Anne Line Wittek

Bilde av Anne Line Wittek
English version of this page
Telefon +47-22858515
Rom 579
Treffetider Etter avtale
Brukernavn
Besøksadresse Sem Sælands vei 7 Helga Engs hus 0317 OSLO
Postadresse Postboks 1092 Blindern 0317 OSLO

Faglige interesser

  • Læring og undervisning i høyere utdanning
  • Vitenskapelig veiledning
  • Kollegaveiledning
  • Kvalitet i utdanning
  • Skrive for å lære
  • Lærerutdanning

For mer informasjon, vennligst gå til Anne Line Wittek`s presentasjon på engelsk.

 

Emneord: Pedagogikk, Høyere utdanning, Profesjonsutdanning, Veiledning, Sosiokulturell teori, Skrivepedagogikk, Lærerutdanning

Publikasjoner

  • Stensaker, Bjørn; Van der Vaart, Rob; Solbrekke, Tone Dyrdal & Wittek, Anne Line (2017). The expansion of academic development: The challenges of organizational coordination and collaboration, In Bjørn Stensaker; Grahame Bilbow; Lori Breslow & Rob Van der Vaart (ed.),  Strengthening teaching and learning in research universities. Strategies and initatives for institutional change..  Palgrave Macmillan.  ISBN 978-3-319-56498-2.  2.  s 19 - 42
  • Wittek, Anne Line; Solbrekke, Tone Dyrdal & Helstad, Kristin (2017). "You Learn How to Write from Doing the Writing, But You also Learn the Subject and the Ways of Reasoning". Outlines : Critical Social Studies.  ISSN 1399-5510.  18(1), s 81- 108
  • Thompson, Ian & Wittek, Anne Line (2016). Writing as a Mediational Tool for Learning in the Collaborative Composition of Texts. Learning, Culture and Social Interaction.  ISSN 2210-6561.  11, s 85- 96 . doi: 10.1016/j.lcsi.2016.05.004
  • Wittek, Anne Line (2016). Processes of Writing as Mediational Tool in Higher Education. Scandinavian Journal of Educational Research.  ISSN 0031-3831. . doi: 10.1080/00313831.2016.1258664
  • Wittek, Anne Line (2016). Processes of Writing as mediational tools in Higher Education. Scandinavian Journal of Educational Research.  ISSN 0031-3831.
  • Wittek, Anne Line & Brandmo, Christian (2016). Om undervisning og læring, I: Helge Ivar Strømsø; Kirsten Hofgaard Lycke & Per Lauvås (red.),  Når læring er det viktigste. Undervisning i høyere utdanning..  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 978-82-02-52728-0.  2.  s 20 - 39
  • Wittek, Anne Line (2015). Betydningen av refleksjon i høyere utdanning - Lederartikkel nr. 2, 2015. UNIPED.  ISSN 1893-8981.  8(2), s 110- 111
  • Wittek, Anne Line (2015). Ti år etter kvalitetsreformen - ingen økning i studiegjennomføringen - Lederartikkel nr. 3, 2015. UNIPED.  ISSN 1893-8981.  (3), s 160- 163 . doi: 10.18261/issn.1893-8981-01
  • Wittek, Anne Line; Askeland, Norunn & Aamotsbakken, Bente (2015). Learning from and about writing: A case study of the learning trajectories of student teachers . Learning, Culture and Social Interaction.  ISSN 2210-6561.  6, s 16- 28 . doi: 10.1016/j.lcsi.2015.02.001
  • de Lange, Thomas & Wittek, Anne Line (2014). Research Genres as Knowledge Practices: Experiences in Writing Doctoral Dissertations in Different Formats. Journal of School Public Relations.  ISSN 0741-3653.  35(3), s 383- 401
  • Wittek, Anne Line (2014). Arven fra Vygotsky, I: Line Wittek & Janicke Heldal Stray (red.),  Pedagogikk - en grunnbok.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 978-82-02-41424-5.  Kapittel 16.  s 286 - 300
  • Wittek, Anne Line (2014). Learning from experience as a continual process : a Norwegian case study, In Vivian Thomas Ellis & Janet Orchard (ed.),  Learning teaching from experience : multiple perspectives and international contexts.  Bloomsbury Academic.  ISBN 978-1-4725-1298-7.  Kapittel.  s 175 - 190
  • Wittek, Anne Line (2014). Sosiokulturelle tilnærminger til læring, I: Line Wittek & Janicke Heldal Stray (red.),  Pedagogikk - en grunnbok.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 978-82-02-41424-5.  Kapittel 7.  s 133 - 148
  • Aamotsbakken, Bente & Wittek, Anne Line (2013). "Alt står i boka". Om fysikkdidaktikk i lærerutdanningen på universitetet, I: Norunn Askeland & Bente Aamotsbakken (red.),  Syn for skriving : læringsressurser og skriving i skolens tekstkulturer.  Cappelen Damm AS.  ISBN 978-82-02-40960-9.  Kapittel 11.  s 204 - 225
