Marianne Ødegaard

Bilde av Marianne Ødegaard
English version of this page
Telefon +47-22858115
Faks +47-22854409
Brukernavn
Besøksadresse Moltke Moes vei 35 Niels Henrik Abels hus 0851 OSLO
Postadresse Postboks 1099 Blindern 0317 OSLO

Faglige interesser

Her kan du skrive om faglige interesser.

Undervisning

<Lenke til studieprogram/emne>
<Lenke til studieprogram/emne>
...

Bakgrunn

Kort om tidligere arbeidserfaring og utdanning

Priser

<Navn og eventuelt lenke til pris 1>
<Navn og eventuelt lenke til pris 2>
...

Verv

<Navn og eventuelt lenke til verv 1>
<Navn og eventuelt lenke til verv 2>
...

Samarbeid

 

Publikasjoner

  • Mkimbili, Selina Thomas; Tiplic, Dijana & Ødegaard, Marianne (2017). The Role Played by Contextual Challenges in Practising Inquiry-based Science Teaching in Tanzania Secondary Schools. African journal of research in mathematics, science and technology education.  ISSN 1811-7295.  21(2), s 211- 221 . doi: 10.1080/18117295.2017.1333752
  • Olufsen, Magne; Karlsen, Solveig & Ødegaard, Marianne (2017). Endringer i lærerstudenters kompetanser? En casestudie fra en ny lærerutdanning ved UiT Norges arktiske universitet. Nordina: Nordic studies in science education.  ISSN 1894-1257.  13(2), s 117- 133 Fulltekst i vitenarkiv.
  • Frøyland, Merethe; Remmen, Kari Beate; Mork, Sonja Merethe; Ødegaard, Marianne & Christiansen, Torgeir (2015). Researching science learning from students'view : the potential of headcam. NorDiNa : Nordic Studies in Science Education.  ISSN 1504-4556.  11(3), s 249- 267
  • Haug, Berit Synnøve & Ødegaard, Marianne (2015). Formative Assessment and Teachers’ Sensitivity to Student Responses. International Journal of Science Education.  ISSN 0950-0693.  37(4), s 629- 654 . doi: 10.1080/09500693.2014.1003262
  • Klette, Kirsti & Ødegaard, Marianne (2015). Instructional Activities and Discourse Features in Science Classrooms: Teacher Talking and Students Listening or...?, In  Teaching and Learning in Lower Secondary Schools in the Era of PISA and TIMSS.  Springer Publishing Company.  ISBN 978-3-319-17301-6.  Chapter 2.  s 17 - 31
  • Sørvik, Gard Ove; Blikstad-Balas, Marte & Ødegaard, Marianne (2015). "Do Books Like These Have Authors?" New Roles for Text and New Demands on Students in Integrated Science-Literacy Instruction. Science Education.  ISSN 0036-8326.  99(1), s 39- 69 . doi: 10.1002/sce.21143
  • Ødegaard, Marianne (2015). Science Theater/Drama, In Richard Gunstone (ed.),  Encyclopedia of Science Education.  Springer.  ISBN 978-94-007-2149-4.  Kapittel.  s 928 - 930
  • Ødegaard, Marianne (2015). Teacher Commitments: Love and Duty in Science Education, In  Teaching and Learning in Lower Secondary Schools in the Era of PISA and TIMSS.  Springer Publishing Company.  ISBN 978-3-319-17301-6.  Chapter 12.  s 181 - 193
  • Ødegaard, Marianne; Arnesen, Nina Elisabeth & Klette, Kirsti (2015). Talk and Use of Language i the Sciene Classroom: Characteristic Features, In  Teaching and Learning in Lower Secondary Schools in the Era of PISA and TIMSS.  Springer Publishing Company.  ISBN 978-3-319-17301-6.  Chapter 7.  s 101 - 112
  • Ødegaard, Marianne; Arnesen, Nina Elisabeth & Klette, Kirsti (2015). Talk and Use of Language in the Science Classroom: Characteristic Features, In  Teaching and Learning in Lower Secondary Schools in the Era of PISA and TIMSS.  Springer Publishing Company.  ISBN 978-3-319-17301-6.  Chapter 7.  s 101 - 112
  • Ødegaard, Marianne; Haug, Berit Synnøve; Mork, Sonja Merethe & Sørvik, Gard Ove (2015). Budding Science and Literacy. A Classroom Video Study of the Challenges and Support in an Integrated Inquiry and Literacy Teaching Model. Procedia - Social and Behavioral Sciences.  ISSN 1877-0428. . doi: 10.1016/j.sbspro.2014.12.674
