Marte Blikstad-Balas

Bilde av Marte Blikstad-Balas
English version of this page
Telefon +47-22850223
Mobiltelefon 90824582 908 24 582
Rom 5. etg, ILS
Treffetider Etter avtale
Brukernavn
Besøksadresse Niels Henrik Abels Hus
Postadresse Postboks 1099 Blindern 0317 OSLO

Faglige interesser:

Literacy, lesing og skriving, sosiale praksiser, digitale medier,klasseromsforskning, norskdidaktikk

Bakgrunn:

PhD fra Utdanningsvitenskaplig fakultet, UiO

Mastergrad i "Språk og kulturfagenes didaktikk", Høgskolen i Hedmark.

Allmennlærerutdanning, Høgskolen i Hedmark

Undervisningserfaring som norsklektor (grunnskolen og videregående skole)
voksenopplæring (norsk som andrespråk, grunnleggende norskopplæring) samt en rekke kurs for lærere om lesing, skriving på tvers av fag, literacy i skolen, kreativ skriving, digital kompetanse og kildevurdering. 

Undervisning på UiO:

Fagdidaktikk i norsk PPU3120 V10-H10 :
http://www.uio.no/studier/emner/uv/ils/PPU3120/

Fagdidaktikk i norsk PPU3120 V11-H11:

http://www.uio.no/studier/emner/uv/ils/PPU3120/

Fagdidaktikk i norsk PPU3120 V12-H12

http://www.uio.no/studier/emner/uv/ils/PPU3120/

Metodekurs i fagdidaktikk DIDMET 4000 (om observasjon og videodata) H12

http://www.uio.no/studier/emner/uv/ils/DIDMET4000/

Metodekurs i fagdidaktikk DIDMET 4000 (om observasjon, intervju som forskningsmetode og videodata) V13

http://www.uio.no/studier/emner/uv/ils/DIDMET4000/

Metodekurs i fagdidaktikk DIDMET 4000 (om observasjon og videodata) V14

http://www.uio.no/studier/emner/uv/ils/DIDMET4000/

Fagsamling i skriving sammen med Frøydis Hertzberg, ungdomstrinn i utvikling, H14

Diverse enkeltforelesninger i Integrerte uker på PPU heltid og deltid.

Samarbeid:

NATED

Emneord: Læring og utdanning, Kunnskap i skolen, Klasseromsforskning, Leseforståelse, Tekstbasert læring, Fagdidaktikk, Norskfaget

Publikasjoner

Blikstad-Balas, M (2016). Key Challenges of Using Video when Investigating Social Practices in Education: Contextualization, Magnification, and Representation. International Journal of Research Methods in Education. 

Blikstad-Balas, M. & Sørvik, G. O (2014). Researching literacy in context: using video to explore school literacies. Literacy. 

Blikstad-Balas, M. & Høgenes, T. (2014). Wikipedias inntog på kildelista – holdninger blant lærere og elever til Wikipedia i en skolekontekst. Acta Didactica Norge.  Vol. 8 Nr. 1. Art. 2.  

Blikstad-Balas, M. (2013). Redefining School Literacy. Prominent literacy practices across subjects in upper secondary school. Doktoravhandling for graden PhD. Universitetet i Oslo. 

Blikstad-Balas, Marte (2013):«Et svar på nesten alt» – om elevers bruk av Wikipedia som faglig kilde i videregående skole. Norsklæreren 2013 ;Volum 13.(1) s. 34-43 

Blikstad-Balas, Marte (2013): Vague Concepts in the Educational Sciences: Implications for Researchers. Scandinavian Journal of Educational Research 2013 ;Volum 57.(1) 

Blikstad-Balas, Marte (2012): Digital Literacy in Upper Secondary School - What Do Students Use Their Laptops for During Teacher Instruction? i Nordic Journal of Digital Literacy. vol. 2 issue 7. Universitetsforlaget

Blikstad-Balas, Marte (2012): Det digitale klasserommet: oppdatert på fag eller Facebook? i Bedre Skole. nr 3 2012.

