Jon Magne Vestøl

Professor. Prodekan for studier
Bilde av Jon Magne Vestøl
English version of this page
Telefon 22844595
Mobiltelefon 41450259
Rom Niels Henrik Abels hus 326 (3. etasje)
Brukernavn
Besøksadresse Niels Henrik Abels hus Blindern

Jon Magne Vestøl er dr. polit. fra 2005 og tilsatt som professor i religions- og etikkdidaktikk ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning.

Fra 1.1.2017 er han også Prodekan for studier ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet.

Faglige interesser

Vestøls doktorgrad er en kvalitativ studie i etikkdidaktikk. Avhandlingen tar for seg relasjonsetikkens plass i religionsundervisningen slik dette kommer til uttrykk i elevtekster og i lærebøker for lærerutdanning og videregående skole.  Link til avhandling: http://folk.uio.no/jonv/JonMagneVestolAvhandling.pdf

Vestøl har publisert flere arbeider relatert til design-perspektiver på undervisning med basis i aktivitetsteori, Han har blant annet publisert studier av lærebøker i et designteoretisk perspektiv. Han arbeider for tiden med artikler knyttet til forståelsen av religioner og livssyn i lærebøker og blant elever med ulik religions- og livssynstilknytning.

Vestøl arbeider også med forskning på design og kvalitet i lærerutdanning i tilknytning til Senter for fremragende lærerutdanning (ProTed).


 

Undervisning og veiledning

Vestøl underviser og veileder i religions- og etikkdidaktikk for programstudenter på lektorprogrammet, med særlig vekt på masterspesialisering i religions- og etikkdidaktikk.

Han har i tillegg forelesninger i pedagogikk/didaktikk for lektor- og PPU-studenter, og har hatt forelesninger i profesjonsetikk på studiet i Utdanningsledelse og i forskningsetikk på fakultetets doktorgradsprogram.

Vestøl veileder doktorgradsstudenter i religions- og etikkdidaktikk
 

Tilsetting

Professor ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning fra 2016

Førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, 2007-2016.

Universitetslektor/førstelektor ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, 2004-2006.

Stipendiat ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, 2000-2004.

Lektor ved Brekkeby videregående skole, Skien, 1982-2000.


 

Verv og erfaring

Leder for utviklingsområde 5 i Senter for fremragende utdanning (ProTed) ved UiO/UiT, 2013-

Redaktør for tidsskriftet Acta Didactica Norge 2009-2011. (Redaksjonsmedlem 2008-2013)

Prosjektleder for utvikling av masterspesialisering i religion og etikk fagdidaktikk UiO 2004-2005

 

Utdanning

Dr. polit fra Universitetet i Oslo med en avhandling i etikkdidaktikk 2005

Praktisk pedagogisk utdanning fra Kristiansand Lærerhøgskole 1981

Cand Philol fra Det teologiske menighetsfakultet/Universitetet i Oslo med fagene kristendomskunnskap, nordisk og religionshistorie 1981


Samarbeidsrelasjoner:

Medlem av ISREV, International Seminar on Religious Education and Values.

Medlem av NoReFo, Norsk Religionspedagogisk Forskningsforum (Norwegian RE-research Forum).

Medlem av det tverrfakultære forskningsområdet PluRel ved UiO

Medlem av forskergruppen Tepec ved ILS, UiO

Emneord: Læring og utdanning, Fagdidaktikk, Klasseromsforskning, Læring og utdanning

