Marit Kjærnsli

Bilde av Marit Kjærnsli
English version of this page
Telefon +47-22854153
Mobiltelefon +47-97726569
Brukernavn
Besøksadresse Moltke Moes vei 35 Niels Henrik Abels hus 0851 OSLO
Postadresse Postboks 1099 Blindern 0317 OSLO
Emneord: Læring og utdanning, EKVA

Publikasjoner

  • Hopfenbeck, Therese Nerheim & Kjærnsli, Marit (2016). Students' test motivation in PISA: the case of Norway. Curriculum Journal.  ISSN 0958-5176.  27(3), s 406- 422 . doi: 10.1080/09585176.2016.1156004
  • Jensen, Fredrik & Kjærnsli, Marit (2016). Elevers oppfatninger av naturfagsundervisning, I: Marit Kjærnsli & Fredrik Jensen (red.),  Stø kurs Norske elevers kompetanse i naturfag,matematikk og lesing i PISA 2015.  Universitetsforlaget.  ISBN 9788215027470.  Kapittel 5.  s 94 - 107
  • Jensen, Fredrik & Kjærnsli, Marit (2016). Holdninger til naturfag, I: Marit Kjærnsli & Fredrik Jensen (red.),  Stø kurs Norske elevers kompetanse i naturfag,matematikk og lesing i PISA 2015.  Universitetsforlaget.  ISBN 9788215027470.  Kapittel 4.  s 72
  • Kjærnsli, Marit & Jensen, Fredrik (2016). Naturfag i PISA: Definisjon og oppgaver, I: Marit Kjærnsli & Fredrik Jensen (red.),  Stø kurs Norske elevers kompetanse i naturfag,matematikk og lesing i PISA 2015.  Universitetsforlaget.  ISBN 9788215027470.  Kapittel 2.  s 32 - 49
  • Kjærnsli, Marit & Jensen, Fredrik (2016). PISA 2015 - Gjennomføring og noen sentrale funn, I: Marit Kjærnsli & Fredrik Jensen (red.),  Stø kurs Norske elevers kompetanse i naturfag,matematikk og lesing i PISA 2015.  Universitetsforlaget.  ISBN 9788215027470.  Kapittel 1.  s 11 - 32
  • Kjærnsli, Marit & Jensen, Fredrik (2016). Resultater i naturfag, I: Marit Kjærnsli & Fredrik Jensen (red.),  Stø kurs Norske elevers kompetanse i naturfag,matematikk og lesing i PISA 2015.  Universitetsforlaget.  ISBN 9788215027470.  Kapittel 3.  s 49 - 72
  • Kjærnsli, Marit & Rohatgi, Anubha (2016). Læringsmiljøet i skolen, I: Marit Kjærnsli & Fredrik Jensen (red.),  Stø kurs Norske elevers kompetanse i naturfag,matematikk og lesing i PISA 2015.  Universitetsforlaget.  ISBN 9788215027470.  Kapittel 8.  s 172 - 190
  • Müller, Katharina; Prenzel, Manfred; Seidel, Tina; Schiepe-Tiska, Anja & Kjærnsli, Marit (2016). Theoretical and Empirical Foundations for Investigating Classroom-Level Processes, In Susanne Kuger; Ekchard Klieme; Nina Jude & David Kaplan (ed.),  Assessing Contexts of Learning. An International Perspective.  Springer Publishing Company.  ISBN 978-3-319-45356-9.  Kapittel 17.  s 423 - 447
  • Kjærnsli, Marit (2013). Naturfag i PISA, I: Marit Kjærnsli & Rolf Vegar Olsen (red.),  Fortsatt en vei å gå. Norske elevers kompetanse i matematikk, naturfag og lesing i PISA 2012.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-02323-6.  Kapittel 6.  s 157 - 177
  • Kjærnsli, Marit & Jensen, Fredrik (2013). Læringsmiljøet i skolen, I: Marit Kjærnsli & Rolf Vegar Olsen (red.),  Fortsatt en vei å gå. Norske elevers kompetanse i matematikk, naturfag og lesing i PISA 2012.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-02323-6.  11.  s 261 - 276
  • Kjærnsli, Marit & Olsen, Rolf Vegar (2013). PISA 2012 - sentrale funn, I: Marit Kjærnsli & Rolf Vegar Olsen (red.),  Fortsatt en vei å gå. Norske elevers kompetanse i matematikk, naturfag og lesing i PISA 2012.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-02323-6.  Kapittel 1.  s 13 - 42
  • Roe, Astrid & Kjærnsli, Marit (2013). Resultater fra skolespørreskjemaet, I: Marit Kjærnsli & Rolf Vegar Olsen (red.),  Fortsatt en vei å gå. Norske elevers kompetanse i matematikk, naturfag og lesing i PISA 2012.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-02323-6.  Kapittel 10.  s 237 - 259
