Kristin Helstad

Bilde av Kristin Helstad
English version of this page
Telefon +47-22854066
Mobiltelefon +47-95273101 95273101
Faks +47-22854871
Rom 511
Brukernavn
Besøksadresse Moltke Moes vei 35 Niels Henrik Abels hus 0851 OSLO
Postadresse Postboks 1099 Blindern 0317 OSLO

Faglige interesser:

Mine faglige interesser er knyttet til fagdidaktikk, profesjonslæring, ledelse og skoleutvikling. Jeg er spesielt interessert i læreres arbeid med skriving i og på tvers av fag og måter lærere og skoleledere arbeider på for å utvikle kollektiv kunnskap i skolen som organisasjon.

Doktorgradsprosjekt:

Kunnskapsutvikling blant lærere i videregående skole; skriving i fagene
Doktorgradsprosjektet bygger på en intervensjonsstudie fra videregående skole der en gruppe lærere samarbeider med skoleledere og forskere om å utvikle kunnskap knyttet til skriving i og på tvers av fag. Utviklingsarbeidet er særlig knyttet til diskusjoner der deltakerne drøfter elevtekster med tanke på å bygge opp en felles og eksplisitt veilednings- og vurderingskultur. I prosjektet studeres skoleledernes og ekspertdeltakernes rolle og bidrag som bakteppe for å identifisere og forstå kunnskapsutvikling blant lærerne. Datamaterialet hentes primært fra lydopptak og observasjoner av møter i skrivegruppa der lærere og ekspertdeltakere deltar, i skolens ledergruppe, samt intervjuer med og oppfølging av utvalgte lærere.
PhD –tilknytning: Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet I Oslo 
 

Bakgrunn 
 

Kort om tidligere utdanning:
2008- 2012: PhD student

1994 - 1996: Master i norskdidaktikk

1981 - 1986: Cand. Mag fra UIO og HIO med nordisk, sosiologi og drama.
 

Skoleledelse og skoleutvikling
 

Kort om tidligere arbeidserfaring:

2008 - 2012: Doktorgradsstipendiat, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet I Oslo

2005 - 2008: Universitetslektor , Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet I Oslo

1998 - 2006: Seniorredaktør og redaksjonssjef , Universitetsforlaget, Oslo

2004-2005: Studieleder for allmennlærerutdanningen, Høgskolen I Oslo
1987-1998: Lærer, veileder og skoleleder i grunnskolen i Oslo, Enebakk, Ski og Oppegård kommuner
 

Undervisning:

Underviser og veileder studenter på masterprogrammet i Utdanningsledelse, ILS, UIO

Samarbeid:

