  Å skrive i alle fag, red: Trøite Lorenzen & Smidt.  Universitetsforlaget.  s 215 - 227
  • Knain, Erik & Hugo, Aksel (2007). Pendelen mellom erfaring og representasjon - en fagdidaktisk modell for 'science literacy', I:  Når femteklassinger i Norden skriver fortelling. Narrative grep og tematikk.  Tapir Akademisk Forlag.  s 333 - 347
  • Knain, Erik (2006). Achieving science literacy through transformation of multimodal textual resources. Science Education.  ISSN 0036-8326.  90, s 656- 659

Se alle arbeider i Cristin

Se alle arbeider i Cristin

  • Fredlund, Tobias; Knain, Erik & Furberg, Anniken Larsen (2017). Teaching science using underdetermined representations: Illustration and implications.
  • Fredlund, Tobias; Knain, Erik & Furberg, Anniken Larsen (2017). The transition from naturalistic to theoretical representations of the greenhouse effect.
  • Fredlund, Tobias; Knain, Erik & Remmen, Kari Beate (2017). Two central aspects of sign-making for the learning of science: differentiation and integration.
  • Knain, Erik; Fredlund, Tobias & Furberg, Anniken Larsen (2017). Making the invisible visible across modes and representations.
  • Knain, Erik; Remmen, Kari Beate & Fredlund, Tobias (2017). The role of representations in students' argumentation on SSI.
  • Knain, Erik & Ødegaard, Marianne (2017). The implementation of scientific literacy as basic skills in Norway.
  • Lunde, Mai Lill Suhr; Mathiassen, Ketil; Fredlund, Tobias & Knain, Erik (2017). Lærerstudenters erfaringer med bruk av representasjoner i praksis.
  • Gilje, Øystein; Ingulfsen, Line; Dolonen, Jan A.; Furberg, Anniken Larsen; Rasmussen, Ingvill; Kluge, Anders; Knain, Erik; Mørch, Anders Irving; Naalsund, Margrethe & Skarpaas, Kaja Granum (2016). Med ARK&APP. Bruk av læremidler og ressurser for læring på tvers av arbeidsformer.
  • Knain, Erik (2016). Hvordan kan SFL bidra til innsikt i kompetansebegrepet i naturfag.
  • Knain, Erik (2016). Visuelle uttrykk i naturfag: veien til god læring.
  • Mestad, Idar; Kolstø, Stein Dankert & Knain, Erik (2016). The bouncing ball bounced highest because it had larger bouncability. Practical work and explorative discourse activities in school science .
  • Knain, Erik (2015). Bokpresentasjon: Scientific Literacy for Participation A Systemic Functional Approach to School Science Discourses.
  • Knain, Erik (2015). Lysforurensning. Å se stjernehimmelen over oss. . Naturfag.  ISSN 1504-4564.  2
  • Knain, Erik (2015). Scientific literacy for participation in diverse arenas: An analytical model guiding design of teacning and research.
  • Knain, Erik (2015). Scientific literacy for participation: A language based model for design of teaching and analysis of learning.
  • Knain, Erik (2015). Skriving knyttet til praktisk arbeid i naturfag .
  • Knain, Erik (2015). Utforskende arbeidsmåter i naturfag: Hva, hvorfor og hvordan.
  • Knain, Erik & Nordby, Mette (2014). Authenticity in Environmental Education: Possibilities and challenges in school science practices.
  • Klevenberg, Bente; Knain, Erik & Nordby, Mette Synøve (2013). Tid og rom for aksjonslæring.
  • Knain, Erik (2013). Råd og strategier i forskningsarbeid.
  • Knain, Erik (2013). Utvikling av språkbasert modell for læring av naturfag.
  • Knain, Erik; Bjønness, Birgitte & Byhring, Anne Kristine (2013). Forskermøter. Naturfag.  ISSN 1504-4564.
  • Knain, Erik; Bjønness, Birgitte & Byhring, Anne Kristine (2013). Forskermøter som støttestruktur i utforskende arbeidsmåter. Naturfag.  ISSN 1504-4564.  (1), s 58- 60
  • Knain, Erik & Byhring, Anne Kristine (2013). Complexity in students handling of socio-scientific issues. Why does it matter, and what does it look like?.
  • Knain, Erik; Byhring, Anne Kristine & Nordby, Mette Synøve (2013). Bruk av læremidler i komplekse miljøspørsmål. En casestudie i prosjektet ARK&APP, naturfag, yrkesfaglig studieprogram Vg1.
  • Knain, Erik (2012). Elevforsk - implikasjoner for lærerutdanning.
  • Knain, Erik (2012). Nyttige tips og råd ved utforskende arbeidsmåter.
  • Knain, Erik (2012). Realfagdidaktikk.
  • Knain, Erik (2012). Skriving i naturfag.
  • Knain, Erik (2012). Utforskende arbeidsmåter i skolen.
  • Knain, Erik & Byhring, Anne Kristine (2012). Flerstemmighet som ressurs i elevers håndtering av SSI.
  • Nordby, Mette Synøve & Knain, Erik (2012). Digital games and possible learning outcomes signs.
  • Byhring, Anne Kristine & Knain, Erik (2011). Tverrfaglig prosjekt med wiki.
  • Byhring, Anne Kristine & Knain, Erik (2011). Wiki - ressurs om interessekonflikter. Naturfag.  ISSN 1504-4564.  2, s 48- 49
  • Klevenberg, Bente & Knain, Erik (2011). Vurdering i utforskende arbeidsmåter.
