PhD-prosjekt
Silje Kristin Gloppen er ansatt som stipendiat ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS), Universitetet i Oslo fra høsten 2016 med følgende doktorgradsprosjekt:
Praksiser for undervisningsvurdering i Norge – muligheter for profesjonsutvikling i spenningsfeltet mellom ulike former for ansvarliggjøring
Doktorgradsprosjektet er en studie av hvordan praksiser for lærervurdering/undervisningsvurdering gjennomføres, forhandles og oppleves av aktører på lærer- og skoleledernivå på ungdomstrinnet i Norge. Det primære fokuset er å undersøke utviklingsrom for profesjonsutvikling i spenningsfeltet mellom ekstern måling/kontroll (prestasjonsorientert ansvarliggjøring/accountability) og intern profesjonsutvikling (faglig-profesjonell ansvarliggjøring).
Studien tar utgangspunkt i at økende fokus på elevers læringsresultater fører til økende fokus på lærernes betydning for elevenes læring. Prosjektet bygger på internasjonal forskning som beskriver og analyserer ulike praksiser for undervisningsvurdering, og som drøfter hvordan ansvarliggjøringsmekanismer innenfor ulike kontekster og tradisjoner får intenderte og uintenderte konsekvenser.
Det finnes lite empirisk forskning på undervisningsvurdering i Norge, og det er heller ikke mange studier som adresserer norske læreres opplevelser av nye ansvarliggjøringspraksiser. Selve begrepet «lærervurdering» er ikke et innarbeidet begrep i norsk utdanningspolitikk, og begrepet er kontroversielt. «Lærervurdering» (internasjonalt «Teacher assessment/evaluation/appraisal») har for øvrig langt på vei blitt erstattet av begrepet «undervisningsvurdering» i norsk omtale av temaet.
Doktorgradsprosjektet bidrar til kunnskapsutvikling på et hittil relativt ubeskrevet felt innen norsk utdanningsforskning, ved å sette søkelys på hvordan norske lærere og skoleledere opplever (nye) verktøy/praksiser for undervisningsvurdering og hvorvidt/hvordan disse bidrar til profesjonsutvikling blant norske lærere. Studien setter samtidig søkelys på sentrale utviklingstrekk innen undervisningsvurdering og læreres profesjonsutvikling, samt på hvordan en mer overordnet, global utdanningsdiskurs knyttet til bruk av elevresultater og vurdering av læreres arbeid blir farget av den norske konteksten.
Prosjektet undersøker undervisningsvurdering gjennom en kombinasjon av kvalitative metoder som dokumentanalyse av politiske dokumenter, samt observasjon og semi-strukturerte individuelle intervjuer av aktører i skolen (lærere og skoleledere).
Veiledere: Guri Skedsmo (ILS, UiO/PH Schwyz) og Judit Novak (ILS, UiO). Tidligere Sølvi Mausethagen (SPS, Oslo MET)
Faglige interesser
Siljes doktorgradsprosjekt befinner seg innenfor temaene skoleutvikling og ledelse, utdanningspolitikk, internasjonalisering og lærervurdering/undervisningsvurdering. Videre er hun involvert i et Erasmus + prosjekt kalt Aiding Culturally Responsive Assessment in Schools (ACRAS).
Bakgrunn
Silje er utdannet allmennlærer fra Høgskolen i Hedmark, med en mastergrad i allmenn pedagogikk fra tidligere Pedagogisk forskningsinstitutt (PFI, UiO) fra 2011. Masteravhandlingens tema var frafall i skolen sett i et systemperspektiv, der individets forutsetninger for å lykkes med utdanning ble drøftet i lys av globalisering, utdanningspolitiske trender og arbeidsmarked.
Etter mastergraden jobbet hun et år ved Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) der hun blant annet bidro til en rapport om påbygging til generell studiekompetanse.
Hun har jobbet flere års erfaring som lærer og spesialpedagog både i offentlig skole og i Steinerskolen, samt som teamleder for et tverrfaglig sosial- og spesialpedagogisk team i en av Oslos største skoler (ungdomstrinn og VGS).
Undervisning
Silje underviser og veileder på Masterprogrammet i utdanningsledelse.
UTLED4111 -Styring og ledelse av utdanning
UTLED4220 - Profesjonalitet, organisasjonsutvikling og demokrati