  • Haug, Berit Synnøve & Ødegaard, Marianne (2014). From Words to Concepts: Focusing on Word Knowledge When Teaching for Conceptual Understanding Within an Inquiry-Based Science Setting. Research in Science Education.  ISSN 0157-244X.  44(5), s 777- 800 . doi: 10.1007/s11165-014-9402-5
  • Ødegaard, Marianne; Haug, Berit Synnøve; Mork, Sonja M & Sørvik, Gard Ove (2014). Challenges and Support When Teaching Science Through an Integrated Inquiry and Literacy Approach. International Journal of Science Education.  ISSN 0950-0693.  36(18), s 2997- 3020 . doi: 10.1080/09500693.2014.942719
  • Klette, Kirsti & Ødegaard, Marianne (2012). "Teaching Activities and Language use in Science Classrooms, In Doris Jorde & Justin Dillon (ed.),  Science Education Research and Practice in Europe. Retrospective and Prospective.  Sense Publishers.  ISBN 978-94-6091-898-8.  kap 8.  s 181 - 202
  • Ødegaard, Marianne (2012). Lærerengasjement: plikt og kjærlighet i naturfagsundervisningen, I: Therese Nerheim Hopfenbeck; Marit Kjærnsli & Rolf Vegar Olsen (red.),  Kvalitet i norsk skole: Internasjonale og nasjonale undersøkelser av læringsutbytte og undervisning.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-02004-4.  Kapittel 17.  s 204 - 254
  • Ødegaard, Marianne & Arnesen, Nina Elisabeth (2010). Hva skjer i naturfagklasserommet? resultater fra en videobasert klasseromsstudie; PISA+. NorDiNa : Nordic Studies in Science Education.  ISSN 1504-4556.  6(1), s 16- 32
  • Ødegaard, Marianne (2007). Naturfag til nytte og glede! Naturvitenskapelig allmenndannelse ved dramatiske hjelpemidler. NorDiNa : Nordic Studies in Science Education.  ISSN 1504-4556.  (1), s 76- 85
  • Ødegaard, Marianne (2006). PISA+: A research project to pursue problematic PISA findings in the Norwegian context. NorDiNa : Nordic Studies in Science Education.  ISSN 1504-4556.  (4), s 85- 88
  • Ødegaard, Marianne (2004). Naturvitenskapelig allmenndannelse til nytte og glede! Ved hjelp av dramatiske opplevelser i naturfag, I: Ellen Karoline Henriksen & Marianne Ødegaard (red.),  Naturfagenes didaktikk - en disiplin i forandring? Det 7. nordiske forskersymposiet om undervisning i naturfag i skolen.  Cappelen Damm Høyskoleforlaget.  ISBN 82-7634-568-9.  VI: Alternative undervisningsformer og læringsmodeller.  s 683 - 695 Vis sammendrag
  • Ødegaard, Marianne (2004). Problem-based learning as a method of teaching bioethics -as told by a science educator, In  How to best teach bioethics. Report from a workshop March 2003 organised by The Nordic Committee on Bioethics and NorFA.  Nordisk ministerråd.  ISBN 92-893-1005-7.  Kap. 12.  s 121 - 131
  • Ødegaard, Marianne (2003). Dramatic Science. A Critical Review of Drama in Science Education. Studies in science education.  ISSN 0305-7267.  39, s 75- 102
  • Wagner, Wolfgang; Kronberger, Nicole; Allum, Nick; Cheveigné, Suzanne de; Diego, Carmen; Gaskell, George; Heinssen, Marcus; Midden, Cees; Ødegaard, Marianne; Öhman, Susanna; Rizzo, Bianca; Rusanen, Timo & Stathopoulou, Angeliki (2002). Pandora's genes - images of genes and nature, In Martin W. Bauer & George Gaskell (ed.),  Biotechnology - The Making of a Global Controversy.  Cambridge University Press.  ISBN 0-521-77317-2.  s 244 - 276 Vis sammendrag
  • Ødegaard, Marianne & Øiestad, Per Arne (2002). "Gen-Gangere". Exploring the borderland of knowledge, biotechnology and Henrik Ibsen's dramatic world. NJ (Drama Australia journal).  ISSN 1445-2294.  26(1), s 91- 101 Vis sammendrag
  • Haraldsen, Kirsten Borse; Ødegaard, Marianne & Nordal, Inger (1991). Genetic analyses of an Amphi-Atlantic species: Vahlodea atropurpurea.. Journal of Biogeography.  ISSN 0305-0270.  18, s 311- 320
  • Haraldsen, Kirsten Borse; Ødegaard, Marianne & Nordal, Inger (1991). Variation in the amphi-atlantic plant Vahlodea atropurpurea (Poaceae). Journal of Biogeography.  ISSN 0305-0270.  18(3), s 311- 320

