-
Smørdal, Ole
(2023).
Forskernatt - Forskernes eget talkshow.
-
Monica, Bjermeland; Amundrud, Anja; Smørdal, Ole & Tellefsen, Sølvi
(2023).
Bør alle kommuner skaffe seg en gaming-ekspert?
Forskning.no.
ISSN 1891-635X.
-
Bjermeland, Monica; Amundrud, Anja; Smørdal, Ole & Tellefsen, Sølvi
(2023).
DET GRØNNE SKIFTET: En gamingekspert i hver kommune?
Show summary
Hvor innovasjonsvillige er norske kommuner, egentlig? Tør politikerne å ta et steg til siden for å la ungdom påvirke den lokale klimapolitikken, slik den nye kommuneloven sier at de skal?
Forskerne Ole Smørdal og Anja Amundrud ved forskningssenteret Include og biblioteksjef Sølvi Tellefsen svarer «tja». De tre samarbeider nå om å utvikle et spill om klima som skal føre unge og kommunepolitikere nærmere hverandre i jakten på en effektiv klimapolitikk.
Programleder er Monica Bjermeland.
-
Tortzen, Anne; Smørdal, Ole; Solberg, Nina; Tellefsen, Sølvi; Leikanger, Iris & Sønstegaard, Hanne Marie
(2023).
Medvirkning og samskaping i klimaarbeidet – fra politiske ambisjoner til praksis.
Show summary
Lillestrøm kommune har høye ambisjoner om å utvikle nye samarbeidsformer med innbyggerne i klimaomstillingsarbeidet. Barn og unges innflytelse skal styrkes. Biblioteksjefen leder arbeidet med å vurdere om klimaspill kan være en egnet plattform, og hvordan utviklingen av spill kan samskapes med ungdom.
Vi har invitert biblioteksjef Sølvi Tellefsen til å fortelle om prosjekt Klimaspill.
Den danske forskeren Anne Tortzen fra Center for Borgerdialog har studert danske eksempler på klimarelatert samskaping og medvirkning, og gir ut boka med arbeidstittel «Klima, demokrati og samskapelse – kommunen som katalysator for borgernes klimaengasjement» på nyåret. Hun reflekterer over behovet for demokratisk fornyelse og polycentrisk styring, og hva vi eventuelt kan lære av danskene.
-
Rasmussen, Ingvill & Smørdal, Ole
(2022).
Ny versjon av Samtavla.
-
Rasmussen, Ingvill & Smørdal, Ole
(2022).
Ny versjon av Samtavla.
-
Smørdal, Ole
(2022).
Breivoll fabrikker – bærekraft gjennom samskaping?
-
Smørdal, Ole & Amundrud, Anja
(2022).
Samskaping og digitale plattformer.
-
Smørdal, Ole
(2022).
Inkludering og samskaping på Breivoll.
-
Smørdal, Ole & Amundrud, Anja
(2022).
Deltagelse og inkludering på Breivoll.
-
Smørdal, Ole & Amundrud, Anja
(2022).
Deltagelse og inkludering på Breivoll.
-
Smørdal, Ole & Amundrud, Anja
(2022).
Deltagelse og inkludering på Breivoll.
-
Smørdal, Ole; Amundrud, Anja & Gabrielsen, Neha Singh
(2022).
Mot nye EVU-tilbud innen bærekraftig omstilling.
-
Knain, Erik; Jornet Gil, Alfredo; Smørdal, Ole & Sæther, Elin
(2022).
Nøkkelen FNs klimapanel ikke snakker om.
Klassekampen.
ISSN 0805-3839.
-
Smørdal, Ole & Amundrud, Anja
(2022).
IPEDs deltakelse i INCLUDE – et forskningssenter for sosialt inkluderende energiomstilling.
-
Westskog, Hege; Smørdal, Ole & Solberg, Nina
(2022).
Mot nye EVU-tilbud innen klima- og miljøomstilling.
-
Smørdal, Ole
(2022).
Inclusion and Hovinbyen.
-
-
Smørdal, Ole
(2022).
SPARK Social Innovation Educational Forum: Erfaringer fra partnerskap mellom offentlige, private og sosiale aktører.
-
Amundrud, Anja; Rasmussen, Ingvill & Smørdal, Ole
(2021).
Exploring how co-located microblogging can support young students’ collaborative reasoning.
-
-
-
-
-
-
Sævarsdottir, Margret; Hovland, marit & Smørdal, Ole
(2021).
