-
Doetjes, Gerke
(2023).
Sprachen lernen –oder die Welt entdecken.
-
Zaki, Katja & Doetjes, Gerke
(2023).
Core practices in der norwegischen Fremdsprachenlehrerbildung.
-
-
-
-
Doetjes, Gerke
(2022).
Das norwegische Schulsystem in 60 Minuten.
-
Doetjes, Gerke
(2022).
Mehrsprachigkeit in der Schule.
-
Doetjes, Gerke
(2022).
Interkulturelle Kompetenz als Teil des Fremdsprachenunterrichts.
-
Doetjes, Gerke
(2022).
Die Schule der Zukunft.
-
Doetjes, Gerke
(2022).
Digital teacher education?
-
Bauer, Karen & Doetjes, Gerke (Gerard)
(2022).
Wortschatzaufbau in zwei Kursbüchern für Deutsch als Fremdsprache auf Niveau A1.
-
Chilla, Solveig; Doetjes, Gerke (Gerard); Vogt, Karin; Filk, Christian; Gillespie, Astrid & Odenwald, Sarah
[Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen]
(2022).
Digital and inclusive challenges for Norwegian and German Learning and Education (DINGLE): A Pilot Study.
-
Bauer, Karen & Doetjes, Gerke (Gerard)
(2022).
Wortschatzarbeit im Deutschunterricht.
-
-
Chilla, Solveig; Doetjes, Gerke (Gerard); Vogt, Karin; Gillespie, Astrid; Odenwald, Sarah & Tsagari, Dina
[Vis alle 9 forfattere av denne artikkelen]
(2021).
Standortbestimmung für einen digital-inklusiven Fremdsprachenunterricht im Projekt DINGLE: Wie vorbereitet sind angehende Lehrkräfte?
-
Doetjes, Gerke (Gerard)
(2021).
Inklusiver Fremdsprachenunterricht in Norwegen.
-
-
-
Doetjes, Gerke (Gerard)
(2019).
Digitalsnakk 1 - Digitale muligheter i opplæring av voksne - Samtale om rapporten «Språk uten grenser» .
[Internett].
Kompetanse Norge.
-
Doetjes, Gerke (Gerard)
(2019).
Inklusion und Sprachenunterricht in der norwegischen Schule.
-
Doetjes, Gerke & van Bezooijen, Renée
(2019).
Friesisch.
I Duke, Janet (Red.),
EuroComGerm. Germanische Sprachen lesen lernen. Seltener gelernte germanische Sprachen.
Shaker Verlag.
ISSN 978-3-8440-6412-4.
s. 81–98.
-
Doetjes, Gerard & Vestre, Eskil Olaf
(2015).
Fremmedspråk; et fag for alle.
-
Doetjes, Gerard
(2015).
English teaching in Norway and Baden-Württemberg.
-
Doetjes, Gerard
(2015).
Migration, Mehrsprachigkeit und Sprachenunterricht in Norwegen.
-
Doetjes, Gerard
(2015).
Inklusion im Fremdsprachenunterricht.
-
Doetjes, Gerard
(2015).
Im Gespräch, im Mehrgespräch.
-
Doetjes, Gerard
(2015).
Fra språkelev til språkstudent.
-
Doetjes, Gerard & Vestre, Eskil Olaf
(2015).
Studiepoengproduksjon i fransk, spansk og tysk i 2012-2013 og 2013-2014.
-
Doetjes, Gerard
(2015).
Engelsk og fremmedspråk i videregående opplæring 2014-15: stabil situasjon for språkfagene.
-
Doetjes, Gerard
(2015).
Elevenes valg av fremmedspråk på ungdomstrinnet.
En analyse av utviklingen siden innføringen av Kunnskapsløftet.
-
Doetjes, Gerard
(2015).
Om frisisk - det "nordiske" nabospråket i Nederland.
I Aasbrenn, Magne (Red.),
Aust i Vika 2015. Årbok for Østfold Mållag.
Østfold Mållag.
ISSN 978-82-9991-8633.
s. 58–61.
-
Vestre, Eskil Olaf & Doetjes, Gerard
(2014).
Rift om studieplassene i utradisjonelle språkfag.
-
Vestre, Eskil Olaf & Doetjes, Gerard
(2014).
Engelsk og fremmedspråk i videregående opplæring 2013-14.
-
Doetjes, Gerard
(2014).
Framandspråk i ungdomsskulen: Er fransk i fare?
-
Bjørke, Camilla & Doetjes, Gerard
(2014).
Linguistic diversity in the foreign language classroom.
-
Doetjes, Gerard
(2013).