  • Angell, Carl & Kjærnsli, Marit (2012). "Viking Rubrics" - Vurdering og koding av åpne oppgaver i internasjonale komparative studier, I: Therese Nerheim Hopfenbeck; Marit Kjærnsli & Rolf Vegar Olsen (red.),  Kvalitet i norsk skole: Internasjonale og nasjonale undersøkelser av læringsutbytte og undervisning.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-02004-4.  kapittel 7.  s 97 - 110
  • Hopfenbeck, Therese Nerheim; Eklöf, Hanna & Kjærnsli, Marit (2012). Hva vet vi om elevers testmotivasjon?Erfaringer fra internasjonale og nasjonale undersøkelser i Norge og Sverige, I: Therese Nerheim Hopfenbeck; Marit Kjærnsli & Rolf Vegar Olsen (red.),  Kvalitet i norsk skole: Internasjonale og nasjonale undersøkelser av læringsutbytte og undervisning.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-02004-4.  Kapittel 6.  s 84 - 96
  • Kjærnsli, Marit & Lie, Svein (2012). Norske jenters og gutters framtidsplaner om realfagrelaterte yrker sett i et internajonalt perspektiv. Norsk pedagogisk tidsskrift.  ISSN 0029-2052.  (6), s 491- 505
  • Kjærnsli, Marit & Lie, Svein (2011). Students' Preference for Science Careers: International comparisons based on PISA 2006. International Journal of Science Education.  ISSN 0950-0693.  33(1), s 121- 144 . doi: 10.1080/09500693.2011.518642
  • Hopfenbeck, Therese Nerheim & Kjærnsli, Marit (2010). Er norske elever motivert for å gjennomføre PISA-prøven?, I: Marit Kjærnsli & Astrid Roe (red.),  På rett spor - Norske elevers kompetanse i lesing, matematikk og naturfag i PISA 2009.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-01735-8.  11.  s 226 - 236
  • Hopfenbeck, Therese Nerheim; Kjærnsli, Marit & Throndsen, Inger (2010). Rektorenes svar på spørsmål i skolelederspørreskjemaet, I: Marit Kjærnsli & Astrid Roe (red.),  På rett spor - Norske elevers kompetanse i lesing, matematikk og naturfag i PISA 2009.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-01735-8.  Kapittel 8.  s 178 - 192
  • Kjærnsli, Marit (2010). Naturfag i PISA, I: Marit Kjærnsli & Astrid Roe (red.),  På rett spor - Norske elevers kompetanse i lesing, matematikk og naturfag i PISA 2009.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-01735-8.  7.  s 159 - 178
  • Kjærnsli, Marit; Olsen, Rolf Vegar & Roe, Astrid (2010). Hva betyr PISA for norsk skole? , I: Marit Kjærnsli & Astrid Roe (red.),  På rett spor - Norske elevers kompetanse i lesing, matematikk og naturfag i PISA 2009.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-01735-8.  Kapittel 12.  s 237 - 244
  • Kjærnsli, Marit & Roe, Astrid (2010). PISA 2009 - sentrale funn, I: Marit Kjærnsli & Astrid Roe (red.),  På rett spor - Norske elevers kompetanse i lesing, matematikk og naturfag i PISA 2009.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-01735-8.  Kapittel 1.  s 13 - 30
  • Kjærnsli, Marit & Lie, Svein (2009). Science Performance: The Nordic Countries from an International Perspective, In Tomas Matti (ed.),  Northern Lights on PISA 2006. Differences and similarities in the Nordic countries,.  Nordisk ministerråd.  ISBN 978-92-893-1881-5.  3.1.  s 75 - 95
  • Kjærnsli, Marit & Lie, Svein (2008). Country Profiles of Scientific Competence in TIMSS 2003. Educational Research and Evaluation.  ISSN 1380-3611.  14(1), s 73- 85
  • Kjærnsli, Marit (2007). Hva får vi vite fra PISA 2006?. Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge.  ISSN 1504-9922.
