Sluttrapport
ARK&APP bidrar med ny kunnskap om hvordan både papirbaserte og skjermbaserte læremidler velges og brukes i norsk skole. Fra 2013 – 2016 har nærmere 20 forskere undersøkt valg og bruk av læremidler i fire fag i grunnopplæringen; samfunnsfag, engelsk, naturfag og matematikk. Utdanningsdirektoratet er oppdragsgiver, og prosjektet har tatt utgangspunkt i fem gitte problemstillinger.
Sluttrapporten kan lastes ned her i sin helhet. Et korfattet sammendrag finnes også på norsk og engelsk.
Sluttrapporten finnes i tillegg som en trykket utgave. Den kan bestilles ved å sende en mail til prosjektleder.
Caserapporter
Gjennom 12 caserapporter viser forskerne hvilken funksjon læremidler og læringsressurser har i interaksjonen mellom lærer og elev, og hvordan de skaper engasjement og læring hos elevene. Du finner alle de 12 rapportene i denne oversikten:
I prosjektet er det laget både en egen rapport om læremidler og grunnleggende ferdigheter, og en egen rapport som studerer bruken av teknologi i de 12 casene.
Prosjektet er også formidlet både i ytterligere vitenskapelige publikasjoner og gjennom foredrag og medieopppslag.
Finansiering
Utdanningsdirektoratet
Forskningsart
Anvendt forskning
Forskningsprosjektet ARK&APP har vært ledet av førsteamanuensis Øystein Gilje, og professor Sten Ludvigsen har ledet styringsgruppen i prosjektet.