Publikasjoner

  • Hvistendahl, Rita Elisabeth; Hellekjær, Glenn Ole & Vestøl, Jon Magne (2017). Acta Didactica Norge 2007-2017. Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge.  ISSN 1504-9922.  11(3) . doi: http://dx.doi.org/10.5617/adno.5545
  • Vestøl, Jon Magne (2017). Skal religionsundervisningen ta hensyn til elevenes livssynsbakgrunn?, I: Marie Lippe, von der & Sissel Undheim (red.),  Religion i skolen : didaktiske perspektiver på religions- og livssynsfaget.  Universitetsforlaget.  ISBN 9788215029078.  Kapittel 9.  s 130 - 143
  • Vestøl, Jon Magne & Lund, Andreas (2017). Co-configuring Design Elements and Quality Aspects in Teacher Education: A Research Agenda, In Michael A. Peters; Cowie Bronwen & Ian Menter (ed.),  A Companion to Research in Teacher Education.  Springer.  ISBN 978-981-10-4073-3.  Chapter 49.  s 725 - 739
  • Vestøl, Jon Magne (2016). Design, Integration, and Quality. Teacher Education from the Perspective of ProTed, a Norwegian Centre of Excellence in Education. Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge.  ISSN 1504-9922.  10(2), s 73- 91
  • Vestøl, Jon Magne (2016). On teaching what cannot be said: Reflections on the role of the unsayable in religious education. Nordidactica.  ISSN 2000-9879.  (2), s 1- 21
  • Vestøl, Jon Magne (2016). Textbook Religion and Lived Religion: A Comparison of the Christian Faith as Expressed in Textbooks and by Young Church Members. Religious education.  ISSN 0034-4087.  111(1), s 95- 110 . doi: 10.1080/00344087.2016.1124015
  • Vestøl, Jon Magne (2015). Hva er kvalitet i lærerutdanning?, I: Ulrikke Elisabeth Rindal; Andreas Lund & Rachel Elise Jakhelln (red.),  Veier til fremragende lærerutdanning.  Universitetsforlaget.  ISBN 978 - 82-15 - 025.  Kapittel 18.  s 202 - 210
  • Vestøl, Jon Magne (2015). Innledning: Integrerte studiedesign, I: Ulrikke Elisabeth Rindal; Andreas Lund & Rachel Elise Jakhelln (red.),  Veier til fremragende lærerutdanning.  Universitetsforlaget.  ISBN 978 - 82-15 - 025.  Kapittel 17.  s 199 - 201
  • Vestøl, Jon Magne; Lund, Andreas & Jakhelln, Rachel Elise (2015). Design av lærerutdanning, I: Ulrikke Elisabeth Rindal; Andreas Lund & Rachel Elise Jakhelln (red.),  Veier til fremragende lærerutdanning.  Universitetsforlaget.  ISBN 978 - 82-15 - 025.  Kapittel 19.  s 211 - 220
  • Gundersen, Kristin; Kristiansen, Hanne Hellem; Samdal, Astrid Gravdal & Vestøl, Jon Magne (2014). Religion in Textbooks and among Young Buddhists, Hindus and Muslims : A Comparative Study . Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge.  ISSN 1504-9922.  8(1), s 17
  • Vestøl, Jon Magne (2014). Kunnskapsintegrasjon og profesjonsutvikling i lektorutdanningen, I: Eyvind Elstad & Kristin Helstad (red.),  Profesjonsutvikling i skolen.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-02355-7.  Kapittel 6.  s 114 - 130
  • Vestøl, Jon Magne (2014). Text interpretation and educational design in Norwegian textbooks of religious education. British Journal of Religious Education.  ISSN 0141-6200.  36(1), s 88- 101 . doi: 10.1080/01416200.2013.856286
