Nora Elise Hesby Mathé

Førsteamanuensis
Bilde av Nora Elise Hesby Mathé
English version of this page
Telefon +47 22844463
Rom 307
Brukernavn
Besøksadresse NHA

Faglige interesser

Fagdidaktikk i samfunnskunnskap, klasseromsforskning, videodata, kunnskapsdomener i samfunnsfag, begrepsforståelse, politikk og demokrati, lærerutdanning, mixed methods.

Prosjekter

Jeg er tilknyttet Quality in Nordic Teaching (QUINT), Nordic Center of Excellence og er en av prosjektlederne for studien Quality in Social Science Teaching (QUISST).

Undervisning og veiledning

Fagdidaktikk i samfunnskunnskap, Lektorprogrammet og PPU:

Jeg er fagansvarlig i samfunnsfagdidaktikk ved ILS.

https://www.uio.no/studier/program/lektorprogrammet/studieretninger/kultur-samfunnsfag/index.html

http://www.uio.no/studier/emner/uv/ils/PPU3210/

https://www.uio.no/studier/emner/uv/ils/PPU3220/

Masterspesialisering i samfunnsfagdidaktikk:

https://www.uio.no/studier/emner/uv/ils/SDID4001/index.html

https://www.uio.no/studier/emner/uv/ils/SDID4002/index.html

Veiledning av masterstudenter i samfunnsfagdidaktikk:

https://www.uio.no/studier/emner/uv/ils/SDID4009/index.html

 

Hovedveileder for offentlig PhD-kandidat Anja Ramfjord Isaksen (EDUCATE, 2022 - 2026) og biveileder for PhD-kandidatene Eivind Larsen (2020 - 2021) og Jonas Henau Teglbjærg (2021 - ).

Bakgrunn

Postdoktor i samfunnsfagdidaktikk, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, tilknyttet Quality in Nordic Teaching (QUINT), Nordic Center of Excellence (2019 - 2020).

PhD i samfunnsfagdidaktikk, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO (2019).

Mastergrad i samfunnsfagdidaktikk. Masteroppgave: "Det handler om å gi elevene byggesteiner": En klasseromsstudie av bruk av samfunnsfaglige begreper i Politikk og menneskerettigheter (Hesby, 2010).

Lektor ved Persbråten Vgs 2010-2012

Lektor ved Kongshavn Vgs 2012-2014

Roller og verv

Merittert utdanner ved Universitetet i Oslo (2023 - )

Nestleder i Akademiet for yngre forskere (2023 - 2024)

Medlem av styret i Nasjonalt nettverk for samfunnsfaga i lærarutdanningane (2022 - )

Medlem av Akademiet for yngre forskere (2021 - )

Områderedaktør for samfunnsfag, Acta Didactica Norden (2020 - )

Medlem av redaksjonsrådet, Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (2020 - )

Medlem av referansegruppe, fornying av demokratisenter for unge, Eidsvoll 1814

Samarbeid

Forskningssamarbeid med Department of Teaching and Learning, Stockholm University

Forskningssamarbeid med Graduate School of Education, University of California, Berkeley

Forskergruppen SISCO (2019 - )

Forskergruppen TEPEC (2014 - 2019)

Forskerskolen NATED, spor 2 (Teaching, Learning and Subject Domains)

Emneord: Fagdidaktikk, Samfunnsfagdidaktikk

Publikasjoner

  • Mathé, Nora Elise Hesby & Sandahl, Johan (2023). Between the lifeworld and academia: Defining political issues in social science education. Journal of Social Science Education. ISSN 1611-9665. 22(3). doi: 10.11576/jsse-5203. Fulltekst i vitenarkiv
  • Christensen, Anders S. & Mathé, Nora Elise Hesby (2023). Higher order thinking in social science education –an empirical study with classroom observations from Denmark and Norway. Sammenlignende Fagdidaktik. 7. doi: 10.7146/sammenlignendefagdidaktik.v2023i7.138199. Fulltekst i vitenarkiv
  • Mathé, Nora Elise Hesby (2023). Suggesting a framework for students' academic perspective-taking in secondary social science education. Acta Didactica Norden (ADNO). ISSN 2535-8219. 17(2). doi: 10.5617/adno.9202. Fulltekst i vitenarkiv
  • Larsen, Eivind & Mathé, Nora Elise Hesby (2022). Teachers’ Perceptions of Their Schools’ Democratic Character. Scandinavian Journal of Educational Research. ISSN 0031-3831. doi: 10.1080/00313831.2021.2021437. Fulltekst i vitenarkiv
  • Brevik, Lisbeth M. & Mathé, Nora Elise Hesby (2021). Mixed methods som forskningsdesign . I Andersson-Bakken, Emilia & Dalland, Cecilie Pedersen (Red.), Metoder i klasseromsforskning Forskningsdesign, datainnsamling og analyse. Universitetsforlaget. ISSN 9788215047508.
  • Mathé, Nora Elise Hesby (2020). Preparing to Teach Democracy: Student Teachers’ Perceptions of the ‘Democracy Cake’ as a Set of Teaching Materials in Social Science Education. Journal of Social Science Education. ISSN 1611-9665. 19(3), s. 66–85. doi: 10.4119/jsse-1243. Fulltekst i vitenarkiv
  • Mathé, Nora Elise Hesby & Elstad, Eyvind (2020). Exploring students’ effort in social studies. Nordidactica - Journal of Humanities and Social Science Education. ISSN 2000-9879. s. 65–87. Fulltekst i vitenarkiv
  • Mathé, Nora Elise Hesby & Elstad, Eyvind (2018). Students' perceptions of citizenship preparation in social studies: The role of instruction and students' interests. Journal of Social Science Education. ISSN 1611-9665. 17(3), s. 74–86. doi: 10.4119/UNIBI/jsse-v17-i3-1779.
  • Mathé, Nora Elise Hesby & Elstad, Eyvind (2018). Students’ Perceptions of Citizenship Preparation in Social Studies: The Role of Instruction and Students’ Interests. . Journal of Social Science Education. ISSN 1611-9665. 17(3), s. 75–87. doi: 10.4119/UNIBI/jsse-v0-i0-1779. Fulltekst i vitenarkiv
  • Mathé, Nora Elise Hesby (2017). Engagement, Passivity and Detachment: 16-year-old Students’ Conceptions of Politics and the Relationship between People and Politics. British Educational Research Journal (BERJ). ISSN 0141-1926. doi: 10.1002/berj.3313. Fulltekst i vitenarkiv
  • Mathé, Nora Elise Hesby & Elstad, Eyvind (2017). Elevers vurdering av politikeres bruk av sosiale medier i et postfakta-samfunn og implikasjoner for samfunnsfaget. Nordidactica - Journal of Humanities and Social Science Education. ISSN 2000-9879. 2017(3), s. 71–96. Fulltekst i vitenarkiv
  • Mathé, Nora Elise Hesby (2016). Students' understanding of the concept of democracy and implications for teacher education in social studies :. Acta Didactica Norge. ISSN 1504-9922. 10(2), s. 271–289. doi: 10.5617/adno.2437.

Se alle arbeider i Cristin

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 4. aug. 2014 10:37 - Sist endret 1. des. 2023 09:52