Eva Thue Vold

Bilde av Eva Thue Vold
English version of this page
Telefon +47 22855052
Rom 322, NHA hus
Brukernavn
Besøksadresse Moltke Moes vei 35 Niels Henrik Abels hus 0851 Oslo
Postadresse Postboks 1099 Blindern 0317 Oslo

Faglige interesser

Fremmedspråkdidaktikk, språktilegnelse og flerspråklighet.
Klasseromsobservasjon med videodata, skriving i fremmedspråk (mellomspråksanalyse, innlærerkorpus), modeller for språklærerutdanning, nyutdannede språklærere, metakognisjon i språklæring, grammatikkdidaktikk, interkulturell kompetanse, spill og lek i språkundervisning.
Forskningsmetode
Fransk språk og fransk-norsk kontrastive problemstillinger, særlig knyttet til modalitet, temporalitet og aspekt.

Undervisning

Fremmedspråk fagdidaktikk og fransk fagdidaktikk 

Forskningsmetode

Bakgrunn

Utdanning
2008: PhD i fransk språkvitenskap, UiB
2001: Cand.philol med fransk hovedfag, engelsk og psykologi, UiB

Arbeidserfaring
2020-2022: Professor II (20%) ved Nasjonalt senter for fremmedspråk i opplæringen
Fra 2018: Professor i fremmedspråkdidaktikk, ILS, UiO
2011-2018: Førsteamanuensis i fremmedspråkdidaktikk, ILS, UiO
2009-2011: Rådgiver ved Nasjonalt senter for fremmedspråk i opplæringen
2007-2009: Førstelektor ved Institutt for fremmedspråk, UiB
2003-2008: Stipendiat i fransk språkvitenskap, UiB

