Utdanning
2014: PhD, Universitetet i Oslo
2005: Master i utdanningsledelse, Universitetet i Oslo
1984: Videreutdanning, Sagene lærerhøgskole
1980: Allmennlærerutdanning, Eik pedagogiske høgskole
Yrkeserfaring
2022- Professor, ILS, Universitetet i Oslo
2017-2022: Førsteamanuensis, ILS, Universitetet i Oslo
2015-2016: Postdoktor, ILS, Universitetet i Oslo
2014-2015: Førstelektor, ILS, Universitetet i Oslo
2014, våren: Høgskolelektor, Høgskolen i Telemark
2009-2013: Stipendiat, ILS, Universitetet i Oslo,
2009-2013: Universitetslektor, ILS, Universitetet i Oslo
2006-2009: Veileder, Pedagogisk senter, Nesodden kommune
1999-2005: Leder, Pedagogisk senter, Nesodden kommune
1985-1999: Lærer, Nesodden kommune
Gjesteopphold
Claremont Graduate University, Los Angeles, USA, Januray-August 2013
Claremont Graduate University, Los Angeles, USA, January- March 2011
Nettverk
NERA: Educational Leadership Network
ECER: Network 26, Educational Leadership
AERA: Divison A, Administration, Organisation & Leadership
CIES: Comparative & International Education Society
ISSPP: https://www.uv.uio.no/ils/forskning/prosjekter/isspp/index.html
Styremedlem
International Successful School Principalship Project (ISSPP):
https://www.uv.uio.no/ils/english/research/projects/isspp/
Redaktøransvar
Jensen, R., Helstad, K. & Møller, J. (2016). Skolelederutdanning og ledelsesutvikling i skolen.https://www.journals.uio.no/index.php/adno/issue/view/321
Jensen, R., Karseth, B. & Ottesen (2019) Heftet
Jensen, R. Karseth, B. & Ottesen (2021) E-bok
Nåværende prosjekter
Prosjektleder for NFR prosjektet: Ledelse av reformarbeid i videregående skole- endringsverksted som metode (ChangeLead), 2020-2024
NFR: https://prosjektbanken.forskningsradet.no/#/project/NFR/309728
UiO: https://www.uv.uio.no/ils/forskning/prosjekter/changelead/
Medforsker og er pakkeleder (WP3) i NFR-prosjektet Professional Actors' Work on Retaining Students in Secondary Education (PROACT) i perioden 2020-2024
Tidligere prosjekt
Medforsker i EVA2020 (Evaluering av fagfornyelsen: Intensjoner, prosesser og praksiser (Arbeidspakke 2). Prosjektet (2019-2025) er finansiert av UDIR og skal bidra med kunnskap som er nyttig for beslutningsdeltakere, forvaltning, skolens praksis og elevenes læring. Rapport 2, Rapport 5
Eget doktorgadsprosjektet: Leadership development as boundary work. Inspired moments and longitudinal efforts.
https://www.duo.uio.no/handle/10852/50597
Denne studien undersøker hvordan lederutvikling utvikler seg over tid i et tverrfaglig team. Det tverrfaglige teamet var lokalisert i Norge og inngikk i det lokale arbeidet til en av 100 prosjekter i Program for skoleutvikling som var initiert av UDIR. Teamet som ble studert besto av rektorer, ansatte fra kommunenivå og forskere. Artefakter, lyd- og videodata utgjør studiens datagrunnlag. Studien undersøker særlig hvordan data fra tre skoler i det lokale prosjektet trigger og strukturerer lederutvikling i det tverrfaglige teamet. Studien undersøker også hvordan, og i hvilken grad, fagpersoner fra skoler, kommune og et universitet utvikler felles forståelse av samarbeidet. I tillegg undersøker studien hvordan lederutvikling utvikler seg over tid når rektorer, administrativt ansatte fra kommunenivå og forskere i fellesskap analyserer ulike utfordringer i et skoleutviklingsprosjekt. Det analytiske rammeverket er utformet med utgangspunkt i tredje generasjon kulturhistorisk aktivitetsteori (Cultural Historical Activity Theory, CHAT). Studien består av tre delstudier. Samlede funn viser at både formål og retning for samarbeidet var uklare i begynnelsen av samarbeidet. Funnene viser hvordan horisontale dynamikker er virksomme i det tverrfaglige teamet. Studien dokumenterer også hvordan utforskende arbeid i teamet medieres og struktureres av ulike redskaper som ble introdusert for å fremme læringsfokuserte samtaler. I tilegg viser samlede funn at dimensjoner av tid og rom influerer samarbeidet. En implikasjon av studien er å rette oppmerksomheten mot redskapenes rolle i lederutvikling, likeledes å rette oppmerksomheten mot eventuelle spenninger og uklare formål når lederutviklingsprogram justeres og designes i fremtiden.
Avsluttet prosjekt
I prosjektgruppa for: Assessing the Impact of Leadership Preparation in Two Distinct Testing and Accountability Policy Contexts". (2016-2019)Prosjektet er støttet av Peder Sather Center for Advanced Study som er et samarbeid mellom forskere fra ILS, Universitetet Oslo og University of California, Berkeley: https://www.uv.uio.no/ils/forskning/prosjekter/prelead.html
Eget postdoc prosjekt: Tool Mediation in School Leadership development"- en analyse av hvordan bruken av redskaper situeres, erfares og legitimeres ved ett norsk og ett amerikansk skolelederopplæringsprogram. Studien bygger på videodata fra undervisningene ved universiteteter. I tillegg bygger studien på intervjudata og dokumentanalyse. Analysene rammes inn av kulturhistorisk aktivitetsteori.
https://www.uv.uio.no/ils/forskning/prosjekter/school-leadership-development/index.html Prosjektet ble påbegynt i 2015.I forskningsarbeidet benyttes ekspertise og ressurser fra Teaching Learning Videolab (TLVlab) http://www.uv.uio.no/ils/english/about/organization/teaching-learning-video-lab/
Undervisning
Eksempler på emner jeg har undervist i masterprogrammet i utdanningsledelse:
UTLED4111: Styring og ledelse av utdanning
UTLED4115 Leadership for Democratic Citizenship in European Schools
UTLED4220: Profesjonalitet, organisasjonsutvikling og demokrati
UTLED4227 Ledelse, profesjon og organisasjon
UTLED4301: Utdanningsvitenskapelige forskningsmetoder
UTLED4302: Forskningsdesign
UTLED4303: Anvendt metode
UTLED4090: Masteroppgave
Undervisning i PhD emner:
UV9917V3 - Reviewing the Literature: Situating your Study in the Field
UV9918V3 - Reviewing the Literature: Situating your Study in the Field
UV9919V2 - Reviewing the Literature: Situating your Study in the Field
UV9920V1 - Reviweing the literature: Situating your Study in the Field
Veiledning
Rolle: Hovedveileder for to stipendiater, tidligere biveileder for en stipendiat (disputerte 2021)
Rolle: Masterveileder for vel 30 studenter
Andre oppgaver
Leder/medleder faggruppen og for programrådet i Utdanningsledelse ved ILS 2017-2020. Medlem fra 2022.
Medleder av forskergruppen CLEG fra 2019, representerer CLEG i Forskerlederforum (FLF) ved ILS.
Faglig ansvarlig for Skolelederdagen 2018 og 2019
Forskningskommunikasjon, eksempler:
Presentasjon av artikkel i Utdanningsforskning
Uttalelse i Forskerforum
Dialog i Forskning.nohttps://forskning.no/ledelse-og-organisasjon-partner-skole-o.
Utgitt bøker og nettressurser hos Cappelen Damm Akademisk