Medlem av forskergruppen CLEG
 

Emneord: Læring og utdanning, Utdanningsledelse, Norskdidaktikk, Skoleutvikling

Publikasjoner

  • Helstad, Kristin & Dahlbakk, Ann-Therese (2017). Ledelse gjennom lærersamarbeid: stram styring eller frie tøyler?, I: May Britt Postholm; Thomas Dahl; Erlend Dehlin; Gunnar Engvik; Eirik J. Irgens; Anita Normann & Alex Strømme (red.),  Ungdomstrinn i utvikling: Skoleutvikling og ledelse. Funn og fortellinger.  Universitetsforlaget.  ISBN 9788215027876.  Kapittel 4.  s 125 - 145
  • Wittek, Anne Line; Solbrekke, Tone Dyrdal & Helstad, Kristin (2017). "You Learn How to Write from Doing the Writing, But You also Learn the Subject and the Ways of Reasoning". Outlines : Critical Social Studies.  ISSN 1399-5510.  18(1), s 81- 108
  • Aas, Marit; Helstad, Kristin & Vennebo, Kirsten Foshaug (2016). Når rektor stilles til ansvar: Krise eller gyllen mulighet? Om resultatstyring i rektorutdanningen. Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge.  ISSN 1504-9922.  10(4), s 145- 165 . doi: 1504-9922
  • Solbrekke, Tone Dyrdal & Helstad, Kristin (2016). Student formation in higher education: teaching approaches matter. Teaching in Higher Education.  ISSN 1356-2517.  21(8), s 962- 977 . doi: 10.1080/13562517.2016.1207624
  • Helstad, Kristin (2015). Ledelse i klasserommet og i skolen som organisasjon, I: Anne Berit Emstad & Elin Angelo (red.),  Ledelse for læring i mulighetenes skole. Skoleledelse i skjæringsfeltet mellom allmenndanning og talentutvikling..  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 9788202482459.  kapittel 2.  s 46 - 64
  • Elstad, Eyvind; Helstad, Kristin & Mausethagen, Sølvi (2014). Profesjonsutvikling i skolen, I: Eyvind Elstad & Kristin Helstad (red.),  Profesjonsutvikling i skolen.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-02355-7.  Kapittel 1.  s 17 - 38
  • Helstad, Kristin (2014). Kunnskapsutvikling gjennom samtaler i tverrfaglige læringsfellesskap, I: Eyvind Elstad & Kristin Helstad (red.),  Profesjonsutvikling i skolen.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-02355-7.  kap 7.  s 134 - 151
  • Helstad, Kristin (2014). Når lærere lærer. Et teoretisk og empirisk bidrag til forståelser av læreres kunnskapsutvikling i skolen, I: Atle Skaftum; Per Henning Uppstad, & Arne Johannes Aasen (red.),  Skriv! Les!2.  Akademika forlag.  ISBN 9788232103812.  Artikkel.  s 197 - 216
  • Helstad, Kristin & Gunnulfsen, Ann Elisabeth (2014). Skolebasert kompetanseutvikling. Samarbeid mellom skoler og kompetansemiljøer om ledelse og profesjonsutvikling, I: Eyvind Elstad & Kristin Helstad (red.),  Profesjonsutvikling i skolen.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-02355-7.  Kapittel 18.  s 331 - 349
  • Helstad, Kristin & Møller, Jorunn (2014). Når lærere lærer om skriving. Betydningen av ledelse og ekstern støtte, I: Rita Elisabeth Hvistendahl & Astrid Roe (red.),  Alle tiders norskdidaktiker. Festskrift til Frøydis Hertzberg på 70-årsdagen.  Novus Forlag.  ISBN 978-82-7099-784-8.  Del II, kapittel 15.  s 277 - 300
  • Roe, Astrid & Helstad, Kristin (2014). Den andre skriveopplæringen i Norge - om prosesskriving og skriving i og på tvers av fag, I: Rita Elisabeth Hvistendahl & Astrid Roe (red.),  Alle tiders norskdidaktiker. Festskrift til Frøydis Hertzberg på 70-årsdagen.  Novus Forlag.  ISBN 978-82-7099-784-8.  I del 2: Å lære å skrive.  s 171 - 193
  • Helstad, Kristin & Hertzberg, Frøydis (2013). Faste mønstre som læringsstøtte i skriveundervisningen. Erfaringer fra et tverrfaglig utviklingsarbeid blant lærere i videregående skole, I: Dagrun Skjelbred & Aslaug Veum (red.),  Literacy i læringskontekster.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 978-82-02-40598-4.  Del 4, kap. 5.  s 225 - 248
  • Helstad, Kristin & Lund, Andreas (2013). Knowledge Creation in Teachers’ Professional Development: Tensions between Standardization and Exploration, In Anna-Lena Østern; Kari Smith; Torill Ryghaug; Thorolf Krüger & May Britt Postholm (ed.),  Teacher education research between national identity and global trends : NAFOL year book 2012.  Akademika forlag.  ISBN 978-82-321-0193-1.  Artikkel.  s 163 - 184
  • Helstad, Kristin & Møller, Jorunn (2013). Leadership as Relational Work: Risks and Opportunities. International Journal of Leadership in Education.  ISSN 1360-3124.  16(3), s 245- 262 . doi: 10.1080/13603124.2012.761353
  • Helstad, Kristin & Lund, Andreas (2012). Teachers' talk on students' writing: Negotiating students' texts in interdisciplinary teacher teams. Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies.  ISSN 0742-051X.  28(4), s 599- 608 . doi: 10.1016/j.tate.2012.01.004
  • Helstad, Kristin (2011). Ledelse og lærerarbeid i videregående skole. Vilkår for kollektiv kunnskapsutvikling, I: Jorunn Møller & Eli Ottesen (red.),  Rektor som leder og sjef - om styring, ledelse og kunnskapsutvikling i skolen.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-01797-6.  Kap 10.  s 225 - 249
  • Helstad, Kristin (2011). Skriveprosjektet som skoleutvikling. Lærersamarbeid og lederutfordringer i videregående skole, I: Karl Henrik Flyum & Frøydis Hertzberg (red.),  Skriv i alle fag! Argumentasjon og kildebruk i videregående skole.  Universitetsforlaget.  ISBN 9788215017549.  Del 3.  s 201 - 221
  • Röthle, Monika & Helstad, Kristin (2000). Temaarbeid på norsk: forord til den norske utgaven av "Glassfugler i skyene" kapittel 1, I:  Glassfugler i skyene.  Universitetsforlaget.  s 11 - 30

