Tonje Stenseth

Bilde av Tonje Stenseth
English version of this page
Mobiltelefon +47-22845837
Rom 1129
Treffetider Etter avtale
Brukernavn
Besøksadresse Moltke Moes vei 35 Niels Henrik Abels hus 5. etasje

Faglige interesser

  • Multippel tekstforståelse
  • Relevans- og troverdighetsvurderinger i lesing
  • Kildevurdering
  • Kritisk lesing
  • Lesemotivasjon

Pågående aktiviteter

Undervisning (ved UiO): 

Foreleser på PPU heltid og deltid:

Pedagogisk-psykologisk tjeneste og veien frem til spesialundervisning.

 

Seminarleder i pedagogikk, PPU deltid.

 

Verv

2016: Representant for midlertidig vitenskapelig ansatte, Instituttstyret, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning

2015: Representant for midlertidig vitenskapelig ansatte, Instituttstyret, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning

 

Bakgrunn

2012- : Stipendiat, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO.

2010 - 2012: Pedagogisk-psykologisk rådgiver, Bærum PPT

2009 - 2011: Mastergrad i pedagogikk, pedagogisk-psykologisk rådgivning, Pedagogisk Forskningsinstiutt, UiO.

2007 - 2008: Bachelorgrad i pedagogikk, Pedagogisk Forskningsinstitutt, UiO.

2004 - 2007: Bachelorgrad i medievitenskap, Institutt for medier og kommunikasjon, UiO.

 

 

Emneord: Læring, Leseforståelse og tekstbasert læring, Lesestrategier, Motivasjon, Pedagogikk

Publikasjoner

Stenseth, T. & Strømsø, H.I. (2018). To read or not to read: A Qualitative Study of Students’ Justifications for Document Selection in Task-Oriented Reading. Scandinavian Journal of Educational Research. 

Strømsø, H.I., Bråten, I., Stenseth, T. (2016). The role of students’ prior topic beliefs in recall and evaluation of information from texts on socio-scientific issues. Nordic Psychology.

Stenseth, T., Bråten, I., & Strømsø, H.I. (2016). Investigating interest and knowledge as predictors of students’ attitudes towards socio-scientific issues. Learning and Individual Differences, 47, 274-280.

McCrudden, M.T., Stenseth, T., Bråten, I., & Strømsø, H.I.(2016). The effects of topic familiarity, author expertise, and content relevance on Norwegian students' document Selection: A mixed methods study. Journal of Educational Psychology, 108(2), 147-162.

Se alle arbeider i Cristin

  • Stenseth, Tonje (2016). Who and what to trust when selecting between different sources of information?.
  • Stenseth, Tonje; Strømsø, Helge Ivar & Bråten, Ivar (2014). "I remember what the text says but don't really think it's true (when it disagrees with me).".

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 4. okt. 2012 13:43 - Sist endret 16. feb. 2018 13:17