  • Klevenberg, Bente & Knain, Erik (2011). Vurdering i utforskende arbeidsmåter .
  • Knain, Erik (2011). Elever som forskere i naturfag - innledningsforedrag.
  • Knain, Erik (2011). Grunnleggende ferdigheter med web 2.0 i naturfag og lærerutdanning.
  • Knain, Erik (2011). Texts and contexts for handling complex environmental issues.
  • Knain, Erik & Byhring, Anne Kristine (2011). Coping with complex environmental issues by inquiry-based teaching.
  • Knain, Erik & Kolstø, Stein Dankert (2011). Utforskende arbeidsmåter i naturfag - uenighet og tvil som grunnlag for læring. Bedre Skole.  ISSN 0802-183X.  (4), s 33- 37
  • Kolstø, Stein Dankert & Knain, Erik (2011). Competencies to deal with the complexity of SSI: Inquiry based method as the way and as the goal.
  • Klevenberg, Bente & Knain, Erik (2010). Kollektiv kunnskapsbygging med Web 2.0 i lærerutdanning .
  • Knain, Erik (2010). Bridging the gap between the language of science and the language of school science by prof. Linda Philips - a commentary.
  • Knain, Erik (2010). Elever som forskere i naturfag.
  • Knain, Erik (2010). Fagbegreper og representasjonsformer.
  • Knain, Erik (2010). Hva kan vi lære av vitenskapshistorier.
  • Knain, Erik & Byhring, Anne - Kristine (2010). Argumentasjon i naturvitenskap og i naturfag.
  • Knain, Erik & Lefdal, Hans Erik (2010). Lærerutdanning for bærekraftig utvikling.
  • Knain, Erik & Sinnes, Astrid (2010). Kunnskap trumfer alt?. Dagsavisen.  ISSN 1503-2892.
  • Sinnes, Astrid & Knain, Erik (2010). Kunnskap trumfer alt? . Dagsavisen.  ISSN 1503-2892.  s 1
  • Klevenberg, Bente & Knain, Erik (2009). Utforskende arbeidsmåter i naturfag.
  • Knain, Erik (2009). Elever som forskere i naturfag - ElevForsk.
  • Knain, Erik (2009). Kompetanser for bærekraftig utvikling. Hva ser vi i "wiki-prosjektet".
  • Knain, Erik (2009). Using multimodal texts in science inquiry. What can be done in the teaching-learning situation to improve the quality of students inquiry products? .
  • Knain, Erik & Byhring, Anne Kristine (2009). Benefits and challenges in interdisciplinary collaborative work using wiki.
  • Bjønness, Birgitte; Klevenberg, Bente & Knain, Erik (2008). Utforskende arbeidsmåter i naturfag.
  • Bjønness, Birgitte & Knain, Erik (2008). Concerns and issues in an open inquiry project at upper secondary level.
  • Bjønness, Birgitte & Knain, Erik (2008). Vurdering av kompetanseål knyttet til Forskerspiren. Naturfag.  ISSN 1504-4564.  (2), s 25- 27
  • Knain, Erik (2008). ElevForsk - Elever som forskere i naturfag.
  • Knain, Erik (2008). Sosialsemiotikk og aktivitetsteori - i praktisk analyse.
  • Knain, Erik (2008). Tekst og praktisk arbeid i naturfag.
  • Knain, Erik (2008). The Role of Argumentation in Science Education.
  • Knain, Erik (2008). The science student as inquirer.
  • Knain, Erik (2008). Vitenskapelig arbeidsmåte.
  • Strangstadstuen, Solveig; Gjøtterud, Sigrid; Lefdal, Hans Erik; Knain, Erik; Omholt, Knut & Østergaard, Edvin (2008). IKT i lærerutdanningen Praktisk-pedagogisk utdanning ved UMB Tedjeplass i Kunnskapsdepartementets utdanningskvalitetspris 2008 IKT i utdanningen: lære for å bruke, bruke for å lære .
  • Bjønness, Birgitte & Knain, Erik (2007). Labrapporten: Fra pliktløp til forskerspire.
  • Bjønness, Birgitte & Knain, Erik (2007). Praktisk øvelse i bioteknologi og skriving av labrapport.
  • Gjøtterud, Sigrid; Knain, Erik; Lefdal, Hans Erik & Østergaard, Edvin (2007). IKT i praktisk-pedagogisk utdanning ved UMB Foredrag ved utdeling av Utdanningsprisen ved UMB for 2007 .
  • Gjøtterud, Sigrid; Strangstadstuen, Solveig; Lefdal, Hans Erik; Omholt, Knut; Knain, Erik; Finstad, Margrete; Prestvik, Olav; Østergaard, Edvin; Evensen, Hans Petter & Krogh, Erling (2007, 14. mai). Vant utdanningsprisen av Gro Elden .
  • Knain, Erik (2007). Skriving omkring praktisk arbeid i naturfag.
  • Knain, Erik (2007). Snakker med prinsesser. Morgenbladet.  ISSN 0805-3847.  s 18
  • Knain, Erik (2007). Vitenskapelig arbeidsmåte.
  • Knain, Erik & Hugo, Aksel (2007). The swing in between experience, text and artefacts.
  • Knain, Erik & Klevenberg, Bente (2007). Lærende nettverk for skole og lærerutdanning ved UMB. Aktivitet, erfaring og refleksjon.
  • Lefdal, Hans Erik; Knain, Erik & Klevenberg, Bente (2007, 17. februar). Digitale tider i skolene.
  • Østergaard, Edvin & Knain, Erik (2007). Orientering om UMB og naturfaglærerutdanningen ved UMB.
  • Hugo, Aksel & Knain, Erik (2006). Pendelen mellom erfarning og representasjon - den pedagogiske teksten som ressurs i aktivitet.
  • Knain, Erik (2006). Lærende nettverk ved UMB.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 6. feb. 2015 14:33 - Sist endret 21. des. 2015 11:15