Emneord: Læring og utdanning, Fagdidaktikk, Fransk fagdidaktikk, Fremmedspråk

Publikasjoner

  • Vold, Eva Thue (2023). Language competences in lower secondary French-as-a-foreign language classrooms. Bergen Language and Linguistics Studies (BeLLS). ISSN 1892-2449. 13(1). Fulltekst i vitenarkiv
  • Peskova, Renata; Lindholm, Anna; Alholm, Maria; Vold, Eva Thue; Gunnþórsdóttir, Hérmina & Slotte, Anna [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2023). Second Language and Mother Tongue Education for Immigrant Children in Nordic Educational Policies: Search for a Common Nordic Dimension. Nordic Studies in Education. ISSN 1891-5914. 43(2), s. 128–144. doi: 10.23865/nse.v43.3982. Fulltekst i vitenarkiv
  • Vold, Eva Thue (2023). Interaksjonsmønstre i språkklasserommet: Hvordan tilrettelegge for læring og bruk av målspråk? Nordic Journal of Language Teaching and Learning (NJLTL). ISSN 2703-8629. 11(1). doi: 10.46364/njltl.v11i1.1039.
  • Vold, Eva Thue (2022). Development of lexical richness among beginning learners of French as a foreign language. Nordic Journal of Language Teaching and Learning (NJLTL). ISSN 2703-8629. 10(2). doi: 10.46364/njltl.v10i2.1007. Fulltekst i vitenarkiv
  • Dirdal, Hildegunn; Hasund, Ingrid Kristine; Drange, Eli-Marie D.; Vold, Eva Thue & Berg, Elin Maria (2022). Design and construction of the Tracking Written Learner Language (TRAWL) Corpus: A longitudinal and multilingual young learner corpus. Nordic Journal of Language Teaching and Learning (NJLTL). ISSN 2703-8629. 10(2). doi: 10.46364/njltl.v10i2.1005. Fulltekst i vitenarkiv
  • Vold, Eva Thue (2022). 3.3 Le rôle du jeu dans la formation des enseignants de langues : revue de la littérature . I Silva, Haydée (Red.), Regards sur le jeu en didactique des langues et des cultures Penser, concevoir, évaluer, former. Peter Lang Publishing Group. ISSN 9782875744012.
  • Vold, Eva Thue (2022). Learner spoken output and teacher response in second versus foreign language classrooms. Language Teaching Research. ISSN 1362-1688. doi: 10.1177/13621688211068610. Fulltekst i vitenarkiv
  • Vold, Eva Thue (2021). Assessing Writing in French-as-a-Foreign-Language: Teacher Practices and Learner Uptake. Languages. ISSN 2226-471X. 6(4). doi: 10.3390/languages6040210. Fulltekst i vitenarkiv
  • Vold, Eva Thue & Brkan, Altijana (2020). Classroom discourse in lower secondary French-as-a-foreign-language classes in Norway: Amounts and contexts of first and target language use. System (Linköping). ISSN 0346-251X. 93. doi: 10.1016/j.system.2020.102309. Fulltekst i vitenarkiv
  • Vold, Eva Thue (2020). Grammatikkundervisning i franskfaget. Viden om Literacy. ISSN 2246-6517. s. 106–114.
  • Dypedahl, Magne & Vold, Eva Thue (2019). Interkulturell kompetanse gjennom engelsk og fremmedspråk - et bidrag til bærekraftdidaktikk. I Kvamme, Ole Andreas & Sæther, Elin (Red.), Bærekraftdidaktikk. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-450-2427-2. s. 117–133.
  • Vold, Eva Thue (2019). L'atténuation à travers les langues et les disciplines: une approche plurilingue et interculturelle pour enseigner la rédaction scientifique dans des contextes multiculturels. I Huemer, Birgit; Lejot, Eve & Deroey, Katrien (Red.), Academic writing across languages: multilingual and contrastive approaches in higher education. Böhlau. ISSN 978-3-205-20705-4. s. 79–102. doi: 10.7767/9783205208815.79.
  • Woldsnes, Anne-Kathrine & Vold, Eva Thue (2018). L'interlangue écrite de lycéens norvégiens : l’usage de connaissances explicites de grammaire dans la production libre . Synergies Pays Scandinaves. ISSN 1901-3809. s. 105–117. Fulltekst i vitenarkiv
  • Vold, Eva Thue (2018). Using Machine-Translated Texts to Generate L3 Learners’ Metalinguistic Talk. I Haukås, Åsta; Bjørke, Camilla & Dypedahl, Magne (Red.), Metacognition in Language Learning and Teaching. Routledge. ISSN 9781138633384. doi: 10.4324/9781351049146-5.
  • Vold, Eva Thue (2018). Tilpasset opplæring i fremmedspråk. I Bjørke, Camilla; Dypedahl, Magne & Haukås, Åsta (Red.), Fremmedspråksdidaktikk. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202566739. s. 270–287.
  • Vold, Eva Thue (2018). Grammatikkens rolle i fremmedspråksundervisningen. I Bjørke, Camilla; Dypedahl, Magne & Haukås, Åsta (Red.), Fremmedspråksdidaktikk. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202566739. s. 172–193.
