Eva Thue Vold

Bilde av Eva Thue Vold
English version of this page
Telefon +47-22855052
Rom 322, NHA hus
Brukernavn
Besøksadresse Moltke Moes vei 35 Niels Henrik Abels hus 0851 OSLO
Postadresse Postboks 1099 Blindern 0317 OSLO

Faglige interesser

Fremmedspråkdidaktikk, språktilegnelse og flerspråklighet.
Klasseromsobservasjon med videodata (LISA extended-prosjektet), skriving i fremmedspråk (mellomspråksanalyse, innlærerkorpus), modeller for språklærerutdanning, nye språklærere, metakognisjon i språklæring
Fransk språk og fransk-norsk kontrastive problemstillinger, særlig knyttet til modalitet, temporalitet og aspekt.

Undervisning

Fremmedspråk fagdidaktikk og fransk fagdidaktikk 

Bakgrunn

Utdanning
2008: PhD i fransk språkvitenskap, UiB
2001: Cand.philol med fransk hovedfag, engelsk og psykologi, UiB

Arbeidserfaring
Fra 2011: Førsteamanuensis ILS , UiO
2009-2011: Rådgiver ved Nasjonalt senter for fremmedspråk i opplæringen
2007-2009: Førstelektor ved Institutt for fremmedspråk, UiB
2003-2008: Stipendiat i fransk språkvitenskap, UiB

Emneord: Læring og utdanning, Fagdidaktikk, Fransk fagdidaktikk, Fremmedspråk

Publikasjoner

  • Vold, Eva Thue (2017). Meaningful and contextualised grammar instruction: What can foreign language textbooks offer?. Language Learning Journal.  ISSN 0957-1736. . doi: 10.1080/09571736.2017.1357745
  • Vold, Eva Thue (2017). Qualifying Foreign Language Teachers: Is Teacher Training Enough?. International Journal of Educational Research.  ISSN 0883-0355.  82, s 40- 53 . doi: 10.1016/j.ijer.2016.12.002
  • Vold, Eva Thue (2016). Faire place au jeu dans la formation des enseignants de langues. Le francais dans le monde - Recherches et applications.  ISSN 0994-6632.  (59), s 37- 49
  • Fløttum, Kjersti & Vold, Eva Thue (2015). O ETHOS AUTOATRIBUÍDO DE AUTORES (ALUNOS DOUTORANDOS) NO DISCURSO CIENTÍFICO Originaltittel: L'éthos auto-attribué d'auteurs-doctorants dans le discours scientifique, I: Fanny Rinck; Francoise Boch & Juliana Alves Assis (red.),  LETRAMENTO E FORMAÇÃO UNIVERSITÁRIA.  Editora Mercado de letras.  ISBN 978-85-7591-369-7.  Kap. 11.  s 343 - 369
  • Vold, Eva Thue (2015). La formation des enseignants de langues en Norvège − quelle place pour la didactique du FLE? . Synergies Pays Scandinaves.  ISSN 1901-3809.  (9), s 127- 138
  • Vold, Eva Thue; Eriksen, Harald; Kvamme, Ole Andreas & Scheie, Janne T. (2015). Integrerte uker ved ILS - intensjon, evaluering og videreføring, I: Ulrikke Elisabeth Rindal; Andreas Lund & Rachel Elise Jakhelln (red.),  Veier til fremragende lærerutdanning.  Universitetsforlaget.  ISBN 978 - 82-15 - 025.  Kapittel 15.  s 170 - 185
  • Rødnes, Kari Anne; Hellekjær, Glenn Ole & Vold, Eva Thue (2014). Nye språklærere. Fagkunnskap og fagdidaktiske utfordringer, I: Eyvind Elstad & Kristin Helstad (red.),  Profesjonsutvikling i skolen.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-02355-7.  kap 9.  s 170 - 190
  • Vold, Eva Thue (2014). Instrumentelt turistspråk eller interkulturell dannelse? Om fremmedspråkfagets formål i dag og frem mot 2030. Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge.  ISSN 1504-9922.  8(2)
  • Vold, Eva Thue (2014). Metoder i grammatikkundervisningen, I: Camilla Bjørke; Magne Dypedahl & Gro Anita Myklevold (red.),  Fremmedspråksdidaktikk.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 978-82-02-42450-3.  Kapittel 9.  s 125 - 139
  • Haukås, Åsta & Vold, Eva Thue (2012). Internasjonale trender innen fremmedspråksdidaktisk forskning. Norsk pedagogisk tidsskrift.  ISSN 0029-2052.  (5), s 386- 401
  • Vold, Eva Thue & Doetjes, Gerke (2012). Fremmedspråk i norsk arbeidsliv: gapet mellom behov og etterspørsel. Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge.  ISSN 1504-9922.  6(1)
  • Fløttum, Kjersti & Vold, Eva Thue (2010). L'éthos auto-attribué d'auteurs-doctorants dans le discours scientifique. Lidil.  ISSN 1960-6052.  41, s 41- 58
  • Fløttum, Kjersti; Dahl, Trine; Kinn, Torodd; Gjesdal, Anje Muller & Vold, Eva Thue (2007). Cultural Identities and Academic Voices , In Kjersti Fløttum (ed.),  Language and Discipline Perspectives on Academic Discourse.  Cambridge Scholars Publishing.  ISBN 1-84718-093-0.  Part I.  s 14 - 39
  • Fløttum, Kjersti; Dahl, Trine; Kinn, Torodd; Gjesdal, Anje Müller & Vold, Eva Thue (2007). Cultural identities and academic voices, In  Language and discipline perspectives on academic discourse.  Cambridge Scholars Publishing.  s 17 - 42
  • Vold, Eva Thue (2006). Epistemic modality markers in research articles: a cross-linguistic and cross-disciplinary study. International Journal of Applied Linguistics.  ISSN 0802-6106.  16(1), s 61- 88 . doi: 10.1111/j.1473-4192.2006.00106
  • Vold, Eva Thue (2006). The Choice and Use of Epistemic Modality Markers in Linguistics and Medical Research Articles, In Ken Hyland & Marina Bondi (ed.),  Academic discourse across disciplines.  Peter Lang Publishing Group.  ISBN 3-03911-183-3.  10.  s 225 - 250
  • Vold, Eva Thue (2005). Expressions of uncertainty in scientific research articles. Akademisk prosa.  ISSN 1503-5565.  (3), s 113- 128
  • Vold, Eva Thue (2004). Epistemisk pouvoir/kunne i vitenskapelige artikler. Tribune : Skriftserie for Romansk institutt, Universitetet i Bergen.  ISSN 0333-1792.  (15), s 229- 240
  • Vold, Eva Thue (2004). Vers une conception philosophico-logique de la modalité en linguistique. Akademisk prosa.  ISSN 1503-5565.  (2), s 117- 136

Se alle arbeider i Cristin

  • Vold, Eva Thue; Lyse, Gunn Inger & Gjesdal, Anje Muller (ed.) (2007). New Voices in Linguistics. Cambridge Scholars Publishing.  ISBN 1-84718-014-0.  271 s.

Se alle arbeider i Cristin

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 24. aug. 2011 14:51 - Sist endret 24. aug. 2016 16:34