Se alle arbeider i Cristin

  • Helstad, Kristin & Øiestad, Per Arne (2017). Læreren som regissør. Verktøy for ledelse i klasserommet. Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 9788202482473.  186 s.
  • Elstad, Eyvind & Helstad, Kristin (red.) (2014). Profesjonsutvikling i skolen. Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-02355-7.  353 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Helstad, Kristin (2017). Fra plan til praksis; Forankring av utviklingsarbeid i organisasjonen.
  • Helstad, Kristin (2017). Prosesser og verktøy for ledelse gjennom FYR.
  • Helstad, Kristin (2017). Verdien av skolebasert profesjonsutvikling.
  • Helstad, Kristin & Gunnulfsen, Ann Elisabeth (2017). Når UIU møter UIO: Språk og systemer i spill.
  • Helstad, Kristin & Solbrekke, Tone Dyrdal (2017). Exploring teaching academic literacy in mathematics in initial teacher education: a case study.
  • Helstad, Kristin & Solbrekke, Tone Dyrdal (2017). The significance of academic literacies in learning mathematics when students are becoming teachers: Learning from an "excellent” teacher educator.
  • Helstad, Kristin (2016). Arbeid med faglige tekster for de to antologiene "Ungdomstrinn i utvikling".
  • Helstad, Kristin (2016). Kunnskapsutvikling gjennom utforskende samtaler.. [Video ].
  • Helstad, Kristin (2016). Ledelse og profesjonsutvikling i videregående skole.
  • Helstad, Kristin & Øiestad, Per Arne (2016). Ledelse i klasserommet. Læreren som regissør.
  • Helstad, Kristin & Øiestad, Per Arne (2016). Psykisk helse i skolen: Lærerens arbeid i klasserommet.
  • Jensen, Ruth; Helstad, Kristin & Møller, Jorunn (2016). Skolelederutdanning og ledelsesutvikling i skolen. Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge.  ISSN 1504-9922.  10(4), s 1- 6
  • Aas, Marit; Vennebo, Kirsten Foshaug; Helstad, Kristin & Jensen, Ruth (2015). Cased based instruction in school leadership education: Exploring how principals deal with complex leadership challenges.
  • Helstad, Kristin (2015). Hvordan lærer lærere i fellesskap?.
  • Helstad, Kristin (2015). Kollektiv kunnskapsutvikling i skolen.
  • Helstad, Kristin (2015). Kunnskapsutvikling blant lærere: Betydningen av ledelse og ekstern støtte.
  • Helstad, Kristin (2015). Ledelse for læring Sammenhenger mellom ledelse, lærerarbeid og elevenes læring.
  • Helstad, Kristin (2015). Profesjonelle samtaler i skolen.
  • Helstad, Kristin (2015). Profesjonslæring og ledelse.
  • Helstad, Kristin (2015). Teachers as Leaders.
  • Solbrekke, Tone Dyrdal & Helstad, Kristin (2015). Student formation in teacher education: Approaches to teaching writing matter.
  • Helstad, Kristin (2014). Leadership for Professional Learning and SchoolDevelopment A Relational Perspective.
  • Helstad, Kristin (2014). Leadership for professional learning in school settings.
  • Helstad, Kristin (2014). Profesjonelle læringsfellesskap: Kunnskapsutvikling gjennom samtaler. Bedre Skole.  ISSN 0802-183X.  (1), s 70- 75
  • Helstad, Kristin & Øiestad, Per Arne (2014). Klasseledelse - verktøy for ledelse og læring. Bedre Skole.  ISSN 0802-183X.  (4), s 34- 39
  • Wittek, Line; Solbrekke, Tone Dyrdal & Helstad, Kristin (2014). Processes of writing and learning in teacher education – the impact of different experiences.
  • Helstad, Kristin (2013). Knowledge Creation in Teachers' Professional Development: The Significanse of Objectoriented Talk.
  • Helstad, Kristin (2013). Kunnskapsutvikling blant lærere i videregående skole. En studie av et skoleutviklingsprosjekt om skriving i og på tvers av fag. Fulltekst i vitenarkiv