  • Askeland, Norunn & Wittek, Anne Line (2013). Selvstendighet eller buktaling? : om framtidige læreres opplevelse av identitet og stemme i norskfaget, I: Norunn Askeland & Bente Aamotsbakken (red.),  Syn for skriving : læringsressurser og skriving i skolens tekstkulturer.  Cappelen Damm AS.  ISBN 978-82-02-40960-9.  Kapittel 12.  s 226 - 244
  • Engelsen, Knut Steinar; Moser, Thomas & Wittek, Anne Line (2013). "...På nivå og omfang med..." Førstekvalifisering gjennom førstelektorløp - en analyse basert på erfaringer fra lærerutdanningene. UNIPED.  ISSN 1893-8981.  36(4), s 109- 124 . doi: 10.3402/uniped.v36i4.23091
  • Wiig, Camilla & Wittek, Anne Line (2013). "Det beste var at ingen hadde `rett`" : om gjensidig studentveiledning som redskap i lærerutdanningen, I: Lars Gunnar Lingås & Knut Rune Olsen (red.),  Pedagogisk veiledning.  Gyldendal Akademisk.  ISBN 978-82-05-44709-7.  Kapittel.  s 98 - 117
  • Wittek, Anne Line (2013). SJANGER som struktur for doktorgradsløpet og veien videre som forsker. UNIPED.  ISSN 1893-8981.  36(4), s 5- 19 . doi: 10.3402/uniped.v36i4.23146
  • Wittek, Anne Line (2013). The Activity of "Writing for Learning" in a Nursing Program . Outlines : Critical Social Studies.  ISSN 1399-5510.  14(1), s 73- 94
  • Wittek, Anne Line & Dale, Erling Lars (2013). Skriving som læringsressurs sett i lys av Vygotskys teorier, I: Norunn Askeland & Bente Aamotsbakken (red.),  Syn for skriving : læringsressurser og skriving i skolens tekstkulturer.  Cappelen Damm AS.  ISBN 978-82-02-40960-9.  Kapittel 2.  s 24 - 42
  • Wittek, Anne Line & Habib, Laurence (2013). Quality teaching and learning as practice within different disciplinary discourses . International Journal of Teaching and Learning in Higher Education.  ISSN 1812-9129.  25(3), s 275- 287 Fulltekst i vitenarkiv
  • Wittek, Anne Line (2012). Demokratilæring i praksis, I: Kjell Lars Berge & Janicke Heldal Stray (red.),  Demokratisk medborgerskap i skolen.  Fagbokforlaget.  ISBN 978-82-450-1272-9.  Kapittel 7.  s 162 - 183
  • Wittek, Anne Line (2012). The activity of Writing for Learning in a nursing program – trajectories of meaning making. Outlines : Critical Social Studies.  ISSN 1399-5510.  14(1), s 73- 94 Fulltekst i vitenarkiv
  • Wittek, Anne Line & Habib, Laurence Marie Anna (2012). Undervisningskvalitet som praksis . Norsk pedagogisk tidsskrift.  ISSN 0029-2052.  96(3), s 223- 236 Fulltekst i vitenarkiv
  • Wittek, Anne Line & Kvernbekk, Tone (2011). On the problems of asking for a definition of quality in education . Scandinavian Journal of Educational Research.  ISSN 0031-3831.  55(6), s 671- 684 . doi: 10.1080/00313831.2011.594618
  • Wittek, Anne Line (2008). Pedagogiske redskaper og studenters læring. Norsk pedagogisk tidsskrift.  ISSN 0029-2052.  (6), s 443- 456
  • Habib, Laurence & Wittek, Line (2007). The Portfolio as Artefact and Actor. Mind, culture and activity.  ISSN 1074-9039.  14(4), s 266- 282
  • Wittek, Anne Line & Habib, Laurence (2007). The Portfolio as Artifact and Actor. Mind, culture and activity.  ISSN 1074-9039.  14(4), s 266- 282
  • Wittek, Line (2003). Nye redskap for læring og vurdering - nye muligheter og nye begrensninger, I: Olga Dysthe & Knut Steinar Engelsen (red.),  Mapper som pedagogisk redskap - Perspektiver og erfaringer.  Abstrakt forlag.  ISBN 8279350764.  Kapittel 2.  s 63 - 84
  • Wittek, Line & Dysthe, Olga (2003). Kvalitetskriterier og vurdering - et utviklingsområde innenfor høyere utdanning, I: Olga Dysthe & Knut Steinar Engelsen (red.),  Mapper som pedagogisk redskap - Perspektiver og erfaringer.  Abstrakt forlag.  ISBN 8279350764.  Kapittel 5.  s 129 - 155
  • Wittek, Line (2002). Bidrar mappevurdering til bedre betingelser for læring?. UNIPED (Tromsø).  ISSN 1500-4538.  (2), s 30- 42
  • Wittek, Line (2000). Profesjonelle lærere i en lærende organisasjon. Bedre Skole.  ISSN 0802-183X.  (3), s 13- 23

