Guri Nortvedt

Bilde av Guri Nortvedt
English version of this page
Telefon +47-22854332
Faks +47-22858021 +47-22854409
Brukernavn
Besøksadresse Moltke Moes vei 35 Niels Henrik Abels hus 0851 OSLO
Postadresse Postboks 1099 Blindern 0317 OSLO
Emneord: Læring og utdanning, Fagdidaktikk, Matematikkdidaktikk, EKVA

Publikasjoner

  • Nortvedt, Guri A.; Gustafsson, Jan-Eric & Lehre, Anne- Catherine W G (2016). The importance of InQua for the relation between achievement in reading and mathematics, In Trude Nilsen & Jan-Eric Gustafsson (ed.),  Teacher Quality, Instructional Quality and Student Outcome. Relationships Across Countries, Cohorts and Time..  Springer.  ISBN 978-3-319-41251-1.  5.
  • Nortvedt, Guri A. & Pettersen, Andreas (2016). Matematikk, I: Marit Kjærnsli & Fredrik Jensen (red.),  Stø kurs Norske elevers kompetanse i naturfag,matematikk og lesing i PISA 2015.  Universitetsforlaget.  ISBN 9788215027470.  6.  s 107 - 135
  • Nortvedt, Guri A.; Pettersen, Andreas; Pettersson, Astrid & Sollerman, Samuel (2016). Is PISA 2012 relevant to mathematics education in Norway and Sweden? , In  Northern Lights on PISA and TALIS.  Nordisk ministerråd.  ISBN 978-92-893-4521-7.  2.  s 27 - 58
  • Pettersen, Andreas & Nortvedt, Guri A. (2016). RECOGNISING WHAT MATTERS: IDENTIFYING COMPETENCY DEMANDS IN MATHEMATICAL TASKS. Proceedings of the International Groups for the Psychology of Mathematics Education.  ISSN 0771-100X.  40(4), s 4-59- 4-66
  • Nortvedt, Guri A. (2015). At-risk grade 1-3 students' understanding of the number sequence and the number line. Proceedings of the International Groups for the Psychology of Mathematics Education.  ISSN 0771-100X.  39, s 3-289- 3-296
  • Nortvedt, Guri A.; Santos, Leonor & Pinto, Jorge (2015). Assessment for learning in Norway and Portugal: the case of primary school mathematics teaching. Assessment in education : Principles, Policy & Practice.  ISSN 0969-594X.  23(3), s 377- 395 . doi: 10.1080/0969594X.2015.1108900
  • Jensen, Fredrik & Nortvedt, Guri A. (2013). Holdninger til matematikk, I: Marit Kjærnsli & Rolf Vegar Olsen (red.),  Fortsatt en vei å gå. Norske elevers kompetanse i matematikk, naturfag og lesing i PISA 2012.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-02323-6.  4.  s 97 - 120
  • Nortvedt, Guri A. (2013). Are girls or boys better at mathematics? A commentary on the game of reporting gender differnces. Proceedings of the International Groups for the Psychology of Mathematics Education.  ISSN 0771-100X.  37
  • Nortvedt, Guri A. (2013). Matematikk i PISA - matematikkdidaktiske perspektiver, I: Marit Kjærnsli & Rolf Vegar Olsen (red.),  Fortsatt en vei å gå. Norske elevers kompetanse i matematikk, naturfag og lesing i PISA 2012.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-02323-6.  2.  s 43 - 66
  • Nortvedt, Guri A. (2013). Resultater i matematikk, I: Marit Kjærnsli & Rolf Vegar Olsen (red.),  Fortsatt en vei å gå. Norske elevers kompetanse i matematikk, naturfag og lesing i PISA 2012.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-02323-6.  3.  s 67 - 95
  • Nortvedt, Guri A. (2012). Bruk av tekstoppgaver på matematikktester og -prøver: et kort review, I: Therese Nerheim Hopfenbeck; Marit Kjærnsli & Rolf Vegar Olsen (red.),  Kvalitet i norsk skole: Internasjonale og nasjonale undersøkelser av læringsutbytte og undervisning.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-02004-4.  15.  s 212 - 222
  • Nortvedt, Guri A. & Vogt, Grethe O (2012). Matematikkopplæring og tidlig innsats, I: Halvor Bjørnsrud & Sven Nilsen (red.),  Tidlig innsats - bedre læring for alle?.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 9788202360931.  Kapittel 7.  s 105 - 119
  • Nortvedt, Guri A. & Vogt, Grethe O. (2012). Når matematikk blir vanskelig - matematikkvansker i et elev- og undervisningsperspektiv, I: Edvard Befring & Reidun Tangen (red.),  Spesialpedagogikk.  Cappelen Damm AS.  ISBN 9788202352264.  Kapittel 18.  s 370 - 384
  • Nortvedt, Guri-Anne (2011). Coping strategies applied to comprehend multistep arithmetic word problems by students with above-average numeracy skills and below-average reading skills. Journal of Mathematical Behavior.  ISSN 0732-3123.  30(2), s 255- 269 . doi: 10.1016/j.jmathb.2011.04.003
  • Nortvedt, Guri Anne (2010). Understanding and solving multistep artihmetic word problems. Nordisk matematikkdidaktikk.  ISSN 1104-2176.  15(3), s 23- 50
  • Elstad, Eyvind; Nortvedt, Guri Anne & Turmo, Are (2009). The Norwegian Assessment System: An Accountability Perspective. CADMO.  ISSN 1122-5165.  17(1), s 89- 103
  • Nortvedt, Guri Anne (2009). Reading Word Problems. Skrifter från Svensk förening för matematikdidaktisk forskning.  ISSN 1651-3274.  (6), s 74- 84
  • Nortvedt, Guri Anne (2009). The relationships between reading comprehension and numeracy among Norwegian grade 8 students. Proceedings of the International Groups for the Psychology of Mathematics Education.  ISSN 0771-100X.  4, s 233- 240
  • Nortvedt, Guri Anne (2008). Describing students' competence for working on word problems, In Olimpia Figueras; José Luis Cortina; Silvia Alatorre; Teresa Rojano & Armando Sepúlveda (ed.),  Proceedings of the Joint Meeting of PME 32 and PME-NA XXX.  Cinvestav-UMSNH.  ISBN 978-968-9020-06-6.  Abstract.