‘SustainableFood’, a school-NGO collaboration towards more sustainable food consumption".
-
Dolonen, Jan Arild & Smørdal, Ole
(2020).
Hvordan brukes teknologi for å få flere til å delta i samtaler?
-
Sævarsdottir, Margret; Hovland, Marit & Smørdal, Ole
(2020).
Matvinn - samarbeid mellom frivillige og skolen om bærekraft
.
Show summary
Utdanning for bærekraftig utvikling (UBU) har tradisjonelt vært avhengig av engasjerte lærere og interesse og støtte blant skoleeiere og skoleledelse. I dette foredraget tar vi for oss Matvinn, som er navnet på et undervisningsopplegget innen UBU for mat- og helseundervisning i 9. klasse på ungdomstrinnet. Opplegget er utviklet av en frivillig miljøorganisasjon, og er prøvd ut i et tre års samarbeid med en større kommune på Østlandet. I Matvinn utvikler elevene handlingskompetanse gjennom teori, diskusjon og praktisk matlaging. Målet er de skal kunne bidra til å minske matsvinnet ved å bli tryggere i vurdering av matvarer og kjenne til klimakonsekvensene knyttet til matsvinn. Vi diskuterer utfordringer i samarbeidet mellom eksterne aktører og skolen, og hvordan lærerne oversetter et slikt opplegg til egen undervisningspraksis. Det empiriske materialet er hentet fra en lærerworkshop og den frivillige miljøorganisasjonen sin introduksjon av temaet, samt fra to timer i skolekjøkkenet. Vi har kartlagt hvordan lærerne tolker, konstruerer mening og handling i dette undervisningsopplegget. Vårt funn er at Matvinn i stor grad er et normativt undervisningsopplegg som i liten grad fremmer handlingskompetanse. Vår konklusjon er at eksterne aktører må være mer bevisst på å involvere lærerne i utviklingen av et slikt undervisningsopplegg, og at det tilpasses skolens praksis.
-
-
Winther, Tanja; Westskog, Hege; Jackson Inderberg, Tor Håkon; Røe, Per Gunnar & Smørdal, Ole
(2020).
Møte med 22 brukerpartnere Include.
-
Smørdal, Ole
(2020).
Bærekraft i fagfornyelsen.
-
Smørdal, Ole
(2020).
Learning analytics in Talkwall.
-
Smørdal, Ole
(2020).
Samtavla.no: Design og deling av undervisningsopplegg for kritisk tenkning .
-
Winther, Tanja; Jackson Inderberg, Tor Håkon; Røe, Per Gunnar; Westskog, Hege & Smørdal, Ole
(2020).
Dialogmøte med OED om Include.
-
Jornet Gil, Alfredo; Arnseth, Hans Christian & Smørdal, Ole
(2019).
Makerspaces in the Making: Reconfiguring Cultures of Facilitation across the Kindergarten and the Science Museum.
In Blum-Ross, Alicia; Kumpulainen, Kristiina & Marsh, Jackie (Ed.),
Enhancing Digital Literacy and Creativity. Makerspaces in the Early Years.
Routledge.
ISSN 9780367197889.
-
Smørdal, Ole; Hennissen, Grete Kristin; Hoelscher, Kristian; Wensaas, Kristina ebbing; Lopez-Aparicio, Susana & Pettersen, Ida Nilstad
[Show all 8 contributors for this article]
(2019).
Co-Constructing City Futures: Enabling Participation in Urban Planning Processes with ICTs.
-
Smørdal, Ole; Pettersen, Ida Nilstad; Wensaas, Kristina ebbing; Hoelscher, Kristian; Lopez-Aparicio, Susana & Ngo, Hoang Bao
(2019).
delta.framtidstrondheim.no.
Show summary
Innbyggere i Trondheim er invitert til å bidra med framtidsbilder for å komme med innspill til arbeid med strategiene for sentrumsutvikling.
Innbyggerne kan ved hjelp av en webapp se på framtidsbildene, bidra til å utvikle ideene og komme med innvendinger. Resultatet fra dette inngår i den offentlige høringen til Trondheim kommune.
-
Wensaas, Kristina ebbing & Smørdal, Ole
(2019).
Det femte bidraget – medvirkning og samskaping (sluttseminar).
-
Wensaas, Kristina ebbing & Smørdal, Ole
(2019).
Det femte bidraget – medvirkning og samskaping (midtveisseminar).