Se alle arbeider i Cristin

  • Wittek, Anne Line & Bratholm, Berit (2014). Læringsbaner : om lærernes læring og praksis. Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 978-82-02-40591-5.  146 s.
  • Wittek, Line & Stray, Janicke Heldal (red.) (2014). Pedagogikk - en grunnbok. Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 978-82-02-41424-5.  683 s.
  • Wittek, Anne Line (2012). Læring i og mellom mennesker: en innføring i sosiokulturelle perspektiver. Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 978-82-02-36471-7.  233 s.
  • Wittek, Anne Line (2011). Skolens undervisning - der læreprosesser møtes. Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 978-82-02-32240-3.  233 s.
  • Wittek, Line (2004). Læring i og mellom mennesker. Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 8202236525.  202 s.
  • Wittek, Anne Line (2004). Læring i og mellom mennesker. Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 978-82-02-23652-6.  203 s.
  • Wittek, Line (2003). Mapper som lærings- og vurderingsform, eksempler fra Universitetet i Oslo. Unipub forlag.  ISBN 8274771559.  342 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Wittek, Anne Line (2016). Godt nytt UNIPED-år! lederartikkel nr.1, 2016. UNIPED.  ISSN 1893-8981.  9(1), s 5- 6 . doi: 10.18261/issn.1893-8981-01
  • Wittek, Anne Line (2016). Profesjonsutdanning - komplekse utdanningsløp mot kompleks yrkesutøvelse. UNIPED.  ISSN 1893-8981.  39(3), s 193- 194 . doi: 10.18261/issn.1893-8981-2016-03-01
  • Wittek, Anne Line (2016). Undervisning og læring i høyere utdanning.
  • Wittek, Anne Line & Prøitz, Tine Sophie (2016). Learning Trajectories within Third Cycle Teacher education.
  • Wittek, Anne Line; Silseth, Kenneth & Hontvedt, Magnus (2016). Professional Collaboration in teacher Support Teams - a study of creative problem-solving processes among teacher and nurse educators.
  • Wittek, Anne Line; Thompson, Ian; Daniels, Harry; Makitalo, Åsa; Hontvedt, Magnus; Silseth, Kenneth; Ortega, Lorena; Parilla, Angeles; Sussinos, Teresa & Gallego, Carmen (2016). Collaboration matters - symposium.
  • Moser, Thomas & Wittek, Anne Line (2015). Om læreren, lærerutdanningen og forskningen: Læreren som bruker, forvalter og produsent av kunnskap, I: Eli Kari Høihilder & Ole Alexander Gulbrandsen (red.),  Pedagogikk og elevkunnskap i grunnskolelærerutdanningen.  Gyldendal Akademisk.  ISBN 9788205487871.  Kapittel 2.  s 23 - 40
  • Wittek, Anne Line (2015). Ti år etter kvalitetsreformen - ingen økning i studiegjennomføringen. UNIPED.  ISSN 1893-8981.  38(3), s 160- 163
  • Wittek, Anne Line (2015). det kritiske blikket innenfor rommet av vitenskapelige spilleregler - Lederartikkel nr. 1-2015. UNIPED.  ISSN 1893-8981.  8(1), s 4- 6
  • Wittek, Anne Line & Thompson, Ian (2015). Higher Education and teachers professional development.
  • Wittek, Anne Line & Thompson, Ian (2015). Professional Trajectories of learning - mediation through writing.
  • de Lange, Thomas & Wittek, Anne Line (2014). Divergent Paths to Parallel Ends - Two Routes to the Doctoral Dissertation.
  • Stray, Janicke Heldal & Wittek, Line (2014). Pedagogikk, I: Line Wittek & Janicke Heldal Stray (red.),  Pedagogikk - en grunnbok.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 978-82-02-41424-5.  Kapittel 1.  s 21 - 29
  • Wittek, Anne Line (2014). Endringer i høyere utdanning - og endringer for UNIPED. UNIPED.  ISSN 1893-8981. . doi: 10.3402/uniped.v37.26560
  • Wittek, Anne Line (2014). Figured worlds as mediators in personal trajectories of learning- On student sociocultural learning at an individual level.
  • Wittek, Anne Line (2014). Studentaktivitet i ulike former. UNIPED.  ISSN 1893-8981.  (2)
  • Wittek, Anne Line (2014). UNIPED - et fagfellevurdert tidsskrift. UNIPED.  ISSN 1893-8981. . doi: 10.3402/uniped.v37.25624
  • Wittek, Anne Line & Brandmo, Christian (2014). Ulike tilnærminger til læring : et historisk riss, I: Line Wittek & Janicke Heldal Stray (red.),  Pedagogikk - en grunnbok.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 978-82-02-41424-5.  Kapittel 6.  s 113 - 132