  • Helstad, Kristin (2012). Knowledge Creation in Teachers' Professional Development: Coping with Standards, Exploration and Uncertainty when working with Student Writing.
  • Helstad, Kristin (2012). Knowledge at Play: Teachers' and Experts' Collaborative Work on Student Writing.
  • Helstad, Kristin & Rossland, Kjersti (2012). Sakprosa i skolen. Eksempler på undervisningsopplegg. Bedre Skole.  ISSN 0802-183X.  (1), s 35- 39
  • Helstad, Kristin (2011). Kollektiv kunnskapsutvikling på arbeidsplassen – Utfordringer og muligheter i et ledelsesperspektiv.
  • Helstad, Kristin (2011). Læringsledelse i teori og praksis – Skoleledernes ansvar og oppgaver.
  • Helstad, Kristin (2011). Skriveprosjekt som skoleutvikling. Lederutfordringer og lærersamarbeid i videregående skole.
  • Helstad, Kristin (2011). Teachers’ talk on students’ writing: Negotiating students’ texts in interdisciplinary teacher teams.
  • Helstad, Kristin; Hertzberg, Frøydis & Flyum, Karl Henrik (2011). Skrivekulturer I videregående skole. Ulike normer og praksiser.
  • Helstad, Kristin & Møller, Jorunn (2011). Pushing the Boundaries across School Subjects - Leading Teachers’ Collective Learning.
  • Helstad, Kristin (2010). ”Men hvorfor fikk han tre, er det noe galt med diskusjonsdelen?” Lærersamtaler om skriving på tvers av fag.
  • Helstad, Kristin & Møller, Jorunn (2010). Creating the conditions for collective knowledge building in upper secondary schools – the influence of leadership.
  • Flyum, Karl Henrik; Helstad, Kristin; Løveid, Live & Bratlie, Ellen (red.) (2009). Skriving i alle fag II – underveisrapport fra et samarbeidsprosjekt mellom Nadderud videregående skole og Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling .
  • Helstad, Kristin (2009). Mer sakprosa i skolen. Norsklæreren.  ISSN 0332-7264.
  • Helstad, Kristin (2009). Teachers’ learning and conversations about writing across the disciplines.
  • Helstad, Kristin (2009). Teacher`s learning at the work place – In what ways do expert participants contribute to the processes of knowledge building?.
  • Helstad, Kristin (2008). Developing teachers` knowledge – Between school subjects, relations and repertoire.
  • Helstad, Kristin (2008). Professional learning through talk in practise.
  • Helstad, Kristin (2008). Skriv deg inn i debatten! Presentasjon av et skriveprosjekt for studenter i Utdanningsledelse.
  • Helstad, Kristin (2008). Teachers` conversations about writing across the disciplines.
  • Helstad, Kristin & Michaelsen, Eva Elisabeth (2008). Etterutdanning – nye kurs eller ny kurs? . Utdanning.  ISSN 1502-9778.
  • Helstad, Kristin (2007). Fagdidaktikk og organisasjonsdidaktikk. Utvikling av lærerkompetanse i et skolueutviklingsperspektiv.
  • Helstad, Kristin (2007). Writing for learning and learning for life? Writing and supervision in the masterprogramme for Educational leadership.
  • Helstad, Kristin (2006). Skrive for hva? Skriving og veiledning i masterstudiet i Utdanningsledelse.
  • Helstad, Kristin (1998). Muntlig norsk, I:  Gjennom språket. ressursbok for læreren.  Det Norske Samlaget.  Kapittel 10.
  • Helstad, Kristin & Roe, Astrid (1996). Om vi ikke bruker alt, så bruker vi noe. Prosessorientert skrivepedagogikk i ungdomsskolen.
  • Helstad, Kristin & Roe, Astrid (1995). Evaluering av alternativ eksamen i ungdomsskolen.
  • Helstad, Kristin (1989). Vesaas i ungdomsskolen. Norsklæreren.  ISSN 0332-7264.  2

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 6. aug. 2010 09:13 - Sist endret 22. jan. 2016 11:49

Prosjekter

Ingen pågående prosjekter