Se alle arbeider i Cristin

  • Ludvigsen, Sten Runar; Nortvedt, Guri A.; Petterson, Astrid; Sollerman, Samuel; Olafsson, Ragnar F.; Taajamo, Matti; Caspersen, Joakim; Nyström, Peter & Braeken, Johan (2016). Northern Lights on PISA and TALIS. Nordisk ministerråd.  ISBN 978-92-893-4521-7.  216 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Nortvedt, Guri A. & Bulien, Tone (2016). Rapport Norsk matematikkråds forkunnskapstest 2015.
  • Nortvedt, Guri A. & Rohatgi, Anubha (2016). Improving schools? The potential outcome of principal and teacher collaboration on a mapping test for primary school students?.
  • Nortvedt, Guri A. & Rohatgi, Anubha (2016). The teacher as a stakeholder in utilizing an assessment for learning tool.
  • Bergem, Ole Kristian; Goodchild, Simon; Henriksen, Ellen Karoline; Kolstø, Stein Dankert; Nortvedt, Guri A. & Reikerås, Elin Kristi Lie (2015). REALFAG. Relevante-Engasjerende-Attraktive-Lærerike. Rapport fra ekspertgruppa for realfagene.
  • Nortvedt, Guri A.; Rohatgi, Anubha & Pettersen, Andreas (2015). Kartleggingsprøver i regning for 1. – 3. trinn, våren 2015.
  • Borge, Inger Christin; Sanne, Anders; Nortvedt, Guri A.; Meistad, Jens Arne; Skrindo, Knut; Ranestad, Kristian; Maugesten, Marianne; Lindstrøm, Tom & Kristensen, Tor Espen (2014). Matematikk i norsk skole anno 2014 .
  • Kjærnsli, Marit; Nortvedt, Guri A. & Jensen, Fredrik (2014). Norske elevers kompetanse i problemløsing i PISA 2012.
  • Nortvedt, Guri A. (2014). Norsk matematikkråds forkunnskapstest 2013.
  • Nortvedt, Guri A. (2013). BOOK REVIEWAssessment and Learning (2nd ed.) (2012). Assessment in education : Principles, Policy & Practice.  ISSN 0969-594X. . doi: 10.1080/0969594X.2013.852512
  • Nortvedt, Guri A. (2013). Comming to learn the language of mathematics.
  • Nortvedt, Guri A. (2013). Leseforståelse og matematikk. Bedre Skole.  ISSN 0802-183X.  (1), s 26- 31
  • Nortvedt, Guri A. (2013). Nye læreplaner i matematikk. Bedre Skole.  ISSN 0802-183X.  (1), s 24- 25
  • Nortvedt, Guri A. (2013). PISA 2012 - Matematikk.
  • Nortvedt, Guri A. (2013). Revidert læreplan i matematikk.
  • Pettersen, Andreas & Nortvedt, Guri A. (2013). Assessing Grade 2 students' understanding of the number line: the issue of the item format.
  • Nortvedt, Guri A. (2012). Is what you test what you get? Using assessment data to research students’ mathematical problem solving.
  • Nortvedt, Guri A. (2012). Rapport. Norsk matematikkråds forkunnskapstest 2011.
  • Nortvedt, Guri (2011). Arbeid med tekstoppgaver i matematikkundervisningen.
  • Nortvedt, Guri (2011). Der lesing og regning møtes: Tekstoppgaver i matematikk.
  • Nortvedt, Guri (2011, 04. november). Hvordan mestre oppgaver fra dagliglivet.  Utdanning.
  • Nortvedt, Guri (2011). Tekstoppgaver – en egenartet matematisk tekst.
  • Nortvedt, Guri Anne & Throndsen, Inger (2011). Analyserapport. Analyse av kartleggingsprøven i tallforståelse og regneferdighet for 2. trinn.
  • Nortvedt, Guri-Anne (2011). Coping with multistep arithmetic word problems: the case of below-average numeracy students. Proceedings of the International Groups for the Psychology of Mathematics Education.  ISSN 0771-100X.  35
  • Nortvedt, Guri-Anne (2011). Innovations in assessment to meet changing needs. CADMO.  ISSN 1122-5165.  19(1), s 1- 5
  • Nortvedt, Guri-Anne (2011). Norwegian Grade 8 students' competence in understanding and solving multistep arithmetic word problems.
  • Nortvedt, Guri & Sewell, Julie (2011). European doctoral research highlights in educational assessment.
