Doktorgrader ved Institutt for pedagogikk 2000 - 2017

** = avhandlinger fra det nå fusjonerte InterMedia

2017

Master Jarmila Bubikova-Moan

  • Discursive portraits of language, literacy and learning: emerging bilinguals in Norway.

Master Solveig Roth

  • Educational trajectories in Cultural worlds: An ethnographic study of multiethnic girls across different levels of schooling.

Cand.philol. Ingvill Krogstad Svanes

  •  Individuell veiledning på barnetrinnet - Hva gjør læreren når elevene arbeider individuelt i norsktimene?

Mag.art. Vidar Grøtta

  • The transformation of humanities education. The case of Norway 1960-2000 in a systems-theoretical perspective.

Ph.d. Per Hetland

  • Rethinking the Social Contract between Science and Society: Steps to an Ecology of Science Communication.

Cand.polit. Jan Erik Dahl

  • Digital annotation: An empirical and conceptual study of an emerging medium for communication and learning.

2016

Master Kristine Høeg-Karlsen

  • Feedback under lupen. Utvikling og utprøving av en modell til bruk i forskning på feedback i høyere utdanning.

Master Jane Barongo Bakahwemama

  • Change of Language of Instruction for Science and Mathematics in Grade Five in Zanzibar: What was the Reasoning Behind the Policy Change?

Cand.ed. Helene Fulland

  • Language minority children’s perspectives on being bilingual - On ‘bilanguagers’ and their sensitivity towards complexity.

Hovedfagskandidat Anniken Randers-Pehrson

  • Tinglaging og læringsrom i en kunst- og håndverksdidaktisk kontekst.

Cand.philol. Brit Marie Hovland

  • Historie som skolefag og dannelsesprosjekt 1889-1940. En historiografi ut fra folkeskolens historielærebøker.

Hovedfagskandidat Lisbet Skregelid

  • Tribuner for dissens. En studie av ungdomsskoleelevers møter med samtidskunst i en skole- og kunstmuseumskontekst.

Cand.ed. Ester Fremstad

  • Taking responsibility toward the public: University academics' imaginaries and experiences.

Master Mari Elken

  • Standardizing education? The development of the European Qualifications Framework and national qualifications frameworks.

Master Jens Jungblut

  • Party Politics in Higher Education Policy - Partisan Preferences, Coalition Positions and Higher Education Policy in Western Europe.

Master Robin Ulriksen

  • The achievement and attainment gap: Influences from home and School.

Master Tove Lafton

  • Refleksjoner og handlinger i barnehagens møter med teknologi. Sosio-materielle teorier som optikk for (re)konstruksjoner av barnehagepraksiser.

2015

Master Bente Ulla

  • Arrangement av kropp, kraft og kunnskap. Ein studie av profesjonsutøvinga til barnehagelæraren.

Cand.polit. Hedvig Skonhoft Johannesen 

  • Yrkesfaglæreres kulturelle koder. En kvalitativ studie av yrkesfaglæreres kulturelle koder i skoledelen i utvalgte yrkesfaglige utdanningsprogram.

Master Anders Johan Nordahl-Hansen 

  • Assessment of Language and Social communication in Children With Autism: Measurement Issues.

Master Magnus Hontvedt

  • Simulations in Maritime Training. A video study of the socio-technical organisation of ship simulator training.

Master Robsan Margo Egne

  • Ethiopia in Transition: A Multicultural Education Perspective on Teacher Education Policies, Curricula, and Practices.

Master Hege Yvonne Hermansen 

  • Knowledge work in the teaching profession: Opening up the black box of teachers' engagement with Assessment for Learning.

Master Liv Ingrid Håberg 

  • Didaktisk arbeid i barnehagen. Kvalitativ studie av korleis assistenter og barnehagelærarar planlegg, gjennomfører og vurderer samlingsstund og femårsklubb.

Master Christina Elde Mølstad 

  • State-Based Curriculum-Making - A Study of Curriculum in Norway and Finland.