  • Vold, Eva Thue (2017). Meaningful and contextualised grammar instruction: What can foreign language textbooks offer? Language Learning Journal. ISSN 0957-1736. 48(2), s. 133–147. doi: 10.1080/09571736.2017.1357745. Fulltekst i vitenarkiv
  • Vold, Eva Thue (2017). Qualifying Foreign Language Teachers: Is Teacher Training Enough? International Journal of Educational Research. ISSN 0883-0355. 82, s. 40–53. doi: 10.1016/j.ijer.2016.12.002. Fulltekst i vitenarkiv
  • Vold, Eva Thue (2016). Faire place au jeu dans la formation des enseignants de langues. Recherches & Applications-le français dans le Monde. ISSN 0994-6632. s. 37–49.
  • Fløttum, Kjersti & Vold, Eva Thue (2015). O ETHOS AUTOATRIBUÍDO DE AUTORES (ALUNOS DOUTORANDOS) NO DISCURSO CIENTÍFICO Originaltittel: L'éthos auto-attribué d'auteurs-doctorants dans le discours scientifique. I Rinck, Fanny; Boch, Francoise & Alves Assis, Juliana (Red.), LETRAMENTO E FORMAÇÃO UNIVERSITÁRIA. Editora Mercado de letras. ISSN 978-85-7591-369-7. s. 343–369. doi: 10.4000/lidil.3006.
  • Vold, Eva Thue; Eriksen, Harald; Kvamme, Ole Andreas & Scheie, Janne T. (2015). Integrerte uker ved ILS - intensjon, evaluering og videreføring. I Rindal, Ulrikke Elisabeth; Lund, Andreas & Jakhelln, Rachel Elise (Red.), Veier til fremragende lærerutdanning. Universitetsforlaget. ISSN 978 - 82-15 - 025. s. 170–185.
  • Vold, Eva Thue (2015). La formation des enseignants de langues en Norvège − quelle place pour la didactique du FLE? Synergies Pays Scandinaves. ISSN 1901-3809. s. 127–138.
  • Rødnes, Kari Anne; Hellekjær, Glenn Ole & Vold, Eva Thue (2014). Nye språklærere. Fagkunnskap og fagdidaktiske utfordringer. I Elstad, Eyvind & Helstad, Kristin (Red.), Profesjonsutvikling i skolen. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-02355-7. s. 170–190.
  • Vold, Eva Thue (2014). Instrumentelt turistspråk eller interkulturell dannelse? Om fremmedspråkfagets formål i dag og frem mot 2030. Acta Didactica Norge. ISSN 1504-9922. 8(2). doi: 10.5617/adno.1131.
  • Vold, Eva Thue (2014). Metoder i grammatikkundervisningen. I Bjørke, Camilla; Dypedahl, Magne & Myklevold, Gro Anita (Red.), Fremmedspråksdidaktikk. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-42450-3. s. 125–139.
  • Haukås, Åsta & Vold, Eva Thue (2012). Internasjonale trender innen fremmedspråksdidaktisk forskning. Norsk pedagogisk tidsskrift. ISSN 0029-2052. s. 386–401.
  • Vold, Eva Thue & Doetjes, Gerke (2012). Fremmedspråk i norsk arbeidsliv: gapet mellom behov og etterspørsel. Acta Didactica Norge. ISSN 1504-9922. 6(1). doi: 10.5617/adno.1075.
  • Fløttum, Kjersti & Vold, Eva Thue (2010). L'éthos auto-attribué d'auteurs-doctorants dans le discours scientifique. Lidil - revue linguistique et didactiques des langues. ISSN 1146-6480. 41, s. 41–58.
  • Fløttum, Kjersti; Dahl, Trine; Kinn, Torodd; Gjesdal, Anje Müller & Vold, Eva Thue (2007). Cultural identities and academic voices, Language and discipline perspectives on academic discourse. Cambridge Scholars Publishing. s. 17–42.
  • Fløttum, Kjersti; Dahl, Trine; Kinn, Torodd; Gjesdal, Anje Muller & Vold, Eva Thue (2007). Cultural Identities and Academic Voices. I Fløttum, Kjersti (Red.), Language and Discipline Perspectives on Academic Discourse. Cambridge Scholars Publishing. ISSN 1-84718-093-0. s. 14–39.
  • Vold, Eva Thue (2006). The Choice and Use of Epistemic Modality Markers in Linguistics and Medical Research Articles. I Hyland, Ken & Bondi, Marina (Red.), Academic discourse across disciplines. Peter Lang Publishing Group. ISSN 3-03911-183-3. s. 225–250.
  • Vold, Eva Thue (2006). Epistemic modality markers in research articles: a cross-linguistic and cross-disciplinary study. International Journal of Applied Linguistics. ISSN 0802-6106. 16(1), s. 61–88. doi: 10.1111/j.1473-4192.2006.00106.
  • Vold, Eva Thue (2005). Expressions of uncertainty in scientific research articles. Akademisk prosa. ISSN 1503-5565. s. 113–128.
  • Vold, Eva Thue (2004). Vers une conception philosophico-logique de la modalité en linguistique. Akademisk prosa. ISSN 1503-5565. s. 117–136.
  • Vold, Eva Thue (2004). Epistemisk pouvoir/kunne i vitenskapelige artikler. Tribune : Skriftserie for Romansk institutt, Universitetet i Bergen. ISSN 0333-1792. s. 229–240.

