Om prosjektet
3D-verdener på nett gir helt andre muligheter for å anvende pedagogisk kunnskap enn tradisjonell e-læring. Vi er imidlertid fortsatt i en tidlig fase og trenger eksperimentering og kunnskapsutvikling for å kunne utnytte de mulighetene som allerede er iboende og de som vil komme.
Målsettninger
Forprosjektet har tre delmål:
1. Kartlegge norsk og internasjonal forskning og systematiske erfaringer fra bruk av 3D-verdener i læring, kommunikasjon og kunnskapsutvikling.
2. Utføre en pilotundersøkelse for å evaluere muligheten til å benytte Second Life som plattform for læring, kommunikasjon og brobygging i en 3D-verden.
3. Skrive en søknad om finansiering av et hovedprosjekt for 3 år som inkluderer 2 PhD studenter eller 1 post.doc og en PhD stilling (ref. tidligere søknad)
Teori og metode
Forskerne og masterstudenter
Partnere
• Direktoratet for forvaltning og IKT (DIFI)
• Domstoladministrasjonen
• Forsvarets Forskningsinstitutt
• Forsvarets Høgskole
• Försvarsmaktens ADL-enhet (Sverige)
• Informasjons- og medievitenskap, Universitetet i Bergen
• InterMedia, Universitetet i Oslo
• Tabulator
• Universitetssykehuset i Nord-Norge
Finansiering og tidsramme
Finansiert av:
Forsvarets Høgskole, ADL-enhet
Forsvarsmaktens ADL-enhet
Domstoladministrasjonen
DIFI
Tidsramme: 2010-2011
Resultater
En modell av Akershus festning i Second Life. Den aksesseres via SLURL: http://maps.secondlife.com/secondlife/Akershus%20Fortress/128/128/42 (kopier denne URL'en til din nettleser, etter at du har lastet ned Second Life klienten på din maskin).
Eksperimentering med ulike pedagogiske aktiviteter, som spenner fra uformell til formell læring:
- Konvensjonelt undervisningsopplegg med powerpoint og spørsmål/svar i plenum
- Rollespill (oppsummerng)
- Simulering
- Samkonstruksjon
Rapporter
Ludvigsen, K. (2011). L3D: Læring, kommunikasjon og brobygging i en 3D verden på Internett. Oppsummering av tidligere forskning (PDF).
Laake, M. & Aune, C.A. (2010). Professorer og studenter går online: Undervisning i Second Life. Pedagogisk Profil, Nr. 3 2010, s. 12-15. URL
Presentasjoner
kommer ...