Et økende antall barn snakker et annet språk hjemme enn det de snakker i barnehagen. Hvilke utfordringer og muligheter gir dette?
Aktuelle saker - Side 3
For noen går det en naturlig vei fra mastergrad og over til doktorgrad. Les hva Deniz Zelihić forteller om valgene han gjorde.
I en fersk kronikk i Morgenbladet argumenterer Inga Bostad og Helgard Mahrdt for at humaniora bidrar med et språk som lar oss tenke langsiktig og kritisk, bredere og dypere. Språket blir et viktig forsvarsverk i ustabile tider.
Det utdanningsvitenskapelige fakultet har fått sine to første Offentlig sektor ph.d- kandidater knyttet til skole. Nå skal forskning og praksis koples enda tettere sammen.
Åsa Mäkitalo og Ratib Lekhal har tiltrådt som henholdsvis professor og førsteamanunsis ved instituttet.
Masterstudiet i «høyere utdanning» ved IPED har samarbeidet med University of Iowa om digital internasjonalisering i snart fem år. Mulighetene som ligger i den nye teknologien har blitt belyst, samtidig som man har pekt nese til et virus.
En hilsen fra ledelsen til deg som er avgangsstudent på Institutt for pedagogikk.
Når et virus først skulle slå ut alt av ordinært undervisnings- og eksamensopplegg ved UiO, så er det trygt å vite at de tekniske løsningene var der, og at man får til mye når man går på med åpent sinn og når alle drar i flokk.
Uten innsatsen til amatørene, ville vi ikke hatt en omfattende oversikt over Norges artsmangfold, hevder professor Per Hetland i en ny kronikk på forskning.no.
Samarbeidslæring, og i den sammenheng digitale metoder for å samle inn og analysere digitale data som produsereres i læringsprosessen , skal inn under lupen i et nytt fireårig nettverksprosjekt finansiert av European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI).
Instituttets nyoppussede master i pedagogisk psykologisk rådgivning (PPR) tilbyr nå regelmessige ekskursjoner til sentrale institusjoner som del av studiet. Målet er å gi studentene bedre kjennskap til fremtidige arbeidssteder, og ikke minst noen gode knagger å henge teorier på.
IPED har opprettet et brukerpanel bestående av representanter fra arbeidslivet. Tanken er at bedre innsikt vil gi enda mer relevante studier og økt rekruttering.
– Med en totalramme på rundt 460 millioner norske kroner over syv år og med bred internasjonal deltakelse, er det en storsatsing vi her er vitne til.
I forbindelse med UiO`s mål om at studenter i større grad skal få tilbakemeldinger underveis i studieprosessen, er det nå bevilget penger til å se nærmere på hvordan studenter kan bruke "hverandre" som regelmessige vurderingspartnere, og på hvordan det kan gjøres digitalt.
Institutt for pedagogikk (IPED) har lange tradisjoner i å hjelpe studentgrupper med å reise på studietur. Det krever litt egeninnsats fra studentene side, men utbyttet veier som regel greit opp for arbeidet man legger ned.
Philipp Friedrich ser på hvordan utdanningsmyndigheter kan rigge seg selv mer effektivt i forhold til innføring og videreføring av strukturelle reformer i høyere utdanning. Nå har han fått pris for arbeidet sitt.
– En anerkjennelse av livstidsresultater innen leseforskning.
Dataprogrammering som obligatorisk fag er på full fart inn i norsk skole. Nå advarer forskere mot at undervisningen kan bli for komplisert.
Institutt for pedagogikk kan se tilbake på et godt publiseringsår. Og nå følger søkertallene etter. Ikke helt tilfeldig mener studieleder.
Universitetet i Oslo skal fra 1. januar 2020 huse det nye samfunnsfaglige forskningssenteret for miljøvennlig energi (INCLUDE). Tildelingen er på 110 millioner kroner over åtte år.
Professor Hans-Magne Eikeland døde 1. april, 93 år gammel. Les Thor Arnfinn Klevens minneord til en kjær kollega som har betydd mye for den faglige utviklingen ved PFI (Pedagogisk forskningsinstitutt).
Magna Charta Observatory arbeider for å ivareta og beskytte grunnleggende universitetsverdier, blant annet akademisk frihet. Nå er professor Inga Bostad invitert til å bli en del av Magna Charta Council for de neste fire årene.
Det var med stor sorg vi fikk beskjed om at professor emeritus Jon Lauglo brått var gått bort den 17. mars i en alder av 76 år.
– En mastergrad i pedagogikk, studieretning «Kommunikasjon, design og læring (KDL)» kan fort være nøkkelen til en trygg og interessant jobb i et felt som har kommet for å bli.
Mastergradsstudiet i pedagogisk psykologi ved institutt for pedagogikk betyr faglige utfordringer og gode jobbmuligheter. Legg til en stor dose samfunnsnytte, og utdanningsvalget burde være enkelt.