-
Wagner, Åse Kari H. & Frønes, Tove Stjern
(2023).
Hvordan står det til med norske elevers leseferdigheter?
-
Blikstad-Balas, Marte; Anmarkrud, Øistein; Frønes, Tove Stjern; Roe, Astrid; Støle, Hildegunn & Mangen, Anne
(2023).
«For lettvint av Søby» .
Morgenbladet.
ISSN 0805-3847.
-
Blikstad-Balas, Marte; Anmarkrud, Øistein; Frønes, Tove Stjern; Roe, Astrid & Støle, Hildegunn
(2023).
«For lettvint av Søby» .
Morgenbladet.
ISSN 0805-3847.
-
Tønnessen, Elise Seip & Frønes, Tove Stjern
(2023).
Kritisk literacy og kritisk tenking i framtidas skole. Oppsummering og refleksjoner.
-
Mangen, Anne; Blikstad-Balas, Marte; Anmarkrud, Øistein; Støle, Hildegunn; Frønes, Tove & Roe, Astrid
(2023).
For lettvint av Søby. Vi deler "aktivistiske" foreldres bekymring, med god vitenskapelig belegg.
Morgenbladet.
ISSN 0805-3847.
-
Frønes, Tove Stjern; Folkeryd, Jenny; Børhaug, Kjetil & Sillasen, Martin Krabbe
(2022).
Kritisk literacy på fagenes premisser - med eksempler fra morsmålsfag, naturfag og samfunnsfag.
Acta Didactica Norden (ADNO).
ISSN 2535-8219.
16(2),
s. 1–28.
doi:
10.5617/adno.9779.
Vis sammendrag
Kritisk literacy har de siste årene blitt mer sentralt både i forskningen og i skolens praksis, i likhet med nært beslektede begreper som kritisk tenking, kritisk lesing og kritisk skriving. Hvordan vi snakker om kritisk literacy er noe forskjellig i de ulike fagene. Både verdenssituasjonen og den gjennomgripende digitaliseringen av de nordiske samfunnene har aktualisert behovet for en kritisk tilnærming, og det har vært ulike drivkrefter for at kritisk literacy har blitt satt på dagsorden i de nordiske skolesystemene i de senere år. Den fornyede forskningsinteressen for kritisk tilnærming gjenspeiles i praksisfeltet og i lærerutdanningene, ikke minst gjennom de rammene for undervisning som læreplaner og forskrifter gir.Denne introduksjonsartikkelen til temanummeret om kritisk literacy i skolens fag klargjør hva en kritisk tilnærming kan innebære innenfor ulike fagtradisjoner. I tema-nummerets 12 artikler ses kritisk literacy i sammenheng både med fagenes egne uttrykk og det samfunnet og med de kulturene som fagene kan gi en kritisk tilnærming til, mens her ser vi nærmere på literacy-begrepets utvikling og på hvordan kritisk literacy har vært forstått, først i språkfagene og så i naturfagene og samfunnsfagene. Vi velger kritisk tilnærming som det overordnede begrepet, og som i ulike fag og situasjoner kan innebære både lesing og skriving, kritisk tenking eller andre praksiser. Dette temanummeret belyser fagspesifikk literacy, og i denne introduksjonsartikkelen ser vi på fagbegrepenes røtter og på hva som forener og hva som skiller de ulike fagenes perspektiver fra hverandre.
Nøkkelord: kritisk literacy, kritisk tenking, morsmålsfagdidaktikk, naturfagdidaktikk, samfunnsfagdidaktikk
-
Frønes, Tove Stjern; Pettersen, Andreas; Radišić, Jelena & Buchholtz, Nils
(2020).
Equity, Equality and Diversity in the Nordic Model of Education – Contributions from Large-Scale Studies. .
I Frønes, Tove Stjern; Pettersen, Andreas; Radišić, Jelena & Buchholtz, Nils (Red.),
Equity, Equality and Diversity in the Nordic Model of Education.
Springer.
ISSN 9783030616472.
s. 1–10.
doi:
10.1007/978-3-030-61648-9_1.
-
Frønes, Tove Stjern & Jensen, Fredrik
(2020).
Kapittel 1. Introduksjon: Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA.
I Frønes, Tove Stjern & Jensen, Fredrik (Red.),
Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA.
Universitetsforlaget.
ISSN 9788215040059.
s. 10–20.
doi:
10.18261/9788215040066-2020-01.
Fulltekst i vitenarkiv
-
-
Frønes, Tove Stjern
(2019).
Å lese på nett.
-
-
-
Frønes, Tove Stjern & Jostein Andresen, Ryen
(2019).
Øyeskanneranalyser i prøveutvikling. Elevers øyebevegelser når de leser og løser oppgaver.
-
Frønes, Tove Stjern & Skar, Morten
(2019).
Åpne tekstoppgaver i leseprøver – trenger vi dem egentlig? .
-
Frønes, Tove Stjern
(2018).
Bli en målrettet navigatør.
-
Frønes, Tove Stjern
(2018).
Å lese og navigere på nettet. 666 elevers navigasjonsstrategier når de leste på nettet.