Master Alfredo Jornet Gil 

  • The Bodily and Contextual Foundations of Conceptual Coherence and Continuity. Case studies from the teaching and learning of science inquiry.

2014

Master Rose Ephraim Matete

  • Decentralisation in Tanzanian Education and Teacher Accountability. The Case of Primary School Management in Kinondoni Municipality and Mbeya City.

Master Cecilie Pedersen Dalland 

  • Elevaktive arbeidsformer: Hvordan påvirker arbeidsplaner og muntlige framføringer elevers strategier i klasserommet?

Master Rolf Steier

  • Embodied Meaning Making and the Museum: Bodies, artifacts, and spaces in sociocultural approaches to museum learning and design.

Cand.philol. Wenke Mork Rogne

  • På sporet av meining. Korleis unge lesarar arbeider med multiple, delvis motstridande tekstar. Ein empirisk mixed-methods-studie av sjuandeklassingar sine strategiske aktivitetar.

Master Elin Borg 

  • Beyond a dual understanding of gender differences in school achievement: A study of the gender gap among youth in Oslo secondary schools.

Ph.d. Vegard Kvam 

  • Skolefronten. En studie av Einar Høigårds pedagogiske engasjement mot nazifisering av det norske utdanningssystemet med vekt på den høyere skole 1940 - 1945.

Master Martina Vukasovic 

  • How does Europe matter for higher education change? A study about changes of policy and organization in higher education.

Cand.polit. Jan Arild Dolonen

  • Collaborative design and use of digital learning resources. Analysing the processes and products of collaborative design and computer-supported collaborative learning scenarios in education.

Cand.polit. Edel Karin Kvam

  • Pedagogiske samtaler. En kvalitativ studie av lærersamarbeid i norsk grunnskole.

Cand.polit. Anne Mette Bjørgen 

  • Digitale praksiser i samspill mellom kontekster: En undersøkelse av 9 – 13 åringers bruk, opplevelser og fortolkninger av digital teknologi i overganger mellom skole og fritid. 

Cand.philol. Anne Mette Stabel

  • Visjoner og vilkår. Om steinerskolens utvikling i Norge fra 1926-2004.

Kandidat Liv Torunn Eik 

  • Ny i profesjonen. En observasjons- og intervjustudie av førskolelæreres videre kvalifisering det første året i yrket.

2013

MSc Crina Damsa

  • Knowledge Co-construction and Object-oriented Collaboration. A Study of Learning through Collaborative Construction of Knowledge Objects in Higher Education.

Cand.scient. Anders McDonald Sookermany 

  • On Developing (Post)modern Soldiers - An Inquiry into the Ontological and Epistemological Foundation of Skill-Acquisition in an Age of Military Transformation.

MSc & MA Dorothy Sutherland Olsen 

  • Interdisciplinary Collaboration in Science-based Technologies: Studies of knowledge creation in nanoscience and nanotechnologies.

Cand.ed. Monika Kvernenes

  • Bedside Teaching among Novice Medical Teachers. Mapping conceptions of bedside teaching and exploring change within the context of a teaching community.

Cand.ed. Einar Sundsdal

  • Naturalistisk humanisme. Bidrag til et pedagogisk standpunkt.

Master i pedagogikk Zehlia Babaci-Wilhite

  • Local Languages in Schooling as a Right in Education. A Case Study of Curriculum in Zanzibar.

Master i pedagogikk Leila Ferguson

  • Making Sense of Multiple Texts: An Investigation Into Epistemic Beliefs and Multiple-Text Comprehension When Students Read About Controversial Science Topics.

Master i pedagogikk Kenneth Silseth

  • Constructing Learning Dialogically. Learners, Contexts and Resources. Exploring How Students and Teachers Participate in Game-Based Learning and Digital Storytelling in Educational Settings.

Hovedfagskandidat Eva Bjerkholt

  • Åpning av lukkede rom. En kvalitativ studie av innholdet og dialogene i veiledningssamtaler mellom nyutdannede lærere og lokale veiledere.

