Publisert 25. nov. 2016 12:49

Helene Fulland har forsket på barns tospråklighet og hvordan barna selv opplever å vokse opp i Norge med dette. – De fremhever betydningen av å kunne norsk godt, men gir samtidig et nyansert bilde av det å være tospråklig hjemme og på skolen, sier forskeren.

Publisert 5. okt. 2016 13:12

Mange Oslo-ungdommer identifiserer seg sterkt med egen etnisk gruppe, men det truer ikke integreringen, snarere tvert i mot, sier professor Jon Lauglo.

Publisert 27. juni 2016 09:18

Utdanningsnivået til personalet i barnehagen har mykje å seie for korleis barnehagekvardagen blir. Nok pedagogar er svært viktig for å få gjennomført og planlagt alt det usynlege arbeide i barnehagen, seier Liv Ingrid Aske Håberg.

Publisert 23. feb. 2016 15:30

Forskere fra Institutt for pedagogikk har vært sentrale bidragsytere til den første rapporten i prosjektet "Quality in Norwegian Higher Education", som nylig ble utgitt i samarbeid med NIFU. Rapporten har som mål å identifisere sentrale faktorer og mekanismer som har betydning for kvalitet i norsk høyere utdanning, med et spesielt fokus på faktorer som fremmer studentenes læring.