Biografi
Jeffrey B. Hall er førsteamanuensis i utdanningsledelse ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS), med særlig innretning mot utdanningsrettslige problemstillinger. Hall er også medleder i forskergruppen CLEG (Curriculum, Leadership and Educational Governance) ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet. Doktoravhandlingen (2016) undersøkte hvordan skolen er gjenstand for rettslig styring gjennom nasjonalt tilsyn. Som kjernemedlem av LE@DS-nettverket (Leading Democratic Schools, Manchester University) er Hall involvert i komparativt arbeid med New Public Management (NPM) og utdanningsreformer. Hans forskningsinteresser er i tillegg utdanningspolitikk, styring, utdanningsrett, ledelse og utdanningsledelse. Undervisning og veiledning fokuserer på styring av utdanningssektoren, utdanningsreformer, kvalitativ metode og ledelse på masterprogrammet og EVU-modulen "Juss for ledere". Hall var tidligere førsteamanuensis II ved NTNU tilknyttet Rektorutdanningen og Masterprogrammet i utdanningsledelse (2022-2024).
Erfaring
- Førsteamanuensis i utdanningsledelse (01.2019-)
- Medleder i forskergruppen CLEG (Curriculum, Leadership and Educational Governance), Det utdanningsvitenskapelige fakultet. Representerer CLEG i Forskerlederforum ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (2024-)
- Prosjektleder og emneansvarlig for EVU-modulen "Juss for ledere" (2021-2025)
- Emneansvarlig for UTLED4225/4228 “Utdanningsrett og ledelse (2019-)
- Faglig leder, faggruppen i utdanningsledelse (2021-2023)
- Medleder, faggruppen i utdanningsledelse (2020-2021)
- Postdoktor ved ILS, UIO (2017-2019)
- Universitetslektor, utdanningsledelse (2016-2017)
- Stipendiat og deltaker i NFR-prosjektet Legal Standards and Professional Judgment in Educational Leadership (2012-2016)
- Universitetslektor, utdanningsledelse (2012)
- Lærer, rådgiver, praksisveileder og mellomleder i grunnskolen (1994-2012)
Veiledning, undervisning og emneansvar
- Hovedveileder (PhD) for Ragnhild Meland
- UTLED4228 Utdanningsrett og ledelse (emneansvarlig)
- UTLED4228B Juss for ledere (emneansvarlig)
- UTLED4301 Utdanningsvitenskapelige forskningsmetoder (emneansvarlig)
- UTLED4302 Forskningsdesign
- UTLED4090 Masteroppgave
- SPED2200 Den spesialpedagogiske tiltakskjeden (ISP)
Tidligere:
UTLED4225, UTLED4111, UV9920, UV9119, UTLED4301, DIDMET4000, PROF302, PPU, VEIL4020, UTLED4221, UTLED4223, UTLED4111B, UTLED4111S, UTLED4226B, PED4301/PED4302/PED4302
Utdanning
- PhD i utdanningsvitenskap (2016), Universitetet i Oslo
- Master i utdanningsledelse (2010), Universitetet i Oslo
- Cand.mag. (1993) og PPU (1995), Universitetet i Oslo
Gjesteforskeropphold
- L'Università degli Studi di Napoli Federico II, Dipartimento di Scienza Sociali (2019)
- Université de Montréal, CRCPÉ (Chaire de recherche du Canada en politiques éducatives) (2017)
- Humboldt-Universität zu Berlin, Institut für Erziehungswissenschaften, Abteilung für Vergleichende und Internationale Erziehungswissenschaft (2014)
Verv og bistilling
- Kjernemedlem av LE@DS-nettverket ("Leading Democratic Schools"), ledet av professor Helen Gunter, Manchester University, U.K. (2022-)
- Førsteamanuensis II, Det samfunns- og utdanningsvitenskapelige fakultet, NTNU (2022-2024)
- Varamedlem, Fakultetsstyret, Det utdanningsvitenskapelige fakultet (2021-2024)
- Medlem, Arbeidsgruppe 3 (organisasjon) for utvikling av bærekraftstrategi ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet (2021-2022)
- Oppnevnt programsensor, Bachelor- og masterprogrammene i pedagogikk, Universitetet i Bergen (2019-2022)
- Medlem av styringsgruppen, Prosjektgruppe for etablering av utdanningsrett ved UiO, UV/JUSS (2017-2019)