  • Kjærnsli, Marit; Lie, Svein; Olsen, Rolf Vegar & Roe, Astrid (2007). Drøfting og perspektiver, I:  Tid for tunge løft. Norske elevers kompetanse i naturfag, lesing og matematikk i PISA 2006.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-01146-2.  Kapittel 11.  s 247 - 262
  • Kjærnsli, Marit; Lie, Svein; Olsen, Rolf Vegar & Roe, Astrid (2007). Elevenes holdninger til naturfag, I:  Tid for tunge løft. Norske elevers kompetanse i naturfag, lesing og matematikk i PISA 2006.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-01146-2.  Kapittel 4.  s 77 - 107
  • Kjærnsli, Marit; Lie, Svein; Olsen, Rolf Vegar & Roe, Astrid (2007). Forskjeller mellom elvever og skoler, I:  Tid for tunge løft. Norske elevers kompetanse i naturfag, lesing og matematikk i PISA 2006.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-01146-2.  Kapittel 10.  s 213 - 245
  • Kjærnsli, Marit; Lie, Svein; Olsen, Rolf Vegar & Roe, Astrid (2007). Lesing, I:  Tid for tunge løft. Norske elevers kompetanse i naturfag, lesing og matematikk i PISA 2006.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-01146-2.  Kapittel 6.  s 128 - 154
  • Kjærnsli, Marit; Lie, Svein; Olsen, Rolf Vegar & Roe, Astrid (2007). Matematikk, I:  Tid for tunge løft. Norske elevers kompetanse i naturfag, lesing og matematikk i PISA 2006.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-01146-2.  Kapittel 7.  s 156 - 177
  • Kjærnsli, Marit; Lie, Svein; Olsen, Rolf Vegar & Roe, Astrid (2007). Naturfag: rammeverk og oppgaver, I:  Tid for tunge løft. Norske elevers kompetanse i naturfag, lesing og matematikk i PISA 2006.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-01146-2.  Kapittel 2.  s 36 - 53
  • Kjærnsli, Marit; Lie, Svein; Olsen, Rolf Vegar & Roe, Astrid (2007). PISA 2006 - sentrale funn, I:  Tid for tunge løft. Norske elevers kompetanse i naturfag, lesing og matematikk i PISA 2006.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-01146-2.  Kapittel 1.  s 13 - 34
  • Kjærnsli, Marit; Lie, Svein; Olsen, Rolf Vegar & Roe, Astrid (2007). Resultater for naturfag, I:  Tid for tunge løft. Norske elevers kompetanse i naturfag, lesing og matematikk i PISA 2006.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-01146-2.  Kapittel 3.  s 57 - 76
  • Kjærnsli, Marit; Lie, Svein; Olsen, Rolf Vegar & Roe, Astrid (2007). Undervisning og læringsstrategier i naturfag, I:  Tid for tunge løft. Norske elevers kompetanse i naturfag, lesing og matematikk i PISA 2006.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-01146-2.  Kapittel 5.1.  s 110 - 118
  • Narvhus, Eva Kristin; Kjærnsli, Marit; Lie, Svein; Olsen, Rolf Vegar & Roe, Astrid (2007). Elevers databruk hjemme og på skolen, I:  Tid for tunge løft. Norske elevers kompetanse i naturfag, lesing og matematikk i PISA 2006.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-01146-2.  Kapittel 8.  s 178 - 190
  • Narvhus, Eva Kristin; Kjærnsli, Marit; Lie, Svein; Olsen, Rolf Vegar & Roe, Astrid (2007). Skoledata, I:  Tid for tunge løft. Norske elevers kompetanse i naturfag, lesing og matematikk i PISA 2006.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-01146-2.  Kapittel 9.  s 191 - 211
  • Karlsson, Karl-Göran; Kjærnsli, Marit; Lie, Svein & Åström, Maria (2006). Scientific Competence and Educational Reforms in Norway and Sweden, In Jan Mejding & Astrid Roe (ed.),  Northern Lights on PISA 2003- a reflection from the Nordic countries.  Nordisk ministerråd.  ISBN 92-893-1300-5.  kapittel 13.  s 173 - 185
  • Kjærnsli, Marit & Lie, Svein (2006). TIMSS og PISA: Prinsipper og hovedfunn fra studiene i 2003, I: Birgit Brock-Utne & Liv Bøyesen (red.),  Å greie seg i utdanningssystemet i nord og sør. Innføring i flerkulturell og komparativ pedagogikk, utdanning og utvikling.  Fagbokforlaget.  ISBN 82-450-0396-4.  kap. 11.  s 149 - 160
  • Lie, Svein & Kjærnsli, Marit (2006). How Similar are We? Similarities and Differences Between the Nordic Countries in Cognitive, Affective and Contextualised Measures in PISA 2003, In Jan Mejding & Astrid Roe (ed.),  Northern Lights on PISA 2003- a reflection from the Nordic countries.  Nordisk ministerråd.  ISBN 92-893-1300-5.  kapittel 6.  s 73 - 87
  • Angell, Carl; Kjærnsli, Marit & Lie, Svein (2006). Curricular Effects in Patterns of Student Responses to TIMSS Science Items, In Sarah J. Howie & Tjeerd Plomp (ed.),  Contexts of Learning Mathematics and Science.  Routledge.  ISBN 0-415-36225-3.  kapittel 18.  s 277 - 290

Se alle arbeider i Cristin

  • Kjærnsli, Marit & Jensen, Fredrik (red.) (2016). Stø kurs Norske elevers kompetanse i naturfag,matematikk og lesing i PISA 2015. Universitetsforlaget.  ISBN 9788215027470.  227 s.
