Pris til kreativ IKT-pedagogikk: Inspirert av forskningssamarbeid med InterMedia

Historielærer Magnus Sandberg lot elever utforske ressansens Firenze gjennom det populære underholdningsspillet Assassin’s Creed.

Illustrasjon: Ubisoft Entertainment

Underholdningsspill i læring

Etter å ha vært en av de sentrale lærerdeltakerne i forskningsprosjektet TWEAK utviklet Magnus Sandberg et undervisningopplegg hvor elevene utforsker et dataspill med historisk handling, og på bakgrunn av dette skriver artikler og refleksjoner i en wiki.

På YouTube kan du se filmen om hvordan Magnus Sandberg tar i bruk Assassin’s Creed 2 i et læringsopplegg om renessansen.

Med dette prosjektet vant Sandberg nylig en pris for kreativ IKT-pedagogikk, på Del og bruk-konferansen 2010. Prisen inkluderer en reise til Microsofts store educators-konferanse i Moskva i mars 2011.

- Jeg synes det er spennede å undervise med spill som i utgangspunktet er laget for underholdning, sier Sandberg.

Inspirert av TWEAK

Sandberg arbeider ved Stovner videregående skole, som var en av samarbeidsskolene for forskningsprosjektet TWEAK (Tweaking Wikis for Education and Adwancement of Knowledge).

Tweak er et utrykk som betyr å tilpasse en eksisterende teknologi. I Tweak prosjektet tilpasset man wikier til lærere og elevers behov for å bedre kvaliteten på undervisningen.

Gjennom samarbeid med lærere på Stovner og Ullern videregående skoler utviklet og testet InterMedia wikiløsninger for undervisning

Sandberg var en av flere lærere ved de to skolene hvor denne læringsløsningen ble testet ut var aktivt med i utviklings- og testprosessen.

- Jeg synes det er så flott når lærere vi jobber sammen med bygger videre på det vi har gjort og blir inspirert, sier prosjektleder i Tweak, Ingvill Rasmussen.

Målet med Tweak-prosjektet var å utvikle og beskrive gode modeller for bruk av IKT som støtter samarbeid og kunnskapsdeling i faglig skolearbeid. Prosjektet ble blant annet finansiert av Forsknings- og kompetansenettverket for IT i utdanningen (ITU) innen området Fremtidens læringsomgivelser.

Vil du vite mer om TWEAK?

Av Kari-Anne Ulfsnes
Publisert 8. des. 2011 10:22 - Sist endret 6. sep. 2016 13:52