-
Wensaas, Kristina ebbing; Djurhus, Mads; Smørdal, Ole; Pettersen, Ida Nilstad; Hoelscher, Kristian & Lopez-Aparicio, Susana
(2019).
Framtidsbilder Trondheim senturm 2050 som medvirkningsprosjekt.
-
Smørdal, Ole; Rasmussen, Ingvill; Nesnass, Richard & Ngo, Hoang Bao
(2019).
samtavla.no - redesign and Feide integration.
-
Smørdal, Ole & Rasmussen, Ingvill
(2019).
samtavla.no - delingsplattform for undervisningsmaler.
-
-
Amundrud, Anja Skrepstad & Smørdal, Ole
(2019).
Developing Educational Technologies: The continuous Improvement of Talkwall.
-
Jornet, Alfredo; Arnseth, Hans Christian & Smørdal, Ole
(2018).
Making Collaborating. A Cultural-Historical approach to pedagogical innovation.
-
Jornet, Alfredo; Arnseth, Hans Christian & Smørdal, Ole
(2018).
Makerspace-Making. Tensions and opportunities in design-based inquiry across kindergarten and museum.
-
Gil, Alfredo Jornet & Smørdal, Ole
(2018).
Designing for making across kindergarten and science museum: Tensions and opportunities
.
Show summary
Makerspaces are becoming common in science centers and museums targeting youth and adults, but little is known about how these spaces might be designed for supporting younger children’s creativity and knowledge. In this presentation, we report on design-based research involving the university, a science and technology museum, and a kindergarten in Norway, who collaborate to develop and test design concepts for makerspaces targeting 5-6 years old children. The research comprises several phases, including initial ethnographic observations of children playing at their kindergarten and during existing activities at the museum. These observations become input to design workshops in which the goal is to develop a makerspace activity suitable for but also taking an innovative approach to the needs and motivations of early years education. Using a sociocultural approach, we identify design concepts and analyze the different ways in which the socio-material conditions surrounding the design and implementation of the pilot activity support and/or hinder opportunities for learning and creativity. Preliminary findings suggest the prevalence of cultural and historical tensions between the need to provide structure and constraint to facilitate young learner’s participation, and the goal of supporting freedom and creativity. Findings also suggest the importance of developing maker projects spanning across the kindergarten and the science museum, rather than being limited to the latter, and the importance of considering how strong and weak framing approaches structure opportunities for engaging in creative making.
-
Rasmussen, Ingvill & Smørdal, Ole
(2018).
Samtavla.no – trening i kritisk tenkning.
Show summary
I en medieverden der elever møter et mangfold av kilder, alternative fakta, samt sammenblanding av fakta, meninger og begrunnelser, er trening i kritisk tenkning og trening i utforskende læringssamtaler stadig viktigere. http://samtavla.no er en digital tjeneste laget for å hjelpe lærere med å engasjere sine elever i felles læringssamtaler og trene elever i kritisk tenkning. Samtavla.no er en kombinasjon av mikro-blogging og visuell organisering av meldinger på elevenes skjermer. Deltagere kan bruke alle moderne nettlesere, på mobil, nettbrett og PC. Samtavla finnes også i engelsk versjon (talkwall.net)
Tjenesten er utviklet som en pilot i forskningsprosjektet DiDiAC (Digitalised Dialogues Across the Curriculum), og prøves nå systematisk ut i 6 skoler i Norge og England, først i en intensiv periode på 6 måneder våren 2017, deretter som en optin studie med flere skoler i 2017-2018.
Samtavla er verifisert i forbindelse med et innovasjonsprosjekt ved UiO.
-
Smørdal, Ole
(2018).
Emerging Concepts for Co-Designing Technology for Dialogic Practices – the case with Talkwall.
-
Pettersen, Ida Nilstad; Smørdal, Ole; Wensaas, Kristina Ebbing & Lopez-Aparicio, Susana
(2017).
Citizen engagement in mobility-related sustainable urban development: Current practices, challenges and opportunities for change.
-
Pettersen, Ida Nilstad & Smørdal, Ole
(2017).
Digital tools for citizen engagement in sustainable urban development: their relevance to the everyday life of citizens and professionals.
-
Rasmussen, Ingvill & Smørdal, Ole
(2016).
Samtavla http://www.samtavla.no.
