Faglige interesser
Skolelederutdanning
Styring og ledelse
Skoleutvikling
Undervisning
Emneansvarlig for UTLED4226B Ledelse av profesjonelle læringsfellesskap
Underviser også i UTLED4111B Nasjonal rektorutdanning og UTLED 4303 Anvendt mteode
...
Bakgrunn
PhD fra Utdanningsvitenskapelig fakultet, UiO: School Leadership as Educational Discourses in an Age of Increased Accountability
Mastergrad i Organisasjon og ledelse, Høgskulen i Sogn og Fjordane
Undervisningserfaring som lærer, undervisningsinspektør og rektor i barne- og ungdomsskolen
Undervisning i ulike masteremner ved Høgskulen på Vestlandet (HVL)
Roller og prosjekter
Roller og prosjekter
Deltar i følgende nasjonale og internasjonale forskningsprosjekter: International Successful School Principalship (ISSPP), NFR-prosjektet «Professional Actors’ Work on Retaining Students in Secondary Education» (PROACT)
Emneord:
Utdanningsledelse,
styring og ledelse,
læring og utvikling
Publikasjoner
-
-
Abrahamsen, Hedvig Neerland
(2022).
Mellomleder i skolen - nøkkel for lærende profesjonsfellesskap?
I Aas, Marit & Paulsen, Jan Merok (Red.),
Ledelse i fremtidens skole 2. utgave.
Fagbokforlaget.
ISSN 978-82-450-3796-8.
s. 187–203.
-
Abrahamsen, Hedvig Neerland & Viig, Nina Grieg
(2021).
Hvordan planlegger skoleledere å lede det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring?
I Tjomsland, Hege Eikeland; Viig, Nina Grieg & Resaland, Geir Kåre (Red.),
Folkehelse og livsmestring i skolen; i fag, på tvers av fag og som en helhetlig tilnærming.
Fagbokforlaget.
ISSN 9788245034592.
s. 183–200.
-
Abrahamsen, Hedvig Neerland
(2021).
Skolens ledergruppe - informasjonsarena eller refleksjons- og diskuksjonsarena?
I Aas, Marit & Vennebo, Kirsten Foshaug (Red.),
Ledelse av profesjonelle læringsfellesskap i skolen.
Fagbokforlaget.
ISSN 9788245035575.
s. 211–231.
Vis sammendrag
Internasjonal forskning viser at utdanningsreformer er avhengig av læreres og lederes individuelle og kollektive kapasitet og skolens samlede innsats for å forbedre elevenes læring. Utvikling av profesjonelle læringsfellesskap gir individer, grupper, hele skolen og skolesystemet mulighet til å være involvert i og påvirke læring over tid. Profesjonelle læringsfellesskap kan neppe utvikles i en skole uten aktiv støtte fra ledere på alle nivåer.
Gjennom bokas kapitler viser norske forskere tilknyttet nasjonal rektorutdanning at ideen om profesjonelle læringsfellesskap er på vei inn i det norske utdanningssystemet ved at slike fellesskap etableres både på skole-, kommune- og regionalt nivå. Forfatterne bygger kapitlene på sin egen forskning på og mangeårige erfaring med profesjonsutvikling av norske skoleledere. Kapitlene undersøker ulike utfordringer norske skoleledere møter i ledelse av etablering, utvikling og ledelse av profesjonelle fellesskap, og hvordan de møter disse utfordringene.
-
Helstad, Kristin & Abrahamsen, Hedvig Neerland
(2020).
Leadership in Upper Secondary School:
Exploring New Roles When Teachers Are
Leaders.
I Moos, Lejf; Nihlfors, Elisabeth & Paulsen, Jan Merok (Red.),
Re-centering the critical potential of Nordic school leadership research: Fundamental but often forgotten perspectives.
Springer.
ISSN 978-3-030-55027-1.
s. 173–189.
doi:
https:/doi.org/10.1007/978-3-030-55027-1_10.
-
Abrahamsen, Hedvig Neerland
(2019).
Avdelingslederfunksjonen i skolen - verktøy for rektors eller lederteamets ledelse?
I Helstad, Kristin & Mausethagen, Sølvi (Red.),
Nye lærer- og lederroller i skolen.
Universitetsforlaget.
ISSN 978-82-15-03407-2.
s. 91–106.
-
-
Abrahamsen, Hedvig Neerland
(2017).
Skoleledelse for fremtiden: Heroisk rektor eller distribuert ledelse i team?
I Aas, Marit & Paulsen, Jan Merok (Red.),
Ledelse i fremtidens skole.