Se alle arbeider i Cristin

  • Ødegaard, Marianne; Haug, Berit S; Mork, Sonja Merethe & Sørvik, Gard Ove (2016). På forskerføtter i naturfag. Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-02435-6.  170 s.
  • Henriksen, Ellen Karoline & Ødegaard, Marianne (red.) (2004). Naturfagenes didaktikk - en disiplin i forandring? Det 7. nordiske forskersymposiet om undervisning i naturfag i skolen. Cappelen Damm Høyskoleforlaget.  ISBN 82-7634-568-9.  756 s. Vis sammendrag

Se alle arbeider i Cristin

  • Knain, Erik & Ødegaard, Marianne (2017). The implementation of scientific literacy as basic skills in Norway.
  • Mahan, Karina Rose; Brevik, Lisbeth M. & Ødegaard, Marianne (2017). Conference paper: Characterizing the Quality of CLIL Instruction.
  • Mahan, Karina Rose; Brevik, Lisbeth M. & Ødegaard, Marianne (2017). Conference paper: The Quality of CLIL Teaching.
  • Ødegaard, Marianne (2017). Sustainable drama.
  • Ødegaard, Marianne; Boland, Eugene; Chu, Mysa & Kristensen, Heidi (2017). Snapping Stories in Science Local cultures and social media as entry points to science and sustainable education.
  • Boland, Eugene; Chu, Mysa; Kristensen, Heidi & Ødegaard, Marianne (2016). Snapping Stories in Science Lokale hverdagskulturer og sosiale medier som inngang til naturfag og bærekraftig utvikling.
  • Ødegaard, Marianne & Furberg, Anniken Larsen (2016). REDE – Representasjon og deltakelse i naturfag.
  • Ødegaard, Marianne; Haug, Berit S; Mork, Sonja Merethe & Sørvik, Gard Ove (2015). Improving an Inquiry-Based Science and Literacy Teaching Model.
  • Ødegaard, Marianne; Haug, Berit S; Mork, Sonja Merethe & Sørvik, Gard Ove (2015). Improving an inquiry-based science and literacy teaching model through research and professional development courses.
  • Haug, Berit Synnøve & Ødegaard, Marianne (2014). Begrepslæring og underveisvurdering i utforskende aktiviteter.
  • Ødegaard, Marianne; Haug, Berit Synnøve; Mork, Sonja Merethe & Sørvik, Gard Ove (2014). Challenges and Support when Teaching Science through an Integrated Inquiry and Literacy Approach.
  • Haug, Berit Synnøve & Ødegaard, Marianne (2013). Formative Assessment and Teachers' Sensitivity to Student Responses.
  • Haug, Berit Synnøve & Ødegaard, Marianne (2013). From words to concepts. Focusing on word-knowledge when teaching for conceptual understanding through science inquiry.
  • Haug, Berit Synnøve; Ødegaard, Marianne; Mork, Sonja M & Sørvik, Gard Ove (2013). Teaching science through an integrated science and literacy approach.
  • Ødegaard, Marianne; Haug, Berit Synnøve; Mork, Sonja M & Sørvik, Gard Ove (2013). Data as the Source? Challenges and Support in an Integrated Science and Literacy Teaching Model.
  • Ødegaard, Marianne; Mork, Sonja M; Frøyland, Merethe & Henriksen, Ellen Karoline (2013). Gratulerer med dagen. Naturfag.  ISSN 1504-4564.  s 2- 3
  • Sørvik, Gard Ove; Mork, Sonja M; Haug, Berit Synnøve & Ødegaard, Marianne (2012). Tekster og lesing i naturfag.
  • Mork, Sonja M; Erlien, Wenche & Ødegaard, Marianne (2011). How do primary school teachers work with texts and reading in science?.