  • Blikstad-Balas, Marte (2017). Det digitale klasserommet, I: Kitt Lyngsnes & Marit Rismark (red.),  Didaktisk praksis 5.-10.trinn.  Gyldendal Akademisk.  ISBN 9788205500617.  Kapittel 8.  s 139 - 152
  • Blikstad-Balas, Marte & Davies, Chris (2017). Assessing the educational value of one-to-one devices: have we been asking the right questions?. Oxford Review of Education.  ISSN 0305-4985. Fulltekst i vitenarkiv.
  • Klette, Kirsti & Blikstad-Balas, Marte (2017). Observation manuals as lenses to classroom teaching: Pitfalls and possibilities. European Educational Research Journal (online).  ISSN 1474-9041.  s 1- 18 . doi: 10.1177/1474904117703228 Vis sammendrag
  • Klette, Kirsti; Blikstad-Balas, Marte & Roe, Astrid (2017). Linking instruction and student achievement : research design for a new generation of classroom studies. Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge.  ISSN 1504-9922.  11(3), s 19 . doi: 10.5617/adno.4729
  • Blikstad-Balas, Marte (2016). Faglig og ikke-faglig bruk av teknologi i klasserommet, I: Rune Johan Krumsvik (red.),  Digital læring i skole og lærerutdanning.  Universitetsforlaget.  ISBN 9788215020495.  kapittel 7.  s 136 - 150
  • Blikstad-Balas, Marte (2016). Key challenges of using video when investigating social practices in education: contextualization, magnification, and representation. International Journal of Research and Method in Education.  ISSN 1743-727X.  s 1- 13 . doi: 10.1080/1743727X.2016.1181162
  • Blikstad-Balas, Marte (2016). “You get what you need”- Students’ attitudes towards using Wikipedia when doing school assignments. Scandinavian Journal of Educational Research.  ISSN 0031-3831.  60(6), s 594- 608 . doi: 10.1080/00313831.2015.1066428 Fulltekst i vitenarkiv.
  • Brevik, Lisbeth M.; Blikstad-Balas, Marte & Engelien, Kirsti Lyngvær (2016). Integrating assessment for learning in the teacher education programme at the University of Oslo. Assessment in education : Principles, Policy & Practice.  ISSN 0969-594X.  24(2), s 164- 184 . doi: 10.1080/0969594X.2016.1239611 Vis sammendrag
  • Blikstad-Balas, Marte (2015). Digital literacy in upper secondary school - what do students use their laptops for during teacher instruction?. Nordic Journal of Digital Literacy.  ISSN 1891-943X.  2015(4), s 122- 137
  • Blikstad-Balas, Marte (2015). Skolens nye literacy Hvordan endres skolens tekstpraksiser når digital teknologi er tilgjengelig i klasserommet?. Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi.  ISSN 2445-6810. Fulltekst i vitenarkiv.
  • Sørvik, Gard Ove; Blikstad-Balas, Marte & Ødegaard, Marianne (2015). "Do Books Like These Have Authors?" New Roles for Text and New Demands on Students in Integrated Science-Literacy Instruction. Science Education.  ISSN 0036-8326.  99(1), s 39- 69 . doi: 10.1002/sce.21143
  • Blikstad-Balas, Marte (2014). Lærebokas hegemoni - et avsluttet kapittel?, I: Rita Elisabeth Hvistendahl & Astrid Roe (red.),  Alle tiders norskdidaktiker. Festskrift til Frøydis Hertzberg på 70-årsdagen.  Novus Forlag.  ISBN 978-82-7099-784-8.  Kapittel.  s 325 - 347 Fulltekst i vitenarkiv.
  • Blikstad-Balas, Marte (2014). Vague Concepts in the Educational Sciences: Implications for Researchers. Scandinavian Journal of Educational Research.  ISSN 0031-3831.  58(5), s 528- 539 . doi: 10.1080/00313831.2013.773558
  • Blikstad-Balas, Marte & Høgenes, Tora (2014). Wikipedias inntog på kildelista – holdninger blant lærere og elever til Wikipedia i en skolekontekst. Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge.  ISSN 1504-9922.  8(1)
  • Blikstad-Balas, Marte & Sørvik, Gard Ove (2014). Researching literacy in context: using video analysis to explore school literacies. Literacy.  ISSN 1741-4350. . doi: 10.1111/lit.12037
  • Brevik, Lisbeth M. & Blikstad-Balas, Marte (2014). "Blir dette vurdert, lærer?" Om vurdering for læring i klasserommet, I: Eyvind Elstad & Kristin Helstad (red.),  Profesjonsutvikling i skolen.  Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-15-02355-7.  Kapittel 10.  s 191 - 206
  • Blikstad-Balas, Marte (2013). «Et svar på nesten alt» – om elevers bruk av Wikipedia som faglig kilde i videregående skole. Norsklæreren.  ISSN 0332-7264.  13(1), s 34- 43
  • Blikstad-Balas, Marte & Hvistendahl, Rita Elisabeth (2013). Students' digital strategies and shortcuts : searching for answers on Wikipedia as a core literacy practice in upper secondary school. Nordic Journal of Digital Literacy.  ISSN 1891-943X.  (1/2), s 32- 48
  • Blikstad-Balas, Marte (2012). Digital literacy in upper secondary school - what do students use their laptops for during teacher instruction? :. Nordic Journal of Digital Literacy.  ISSN 1891-943X.  (2), s 81- 96