Show summary
Samtavla er et verktøy utviklet ved Universitetet i Oslo. Det er basert på mikroblogging og visualisering av samtaler, og kan hjelpe elever til å ha bedre dialoger i klasserommet. Ved hjelp Samtavla kan en lærer formulere et spørsmål eller en utfordring og elevene kan, enkeltvis eller i grupper, sende meldinger til en felles "vegg" (f.eks. på stor skjerm eller projektor). Disse meldingene kan arrangeres interaktivt og ideer kan bli visualisert. Hashtags (#) og et kort meldingsformat (maks 140 tegn) bidrar til å fremme viktige læringsstrategier, som for eksemple å sammenfatte informasjon og identifisere sentrale begreper.
-
Rødnes, Kari Anne; Rasmussen, Ingvill; Ludvigsen, Sten Runar; Smørdal, Ole & Frøytlog, Jo Inge Johansen
(2016).
Digitalised Dialogues Across the Curriculum (DiDiAC):
Design-based interventions for developing 21st-century skills.
-
Smørdal, Ole
(2016).
Connecting learning across contexts - two design cases.
-
Smørdal, Ole
(2016).
Participatory Design & Design for Participation, a case with Talkwall.
Show summary
Talkwall is a micro-blogging and visualization tool, at the heart of a new research project being undertaken by University of Oslo and University of Cambridge (2016-2020), targeting secondary school students’ collaboration and critical thinking within three core domains (language, social science and natural science). Schools in Norway and England are taking part. Using a design-based approach, the tool is developed in collaboration with teachers and aims to be a support for teachers who want to promote new forms of classroom dialogue. The seminar invites interaction among the audience, to explore possible uses of Talkwall and its resources for teachers.
-
Smørdal, Ole & Østerud, Svein
(2015).
An inquiry based writing workshop with iPads in a 4th grade science classroom.
-
Smørdal, Ole; Liestøl, Gunnar & Erstad, Ola
(2015).
Building ecologies for knowledge building.
-
Hemmersam, Peter; Morrison, Andrew; Aspen, Jonny; Martin, Nicole Rae; Sem, Idunn & Smørdal, Ole
[Show all 7 contributors for this article]
(2014).
MAPPA - a collaborative tool for mapping the city.
Show summary
With this GPS based iPhone app you can take part in the cultural mapping of your city.
Cultural mapping is about observing, describing and sharing our individual and joint understandings of our urban worlds.
MAPPA offers ways ‘to write and read the city’ through making and processing collaborative entries on a GPS map.
Each entry has a text and a photo linked to a specific place.
Tags are also included.
Browse the entries and see how the city has been observed and described.
You can try the app out with a specific group, with friends or fellow students.
Or create your own facebook group and add it as a session in the app. Then invite people to this group to map a special interest or activity. They need to log in via Facebook and select a related group.
You might like to use MAPPA to help your community think about and tell stories together.
The app was developed by Faster Imaging AS and EngageLab (University of Oslo) for the YOUrban project on social media, design and the city (The Oslo School of Architecture and Design).
-
Smørdal, Ole; Nesnass, Richard; Pierroux, Palmyre & Sem, Idunn
(2014).
Snøkult: Designing a multitouch table for co-composition in an educational setting.
Show summary
Multi-touch tabletops have noteworthy and promising
affordances for co-composition as an activity in co-located
and collaborative learning. In this paper we describe the use
of co-composition as a guide in design of a multi-touch
application for a museum’s touring two-day workshop on
architecture.
The goal of the application is to support groups of students
(12-13 year olds) when they are creating, selecting,
organizing, and presenting digital representations (co-composition)
for an architectural workshop project.
The goals of the application are discussed in relation to
specific features in the user interface that we designed to
take advantage of a multi touch approach. We ask how
these features relate to co-composition and the pedagogical
aims we had for the touring workshop.
The features we envisioned would benefit from more well
known standards for gestures and user interface
components for multi-touch tables.
-
Smørdal, Ole & Slotta, Jim
(2014).
Enacting science inqury scripts across contexts and in hybrid spaces.
Show summary
We have found ourselves struggling with the design of digital
technology to support scripted collaboration in science
education. There are two emergent trends that challenge
current understanding of collaborative scripts: One is the
merging of real and virtual worlds to produce new
environments and visualizations where physical and digital
objects co-exist and interact in real time. The other is the
merging of embodied experiences from science centres and
museums with the activities in the science classroom to
produce fun, engaging, and reflective experiences. Further,
these environments are inherently social, facilitating dialogue
and social exchange.