Se alle arbeider i Cristin

  • Vold, Eva Thue & Hellqvist, Birgitta (2022). Rammeverket i korte trekk. En veiledning for språklærere. Fremmedspråksenteret. ISBN 978-82-8195-091-7. 42 s.
  • Ostad, Johanne & Vold, Eva Thue (2009). Fransk i verden. Nasjonalt senter for engelsk og fremmedspråk i opplæringen. ISBN 978-82-8195-032-0. 35 s.
  • Vold, Eva Thue; Lyse, Gunn Inger & Gjesdal, Anje Muller (2007). New Voices in Linguistics. Cambridge Scholars Publishing. ISBN 1-84718-014-0. 271 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Vold, Eva Thue; Grung, Simen; Wold, Stephanie Hazel Grønstad & Brevik, Lisbeth M. (2023). Comparing students’ proficiency levels in English and French across contexts.
  • Fohr-Prigent, Estelle; Haukås, Åsta; Brevik, Lisbeth M. & Vold, Eva Thue (2023). Languages in the classroom: teachers’ perspectives.
  • Vold, Eva Thue & Myklevold, Gro-Anita (2022). Demokrati og medborgerskap i norske styringsdokumenter: språkfagenes rolle.
  • Brkan-Masud, Altijana & Vold, Eva Thue (2022). Prononciation: quantité, pratiques d'enseignement et de correction. LMS : Lingua. ISSN 0023-6330.
  • Brevik, Lisbeth M.; Vold, Eva Thue & Myhill, Debra (2022). Å forske på språkundervisning – verdien av å sammenligne undervisning i ulike språkfag på tvers av land . Bedre Skole. ISSN 0802-183X. 3, s. 14–17.
  • Bakken, Jonas; Brevik, Lisbeth M. & Vold, Eva Thue (2022). Flere vil bli språklektor. Bedre Skole. ISSN 0802-183X. s. 28–33.
  • Casoli Uvsløkk, Julie; Vold, Eva Thue & Brevik, Lisbeth M. (2022). Intercultural Competence in Language Subjects in Norwegian Lower Secondary Schools: A Classroom Video Observation Study.
  • Brkan-Masud, Altijana & Vold, Eva Thue (2022). L’enseignement de la prononciation en classe de FLE dans des collèges en Norvège: quantité, pratiques d’enseignement et de correction .
  • Brevik, Lisbeth M.; Myhill, Debra; Vold, Eva Thue & Bjermeland, Monica (2022). To be or not to be multilingual. [Internett]. Podcast Læring.
  • Brevik, Lisbeth M. & Vold, Eva Thue (2021). Forskere i Norge, Frankrike og England skal finne svar på hva som er god språkundervisning. [Internett]. Universitetet i Oslo.
  • Brkan-Masud, Altijana & Vold, Eva Thue (2021). Foreign language prononciaiton instruction in a communicative language teaching context: amounts and practices.
  • Vold, Eva Thue & Brkan, Altijana (2021). Antall elever som velger fag som fransk, spansk og tysk har aldri vært lavere. Har elevene for mange valgmuligheter? Forskersonen.no.
  • Vold, Eva Thue & Straume, Ingerid (2017). Acta Didactica 10 år. Acta Didactica Norge. ISSN 1504-9922. 11(3).
  • Doetjes, Gerard & Vold, Eva Thue (2013). Større fremmedspråktilbud forutsetter kvalifiserte faglærere. Utdanningsnytt.no.
  • Vold, Eva Thue (2013). La formation des enseignants de langues en Norvège − quelle place pour la didactique du FLE?
  • Vold, Eva Thue (2013). Meningsfull form. Grammatikken i fremmedspråkfagene. Bedre Skole. ISSN 0802-183X.
  • Doetjes, Gerke & Vold, Eva Thue (2011). Framandspråk i skulen. Situasjonen i dag og behov for språkkunnskapar i åra framover. I Aasbrenn, Magne (Red.), Aust i Vika 2010-2011. Årbok for Østfold Mållag. Østfold Mållag. ISSN 978-82-993615-9-0.
  • Doetjes, Gerke & Vold, Eva Thue (2011). Ny arbeidsmarkedsmonitor: fremmedspråk fortsatt sjelden krav i stillingsutlysninger. Notat 7/2011.
  • Vold, Eva Thue & Doetjes, Gerke (2010). Samarbeidsmodeller for tilbud av programfag innen fremmedspråk. Notat 6/2010.
  • Doetjes, Gerke & Vold, Eva Thue (2010). Engelsk og andre fremmedspråk sjelden nevnt i stillingsutlysninger. Notat 5/2010.
  • Doetjes, Gerke & Vold, Eva Thue (2010). Fremmedspråk i videregående opplæring 2009-2010. Notat 4/2010.
  • Vold, Eva Thue & Doetjes, Gerke (2010). Fremmedspråk på barnetrinnet - teoretisk grunnlag. Notat 3/2010.
  • Vold, Eva Thue & Doetjes, Gerard (2010). "Behov for fremmedspråk - hva forteller jobbannonser oss?".
  • Vold, Eva Thue (2009). Tidlig start med fremmedspråk. Språk og språkundervisning. ISSN 0038-8521. s. 40–41.
  • Vold, Eva Thue (2009). We - Britain, We - the European Council. Pronoun reference and collective identity construction in Gordon Brown's speeches to the British Parliament.
  • Vold, Eva Thue (2007). Force through Mitigation: Epistemic Modality as an Argumentative Strategy in the Genre of the Research Article.
  • Vold, Eva Thue (2006). Epistemic modality and cross-disciplinary variation.
  • Fløttum, Kjersti; Dahl, Trine; Kinn, Torodd; Vold, Eva Thue & Gjesdal, Anje Muller (2006). Snapshots from the KIAP project.
  • Vold, Eva Thue (2005). Epistemic modality markers in scientific research articles - a cross-linguistic and cross-disciplinary study.
  • Vold, Eva Thue (2004). Expressions of uncertainty in scientific research articles.
  • Vold, Eva Thue (2004). Comment sélectionner ses observables dans l'analyse d'une catégorie sémantique?
  • Doetjes, Gerard; Carrai, Debora & Vold, Eva Thue (2017). Språk uten grenser. En rapport om nettbasert språkopplæring. Kompetanse Norge. ISSN 978-82-7724-264-4.
  • Doetjes, Gerke & Vold, Eva Thue (2012). Valg av fremmedspråk i videregående opplæring - en kartlegging. Fremmedspråksenteret. ISSN 978-82-8195-058-0.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 24. aug. 2011 14:51 - Sist endret 12. okt. 2023 11:03