Fagbokforlaget.
ISSN 978-82-450-2016-8.
s. 193–210.
-
Abrahamsen, Hedvig Neerland; Syse, Ingrid & Øydvin, Astrid
(2016).
Utdanna skoleleiar - nye spenningar?
Acta Didactica Norge.
ISSN 1504-9922.
10(4),
s. 201–217.
doi:
10.5617/adno.2945.
Fulltekst i vitenarkiv
Vis sammendrag
Føremålet med studien er å auke kunnskapen om den norske rektorutdanninga ved å undersøkje korleis eit utval skoleleiarar beskriv kva nye spenningar dei opplever i leiarkvardagen sin etter at dei har gjennomført studiet. Gjennom analyse av fokusgruppeintervju og e-postintervju med skoleleiarar identifiserer vi tre område for spenning. Vi beskriv desse som balanseøvingar som skoleleiarane opplever at dei må handtere i kvardagen. Den første er forventningar og nye krav, den andre er balansen mellom nærleik og distanse til lærarane, og den tredje handlar om å balansere ulik kompetanse. Det teoretiske rammeverket belyser perspektiv på leiing som individualistisk eller systemisk og korleis kopling mellom teori og praksis aukar profesjonsforståinga. Utvikling av fagspråk er eit sentralt element i dette. Ein av implikasjonane som blir løfta fram, er at rektorutdanninga bør bevisstgjere studentane på at ny kompetanse og endra forståing av leiarrolla kan gi nye spenningar.
-
-
-
Abrahamsen, Hedvig & Aas, Marit
(2014).
Avdelingsledere – en ny profesjon innenfor skoleledelse?
I Elstad, Eyvind & Helstad, Kristin (Red.),
Profesjonsutvikling i skolen.
Universitetsforlaget.
ISSN 978-82-15-02355-7.
s. 300–314.
Se alle arbeider i Cristin
-
Jensen, Ruth; Gunnulfsen, Ann Elisabeth; Abrahamsen, Hedvig Neerland; Helstad, Kristin & Ødegaard, Kjersti Løken
(2021).
Formative Interventions in School Leadership Teams in Upper Secondary Schools.
-
Jensen, Ruth; Gunnulfsen, Ann Elisabeth; Abrahamsen, Hedvig Neerland; Helstad, Kristin & Ødegaard, Kjersti Løken
(2021).
Leading Reform Work in Upper Secondary Schools- Change Laboratories as Method (ChangeLead).
-
Gunnulfsen, Ann Elisabeth & Abrahamsen, Hedvig Neerland
(2021).
Formative Interventions in School Leadership Teams in Upper Secondary Schools.
-
Viig, Nina Grieg & Abrahamsen, Hedvig Neerland
(2019).
Leading Towards the Future – “Public health and life skills” – a new cross curricular theme in the Norwegian National curriculum.
-
Helstad, Kristin & Abrahamsen, Hedvig Neerland
(2019).
Leadership in Upper Seconday Schools: Teachers as Leaders.
-
Abrahamsen, Hedvig Neerland & Dempster, Neil
(2017).
Supporting Principals and Leadership Teams in an Age of Accountability:What Recent Research finds Necessary.
-
Syse, Ingrid & Abrahamsen, Hedvig Neerland
(2016).
School Leadership Training
New demands on school leadership practices for quality improvement and accountability?
.
-
Abrahamsen, Hedvig Neerland & Syse, Ingrid
(2016).
School Leadership Training - New demands om school leadership practices for quality improvement and accountability?
-
Øydvin, Astrid & Abrahamsen, Hedvig N.
(2007).
Students? voice in evaluation ? What do students express in internal and external evaluation?
Vis sammendrag
The presentation will present and explore the students? role and co-responsibility in evaluation. Examples are given on partly internal, partly external evaluation, and discussed in the perspective of synergy between internal and external evaluation in education. Main focus in the presentation is ?Students investigation? in Norway and internal evaluation in Norwegian schools; Teacher-student review and reflection.
-
-
Gunnulfsen, Ann Elisabeth; Jensen, Ruth; Hall, Jeffrey Brooks; Abrahamsen, Hedvig Neerland; Kleveland, Heidi Merete & Olsen, Rolf Vegar
(2022).
Underveis med nytt læreplanverk:
Ledelse, styring og støtteressurser.
Det utdanningsvitenskapelige fakultet.
ISSN 978-82-93847-09-0.
Fulltekst i vitenarkiv
Se alle arbeider i Cristin
Publisert
27. aug. 2020 12:56
- Sist endret
16. okt. 2023 11:14