Master i pedagogikk Ratib Lekhal

  • The Realationship Between Children`s Attendance in Norwegian Childcare Centers and Language Behavioral Development During Early Childhood.

Hovedfagskandidat Monica Johannesen

  • The Sociomateriality of Teaching. Virtual Learning Environments in Teaching Practice.

2012

Cand.paed Brit Bolken Ballangrud

  • Kompetanseutvikling som styringsmiddel i videregående skole. En institusjonell analyse av hvordan kompetanseutvikling formes i en lokal kontekst.

Cand.polit Ola Johan Sjøbakken

  • Elevsamtalen som jevnlig dialog i et aksjonsforskningsperspektiv.

Master i pedagogikk Åste Marie Mjelve Hagen

  • Lesing i kunnskapssamfunnet. En kvantitativ og kvalitativ undersøkelse av studenters strategiske lesing av multiple tekster.

Cand.polit Torill Aagot Halvorsen

  • Fanget i språket? IKT og språkvalg i tanzaniansk høyere utdanning - en revitalisering av Kiswahili. En studie gjennomført ved Universitetet i Dar es Salaam.

Cand.polit Hilde Wågås Afdal

  • Constructing Knowledge for the Teaching Profession. A Comparative Analysis of Policy Making, Curricula Content and Novice Teachers` Knowledge Relations in the Cases of Finland and Norway.

M.A Marie Louise Mifsud

  • Learning With Mobile Technologies: Perspectives on Mediated Actions in the Classroom.

M.phil Heidi Biseth

  • Educators as Custodians of Democracy. A Comparative Investigation of Democracy in Multicultural School Environments in the Scandinavian Capitals.

M.phil Blackson Kanukisya

  • Globalization Impacts on Adult Education - A Comparative Study of Adult Education Policies and Practices in Tanzania and Uganda.

M.phil Romulo Pinheiro

  • In the Region, for he Region? A Comparative Study of the Institutionalisation of The Regional Mission of Universities.

M.phil Moshi Mussa Kimizi

  • Language and Self-Confidence: Examining the Relationship Between Language of Instruction and Students' Self-Confidence in Tanzanian Secondary Education.

 2011

Cand.polit. Simon Michelet

  • Elevene imellom. Elevkultur og deltakelse i læringsprosesser på småskole- og ungdomstrinn.

Cand.polit. Elin Ødegård

  • Nyutdannede pedagogiske lederes mestring og appropriering av barnehagens kulturelle redskaper. En kvalitativ studie av nyutdannede førskolelæreres kompetansebygging det første året i yrket.

Cand.ed. Kristin Børte

  • Software Effort Estimation as Collaborative Planning Activity.

Cand.ed. Christian Brandmo

  • Fra ambisjon til prestasjon. En studie av relasjonene mellom epistemiske oppfatninger, motivasjon, bruk av læringsstrategier og akademiske prestasjoner hos økonomistudenter.

Cand.paed. Kristin Beate Vasbø

  • Det interkulturelle ungdomsmøtet som læringsarena. En etnografisk studie av læring mellom formelle og uformelle kontekster.

M.Phil. Greta Bjørk Gudmundsdottir

  • From Digital Divide to Digital Opportunities? A critical Perspective on The Digital Divide in South African Schools.

Cand.polit. Guri Jørstad Wingård

  • Skole- nasjon- religion: En studie av konstruksjonen av kollektiv identitet og annenhet i den politiske debatten om religions- og livssynsundervisning i den norske grunnskolen på 1990- tallet.

2010

Cand.polit. Thomas de Lange **

  • Technology and Pedagogy: Analysing Digital practices in Media Education.

Cand.polit. Pål Fugelli

  • Intersubjectivity and Objects of Knowledge: Making Sense Across Sites in Software Development.

Cand.polit. Cecilie Flo Jahreie **

  • Learning to Teach. An Activity-theoretical Study of Student Teachers’ Participation Trajectories Across Boundaries.