  • Nortvedt, Guri & Throndsen, Inger (2011). Providing equal opportunities to learn: Differences between schools that participate in optional national diagnostic tests and schools that do not.
  • Nortvedt, Sigrid S. & Nortvedt, Guri (2011). Assessing theory in practice in a course in natural resource management in secondary school.
  • Nortvedt, Guri Anne (2010). Foreldreskole- foredrag om hva foreldre kan bidra med for å motivere barna for matematikk.
  • Nortvedt, Guri Anne (2010). Lesing og løsing av tekstoppgaver i matematikk.
  • Nortvedt, Guri Anne (2010). Measuring students’ competence for solving multistep arithmetic word problems: Tests vs. task-based interviews.
  • Nortvedt, Guri Anne (2010). Sammenhenger mellom leseforståelse og løsing av tekstoppgaver i matematikk.
  • Nortvedt, Guri Anne (2010). Scaffolding students solving multistep arithmetic word problems. Skrifter från Svensk förening för matematikdidaktisk forskning.  ISSN 1651-3274.  (7), s 271- 272
  • Nortvedt, Guri Anne (2010). Scaffolding students’ work on multistep arithmetic word problems: Differences in scaffolding patterns.
  • Nortvedt, Guri Anne; Elvebakk, Georg & Lindstrøm, Tom Louis (2010). Norsk matematikkråds forkunnskapstestet 2009.
  • Nortvedt, Guri Anne (2009). Billy's competence for understanding and solving multistep arithmetic word problems. Proceedings of the International Groups for the Psychology of Mathematics Education.  ISSN 0771-100X.  s 5-477
  • Nortvedt, Guri Anne (2009). Läsförmågans betydelse för att klara textuppgifter i matematik.
  • Nortvedt, Guri Anne (2009). “Oh, I must read this slowly”; the impact of reading comprehension on mathematics performance for struggling readers.
  • Nortvedt, Guri Anne (2009). RELATIONSHIPS BETWEEN READING COMPREHENSION AND SOLVING MULTISTEP, ARITHMETIC WORD PROBLEMS.
  • Nortvedt, Guri Anne (2009). Relationships between reading comprehension and numeracy.
  • Nortvedt, Guri Anne (2009). Sammenhenger mellom leseforståelse og elevers arbeid i matematikk.
  • Nortvedt, Guri Anne (2009). Working on multistep arithmetic word problems when being a struggling reader, the case of Billy.
  • Nortvedt, Guri Anne (2008). Arbeid med tekstoppgaver i matematikk.
  • Nortvedt, Guri Anne (2008). Lesing og løsing av tekstoppgaver.
  • Nortvedt, Guri Anne (2008). Reading word problems.
  • Nortvedt, Guri Anne (2008). Sammenlikning over tid.
  • Nortvedt, Guri Anne (2008). Understanding word problems, In Olimpia Figueras; José Luis Cortina; Silvia Alatorre; Teresa Rojano & Armando Sepúlveda (ed.),  Proceedings of the Joint Meeting of PME 32 and PME-NA XXX.  Cinvestav-UMSNH.  ISBN 978-968-9020-06-6.  Research report.  s 4-41 - 4-48
  • Nortvedt, Guri Anne (2008). Validating measures of performance - an example drawing on Kane's bridge analogy.
  • Nortvedt, Guri Anne (2007). Hva har de med seg inn i matematikkfaget?.
  • Nortvedt, Guri Anne (2007). "Skal jeg gange eller dele her, lærer?" Om arbeid med tekstoppgaver i matematikkfaget.
  • Nortvedt, Guri A. (2006). En kjempestor krokodille er like stor som en buss!. Tangenten: tidsskrift for matematikk i grunnskolen.  ISSN 0802-8192.  17(2), s 27- 29
  • Nortvedt, Guri A. (2006). Kompetanse i matematikk kontra grunnleggende ferdigheter i å kunne regne - Nasjonale prøver i ny støpeskje?. Norsk pedagogisk tidsskrift.  ISSN 0029-2052.  90(5), s 382- 390
  • Nortvedt, Guri Anne (2006). Skal jeg gange eller dele her lærer? Om arbeid med faglige tekster.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 6. okt. 2010 13:58 - Sist endret 13. feb. 2012 15:31