Samordna opptak 2013: engelsk og framandspråk stabilt på lågt nivå.
-
Doetjes, Gerard
(2013).
Engelsk og framandspråk i vidaregåande opplæring 2012-2013 (notat).
-
Doetjes, Gerard
(2013).
Fremmedspråk på ungdomstrinnet: store regionale forskjeller.
-
Doetjes, Gerard & Vold, Eva Thue
(2013).
Større fremmedspråktilbud forutsetter kvalifiserte faglærere.
Utdanningsnytt.no.
-
Doetjes, Gerke
(2012).
Fremmedspråk på ungdomsskolen: Spansk, tysk og fransk dominerer bildet. Notat 5/2012.
-
Doetjes, Gerke
(2012).
Samordna opptak 2012: Like mange søkjarar til engelsk og framandspråk som i fjor. Notat 3/2012.
-
Doetjes, Gerke
(2012).
Framandspråk i vgs. 2011-12: Spansk størst, sterk auke i nivå II og nivå IIII. Notat 2/2012.
-
Doetjes, Gerke
(2012).
GSI 2011-2012: Flere velger fremmedspråk på ungdomstrinnet. Notat 1/2012.
-
Gundersen, Daniel & Doetjes, Gerke
(2012).
Japansk i verden.
-
Doetjes, Gerard
(2012).
Om gamle byar og gamle språk.
I Aasbrenn, Magne (Red.),
Aust i Vika 2012. Årbok for Østfold Mållag.
Kvitveis forlag.
ISSN 978-82-999186-0-2.
s. 7–10.
-
Doetjes, Gerke & Kristian, Elena
(2011).
Fremmedspråk. Tiltaksplan for fremmedspråk.
-
Grøtan, Teresa; Doetjes, Gerke & Berg, Vigdis
(2011).
Ut i verden! Informasjonshefte om internasjonalisering i grunnopplæringen.
-
Doetjes, Gerke
(2011).
Nabospråket tysk.
I Aasbrenn, Magne (Red.),
Aust i Vika 2010-2011. Årbok for Østfold Mållag.
Østfold Mållag.
ISSN 978-82-993615-9-0.
-
Doetjes, Gerke & Vold, Eva Thue
(2011).
Framandspråk i skulen. Situasjonen i dag og behov for språkkunnskapar i åra framover.
I Aasbrenn, Magne (Red.),
Aust i Vika 2010-2011. Årbok for Østfold Mållag.
Østfold Mållag.
ISSN 978-82-993615-9-0.
-
Doetjes, Gerke
(2011).
“Empowering Language Professionals”– overblikk over ECMLs 3. program (2008-2011).
-
Doetjes, Gerke
(2011).
Samordna opptak 2011 – økende interesse for fremmedspråk, men fortsatt få søkere.
-
Doetjes, Gerke
(2011).
Fremmedspråk i videregående opplæring 2010-2011: Flere elever velger nivå II og III.
-
Doetjes, Gerke
(2011).
Elevtall ungdomsskolen 2010-2011 – utvidet analyse.
-
Doetjes, Gerke
(2011).
Elevtall ungdomsskolen 2010-2011: stabil situasjon for språkfagene.
-
-
Doetjes, Gerke & Vold, Eva Thue
(2011).
Ny arbeidsmarkedsmonitor: fremmedspråk fortsatt sjelden krav i stillingsutlysninger. Notat 7/2011.
-
Vold, Eva Thue & Doetjes, Gerke
(2010).
Samarbeidsmodeller for tilbud av programfag innen fremmedspråk. Notat 6/2010.
-
Doetjes, Gerke & Vold, Eva Thue
(2010).
Engelsk og andre fremmedspråk sjelden nevnt i stillingsutlysninger. Notat 5/2010.
-
-
Vold, Eva Thue & Doetjes, Gerke
(2010).
Fremmedspråk på barnetrinnet - teoretisk grunnlag. Notat 3/2010.
-
-
-
Doetjes, Gerke (Gerard); Brevik, Lisbeth M. & Barreng, Rebecca Linnéa Söderström
(2022).
Tospråklig opplæring fra et skoleperspektiv. Tilleggsrapport fra Evaluering av tospråklig opplæring i skolen (ETOS-prosjektet).
Universitetet i Oslo.
ISSN 978-82-692498-1-1.
Fulltekst i vitenarkiv
-
Brevik, Lisbeth M.; Doetjes, Gerke (Gerard); Bakken, Jonas; Baran, Mukkader; Beiler Rodrick, Ingrid & Brkan-Masud, Altijana
[Vis alle 10 forfattere av denne artikkelen]
(2020).