Cand.paed. Jorun Ulvestad

  • Spenninger i den språklige samfunnsveven. En kritisk analyse av politiske tekster om foreldre, oppvekst og barnevern.

Cand.polit. Ingerid Straume

  • Politikken og det imaginære.Cornelius Castoriadis’ bidrag til et politisk danningsbegrep.

Cand.polit. Øystein Gilje

  • Mode, Mediation and Moving Images. An Inquiry of Digital Editing Practices in Media Education.

Cand.polit. Janicke Heldal Stray

  • Demokratisk medborgerskap i norsk skole? En kritisk analyse

Cand.paed. Anniken Furberg **

  • Scientific Inquiry in Web-based Learning Environments. Exploring technological, Epistemic and Institutional Aspects of Students' Meaning Making.

2009

Cand.paed. Knut Jordheim

  • Seierherren vender hjem. Skolen i mellomkrigstiden med akersokninger blant aktørene.

M.Phil. Sheri Lee Bastien

  • HIV Prevention Among Young People In- And Out-of-School in Kilimanjaro, Tanzania.

Cand.philol. Karianne Skovholt

  • Email Literacy in the Workplace. A Study of Interaction Norms, Leadership Communication, and Social Networks in a Norwegian Distributed Work Group.

Cand.polit. Nini Ebeltoft

  • Forbindelsespedagogikk og forandringstaktikk. En studie av internasjonale undervisningsprogrammer på nettet.

Cand.ed. Øistein Anmarkrud

  • Undervisning i lesestrategier og utvikling av lesemotivasjon på ungdomstrinnet.

Cand. philol. Håvard Skaar

  • Digital Media Literacy: Children In And Out of School.

M.phil Teklu Abate Bekele

  • Learning Impacts of Technologies in Higher Education: Methodological and Theoretical Issues in and for Research.

Master i pedagogikk Vegard Kvam

  • Livsnær skole. En studie av Erling Kristviks pedagogiske engasjement for fådelt landsfolkeskole.

Cand.polit. Elisabeth Bjørnestad

  • Seksåringenes klasseromsaktiviteter. En kvalitativ studie av norske førsteklasser og svenske førskoleklasser.

2008

Cand.polit. Ingeborg Krange **

  • Computer-based 3D Models in Science Education. Studying Artefacts and Students' Knowledge Constructions.

Cand.paed. Kirsten Sivesind

  • Reformulating Reform: Curriculum History Revisited.

Cand.polit. Frøydis Oma Ohnstad

  • Profesjonsetiske dilemmaer og handlingsvalg blant lærere i lærerutdanningens praksisskoler.

Cand.polit. Frédérique B Børhaug

  • Skolen mot rasisme. En sammenligning av antirasistiske verdier i fransk og norsk læreplandiskurs.

 Cand.polit. Gunnar Bjørnebekk

  • Motivasjonsrelaterte faktorer og tid: Deres effekt på kognitive og affektive manifestasjoner

 2007

Cand.polit. Kristi Agerup **

  • Nettbasert samarbeidslæring og kunnskapsdeling i prosjektledelse: Utvikling, utprøving og implementering av et arbeidsintegrert læringssystem i en høyteknologibedrift

Cand.polit. Ivar Solheim

  • Learning by Bootstrapping: A Study of Constructivist Multimediated Learning.

Cand.polit. Anne Line Wittek

  • Mappe som redskap for læring i høyere utdanning Strukturer, kulturell praksis og deltakelsesbaner.

Cand.polit. Tone Dyrdal Solbrekke

  • Understanding Conceptions of Professional Responsibility.

Siv.øk. Reidar Hæhre

  • IKT og læring i økonomifaget.

M.Phil. Mwajuma Siama Vuzo

  • Revisiting the Language Policy in Tanzania: A Comparative Study of Geography Classes Taught in Kiswahili and English.