  • Wittek, Anne Line; Eik, Liv Torunn; Lyberg, Anne & Inger, Kraver (2014). "The poor little girl really worries me" - On professional judgement in relation to vulnerable children.
  • Wittek, Anne Line & Wiig, Camilla (2014). Knowledge in Motion. Investigating “Figured worlds” in and outside school.
  • Wittek, Anne Line (2013). Activities of writing as mediational means in a teacher program.
  • Wittek, Anne Line; de Lange, Thomas & Lycke, Kirsten Hofgaard (2013). Veier til doktorgraden . UNIPED.  ISSN 1893-8981.  36(4), s 1- 4 . doi: 10.3402/uniped.v36i4.23142
  • Gjems, Liv & Wittek, Anne Line (2012). Early childhood teacher education: students´ knowledge and understandings of early literacy - their trajectories of learning .
  • Wittek, Anne Line (2012, 04. september). Mapper kobler erfaringer sammen. [Internett].  Forskning.no.
  • Wittek, Anne Line (2011). Learning from experience as continual processes of design.
  • Wittek, Anne Line (2011). The Activity of “Writing for Learning” in a Nursing Program.Trajectories of Meaning Making.
  • Wittek, Anne Line (2011). The activity of writing for learning in a Norwegian nursing program.
  • Wittek, Anne Line (2011). Writing as a learning resource from the perspective of Vygotsky.
  • Wittek, Anne Line (2011). Writing as mediational means.
  • Askeland, Norunn; Aamotsbakken, Bente & Wittek, Anne Line (2010). Learning resources and writing in educational textual cultures.
  • Wittek, Anne Line (2010). Writing training in the natural sciences: Lessons from practical experience.
  • Wittek, Anne Line & Askeland, Norunn (2010). On learning and metaphors in student self critical essays.
  • Wittek, Anne Line & Mona, Blåsjö (2010). The concept of mediation in studying processes of learning in higher education.
  • Wittek, Anne Line (2009). Academic writing as a tool for learning in a Bakhtinian Perspective.
  • Wittek, Anne Line (2009). Academic writing in Higher Education from a Dialogical Perspective - Methodological and Analytical Challenges.
  • Wittek, Anne Line & Habib, Laurence (2009). The role of Portfolio-Related Artefacts in Teaching and Learning in Higher Education.
  • Wittek, Anne Line & Kvernbekk, Tone (2009). On the problems of asking what quality in higher education is.
  • Wittek, Line & Habib, Laurence (2009). The Role of Portfolio-Related Artifacts in Teaching and Learning in Higher Education.
  • Wittek, Anne Line (2008). On pedagogical tools and their forms of appearance.
  • Wittek, Anne Line (2008). Quality of teaching and learning in higher education. pedagogical tools and their forms of representations.
  • Wittek, Anne Line (2007). Mappe som redskap for læring i høyere utdanning. Strukturer, kulturell praksis og deltakelsesbaner.
  • Wittek, Line (2005). Portfolio as a pedagogical tool in higher education – forms of participation and thinking.
  • Wittek, Line & Havnes, Anton (2005). Vurderingsformer ved Høgskolen i Oslo.
  • Wittek, Line & Habib, Laurence (2005). The portfolio as artefact and actor.
  • Wittek, Line (2004). Portfolio as an artefact for learning and assessment – Theoretical discussion.
  • Wittek, Line (2004). Portfolio as an artefact in higher education. The Positioning of education in Contemporary Knowledge society.
  • Wittek, Line (2003). Læringsarbeid og mappevurdering, en casestudie fra to profesjonsstudier ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet.
  • Wittek, Line & Hauge, Trond Eiliv (2003). Learning portfolio and ICT as cultural artefacts in teacher education.
  • Wittek, Line (2002). Fra vurderingsinstitusjon til læringsinstitusjon? En undersøkelse av mappevurdering ved UiO 2000 – 2001.
  • Wittek, Line (2002). Jakten på kvalitetskriteriene.
  • Wittek, Line (2002). Mappevurdering ved Det praktisk-teologiske seminar høsten 2001.
  • Wittek, Line & Hauge, Trond Eiliv (2002). Portfolios as mediators for collaborative learning and professional development in a distributed environment of teacher education.
  • Wittek, Line (2001). Portfolio and collaborative Knowledge Building in ICT-oriented Teacher Education.
  • Wittek, Line (1999). Skolen som arena for utvikling og læring.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 17. sep. 2015 13:39 - Sist endret 2. juni 2016 13:35