Tospråklig opplæring på fagenes premisser. Rapport fra evalueringen av tospråklig opplæring i skolen (ETOS-prosjektet).
7Letras.
ISSN 978-82-69249.
-
-
Doetjes, Gerard; Carrai, Debora & Vold, Eva Thue
(2017).
Språk uten grenser. En rapport om nettbasert språkopplæring.
Kompetanse Norge.
ISSN 978-82-7724-264-4.
-
Doetjes, Gerard
(2014).
Tiltaksplan for programfag innen fremmedspråk. Sluttrapport.
Fremmedspråksenteret.
-
Doetjes, Gerard
(2013).
Nye fremmedspråk i skolen - Sluttrapport for kinesisk- og arabiskprosjektene.
Fremmedspråksenteret.
ISSN 1890-3622.
-
-
Doetjes, Gerke & Vold, Eva Thue
(2012).
Valg av fremmedspråk i videregående opplæring - en kartlegging.
Fremmedspråksenteret.
ISSN 978-82-8195-058-0.
-
Doetjes, Gerke
(2010).
Akkommodation und Sprachverstehen in der interskandinavischen Kommunikation.
Universität Hamburg.
-
Gaarder, Godrun & Doetjes, Gerke
(2008).
Hvorfor lære tysk?
Fremmedspråksenteret.
Vis sammendrag
Dette heftet er skrevet av Godrun Gaarder, ekspert på Tyskland ved Norsk Institutt for Strategiske Studier (NORISS) i Oslo. Publiaksjonen samler argumenter for å lære tysk på ungdomsskolen og i den videregående skolen, og retter seg mot elever, lærere, rådgivere og foreldre. Tyskland står i fokus, men også andre tysktalende land blir omtalt.
-
Heimark, Gunn Elin; Doetjes, Gerke & Trandem, Beate
(2008).
Praktisk tilnærming i fremmedspråkundervisningen Rapport fra en intervjuundersøkelse.
Fremmedspråksenteret.
Vis sammendrag
Fokus på språk nr. 10 (februar 2008) presenterer en analyse av et begrep som står sentralt i Kunnskapsløftet: "praktisk tilnærming" i fremmedspråkundervisningen. Vi får vite hvordan seks fransklærere i ungdomsskolen tolker begrepet og omsetter det i praksis. Forfatteren, stipendiat Gunn Elin Heimark ved UiO, analyserer også hvordan begrepet er forklart i faglitteraturen og i læreplanen. Hun kommer avslutningsvis med forslag til tiltak som kan bidra til en mer enhetlig forståelse av praktisk tilnærming, og dermed til en styrking av fremmedspråkundervisningen.
-
Lindemann, Beate & Doetjes, Gerke
(2008).
Læring av fremmedspråk og motivasjon for språklæring etter innføringen av Kunnskapsløftet.
Fremmedspråksenteret.
Vis sammendrag
Fokus på språk nr. 11 (februar 2008) redegjør for en undersøkelse av motivasjonen for fransk-, tysk- eller spansklæring blant 8. klassinger. Resultatene viser at skolen kan understøtte elevenes motivasjon ved å sørge for at de i forkant av språkvalget får god informasjon om hvordan de enkelte fremmedspråkene kan komme til nytte under utdanningen og senere i arbeidslivet. Å sette delmål for innlæringen underveis i skoleåret, å sørge for didaktisk og faglig fundert variasjon i undervisningen og å sette elevenes egen språklæring i sentrum ser også ut til å fremme motivasjonen hos elevene.
-
Doetjes, Gerke & Ostad, Johanne
(2008).
Språk & språkundervisning 3/2008.
LMS/Fremmedspråksenteret.
Vis sammendrag
Fremmedspråksenteret v/ undertegnede hadde i 2008 ansvar for redaksjonen av høstutgaven til Språk & språkundervisning, medlemsbladet til Landslaget moderne språk. Heftet ble f.o.f. brukt til formidling av FoU-resultater innen fremmedspråk(undervisning) fra Fremmedspråksenteret samt andre aktører.
-
Hellekjær, Glenn Ole; Doetjes, Gerke & Trandem, Beate
(2007).
Fremmedspråk i norsk næringsliv - engelsk er ikke nok!
Fremmedspråksenteret.
Vis sammendrag
Det tredje nummeret av Fokus på språk (september 2007) presenterer den til nå største undersøkelsen av norsk næringslivs bruk av engelsk og fremmedspråk. Førsteamanuensis Glenn Ole Hellekjær, Universitetet i Oslo, har skrevet rapporten som et resultat av et FoU-prosjekt som har fått støtte av Fremmedspråksenteret.