  • Vestøl, Jon Magne (2012). The role of Movies in Norwegian textbooks. A study of film as artefact in religious education . Nordidactica.  ISSN 2000-9879.  (2), s 84- 105
  • Vestøl, Jon Magne (2011). Digital Tools and Educational Designs in Norwegian Textbooks of Religious and Moral Education . Digital kompetanse - Nordic journal of digital literacy.  ISSN 0809-6724.  6(1-2), s 75- 88
  • Vestøl, Jon Magne (2011). Moral education and the role of cultural tools. Journal of Moral Education.  ISSN 0305-7240.  40(1), s 37- 50 . doi: 10.1080/03057240.2011.541766
  • Vestøl, Jon Magne (2009). Undervisning og læring i religions-, livssyns- og etikkfag, I: Rolf Mikkelsen & Henrik Fladmoe (red.),  Lektor - adjunkt - lærer Artikler for studiet i praktisk-pedagogisk utdanning.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-01455-5.  Kapittel 17.  s 311 - 326
  • Vestøl, Jon Magne (2008). Didaktiske modeller i lærerutdanningen. En analyse av lærerstudenters praksisrefleksjon . Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge.  ISSN 1504-9922.  2(1)
  • Hauge, Trond Eiliv; Vestøl, Jon Magne & Lund, Andreas (2007). Undervisning som design, I: Trond Eiliv Hauge; Andreas Lund & Jon Magne Vestøl (red.),  Undervisning i endring: IKT, aktivitet, design.  Abstrakt forlag.  ISBN 978-82-7935-226-6.  Del 4: Kap 15 - 16.  s 193 - 215
  • Lund, Andreas; Hauge, Trond Eiliv & Vestøl, Jon Magne (2007). Undervisning som samhandling, I: Trond Eiliv Hauge; Andreas Lund & Jon Magne Vestøl (red.),  Undervisning i endring: IKT, aktivitet, design.  Abstrakt forlag.  ISBN 978-82-7935-226-6.  Del 2: Kap. 6 - 9.  s 63 - 105
  • Vestøl, Jon Magne (2007). Læring på tvers av kontekster. Utfordringer til etikkundervisningen i en IKT-tid, I: Trond Eiliv Hauge; Andreas Lund & Jon Magne Vestøl (red.),  Undervisning i endring: IKT, aktivitet, design.  Abstrakt forlag.  ISBN 978-82-7935-226-6.  13.  s 159 - 172
  • Vestøl, Jon Magne (2007). Undervisning og læring i religions-, livssyns- og etikkfag, I: Rolf Mikkelsen & Henrik Fladmoe (red.),  Lektor-adjunkt-lærer: Innføringsbok i praktisk-pedagogisk utdanning.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-01182-0.  17.  s 305 - 320
  • Vestøl, Jon Magne; Leirvik, Oddbjørn Birger & Afdal, Geir (2007). Nettaktivitet og kunnskapsutvikling. En evaluering av nettbasert lesestøtte og studentrefleksjon på masternivå, I: Gunnar Myklebost & Olav Skare (red.),  Om re-mediering av undervisning - og læring gjennom samarbeid.  Norgesuniversitetet.  ISBN 978-82-91308-45-6.  5.  s 69 - 84
  • Hauge, Trond Eiliv; Skaar, Bjørn; Refseth, Yngve; Vestøl, Jon Magne & Hansen, Alf Sjuls (2006). Lærerrollen i prosjektarbeid: Kunnskapsutvikling gjennom bruk av en multimedial læringsressurs. Digital kompetanse - Nordic journal of digital literacy.  ISSN 0809-6724.  1(2), s 108- 125
  • Vestøl, Jon Magne (2006). I Ansiktets fravær? Etikkdidaktiske refleksjoner på terskelen til cyberspace . Nordisk Pedagogik.  ISSN 0901-8050.  26(2), s 166- 178
  • Vestøl, Jon Magne (2001). Fagdidaktikken og elevenes læreforutsetninger, I: Eyvind Elstad (red.),  Acta Didactica.  Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling, Universitetet i Oslo.  ISBN 82-90904-64-9.  s 205 - 223