Se alle arbeider i Cristin

  • Blikstad-Balas, Marte (2016). Literacy i skolen. Universitetsforlaget.  ISBN 9788215025896.  128 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Berge, Kjell Lars & Blikstad-Balas, Marte (2017). Skolens viktigste fag. Det gamle norskfaget er dødt – leve det nye norskfaget!. Morgenbladet.  ISSN 0805-3847.
  • Blikstad-Balas, Marte (2017). Hva skjer med en tekst når den kommer inn i klasserommet?. UBlogg. Vis sammendrag
  • Blikstad-Balas, Marte (2017). Kronikk:Når ble forskningsbasert argumentasjon en hersketeknikk?. Dagbladet.  ISSN 0805-3766.
  • Blikstad-Balas, Marte (2017). Math instruction in Norway and Finland – what typical discourses and technologies are prominent in the classrooms?.
  • Blikstad-Balas, Marte (2017, 01. mars). "NRK Ytring: Folkemøte på Parkteatetret -Hva er galt med norskfaget?". [TV].  NRK2.
  • Blikstad-Balas, Marte; Klette, Kirsti & Roe, Astrid (2017). Student surveys as measures of instructional quality.
  • Blikstad-Balas, Marte; Klette, Kirsti & Roe, Astrid (2017). What opportunities do students have to engage in writing during their language arts lessons?.
  • Blikstad-Balas, Marte & Roe, Astrid (2017). Hvor ofte får elevene anledning til å skrive i norsktimene på ungdomskolen – og hva skriver de?. Vis sammendrag
  • Blikstad-Balas, Marte & Tengberg, Michael (2017). Text Based Interaction in Norway and Sweden: What Opportunities do Students have to Talk about Texts?.
  • Gabrielsen, Ida Lodding; Blikstad-Balas, Marte & Tengberg, Michael (2017). Hvordan brukes skjønnlitterære tekster i norsk på ungdomstrinnet? En studie av skjønnlitterære teksters rolle i norsk i 46 8.klasser i Norge. Vis sammendrag
  • Gabrielsen, Ida Lodding; Blikstad-Balas, Marte & Tengberg, Michael (2017). Why and How do Students Read Fiction? A Study of The Role of Literary Texts in Lower Secondary Language Arts Lessons. Vis sammendrag
  • Klette, Kirsti & Blikstad-Balas, Marte (2017). The Normativity of Rating Manuals in the Classroom.
  • Klette, Kirsti; Blikstad-Balas, Marte & Roe, Astrid (2017). Using classroom videos and student surveys to measure teaching practice.
  • Luoto, Jennifer Maria; Klette, Kirsti & Blikstad-Balas, Marte (2017). Mathematics Instruction in Norway and Finland: Representation of Content. Vis sammendrag
  • Blikstad-Balas, Marte (2016). LNU inviterer til slankekur! Tema: Fremtidens norskfag.
  • Blikstad-Balas, Marte (2016). Skolens nye digital literacy. (invited key note).
  • Blikstad-Balas, Marte & Spurkland, Simen (2016). Digitalisering av skolen: De største utfordringene. Bedre Skole.  ISSN 0802-183X.  (2), s 29- 33
  • Brevik, Lisbeth M.; Blikstad-Balas, Marte & Engelien, Kirsti Lyngvær (2016). Conference paper: Integrating assessment for learning in the teacher education programme at the University of Oslo.
  • Brevik, Lisbeth M.; Blikstad-Balas, Marte & Engelien, Kirsti Lyngvær (2016). Conference symposium: Integrating assessment for learning in the teacher education programme at the University of Oslo..
  • Brevik, Lisbeth M.; Klette, Kirsti & Blikstad-Balas, Marte (2016). Conference paper: The Quality of Feedback: Instructional practices captured in video recorded classroom observations. Vis sammendrag