  • Kjærnsli, Marit & Olsen, Rolf Vegar (red.) (2013). Fortsatt en vei å gå. Norske elevers kompetanse i matematikk, naturfag og lesing i PISA 2012. Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-02323-6.  324 s.
  • Hopfenbeck, Therese Nerheim; Kjærnsli, Marit & Olsen, Rolf Vegar (red.) (2012). Kvalitet i norsk skole: Internasjonale og nasjonale undersøkelser av læringsutbytte og undervisning. Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-02004-4.  294 s.
  • Kjærnsli, Marit & Roe, Astrid (red.) (2010). På rett spor - Norske elevers kompetanse i lesing, matematikk og naturfag i PISA 2009. Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-01735-8.  274 s.
  • Kjærnsli, Marit; Lie, Svein; Olsen, Rolf Vegar & Roe, Astrid (2007). Tid for tunge løft. Norske elevers kompetanse i naturfag, lesing og matematikk i PISA 2006. Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-01146-2.  313 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Kjærnsli, Marit; Nortvedt, Guri A. & Jensen, Fredrik (2014). Norske elevers kompetanse i problemløsing i PISA 2012.
  • Kjærnsli, Marit & Olsen, Rolf Vegar (2013). Feiltolkninger av PISA-data. Stavanger Aftenblad.  ISSN 0804-8991.
  • Kjærnsli, Marit (2012). Om naturfagundervisning i Norge og Verden – fra internasjonale undersøkelser.
  • Kjærnsli, Marit & Lie, Svein (2012). Naturfag i PISA. Naturfag.  ISSN 1504-4564.  (1), s 110- 114
  • Kjærnsli, Marit (2011). Hva forteller PISA-resultatene oss om rekruttering til realfagene?.
  • Kjærnsli, Marit (2011). Hva kan PISA og andre internasjonale undersøkelser si om norsk skole?.
  • Kjærnsli, Marit (2011). Hva kan vi lære av PISA?.
  • Kjærnsli, Marit (2011). PISA 2009 i et nordisk perspektiv.
  • Kjærnsli, Marit (2011). PISA 2009: Norske resultater i et nordisk og internasjonalt perspektiv.
  • Kjærnsli, Marit (2011). Youth's choice of science and their preference for science careers based on PISA 2006.
  • Kjærnsli, Marit & Hopfenbeck, Therese Nerheim (2011). Students' Test Motivation in PISA.
  • Kjærnsli, Marit & Lie, Svein (2011). Students' Preference for science Careers. An International Comparison based on Data from PISA 2006.
  • Olsen, Rolf Vegar & Kjærnsli, Marit (2011). Feilaktig informasjon om Pisa . Klassekampen.  ISSN 0805-3839.  s 25- 25
  • Olsen, Rolf Vegar & Kjærnsli, Marit (2011). Noen oppgaver må holdes tilbake . Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).  ISSN 0804-3116.  s 5- 5
  • Kjærnsli, Marit (2010). På rett spor. resultater fra PISA 2009.
  • Kjærnsli, Marit (2010). Resultater fra PISA 2009.
  • Kjærnsli, Marit (2009). Hva PISA og TIMSS sier om norsk skole.
  • Kjærnsli, Marit (2009). Hva kan de internasjonale undersøkelsene si om norsk skole?.
  • Kjærnsli, Marit (2009). Science Performance in a Nordic and International Perspective.
  • Kjærnsli, Marit (2009). Science Performance: The Nordic Countries from an International Perspective.
  • Kjærnsli, Marit & Roe, Astrid (2009). PISA-debatten. Kommentarer til spørreundersøkelsen om PISA-resultatene. Bedre Skole.  ISSN 0802-183X.  (1), s 28
  • Lie, Svein & Kjærnsli, Marit (2009). Predictors for students’ choice of science careers.