Se alle arbeider i Cristin

  • Hauge, Trond Eiliv; Lund, Andreas & Vestøl, Jon Magne (2010). Undervisningens nye sammenhænge. Klim.  ISBN 9788779558458.  233 s.
  • Hauge, Trond Eiliv; Lund, Andreas & Vestøl, Jon Magne (red.) (2007). Undervisning i endring: IKT, aktivitet, design. Abstrakt forlag.  ISBN 978-82-7935-226-6.  250 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Jakhelln, Rachel Elise; Lund, Andreas & Vestøl, Jon Magne (2017). Universitetsskoler som arena for nye partnerskap og profesjonskvalifisering, I: Sølvi Mausethagen & Jens-Christian Smeby (red.),  Kvalifisering til profesjonell yrkesutøvelse.  Universitetsforlaget.  ISBN 9788215026459.  6.  s 70 - 81
  • Lund, Andreas & Vestøl, Jon Magne (2017). Fostering professional digital competence (PDC) as transformative agency in teacher education.
  • Vestøl, Jon Magne (2017). Fremragende lærerutdanning – hva er det?.
  • Vestøl, Jon Magne (2017). Mapping The Moral Education Part of Religious Education: A Review Study.
  • Lund, Andreas; Jakhelln, Rachel Elise; Vestøl, Jon Magne & Hammerness, Karen (2016). University schools as an arena for transformation of teacher education: Research-based and student active approaches to professional development (Symposium).
  • Lund, Andreas & Vestøl, Jon Magne (2016). Video based supervision as space for transformative agency in teacher education.
  • Vestøl, Jon Magne (2016). Mutual understanding and respect as challenges in religious education.
  • Vestøl, Jon Magne (2016). The Gospel According to Vygotsky? Critical reflections on the strengths and limitations of a sociocultural approach to Religious Education.
  • Lund, Andreas; Vestøl, Jon Magne & Rasmussen, Ingvill (2015). Double stimulation as a design principle: Transforming exams in teacher education.
  • Vestøl, Jon Magne (2015). Att tala trovärdigt om religion i klassrummet - Några religionsdidaktiska utmaningar. Religion & Livsfrågor.  ISSN 0347-2159.  48(3), s 8- 10
  • Vestøl, Jon Magne (2014). Etikdidaktik i Norden och den vidare internationella forskningen.
  • Vestøl, Jon Magne (2014). Fagforståelse, legitimering og fagutvikling. Religion og livssyn : Tidsskrift for religionslærerforeningen i Norge.  ISSN 0802-8214.  26(3), s 39- 40
  • Vestøl, Jon Magne (2014). Hva vil vi med RE-faget? Paneldebatt.
  • Vestøl, Jon Magne (2014). On teaching what cannot be said. Reflections on the role of the unsayable in religious education.
  • Vestøl, Jon Magne (2014). Perspektiver på etikkdidaktikk. Religion og livssyn : Tidsskrift for religionslærerforeningen i Norge.  ISSN 0802-8214.  26(2), s 18- 22
  • Vestøl, Jon Magne (2013). Fremragende utdanning - hva og hvordan?.
  • Vestøl, Jon Magne (2013). Geir Afdal: Religion som bevegelse. Læring, kunnskap og mediering. Teologisk Tidsskrift.  ISSN 1893-0263.  (4), s 468- 470
  • Vestøl, Jon Magne (2013). Textbook religion and pupils’ faith. A comparison of Christian faith as expressed in textbooks and among young church members.
  • Vestøl, Jon Magne & Jakhelln, Rachel (2013). Kvalitet i FoU-arbeid.
  • Vestøl, Jon Magne (2012). Educational Designs in Textbooks. Textbook religion and pupils' religion.
  • Vestøl, Jon Magne (2012). Modeller i Religionsdidaktikken.
  • Vestøl, Jon Magne (2012). Textbooks and Students’ Interpretation of Religious Text.
  • Vestøl, Jon Magne (2011). Historie, språk og litteratur. Nye artikler våren 2011 . Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge.  ISSN 1504-9922.  5(1)
  • Flyum, Karl Henrik & Vestøl, Jon Magne (2010). Tydeliggjøring av normene for bidrag til tidsskriftet Acta Didactica Norge, med innføring av krav om strukturerte sammendrag . Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge.  ISSN 1504-9922.  4(1)
  • Vestøl, Jon Magne (2010). De første publiseringer i 2010: Muntlige ferdigheter i engelsk som fremmedspråk . Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge.  ISSN 1504-9922.  1
  • Vestøl, Jon Magne (2009). Digitale ferdigheter i religions- og etikkfag.
  • Vestøl, Jon Magne (2009). Moral Education and the Role of Cultural Tools.
  • Vestøl, Jon Magne (2009). Verdibegreper mellom politikk og undervisningsvirkelighet.
  • Vestøl, Jon Magne (2008). Activity Perspectives in Teacher Education.
  • Vestøl, Jon Magne (2008). Etisk samtale i klasserommet.
  • Vestøl, Jon Magne (2008). IKT i religions- og etikkundervisningen.
  • Vestøl, Jon Magne (2008). Nye læreplaner - nye kompetansekrav. Religion og livssyn : Tidsskrift for religionslærerforeningen i Norge.  ISSN 0802-8214.  20(1), s 11- 19
  • Lund, Andreas; Hauge, Trond Eiliv & Vestøl, Jon Magne (2007). Undervisning som utfordring, I: Trond Eiliv Hauge; Andreas Lund & Jon Magne Vestøl (red.),  Undervisning i endring: IKT, aktivitet, design.  Abstrakt forlag.  ISBN 978-82-7935-226-6.  Introduksjon: Kap 1-5.  s 13 - 61
  • Lund, Andreas; Vestøl, Jon Magne & Hauge, Trond Eiliv (2007). IKT, aktivitet og design av undervisning.
  • Vestøl, Jon Magne (2007). KRL – kompetanser - vurdering.
  • Vestøl, Jon Magne (2007). Læringsoppgaver og IKT.
  • Vestøl, Jon Magne (2005). Relasjon og norm i etikkdidaktikken. Moralsk/etisk verktøybruk i spennet mellom elevtekster og fagdidaktiske framstillinger .
  • Vestøl, Jon Magne (2005). Relations and Norms as Mediating Tools in Moral Education.
  • Vestøl, Jon Magne (2005). En utfordring for etikkundervisningen. Vårt land.  ISSN 0805-5424.  s 20- 20
  • Vestøl, Jon Magne (2004). Språklige vertøy i religionsundervisningen. Undervisningspraksis i et sosiokulturelt overlys. Religion og livssyn : Tidsskrift for religionslærerforeningen i Norge.  ISSN 0802-8214.  16(1), s 38- 44
  • Vestøl, Jon Magne (2003). Målrettet og allsidig bruk av internettressurser. Religion og livssyn : Tidsskrift for religionslærerforeningen i Norge.  ISSN 0802-8214.  15(3), s 35- 40
  • Vestøl, Jon Magne (2003). Relational and Principled language as Moral Tools.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 6. aug. 2010 09:11 - Sist endret 3. jan. 2017 15:45