Cand.real. Arne N. Jordet

  • Nærmiljøet som klasserom. En undersøkelse om uteskolens didaktikk i et danningsteoretisk og erfaringspedagogisk perspektiv.

Cand.polit. Ingrid Marie Hanken

  • Studentevaluering av individuell hovedinstrumentsundervisning. En case-studie av en høyere musikkutdanningsinstitusjon.

M.Phil. Halima Mohammed Mwinsheikhe

  • Overcoming the Language Barrier. An in-depth Study of Tanzanian Secondary School Science Teachers' and Students' Strategies in Coping with the English-Kiswahili Dilemma in the Teaching/Learning Process .

Cand.paed. Veslemøy Rydland

  • Expressing Own Voice in Peer Interaction. A Longitudinal Study of Second-language Learners in Preschool and First Grade.

Cand.paed. Torill Strand

  • Barnehagepedagogikkens epistemologi. En studie av den norske barnehagepedagogikkens grunnlag og gyldighetsnormer.

Cand.paed. Ingeborg Marie Helgeland

  • Unge med alvorlige atferdsvansker blir voksne. Hvordan kommer de inn i et positivt spor? En oppfølgingsstudie over 15 år.

 


2006

Cand.philol. Palmyre Pierroux **

  • Meaning, Learning, and Art in Museums. A Situated Perspective.

Cand.polit. Christian Beck

  • Den moderne hjemmeundervisningen i Norge - beskrivelse, analyse og drøfting.

Kandidat i sykepleievitenskap Kari Toverud Jensen

  • Å være student i en feltbasert utdanning. En analyse av studenters fellesskap, som en kontekst for læring og identitetsdannelse.

M.Phil. Lakshman Kumar Punchi Wedikkarage

  • English as Medium of Instruction for Collegiate Level Science Classes in Sri Lanka: Theory, Policy and Practice.

Cand.polit. Trude Evenshaug

  • Monrad og den offentlige mening. En lesning av filosofen M.J. Monrads deltakelse i det offentlige ordskiftet 1845 - 1891.

M.Phil. Liu Fengshu

  • Modernization as Lived Experiences. Identity Construction of Young Adult Only-children in Present-Day China

Cand.polit. Anna Linnéa Ottosen

  • Det beste fra barnehagen og skolen. Om innholdet i det pedagogiske tilbudet i 1. klasse etter R97.

Cand.paed. Liv Gjems

  • Hva lærer barn når de forteller? En studie av barns læringsprosesser gjennom narrativ praksis

M.Phil. Rosah Moonga Malambo

  • Understanding School Health and HIV/AIDS Education in Zambian Culture

Cand.polit. Ingrid Fossøy

  • Basisgruppeaktivitetens intersubjektive rom. Ein teoretisk og empirisk studie av rettleiarrolla og den situerte, kommunikative praksis i ein problembasert læringskontekst

Cand.polit. Ove Edvard Hatlevik

  • Læringsstrategier i arbeidslivet. En studie av strategibruk ved organisert, bedriftsintern opplæring i et flyselskap

Cand.polit. Herner Sæverot

  • Danningens hyper-fenomenologi. En lesning av Goethes Wilhelm Meister og andre danningsromaner

2005

Cand.paed. Arne Lervåg

  • Prediction of Development in Beginning Reading and Spelling: A Norwegian Latent Variable Study.

Master of Philosophy Halla Holmarsdottir

  • From Policy to Practice. A study of Implementation of the Language- in- Education Policy (LiEP) in three South African Primary Schools.

Kandidat Bjørn Skaar **

  • NettCase - Multimediale case i profesjonsutdanningen av lærere.

Cand.paed. Ingvill Rasmussen **

  • Project Work and ICT. Studying Learning as Participation Trajectories.

Cand.paed. Gjert Langfeldt

  • Effektivitet og likeverd i norsk grunnskole. En empirisk undersøkelse av elevresultater i ungdomsskolen med særlig vekt sammenligning av resultater fra elever som får spesialundervisning med resultater fra øvrige elever

Cand.polit. Vegard Nergård

  • Slekt og rituelt slektskap i samiske samfunn. Innspill til en psykodynamisk forståelse av sosialisering.