  • Brevik, Lisbeth M.; Klette, Kirsti & Blikstad-Balas, Marte (2016). Conference paper: The Quality of Feedback: Instructional practices captured in video recorded classroom observations..
  • Blikstad-Balas, Marte (2015). Gåten kreative tekster - hvordan kan vi fremme elevenes kreative skriving?.
  • Blikstad-Balas, Marte (2015). Hva er egentlig skoleliteracy i dagens stadig mer digitale klasserom?.
  • Blikstad-Balas, Marte (2015, 10. september). Ikke nok å gi elevene PC.. [Internett].  Forskning.no.
  • Blikstad-Balas, Marte (2015). NKUL Plenumforedrag 2015: Hva skal til for å lykkes med digital teknologi I skolen?.
  • Blikstad-Balas, Marte & Hertzberg, Frøydis (2015). Fra sjangerformalisme til sjangeranarki?. Norsklæreren.  ISSN 0332-7264.  1, s 47- 51
  • Blikstad-Balas, Marte; Klette, Kirsti & Roe, Astrid (2015). Å koble elevprestasjoner og undervisning. Bedre Skole.  ISSN 0802-183X.  1(1), s 65- 67
  • Blikstad-Balas, Marte (2014, 14. januar). Debatt om IKT i skolen. [TV].  NRK, Dagsnytt 18.
  • Blikstad-Balas, Marte (2014). Hvordan integrere IKT i ulike fag?.
  • Blikstad-Balas, Marte (2014). IKT i skolen og ansvar for egen læring – et bidrag til demokratisk bevissthet? (Key Note, skolelederdagene).
  • Blikstad-Balas, Marte (2014). Ingen grunn til å tro at PC og Internett i seg selv gir læring. Aftenposten Viten.
  • Blikstad-Balas, Marte (2014). Klasseledelse i teknologitette omgivelser - lærernes kompetansebehov (Presentasjon for UDIR på vegne av ProTed).
  • Blikstad-Balas, Marte; Svarstad, Jørgen & Slettholm, Andreas (2014, 17. januar). PC-bruk i timene: Facebook, spill, blogger, chat, nettaviser og litt fag.  Aftenposten.
  • Blikstad-Balas, Marte (2013, 09. april). Elevene vil helst bruke Wikipedia Men er redd for kritikk fra lærerne når de bruker informasjon fra nettleksikonet.. [Internett].  Forskning.no.
  • Blikstad-Balas, Marte (2013). Hva vet vi om IKT i skolen i dag - lærer elevene mer ved bruk av IKT? (Key Note).
  • Blikstad-Balas, Marte (2013). Redefining School Literacy. Prominent literacy practices across subjects in upper secondary school.
  • Brevik, Lisbeth M.; Blikstad-Balas, Marte & Schofield, Daniel (2013). LARS: Literacy Across Research Spaces.
  • Sørvik, Gard Ove & Blikstad-Balas, Marte (2013). Literacy practices and inquiry-based science in primary school.
  • Blikstad-Balas, Marte (2012, 20. august). Dagsnytt 18. Debatt om publisert forskning om elevers bruk av internett på skolen, men kunnskapsninister Kristin Halvorsen og leder av Utdanningsforbundet. [TV].  NRK1. Dagsnytt 18.
  • Blikstad-Balas, Marte (2012). Det digitale klasserommet: Oppdatert på fag eller Facebook?. Bedre Skole.  ISSN 0802-183X.  (3), s 60- 63
  • Blikstad-Balas, Marte (2012, 10. august). Elever velger PC-moro framfor undervisning.  Dagbladet.
  • Blikstad-Balas, Marte (2012, 20. august). Fyller skoletimene med datamoro.  Dagsavisen.
  • Blikstad-Balas, Marte (2012, 20. august). NRK Østlandssendingen. Intervju om publisert forskningsartikkel.. [Radio].  NRK Østtandssendingen.
  • Blikstad-Balas, Marte (2012, 22. august). Wikipedia knuser læreboka Åtte av ti elever liker å bruke nett­leksikonet Wikipedia når de skal gjøre skolearbeid.  Dagsavisen.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 6. aug. 2010 09:14 - Sist endret 27. juli 2016 20:52