For design of collaborative science learning these trends are
challenging, as a network of scripts typically is needed,
addressing collaboration, the inquiry process, the
epistemological interactions, and the flow of materials that is
being consumed and produced. These scripts are inscribed into
a range of technologies; such as web-based environments,
mobile applications, tangible and physical interfaces, social
networks, and spatial, embedded and embodied simulations in
immersive learning environments as found in science centres.
In this paper we look into a design based research intervention
that took place in a Secondary Norwegian school and at the
Norwegian Museum of Science and Technology.
Based on our experiences we identify a need for new concepts
that can increase the awareness in design to the role of scripts
in complex environments, and suggest a socio-material and
material-semiotic approach that emphasize how scripts are
inscribed and entangled in the social and in the material
resources, and how they are enacted in epistemological and
social activities by students, teachers, and museum educators.
-
Rasmussen, Ingvill & Smørdal, Ole
(2013).
Demonstrasjon: Computer-supported note-sharing to enhance joint sense-making.
-
Isdal, Edith; Haavie, Jon; Sem, Idunn; Nesnass, Richard; Toussaint, Jeremy & Smørdal, Ole
[Show all 17 contributors for this article]
(2013).
Prototype Workshop ved Norsk Teknisk Museum.
Show summary
En 2 ukers workshop på Norsk Teknisk Museum med mål om
å idégenerere, konseptualisere, prototype og brukerteste interaktive museumsinstallasjoner.
-
Stuedahl, Dagny & Smørdal, Ole
(2013).
Collaboration and Co-design.
-
Tran, Cathy & Smørdal, Ole
(2013).
Motivated interactions with digital games in a science center.
-
Stuedahl, Dagny & Smørdal, Ole
(2012).
Studying museums blogs and Facebook activities as platforms for new types of audience relations.
-
Smørdal, Ole & Slotta, Jim
(2012).
Science Hub: A digital medium for supporting
collective science inquiry in hybrid spaces.
-
Stuedahl, Dagny & Smørdal, Ole
(2012).
Experimental zones – spaces for new forms of participation in museum exhibition development.
-
Stuedahl, Dagny & Smørdal, Ole
(2012).
Matters of durability, maintenance and continuity in digital intangible heritage.
-
-
Jahreie, Cecilie Flo; Smørdal, Ole & Stuedahl, Dagny
(2011).
IKT-støttet læring på tvers av skole og museer/vitensentre.
-
Pierroux, Palmyre; Smørdal, Ole & Birkeland, Anne
(2011).
Designing Learning Technologies for ‘The Budding Researcher’ in a Geological Exhibition.
-
Stuedahl, Dagny & Smørdal, Ole
(2011).
Re-thinking museum assemblies.
-
Wensaas, Kristina ebbing; Pettersen, Ida Nilstad & Smørdal, Ole
(2020).
The case study “Framtidsbilder Trondheim sentrum 2050”.
Universitetet i Oslo.
Full text in Research Archive
Show summary
This report is a summary of the case study in Trondheim in the research project Co- Constructing City Futures (3C) and the collaboration between the research project and Trondheim municipality’s planning office. The main aims of the report are to present the project case study and to communicate the lessons learned from working with stakeholders in research projects.
The lessons learned are mainly focused on communication between the parties. Based on the experiences of the 3C and Trondheim case study, the most important recommendations for research projects and stakeholders looking to collaborate in a similar case study are listed below:
1. Allow for risk and be open to the possibility that the process, product and outcome can change along the way.
2. Reserve enough time to get to know each other and each other’s professional languages.
3. Be aware of each other’s strengths, priorities, limitations and context.
4. Understand the given interdependency between the parties and how to reach the goals of the collaboration.
5. Make sure to clarify expectations, roles and task divisions early on, and revisit this topic regularly.
6. A formal collaboration agreement is recommended to clarify responsibilities and ownership of the work for future purposes.
A secondary aim of the report is to reflect on the impact and usability of the participation methods and tools that were developed and used in the case study. The case study represents some innovative ideas to the participation process, where the public is involved both in the making of the plan as well as in the public hearing of the proposed plan. However, the methods of this study do not represent quick fixes to tackle the central challenges of participation, in particular the question of the outreach and representativeness of participation.
-
Fitzpatrick, Geraldine; Höök, Kristina; Balaam, Madeline; Grönvall, Erik; Moen, Anne & Berthelsen, Olav W.
[Show all 7 contributors for this article]
(2010).
Therapeutic Strategies. A Challenge for User Involvement in Design.
Department of Computer Science, Aarhus University.
ISSN 0105-8517.