  • Roe, Astrid & Kjærnsli, Marit (2009). Om å løpe fra sitt ansvar. Bedre Skole.  ISSN 0802-183X.  (3), s 91- 92
  • Kjærnsli, Marit (2008). Hva forteller PISA 2006 om norsk skole?. Horisont : næringspolitisk skriftserie.  ISSN 1502-3699.  (1), s 26- 33
  • Kjærnsli, Marit (2008). Hva forteller PISA? Et dypdykk.
  • Kjærnsli, Marit (2008). Hva kan vi lære av PISA? Hva måler undersøkelsen og hva måler den ikke.
  • Kjærnsli, Marit (2008). Hva sier store undersøkelser om jenters og gutters kompetanser i og holdninger til realfag?.
  • Kjærnsli, Marit (2008). Hva sier undesøkelser om jenters og gutters kompetanse i og holdninger til realfag?.
  • Kjærnsli, Marit (2008). PISA - resultater og hva kan vi lære?.
  • Kjærnsli, Marit (2008). PISA 2006 - Norske elevers kompetanse i naturfag, lesing og matematikk.
  • Kjærnsli, Marit (2008). PISA, Tid for tunge løft.
  • Kjærnsli, Marit (2008). PISA-resultater.
  • Kjærnsli, Marit (2008). Samling i bånn - PISA 2006.
  • Kjærnsli, Marit (2008). Tid for tunge løft - Norske elevers kompetanse i naturfag, lesing og matematikk i PISA 2006.
  • Olsen, Rolf Vegar & Kjærnsli, Marit (2008). Tid for tunge løft. Presentasjon og diskusjon av resultater fra PISA 2006 med et spesielt blikk på naturfag.
  • Olsen, Rolf Vegar & Kjærnsli, Marit (2008). Tid for tunge løft. Presentasjon og diskusjon av resultater fra PISA 2006 med et spesielt blikk på naturfag.
  • Roe, Astrid & Kjærnsli, Marit (2008). Hvordan kan vi ta i bruk oppgaver og resultater fra PISA 2006 for bedre å tilrettelegge opplæringen i naturfag, matematikk og lesing på ungdomstrinnet?.
  • Kjærnsli, Marit (2007). Hovedfunn fra PISA 2003 og hva får vi vite i PISA 2006?.
  • Kjærnsli, Marit (2007). Hovedfunn fra PISA 2006.
  • Kjærnsli, Marit (2007). Hva har vi lært av PISA? Og hvilken betydning har PISA for vurdering av resultater i norsk skole.
  • Kjærnsli, Marit (2007). Hva vurderes elevene våre i, og hva kan vi får vite?.
  • Kjærnsli, Marit (2007). Hvordan kan PISA-undersøkelsen bidra til fagdidaktisk utvikling og refleksjon? Hva får vi vite i neste undersøkelse.
  • Kjærnsli, Marit (2007). Norske 15-åringers kompetanse i naturfag, lesing og matematikk i PISA 2006.
  • Kjærnsli, Marit (2007). PISA 2003 i et nordisk perspektiv. Hva vet vi og hva får vi av nye data.
  • Kjærnsli, Marit (2007). PISA 2006 - Hva vurderes elevene våre i, og hva kan vi få vite?.
  • Kjærnsli, Marit (2007). PISA i et nordisk perspektiv. Hva vurderes elevene i?.
  • Kjærnsli, Marit & Lie, Svein (2007). Science achievement across the word: Similarities and differences between countries in the TIMSS 2003 study.
  • Kjærnsli, Marit; Olsen, Rolf Vegar & Roe, Astrid (2007). Tid for tunge løft. En presentasjon av resultater fra PISA 2006.
  • Olsen, Rolf Vegar & Kjærnsli, Marit (2007). Tid for tunge løft. En presentasjon og diskusjon av resultater fra PISA 2006.
  • Kjærnsli, Marit (2006). Rett spor eller ville veier? Norske elevers prestasjoner i PISA og TIMSS.
  • Kjærnsli, Marit (2006). Rett spor eller ville veier? Norske elevers prestasjoner i PISA og TIMSS.
  • Kjærnsli, Marit (2006). Rett spor eller ville veier? Norske elevers prestasjoner i PISA og TIMSS.
  • Kjærnsli, Marit (2006). Rett spor eller ville veier. Norske elevers prestasjoner i PISA og TIMSS.
  • Kjærnsli, Marit & Lie, Svein (2006). Profiles of scientific competence in TIMSS 2003: Similarities and differences between countries.
  • Kjærnsli, Marit (2006). PISA analysis and dissemination: Norwegian perspective.
  • Grønmo, Liv Sissel & Kjærnsli, Marit (2005). Resultater fra PISA og TIMSS.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 6. aug. 2010 09:09 - Sist endret 17. feb. 2012 13:56