Kan pedagogikken gjøre verden til et bedre sted? Den splitter nye mastergradsretningen i pedagogikk, "Utdanning, danning og oppvekst (UDO)", vil få studentene til å tenke annerledes og nytt om pedagogiske spørsmål.
Aktuelle saker - Side 4
Ønsker du å studere mennesket i organisasjonen og samtidig ha gode muligheter for å få deg relevant jobb etter studiet? Da er den nye studieretningen "Kunnskapsutvikling og læring i arbeidslivet" (KULA) på masteren i pedagogikk stedet å være.
Nordens gode plassering på de fleste samfunnsstatistikker har ført til en økende interesse for hvordan vi organiserer samfunnene. Nå skal de nordiske utdanningssystemene under lupen.
Professor Arne Lervåg har sittet i det regjeringsoppnevnte utvalget som har sett på kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner og utdanningsløp. Utvalget leverte utredningen 1. februar.
Høsten 2019 er det klart for oppstart av et nytt studieopplegg for master i pedagogikk. Dermed er oppgraderingen av studieløpet fra bachelor til mastergrad vel i havn.
Torsdag 15. november var det duket for storfint jubileumsseminar ved institutt for pedagogikk. Med en god blanding av faglige foredrag, kunstavdukning og paneldiskusjon, lekkert pakket inn i stemningsfull musikk og velgjørende dråper i glasset, ble det en ettermiddag en ekte jubilant verdig.
Tar du mastergrad ved Institutt for pedagogikk og synes at studentgruppen din burde besøke en annen institusjon? Nå kan dere søke om støtte til akkurat det.
Storsatsingen UiO:Norden har som mål å frembringe kunnskap om de nordiske landenes historiske forutsetninger, utfordringer, paradokser og framtidsmuligheter. I de kommende åra er det blant annet "den nordiske barndommen" som skal settes under lupen.
En ny NIFU rapport undersøker erfaringene med ulike studentsentrerte tilnærminger i høyere utdanning. Rapporten er skrevet i samarbeid med forskere fra Institutt for pedagogikk, UiO.
PIA-dagen er dagen da tidligere IPED-studenter kommer tilbake til "sine egne" for å snakke om hvilke muligheter pedagoger har i arbeidslivet, og for å dele erfaringer og tips til jobbsøkeprosessen. Fagutvalget kan melde om nok et vellykket arrangement.
Malene C. W. Fjeller har fått seg jobb i Finansdepartementet som HR-rådgiver. – Studiet og praksisoppholdet hadde nok større betydning for min vei videre enn jeg hadde trodd, sier Fjeller. Nå tar 29-åringen selv i mot nye praksisstudenter fra Universitetet i Oslo.
Praksisperioder er for mange en kjærkommen del av studiet. Man blir noen arbeidslivserfaringer rikere, og så får man satt den teoretiske verdenen litt mer i system.
Pedagogikkstudentene gjør det bra på arbeidsmarkedet. Tendensen har vært der i flere år, og den ser ut til å holde seg.
I flere tiår har Groruddalen blitt fremstilt som et sted med mange utfordringer, og siden 2006 har Groruddalsatsingen hatt som ett av sine hovedmål å bedre oppvekstvilkårene for barn og unge.
Doktorgradsstudent Klára Záleská har hatt Erasmus-opphold ved Institutt for pedagogikk. – Alle bør benytte seg av muligheten til å dra ut!
Siden medio mai har IPED vært vertskap for studenter i grafisk design fra University of Tennessee - Knoxville. Mål: Å i samarbeid med egne studenter fra "Kommunikasjon, design og lærings"- masteren, utarbeide forslag til hvordan det nye Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design skal nå ut til nye brukergrupper.
Ved Institutt for pedagogikk utvikles det ny kunnskap om skole og undervisning på alle nivåer.
Samtavla | Talkwall er et digitalt læringsverktøy utviklet av forskere ved Institutt for pedagogikk og EngageLab. Den digital tavla er månedens verktøy på Online Educa.
NOU 2015:8 "Fremtidens skole" ble overlevert 15. juni til statsråd Torbjørn Røe Isaksen av NoU-utvalgets leder, UV-professor Sten Ludvigsen.
Institutt for pedagogikk får med jevne mellomrom henvendelser fra internasjonale forskere som ønsker å tilbringe tid her. Fagmiljøer i forskningsfront kombinert med gode stipendordninger i hjemlandet kan ha gjort instituttet til et attraktivt besøksmål.
Ida Helsing og Stine Pettersen Sandbo er enige om at IPED gjør noe lurt når de tilbyr praksis i mastergradsstudiene. Praksis er gunstig både for det faglige og det motivasjonelle, og for ikke å snakke om fordelene det kan ha når man senere skal ut å søke jobb.
Det viktigste i pedagogikken er å få fram at elever på alle nivåer trenger lærere som ser dem og aksepterer dem som de er. Å bygge opp elevenes selvtillit er det viktigste en lærer gjør.
Hilde Opdal og Ingvild Ovell har hatt fem uker praksis hos NHO. - Det er synd å dra nå, sier mastergradsstudentene i pedagogikk
To mastergradsstudenter fra Pedagogisk forskningsinstitutt har i fem uker skygget NHOs kompetanseavdeling.
Praksis er en viktig del av masterstudiene i Pedagogikk. Praksisen gir studentene nyttige koplinger mellom fag og arbeidsliv.