  • Mork, Sonja M; Erlien, Wenche & Ødegaard, Marianne (2011). How do primary school teachers work with texts and reading in science?.
  • Mork, Sonja M; Erlien, Wenche & Ødegaard, Marianne (2011). Hvordan jobber lærere på barnetrinnet med tekster og lesing i naturfag?.
  • Ødegaard, Marianne & Mork, Sonja M (2011). Hva slags etter- og videreutdanning vil lærere ha? Modell 2: Forskerføttermodellen.
  • Ødegaard, Marianne; Møller Andersen, Hanne; Schoultz, Jan; Hultman, Glenn; Lund Nielsen, Birgitte; Löfgren, Ragnhild & Mork, Sonja M (2011). Explora. Koding av elevers og læreres samtaler ved praktisk arbeid i skandinaviske klasserom. Kimen.  ISSN 1890-5137.  2
  • Ødegaard, Marianne (2009). Dramatic Science. How Drama Can Play a Role in Promoting Learning and Teaching in Science Education.
  • Ødegaard, Marianne (2009). EXPLORA - Nordic project on talking science during explorative work in science classrooms.Exploring interaction -Coding processes of social interaction in explorative work in science education.
  • Klette, Kirsti; Lie, Svein; Ødegaard, Marianne; Anmarkrud, Øistein; Bergem, Ole Kristian; Arnesen, Nina Elisabeth & Roe, Astrid (2008). Rapport fra prosjektet PISA+.
  • Mork, Sonja M & Ødegaard, Marianne (2008). Student product. From Information Search on the Internet to Knowledge Integration in Science.
  • Ødegaard, Marianne (2008). Love and Duty in Science Education - Teacher Commitments in a Classroom Video Study.
  • Ødegaard, Marianne (2008). Love and Duty in Science Education - Teacher Commitments-a classroom video study.
  • Ødegaard, Marianne (2007). Teacher Commitments: Love and Duty in Science Education - a Classroom Video Study. Teaching science as an activity system.
  • Ødegaard, Marianne (2007). Videostudier i klasserommet - Et glimt inn i prosjektet PISA+. Naturfag.  ISSN 1504-4564.  (3), s 64- 65
  • Ødegaard, Marianne; Arnesen, Nina Elisabeth & Klette, Kirsti (2007). "A little green thing” Conceptual Language and Meaning-making in Science Classrooms.
  • Ødegaard, Marianne (2006). Dramatiske naturfagtimer om bleier - grunnleggende ferdigheter og læringsstrategier i naturfagundervisningen. Naturfag.  ISSN 1504-4564.  (2), s 26- 28
  • Ødegaard, Marianne (2006). Offering meaning in Science Education – a classroom video study.
  • Ødegaard, Marianne & Arnesen, Nina Elisabeth (2006). Categories for video analysis of science classroom activities.
  • Eggen, Astrid Birgitte; Flyum, Karl Henrik; Knain, Erik & Ødegaard, Marianne (2005). Skriving som grunnleggende ferdighet i naturfag: metoder og perspektiver. Vis sammendrag
  • Klette, Kirsti; Lie, Svein; Anmarkrud, Øistein; Arnesen, Nina Elisabeth; Bergem, Ole Kristian; Ødegaard, Marianne & Zachariassen, Jo-Rasmus Holt (2005). Categories for video analysis of classroom activites with a focus on the teacher.
  • Ødegaard, Marianne (2005). Et møte med virkeligheten i klasserommet? Bruk av drama i matematikkundervisningen.
  • Ødegaard, Marianne (2005). Gir de nye læreplanene svar på dagens utfordringer i biologifaget?.
