Faglige interesser:
- Norskfaget i språklig og kulturelt komplekse kontekster
- Språklige minoriteters skoleprestasjoner i et literacy-perspektiv
- Flerspråklighet i skolen
Bakgrunn:
- Forskningslederprogrammet, UiO 2009 og oppfølgingsprogram, UiO 2013
- Dr.art. UiO 2000 med avhandlingen "Så langt 'vår' diktning tenner sinn i brann ..." En studie av fire minoritetsspråklige elevers arbeid med norsk litteratur fra perioden 1860-1900 i norskdidaktikk
- Cand.philol. UiO 1981, nordisk hovedfag, historie og tysk
- Pedagogisk seminar i Oslo, 1981
Tilsettinger:
2021-24: Dekan, UV
2012-20: Instituttleder, ILS
2011-12: Professor II, Umeå Universitet, Institutionen för språkstudier
2010-dd: Professor, ILS
2007-10: Førsteamanuensis, ILS
2004-07: Prosjektleder, "Praktisk-pedagogisk utdanning for minoritetsspråklige lærere", ILS
2000-03: Postdoktor, ILS
1991-97: Stipendiat, ILS
1983-2005: Lektor, Foss videregående skole, Oslo (permisjon 1992-07, 2000-05)
1982-83: Seksjonsleder, Friundervisningen i Oslo
Verv, roller og funksjoner:
2021: Styreleder ProTed - SFU, UiO
2012-20: Styreleder CEMO, UiO
2012-20: Styremedlem ProTed - SFU, UiO
2020: Leder av Skikkanettverket, UiO
2018: Medlem av arbeidsgruppe for innspill om utdanning til UiO: Strategi 2030
2018: Medlem av arbeidsgruppe for merittering av undervisning, UiO
2010-12: Nestleder og forskningsleder, forskerutdanningskoordinator 2011-12, ILS
2009-12: Medlem av faglig råd i forskningssatsningen Kunnskap i skolen (KIS), UiO
2007-10: Leder og medleder av forskergruppen Språk i utdanning (SPRING), UV
2007-09: Første redaktør av Acta Didactica Norge (ADNO), vitenskapelig tidsskrift for fagdidaktikk og lærerutdanning
2006-09: Medlem av referansegruppen for forskningsprosjektet "Lesing av fagtekster som grunnleggende ferdighet i alle fag", Høgskolen i Vestfold
2005-08: Medleder av etterutdanningsprosjektet "Forsterket tilpasset norskopplæring" for Utdanningsetaten i Oslo, UiO
1985-91: Øvingslærer, Pedagogisk seminar i Oslo/ Senter for lærerutdanning og skoleutvikling, UiO
Undervisning:
- Fagdidaktikk i norsk, Lektorprogrammet
- Fagdidaktikk i norsk, PPU
- Fagdidaktikk i tospråklig opplæring, PPU
- Fagdidaktikk i morsmålsopplæring, PPU
- Fagdidaktikk i norsk som andrespråk, PPU
- Masterundervisning i litteraturdidaktikk
Masterveiledning:
- Norskdidaktikk
- Litteraturdidaktikk
- Utdanningsledelse
- Pedagogikk
Doktorgradsveiledning:
- Marte Blikstad-Balas: Redefining School Literacy. Prominent literacy practices across subjects in upper secondary school, UiO 2013. Eneveileder.
- Joke Ingrid Dewilde: Ambulating teachers. A case study of bilingual teachers and teacher collaboration, UiO 2013. Hovedveileder.
- Henriette Hogga Siljan: Metaforisering, nominalisering og normering - en teoretisk studie av grammatisk metafor og to empiriske undersøkelser av språktrekket i læreboktekster, UiO 2011. Biveileder.
- Juliet Hilary Munden: How students in Eritrea and Norway make sense of literature, UiO 2010. Hovedveileder.
Priser:
Språkprisen 2009, Språkrådet for antologien Flerspråklighet i skolen (2009)
Pris for god Osloforskning 2003 for doktoravhandlingen og monografien Elevportretter. Fra det flerspråklige klasseromet (2001)