-
Frønes, Tove Stjern
(2018).
Forskar slår alarm: – 15-åringar slit med å finne fram på nett.
[Radio].
NRK.
-
Frønes, Tove Stjern
(2018).
Forskar slår alarm: – 15-åringar slit med å finne fram på nett.
[Internett].
NRK.
-
Frønes, Tove Stjern
(2018).
Ungdommers forståelse og navigasjon i nett-tekster.
-
Frønes, Tove Stjern
(2017).
Å lese og navigere på nettet - hva bør vi lære elevene?
-
Frønes, Tove Stjern
(2017).
Navigasjon som nettlesing - femtenåringers navigasjonsstrategier.
-
Frønes, Tove Stjern
(2017).
Navigating while reading online - a log file case study of navigational strategies.
-
Frønes, Tove Stjern
(2015).
Navigational strategies in PISA digital reading.
-
Frønes, Tove Stjern; Narvhus, Eva Kristin & Eriksen, Anna
(2013).
Nordic results from the PISA digital reading assessment.
-
Narvhus, Eva Kristin & Frønes, Tove Stjern
(2012).
PISAs digitale leseprøve - elever på nett.
-
Frønes, Tove Stjern
(2011).
Resultater fra PISAs digitale leseundersøkelse 2009.
-
Frønes, Tove Stjern
(2011).
De gode leserne - resultater og innsikt fra digitale og tradisjonelle leseprøver.
-
Roe, Astrid & Frønes, Tove Stjern
(2011).
Lesing i PISA.
-
Frønes, Tove
(2008).
Om lesing i Kunnskapløftets lærebøker.
Klassekampen.
ISSN 0805-3839.
-
-
Jensen, Fredrik; Pettersen, Andreas; Frønes, Tove Stjern; Eriksen, Anna; Løvgren, Maria & Narvhus, Eva Kristin
(2023).
PISA 2022 Norske elevers kompetanse i matematikk, naturfag og lesing.
Cappelen Damm Akademisk.
ISSN 9788202830472.
Fulltekst i vitenarkiv
-
-
Frønes, Tove Stjern
(2017).
Å lese og navigere på nettet. En studie av elevers navigasjonsstrategier. Avhandling for graden phd.
Universitetet i Oslo,.
ISSN 1501-8962.
Fulltekst i vitenarkiv
Vis sammendrag
Å lese og navigere på nettet handler om leseres atferdsmønster når de leser nett-tekster, og forener innsikt fra tekstvitenskap og leseforskning. Det sentrale begrepet navigasjon i nett-tekster innebærer å manøvrere mellom virtuelle steder for å nå et lesemål. Navigasjon kan altså ikke isoleres til teknikker for å bruke dataverktøy, men må forstås som en integrert del av å lese. Forståelsesprosesser innebærer både bevisste strategier og ubevisste prosedyrer, og avhandlingen utforsker hvordan disse henger sammen med leseferdighet.
Problemstillingen for studien er: Hvilke navigasjonsstrategier har lesere med ulik leseferdighet, og hvilke ulike elevtyper kan beskrives basert på variasjon i navigasjonsatferd? Lesesituasjonen var en prøve i nettlesing i PISA-undersøkelsen, og 666 femtenårige elevers navigasjons-stier i tekstene ble loggført. Disse handlingsmønstrene ble analysert ved hjelp av SQL-programmering, og kombinerte metoder ble brukt for å analysere atferd i kontekst ved å ta hensyn til oppgavene, tekstene og lesesituasjonen. Avhandlingens bidrag er a) en modell for hvordan lesernes samhandler med ulike hypertekster og b) et rammeverk for hvordan vi kan undersøke spor av metakognitiv bevissthet og de strategiene som leserne tar i bruk for stifinning, kontroll og for reparasjon når de ikke finner fram.
Analysene viser at svake lesere er mindre tilbøyelige til å bruke kontrollstrategier og er lite strategifleksible. De svake leserne har problemer med å finne fram, og navigasjonen blir et hinder for å mestre selv enkel lesing som de ville ha fått til i papirformat. Sterke lesere følger derimot ofte de mest effektive navigasjonsstiene og har et rikt utvalg strategier for å nå målet med lesingen. De er også kritiske lesere og vurderer kilders troverdighet og egnethet.
Basert på atferdsmønstrene er det også mulig å se tre typer nettlesere i materialet uavhengig av lesekompetanse: De målrettede navigatørene lokaliserer sider raskt og effektivt, med få avstikkere. De har flere strategier for å kontrollere lesingen sin, og blir i liten grad distrahert av uvesentlig informasjon. De ivrige navigatørene er utforskende og utholdende i sin navigasjon, selv om den ikke alltid fører fram. De passive navigatørene finner sjelden de mest effektive navigasjonsstiene, finner ofte ikke fram og besøker færre sider.
Studien er gjennomført ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo og kan være relevant for lærere og andre skolefolk, prøveutviklere og leseforskere.
-
Frønes, Tove Stjern & Narvhus, Eva Kristin
(2011).
Elever på nett - Digital lesing i PISA 2009.
7Letras.
ISSN 978-82-90904-96-3.
-