  • Ødegaard, Marianne & Arnesen, Nina Elisabeth (2005). Knowledge and meaning in mathematics, science and reading. A presentation of a research project: PISA +.
  • Ødegaard, Marianne & Kjærnsli, Marit (2005). Hva gør vi nu, lille du? PISA og PISA+ ~ et eksempel på hvordan man kan følge opp en stor kvantitativ studie.
  • Lie, Svein & Ødegaard, Marianne (2004). Orientering om prosjektet PISA+.
  • Ødegaard, Marianne (2003). Et møte med virkeligheten i klasserommet?. Vis sammendrag
  • Ødegaard, Marianne (2002). Drama i naturvetenskap. Vis sammendrag
  • Ødegaard, Marianne (2002). Drama i naturvetenskap. Vis sammendrag
  • Ødegaard, Marianne (2002). Drama i naturvetenskaplig undervisning. Vis sammendrag
  • Ødegaard, Marianne (2002). GENE-GHOSTS EXPLORING THE BORDERLAND OF KNOWING, BIOTECHNOLOGY AND HENRIK IBSEN'S DRAMATIC WORLD. Vis sammendrag
  • Ødegaard, Marianne (2002). Naturfag til nytte og glede!. Vis sammendrag
  • Ødegaard, Marianne (2002). Å kommunisere naturvitenskap ved hjelp av drama. Vis sammendrag
  • Ødegaard, Marianne (2001). The Drama of Science Education How public understanding of biotechnology and drama as a learning activity may enhance a critical and inclusive science education. Vis sammendrag
  • Ødegaard, Marianne (2001). The Drama of Science Education How public understanding of biotechnology and drama as a learning activity may enhance a critical and inclusive science education. Vis sammendrag
  • Ødegaard, Marianne & Kyle, William C. Jr. (2000). Imagination and Critical Reflection: Cultivating a Vision of Scientific Literacy. Vis sammendrag
  • Ødegaard, Marianne & Kyle, William C. Jr. (2000). Linking science, theatre and development in Africa. Vis sammendrag
  • Ødegaard, Marianne (1999). Drama i miljøundervisningen. Et møte med virkeligheten. Vis sammendrag
  • Ødegaard, Marianne (1999). Drama i naturfagundervisningen. Vis sammendrag
  • Ødegaard, Marianne (1999). Dramatic Science. How Drama can promote Sustainability in Science Education. Vis sammendrag
  • Ødegaard, Marianne (1999). Genteknolgi, etikk og rollespill. Vis sammendrag
  • Ødegaard, Marianne (1999). In the shadow of Frankenstein. The public's spontaneous understanding of biotechnology. Vis sammendrag
  • Ødegaard, Marianne (1999). Naturfag og drama. Virkeligheten inn i klasserommet? Hvordan og hvorfor dramapedagogiske teknikker kan brukes i naturfagundervisningen for å øke allmenndannelsen. Vis sammendrag
  • Ødegaard, Marianne (1999). "PUST", naturfag og drama. Om folks forståelse av bioteknologi gjennom et prosjekt i videregående skole. Vis sammendrag
  • Knain, Erik & Ødegaard, Marianne (1998). Naturvitenskap og allmenndannelse. Vis sammendrag
  • Ødegaard, Marianne (1998). Drama and Science Teaching. Vis sammendrag
  • Ødegaard, Marianne (1998). The Drama of Biotechnology. Science, Technology and Citizenship in the Case of Biotechnology. Vis sammendrag

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 22. apr. 2014 10:32 - Sist endret 20. jan. 2016 14:29