Mag.art. Bård Ketil Engen **

  • Tillit og kommunikasjon i digitale læringsomgivelser. En undersøkelse av IKT-mediert medisinerutdanning ved Universitetet i Oslo

2004

Cand.philol. Dagny Stuedahl **

  • Forhandlinger og overtalelser. Kunnskapsbygging på tvers av kunnskapstradisjoner i brukermedvirkende design av ny IKT.

Cand.paed. Hans Christian Arnseth

  • Discourse and Artefacts in Learning to Argue. Analysing the Practical Management of Computer Supported Collaborative Learning.

Cand.polit. Halvor Bjørnsrud

  • Forskermøte med en fortellende skole. Aksjonsforskning og aksjonslæring som strategier for at lærerne ved en skole bedre kan forstå læreplanens idealer om en inkluderende skole

Cand.polit. Elaine Munthe

  • Teachers' Professional Certainty. A Survey Study of Norwegian Teachers' Perceptions of Profession Certainty in Relation to Demographic, Workplace, and Classroom Variables.

2003

Cand.musicae. Monika Nerland

  • Instrumentalundervisning som kulturell praksis. En diskursorientert studie av hovedinstrumentundervisning i høyere musikkutdanning.

Cand.paed. Aslaug Kristiansen

  • Tillit og tillitsrelasjoner i en undervisningssammenheng - med utgangspunkt i tekster av Martin Buber, Knud E. Løgstrup, Niklas Luhmann og Anthony Giddens

Bjørg Christiansen

  • Sykepleieyrket - i spenningsfeltet mellom rolle og person: en analyse av fire sykepleierstudenters læringsløp

2002

Cand.polit. Anne-Lise Arnesen

  • Ulikhet og marginalisering med referanse til kjønn og sosial bakgrunn- en etnografisk studie av sosial og diskursiv praksis i skolen

Cand.polit. Finn Daniel Raaen

  • Læreplaners fortelling om danning. M87 og L97 i et dannings- og maktteoretisk perspektiv

Cand.polit. Asle Gire Dahl

  • Prosjektarbeid som innovasjon i den videregående skolens metodikk. Om læreres beredskap for å implementere metoden

2001

Cand.polit. Harald Thuen.

  • I foreldrenes sted. Barneredningens oppdragelsesdiskurs 1820 - 1900. Eksempelet Toftes Gave.

Cand.paed. Helge Strømsø

  • Syv studenter leser. En teoretisk og empirisk studie av lesing i høyere utdanning.

Cand.polit. Elisabeth Tallaksen Rafste

  • Et sted å lære eller et sted å være? En case-studie av elevers bruk og opplevelse av skolebiblioteket

Cand.polit. Eldri Steen & Cand.med. Liv Haugli

  • Kroniske muskel/ skjelettsmerter og selvforståelse. Utvikling og evaluering av en læringsmodell som vektlegger kroppen som meningsbærer

Cand.philol. Turid Fosby Elsness

  • II SFR (Vi skriver). Stavestrategier hos barn i alderen 7- 8 år

Cand.polit. Turid Skarre Aasebø

  • ".... og så kan du være dama til Batman ..." En empirisk undersøkelse av hvordan mediene tas i bruk og inngår i meningsbærende prosesser i sosial interaksjon mellom barn

2000

Kandidat Thomas Nordahl

  • En skole- to verdener. Et teoretisk og empirisk arbeid om problematferd og mistilpasning i et elev- og lærerperspektiv

Kandidat Haldor Skard

  • Pedagogisk metode for læring av bevegelser

Cand.real. Øystein Engeland

  • Skolen i kommunalt eie - politisk styrt eller profesjonell ledet skoleutvikling

 


 

 

Publisert 23. sep. 2010 15:12 - Sist endret 23. nov. 2017 16:37