Faglige interesser
Teknologi & Læring. Mer spesifikt: Samarbeidslæring i sosiale medier og virtuelle verdener (Second Life, Minecraft) (CSCL); brukergrensesnitt som støtter stilasbygging og læring (critiquing systems; pedagogiske agenter; lærings-analyse) (HCI, AI); aktiv læring gjennom å skape, gjenbruke, modifisere og tilpasse objekter; programmering i skolen (EUD, skaperverksted); design-inspirerte modeller av samarbeidslæring (evolving artifacts rammeverket; IRT modellen; ABR modellen); brukermedvirkning i design av ny teknologi (PD).
Fagfelter: Computer-supported collaborative learning (CSCL); Human-computer interaction (HCI); End-user development (EUD); Computer-supported cooperative work (CSCW); Virtual worlds (VW); Participatory design (PD); Applied AI;
Formidling
Media
De flinke studentene klarer å integrere det de får fra ChatGPT sømløst i tekstene sine. De som sliter mest klarer det ikke, sa professor i pedagogikk, Anders Mørch, Utdanningsnytt forrige uke. I dag (27. feb, 2024) gjestet han NRK Nyhetsmorgen.
Se innslaget her: https://tv.nrk.no/se?v=NNFA05022724&t=2998s
Podcast
6/3-24. Hvilke elevgrupper har mest utbytte av å bruke KI? I podkast-serien Pedagogisk Intelligens, diskuterer jeg dette tema med kolleger fra Høgskolen i Østfold. YouTube
6/2-24. Er du lærer på universitet eller høyskole? Vår professor Anders Mørch, gjester podkasten Pedagogisk snakkis og forteller om stillasbygging - et viktig verktøy for studentmestring.
30/11-23. Drømmen til KI-forskere er å løse problemet vi kaller generell intelligens. Det vil si at vi mennesker kan snakke med maskiner slik vi gjør med kunnskapsrike personer, litt på samme måte som vi tenkte og gjorde for over 2000 år siden med Orakelet i Delfi, sier professor Anders Mørch. Han får motstand av forskerkollega Sten Ludvigsen i denne podcasten.
Forskning
Nåværende prosjekter
Tidligere prosjekter
- ProSkap
- Minecraft i lærerutdanningen
- GT-Make
- LOC21
- Kompetent bonde
- Ark & App
- Prosjektrapport UDIR: Læremidler og arbeidsformer i prosessorientert skriving i engelsk på videregående skole
- Innlegg på IPED: På sporet av et essay, om programmet EssayCritic
- EssayCritic
Visuelle bidrag (eksperimentelle prototyper, proof of concept)
- EssayCritic: Automatiske tilbakemeldinger på elevers tekster ved hjelp av AI og maskinlæring. Eksempel på fagspesifikk maskinlæring.
- Janus: Integrasjon av konstruktiv og argumentativ design med bruk av regelbasert AI system. Et tidlig eksempel på anvendt KI, før web-basert internett.
Undervisning
Jeg underviser i fagområdene : HCI, CSCW og CSCL og gir skreddersydde seminarer (fra nybegynner til PhD) i teknologi & læring.
Dette semester (v24):
- Kunstig intelligens i utdanning (PED4503)
- Masteroppgave - KDL (PED4591)
- Læring, design og teknologi (PED2802)
Tidligere:
- Teknologistøttet læring (PED4540)
- Sosiale medier og nettverksanalyse (PED4502)
- PhD emne: Collaborative use of interactive digital representations for learning (UV9918)
- Open Online Education: Research approaches to investigating organizational and learning aspects of the MOOC phenomenon (UV9914H2)
Veiledning PhD:
- Veileder for Kristina Litherland (m/Anders Kluge), Ammar Singh (m/Irina Engeness/HiOF, hoved-veileder), Henrik Tjønn (m/Sten Ludvigsen, hoved-veileder)
- Veiledet (inkl. bi-veileder/med-veileder) 10 PhD studenter og mer enn 80 master studenter
Bakgrunn
- Dr.scient i Informatikk, UiO, 1997.
- M.S i Computer Science, University of Colorado, Boulder, 1988.
- B.S i Electrical Engineering, University of California, Santa Barbara, 1985.
Verv
- Programkoordinator for KDL master, siden 2014
- Medlem av programrådet for studier, IPED, siden 2013
- Professor, siden 2010
- InterMedias forskerutdanningskoordinator ved UV-fakultetet 2008-2012
- Forskningsleder for IKT & Læring i Arbeid (m/Anne Moen), 2004-2010
- Medlem av redaksjonen (editorial board) i følgende tidskrifter:
- Journal for Computer Supported Collaborative Learning (ijCSCL)
- Knowledge Management & E-Learning: An International Journal (KM&EL)